Acer presenterar Nitro XV3 – spelskärmar med IPS och upp till 240 Hz

Permalänk
Melding Plague

Acer presenterar Nitro XV3 – spelskärmar med IPS och upp till 240 Hz

Årets IFA-mässa bjuder på en diger mängd spelfokuserade skärmar. Acers skärmar i Nitro V3-serien bjuder på IPS-paneler och uppdateringsfrekvenser från 144 till 240 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen här. IPS för mig handlar om att få bättre färger / vackrare bild och 240 HZ är något som bara är för CS:GO / Quake och andra snabba, lättdrivna skjutare. De som är intresserade av 240 HZ lär vilja ha TN panel för att få maximal prestanda och det som gillar IPS lär vilja ha iaf 1440p för finare bild i rollspel.

Detta känns som en produkt som inte riktigt passar någon perfekt. Prislappen var inte heller speciellt imponerande. Tar hellre en 1440p 144hz panel för samma peng.

Permalänk
Avstängd

När ska det bli en ny standard efter display port? En 27" IPS, 1440p 240Hz hade blivit en bra uppgradering till min TN 1080p 144 Hz som jag inte ens minns när jag köpte.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Ser inte poängen här. IPS för mig handlar om att få bättre färger / vackrare bild och 240 HZ är något som bara är för CS:GO / Quake och andra snabba, lättdrivna skjutare. De som är intresserade av 240 HZ lär vilja ha TN panel för att få maximal prestanda och det som gillar IPS lär vilja ha iaf 1440p för finare bild i rollspel.

Detta känns som en produkt som inte riktigt passar någon perfekt. Prislappen var inte heller speciellt imponerande. Tar hellre en 1440p 144hz panel för samma peng.

Jag är personligen faktiskt ute efter 240hz 27" IPS 1080p.

Dvs om det visar sig att det faktiskt finns en fördel över nuvarande 1440p ips 144hz skärmar.

Jag uppgraderar inte min burk så ofta, 1080p är faktiskt lagom för mig, då jag faktiskt är runt 240-300 fps i typ allt jag spelar med ett 1070.
Däremot kollar jag massor på film osv vilket är 1080p, och TN panel för film är totalt värdelöst.

Jag är väldigt nyfiken på dessa skärmarna och har väntat på dom ett tag för se hur de presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

De som är intresserade av 240 HZ lär vilja ha TN panel för att få maximal prestanda och det som gillar IPS lär vilja ha iaf 1440p för finare bild i rollspel.

Fel, jag är väldigt intresserad av en 240Hz IPS. Jag gör annat än att bara spela också på min dator. Jag har avvaktat att skaffa 240Hz just för att det bara funnits TN-paneler tidigare.

Permalänk
Medlem

Slutar aldrig förvånas över alla otroligt fula datorprodukter som hittar ut på marknaden. Verkar bara va Dell och Samsung som kan göra skärmar med någorlunda stilren design. Möss och tangentbord ska vi inte ens prata om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av em3:

Slutar aldrig förvånas över alla otroligt fula datorprodukter som hittar ut på marknaden. Verkar bara va Dell och Samsung som kan göra skärmar med någorlunda stilren design. Möss och tangentbord ska vi inte ens prata om.

Synd att alla Samsung och Dell skärmar suger då (spel) ;/ (Well Dell har ju alienware gaming men de ser ännu mer ut som rymdskepp)

Det finns dock flera stilrena spelskärmar också så ja.

Dessa är dock inte de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

När ska det bli en ny standard efter display port? En 27" IPS, 1440p 240Hz hade blivit en bra uppgradering till min TN 1080p 144 Hz som jag inte ens minns när jag köpte.

Skrivet av Nivity:

Jag är personligen faktiskt ute efter 240hz 27" IPS 1080p.

Dvs om det visar sig att det faktiskt finns en fördel över nuvarande 1440p ips 144hz skärmar.

Jag uppgraderar inte min burk så ofta, 1080p är faktiskt lagom för mig, då jag faktiskt är runt 240-300 fps i typ allt jag spelar med ett 1070.
Däremot kollar jag massor på film osv vilket är 1080p, och TN panel för film är totalt värdelöst.

Jag är väldigt nyfiken på dessa skärmarna och har väntat på dom ett tag för se hur de presterar.

Skrivet av dlq84:

Fel, jag är väldigt intresserad av en 240Hz IPS. Jag gör annat än att bara spela också på min dator. Jag har avvaktat att skaffa 240Hz just för att det bara funnits TN-paneler tidigare.

Det jag inte förstår, om det nu är en IPS man vill ha, är varför 240 HZ är intressant? Skillnaden mot 144/165 HZ är minimal och sannolikt så är det extremt specifika inställningar där de kan nå 1 ms på en IPS vilket kommer behövas för att inte få en släpig/kladdig bild i den Hz:en. Och risken är att det är en del overshoot för att nå den 1 ms:en. Finns ju 1080p / 144 HZ / IPS för dryga tusenlappen mindre än dessa.

Men det är visserligen väldigt snålt med 1080p IPS:er med 120 HZ+ ser jag på prisjakt så varför inte.

Permalänk
Medlem

Gäsp! En nyhet hade varit 34" 240Hz 3440x1440 IPS. Cewl story...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Äntligen 1080p med bästa bildpanel, synkroniseringsteknik och hög bildfrekvens.

För sent, gick ju tvunget till 1440p för dessa funktioner redan 2015.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bara 1440p vi väntar på då

Permalänk
Medlem

Spännande! Tyvärr behöver jag ny skärm nästa vecka, så har bokat en LG 27GL850 vilket verkar vara en bra kompromiss (har både freesync & gsync (mjukvara))

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av takeoninja:

Ser inte poängen här. IPS för mig handlar om att få bättre färger / vackrare bild och 240 HZ är något som bara är för CS:GO / Quake och andra snabba, lättdrivna skjutare. De som är intresserade av 240 HZ lär vilja ha TN panel för att få maximal prestanda och det som gillar IPS lär vilja ha iaf 1440p för finare bild i rollspel.

Detta känns som en produkt som inte riktigt passar någon perfekt. Prislappen var inte heller speciellt imponerande. Tar hellre en 1440p 144hz panel för samma peng.

Handlar det inte om just det, en WQHD IPS med 144 Hz?

"Uppställningen nyheter består av tre produktserier. Nitro XV273U S är bestyckad med en 27 tum stor IPS-panel med upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar (WQHD). Denna uppdateras som standard i 144 Hz, men kan överklockas till 165 Hz. Skärmen stöder VESA Adaptive-Sync och är är kompatibel med Nvidias G-Sync. Skärmens responstid klockar in på 1 millisekund. Bildpanelen täcker 99 procent av färgrymden i sRGB-standarden"

Det verkar vara en felskrivning i antingen listan eller texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Det jag inte förstår, om det nu är en IPS man vill ha, är varför 240 HZ är intressant? Skillnaden mot 144/165 HZ är minimal och sannolikt så är det extremt specifika inställningar där de kan nå 1 ms på en IPS vilket kommer behövas för att inte få en släpig/kladdig bild i den Hz:en. Och risken är att det är en del overshoot för att nå den 1 ms:en. Finns ju 1080p / 144 HZ / IPS för dryga tusenlappen mindre än dessa.

Men det är visserligen väldigt snålt med 1080p IPS:er med 120 HZ+ ser jag på prisjakt så varför inte.

Om du läser vad jag skriver så ser du att jag är nyfiken på hur 240hz påverkar IPS jämtemot nuvarande.
Ex så är LGs 850 den snabbaste IPS på marknaden med mindre overshoot än de gamla klassikerna.

Sen handlar det inte om 1ms, så klart använder de extrem OD för att nå det och gör det helt oanvändbart (precis som på LG 850).

Det handlar om att pusha tekniken så långt det går däremot, och det är alltid intressant.
Om de visar sig att de är vettiga (ex på LG 850 nivå eller bättre förhoppningsvis med högre refreshrate) så är det en sådan det blir för mig.

Sen kan det skilja mellan olika paneler, nyare mer påkostade osv.
Så det handlar om mer än bara hz och upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Gäsp! En nyhet hade varit 34" 240Hz 3440x1440 IPS. Cewl story...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu är detta en nyhet då det inte finns
Och din skärm hade jag inte ens velat ha, fy fan för ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast nu är detta en nyhet då det inte finns
Och din skärm hade jag inte ens velat ha, fy fan för ultrawide

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

G-sync verkar försvinna mer och mer (i sitt orginalutförande). Numera verkar fler och fler satsa på VESA adaptive sync versionen av G-sync, som i princip är freesync.

