Knapp/kortkommando för rubrik

Permalänk
99:e percentilen

Knapp/kortkommando för rubrik

Redigeringsgränssnittet erbjuder idag knappar och motsvarande kortkommandon för fet (Ctrl + B), kursiv (Ctrl + I), understruken (Ctrl + U) och överstruken (?).

Det finns liknande BB-taggar för rubriker:

BB-kod

Resultat

[h1]Rubrik[/h1]

Rubrik

[h2]Rubrik[/h2]

Rubrik

[h3]Rubrik[/h3] eller [h]Rubrik[/h]

Rubrik

[h4]Rubrik[/h4]

Rubrik

[h5]Rubrik[/h5]

Rubrik

Kanske vore det nice att göra dem mer lättåtkomliga? Ett tänkbart förslag är att lägga till en H-knapp jämte B, I, U och S enligt nedan, och kanske även binda ett kortkommando till den.

Better SweClockers innehåller en konkret implementation som kan tjäna som exempel (dock utan kortkommando).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Hej

Jag upplever inte att det är så många som använder rubriker i forumet idag, och visst kan det i sin tur bero på att det inte finns något lätt sätt att infoga h-taggarna. Men kanske är det inte heller riktigt något vi vill "uppmuntra" att använda i vanliga foruminlägg då det kan se ganska märkligt ut om rubriker används fel. Men det går såklart fortfarande att använda taggen som vanligt i forumet för de som verkligen vill.

Men om det här visar sig vara någonting många har behov av så får vi kika närmare på det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gurt:

Hej

Jag upplever inte att det är så många som använder rubriker i forumet idag, och visst kan det i sin tur bero på att det inte finns något lätt sätt att infoga h-taggarna. Men kanske är det inte heller riktigt något vi vill "uppmuntra" att använda i vanliga foruminlägg då det kan se ganska märkligt ut om rubriker används fel. Men det går såklart fortfarande att använda taggen som vanligt i forumet för de som verkligen vill.

Om ni inte vill uppmuntra till användning av rubriker håller jag med om att det inte ska läggas till någon knapp för det. Detta kan ni avgöra bättre än jag.

Citat:

Men om det här visar sig vara någonting många har behov av så får vi kika närmare på det.

Det finns gott om exempel på att folk använder rubriker i sina inlägg, varav en del såklart på ett annat sätt än [h], typ [size] i kombination med [b].

Det avgörande blir således, som du nämnde, huruvida ni vill att det ska vara enkelt för alla att infoga rubriker, eller om det ska vara något som bara avancerade användare gör. Finns säkert vettiga argument för bådadera, och detta är som sagt naturligtvis helt upp till er att bedöma.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers