Byggde om datorn, nu startar den inte

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att ta fler bilder och gärna med bättre kvalitet, alternativt närmare så man ser detaljerna bättre. Din bild ovan är ganska suddig så det är svårare för oss att hjälpa då

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

Abc80piggyback jag tänker att det är avgörande om cpu kan få datorn att inte ens starta fläktarna när man sätter igång den. Vet du om det är så att cpu:n är nödvändig för en uppstart i sig?

@defender en lampa alltså? Det lyser inget annat än den stora Republic of gamers-loggan som bara går mellan olika färger. Borde det lysa nån mer lampa?

Skickades från m.sweclockers.com

japp där abc80piggyback visar.
Lyser inte nått där startar inte datorn alls. vilket verkar vara ström problem av nått slag.
Prova dra ut alla kontakter och sladdar inkopplade, ALLA. Sätt enbart tillbaka cpu fan, 24pin ström , 8pin ström, sw powersladd och en minnesmodul allt annat ute. Inga diskar, ljus, ljud, usb eller nått sånt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Nu när jag kollar (du föreslog TS att ta fler bilder)...ser inte moderkortet ut att ligga väldigt nära chassits plåt? Sitter det distanser mellan moderkortet och chassit? Tycker också att skruvarna inte är de man brukar använda, man brukar använda de med en platt skalle.

Permalänk

@abc80piggyback
Det lyser inget där nej. Avslöjar det om det är nätaggregatet som är fel eller cpu:n? Eller säger det inte så mycket?

@Speedrebirth Jag får väl göra det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@defender Vad är det som ska uppnås om jag gör detta? Jag får många förslag här men vet inte riktigt vad alla leder till...

@abc80piggyback Det följde inte med skruvar så jag tog de jag hade till förra kortet. De funkade finfint tyckte jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Semiperfekt:
Böjda pins är ajaj, med all sannolikhet har de böjda pinsen gjort att CPUn inte låg rätt när du stängde sockeln, och montering av kylaren krossade benen vidare. Riv ned datorn igen, ta bort CPU och posta fler bilder så andra kan hjälpa dig avgöra skadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

Det följde inte med skruvar så jag tog de jag hade till förra kortet. De funkade finfint tyckte jag.
Skickades från m.sweclockers.com

Moderkortet ska starta även med försänkta skruvar, men när du ändå håller på så...:

- Se på moderkortet runt skruvhålen, det sitter en del lödtenn där, och det är tänkt att en skruv med platt och ganska bred skalle ska få bra kontakt. Lämplig skruv är med detta utseende: https://www.stylingwebben.se/produkt/m3-x-5-mm-skruv-moderkor...

Den skruv du använt enligt din bild ser ut att vara försänkt, och om en sådan ska användas så ska den monteras tillsammans med en försänkt bricka som i sin tur är platt mot moderkortet. För utseendets skull.

Får också anta att du bara skruvat dit moderkortet för test. Det saknas några skruvar.

- Kolla att du har distanser mellan moderkortet och chassiplåten, se https://youtu.be/twuV6dWunQM?t=40
och att det sitter distanser på alla ställen det ska sitta enligt hålen i moderkortet och ingen distans där det inte finns hål för i moderkortet.
Måste fråga då det inte går att se på bilden du länkat till ifall det är distanser eller inte.

- ...och kolla som sagt pinnarna under CPUn, högsta prio.