Permalänk
Medlem

Här hittar ni lite ufo-bilder ifrån skärmen:
https://pcmonitors.info/acer/acer-xv253qx-and-xv273x-240hz-fu...

Permalänk
Medlem

Inget mot (min antagligen allt för dyra drömskärm): PA32UCG

32" 4K 120Hz IPS med VRR. Display HDR1400 med 1152 zoner. Mums!

Skriv gärna lite om den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Spännande! Tyvärr behöver jag ny skärm nästa vecka, så har bokat en LG 27GL850 vilket verkar vara en bra kompromiss (har både freesync & gsync (mjukvara))

Skickades från m.sweclockers.com

Du tror du kommer få den tills dess?
Inet säger november och elgiganten mitten av oktober

Permalänk
Medlem

Har väntat på en 24" 1080p 240hz i evigheter. Läser att det skall komma, men ingen visar att nått finns tillgängligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

När ska det bli en ny standard efter display port? En 27" IPS, 1440p 240Hz hade blivit en bra uppgradering till min TN 1080p 144 Hz som jag inte ens minns när jag köpte.

Ny standard efter DisplayPort? DisplayPort 1.4 klarar redan idag 1440p@240Hz, och det finns åtminstone en sån skärm på väg (ej IPS dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Du tror du kommer få den tills dess?
Inet säger november och elgiganten mitten av oktober

Håller tummarna... Står 10 oktober i mitt mail, har jag tur innebär det att de får en batch då och nästa sändning det senare datumet!
Sugen på en själv ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sugen på 25” skärmen.
Ufobilden ser riktigt bra ut.
Närmre 240hz TN än 144hz/1440p ips skärmarna.
Eller om man ska vänta på 1440p240hz ips.
Hmmm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Ny standard efter DisplayPort? DisplayPort 1.4 klarar redan idag 1440p@240Hz, och det finns åtminstone en sån skärm på väg (ej IPS dock).

Ah! Den är ju dessvärre alldeles för dyr för att vara en TN-panel för att det öht ska vara intressant att köpa, pris precis under 10k, IPS och bra byggkvalitet så kan det kännas ok om den är riktigt bra i övrigt. Klarar DP 1.4 4k i 144Hz?

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Klarar DP 1.4 4k i 144Hz?

Inte utan komprimering, 120Hz är max utan komprimering. Wikipedia har en bra tabell över vad DP klarar, HBR3 = DP 1.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Håller tummarna... Står 10 oktober i mitt mail, har jag tur innebär det att de får en batch då och nästa sändning det senare datumet!
Sugen på en själv ?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade hoppats på en innan borderlands 3, ser mörkt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

"There was certainly some trailing from slower than optimal pixel responses, which fast 240Hz TN models don’t exhibit. But no extreme or ‘smeary’ trailing or weaknesses of that nature."

Väldigt imponerande faktiskt från en IPS, men hade fortfarande inte betalat IPS premium för en 240 HZ skärm, det är ett område TN kommer dominera ett par år till framöver. 144 HZ, pixel responsen från den panelen och ELMB-sync så man får strobe och freesync på samma gång, då hade vi snackat grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

"There was certainly some trailing from slower than optimal pixel responses, which fast 240Hz TN models don’t exhibit. But no extreme or ‘smeary’ trailing or weaknesses of that nature."

Väldigt imponerande faktiskt från en IPS, men hade fortfarande inte betalat IPS premium för en 240 HZ skärm, det är ett område TN kommer dominera ett par år till framöver. 144 HZ, pixel responsen från den panelen och ELMB-sync så man får strobe och freesync på samma gång, då hade vi snackat grejer!

Jag vet inte om det är så mycket premium. Den här står att den ska kosta 4500 för 25”. 240hz tn på inet börjar på 4300. 200 spänn liksom.

Tycker både den här och elmb-sync skärmen är intressanta produkter. Kul att det händer lite saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Hade hoppats på en innan borderlands 3, ser mörkt ut

Exakt samma anledning för mig 😅 råkade ut för ett haveri så väntar på en ny dator och skärm. Har en 21" 60hz ips tills vidare (gamla extraskärmen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur