USB 4 spikas – bandbredd på upp till 40 Gbps

Permalänk
Melding Plague

USB 4 spikas – bandbredd på upp till 40 Gbps

Den nya USB 4-specifikationen får både ökad bandbredd och större möjligheter för anslutna enheter att dela på anslutningar, där de första produkterna väntas nå marknaden nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Så jävla gött kommer fixa alla problem med dockor och annat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Så jävla gött kommer fixa alla problem med dockor och annat

Helt enig. Äntligen tar man tag i detta och samlar allt under samma standard på ett enkelt sätt. Bra gjort säger jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Äntligen får man väl säga!
Sett fram mot detta en längre tid, ska bli skönt att röja upp i djungeln som USB 3xx har blivit..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Någon borde maila Nintendo och raspberry så att de inte klantar sig med denna standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara för att förvirra så har de inte länge ett mellanslag mellan "USB" och versionsnumret. Verkar alltså kallas USB4, som ett ord.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Gött, då kan äntligen AMDs cpuer få ordentligt stöd för dockor och externa GPU:er.

Permalänk
Medlem

Trevligt, då kanske man kan hänga med igen då 😊 Tycker alla olika USB 3.X varianter varit på tok för rörigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

USB4 lär bli rätt dyrt att implementera, dock. USB 3.x lär leva kvar bra många år till för allt som inte kräver mängder med bandbredd -- till och med USB 2.0 (om inte rent av 1.x?) används ju fortfarande till saker som inte kräver hög bandbredd, såsom ljudkort, tangentbord, möss, joysticks m.m. På värd-sidan så skeppas väl fortfarande moderkort med USB 2.0-portar?
Isåfall lär vi nog snart se moderkort med minst 2, antagligen 3 eller flera av USB 2.0, USB 3.0, USB 3.1, USB 3.2 och USB4.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

40 Gbps? Helt bonkers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Betyder detta att vi kan lugna ner oss med nya USB standarder på ett tag.
Det övergick från larvigt för bra länge sedan nämligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Guld! Nu blir ju inte Intel ensamma om universaldockor längre och det är ju kanon om man vill ha AMD men måste välja Intel "because Thunderbolt".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Isåfall lär vi nog snart se moderkort med minst 2, antagligen 3 eller flera av USB 2.0, USB 3.0, USB 3.1, USB 3.2 och USB4.

Kanske är helt fel ute, men varför skulle man vilja ha allt det där om USB4 är bakåtkompatibelt? Bara av kostnadsskäl för det är billigare att producera <USB4?

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Så jävla gött kommer fixa alla problem med dockor och annat

Just dockor är det jävligaste med USB-C/TB/DP via USB-C härvan. Håller med till 100%.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glad_katt:

Kanske är helt fel ute, men varför skulle man vilja ha allt det där om USB4 är bakåtkompatibelt? Bara av kostnadsskäl för det är billigare att producera <USB4?

Sannolikt så, ja. Det är i dagsläget inte ovanligt att ett moderkort (framför allt i lägre prisklasser) har några USB 2.0, flertalet USB 3.0 (5 Gbps) och ett fåtal (0-2) USB 3.1 (10 Gbps).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

DETTA har man väntat på, mycket välkommet:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med jättemycket kring USB 3, men varför skulle detta lösa allting? (som det låter på vissa) Det lär väl komma "USB 4.1" så småningom, eller? Nu när man har envisats med att USB ska kunna användas som gränssnitt för bildsignal, ett område som ständigt utvecklas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Usb: hej vi släpper ny usb
Världen: NEJ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Aiwi: Det stämmer! Vi normaliserar dock runt USB 4 likt vi gjort med tidigare versioner av standarden.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@L'ombra: När det gäller de olika USB 3-varianterna, USB Type-C och Thunderbolt 3 har det varit en hel del förvirring och oklarhet runt vad som faktiskt stöds. En dator med en USB Type-C-port kan exempelvis ha stöd för USB-data och bildöverföring via USB-porten, men det behöver inte stöda Thunderbolt 3. En USB Type-C-anslutning kan också stöda snabbladdning via USB-PD, men det är inte säkert att den gör det.

I och med att USB 4 använder Type-C som standard och inkluderar stöd för samtliga USB-versioner samt protokollen i Thunderbolt 3 ska den förvirringen förhoppningsvis försvinna. Om du köper en dator, skärm eller annan typ av konsumentprodukt med USB 4 vet du att den stöder alla de där funktionerna. Det ska bli skönt när det är den rådande standarden, men det kommer ju dröja innan alla prylarna i vår vardag är bestyckade med USB 4.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Är de bara jag som tycker att de redan är trångt och snålt med bandbredd på dagens kretsar och så skall man smaska USB 4 som kan sluka upp till 5GB/s per port...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Kanske är helt fel ute, men varför skulle man vilja ha allt det där om USB4 är bakåtkompatibelt? Bara av kostnadsskäl för det är billigare att producera <USB4?

För att skoja till det har de ju gjort olika kontakter.
USB-A lär ju hänga med i bra många år till, jag har fortfarande inte en enda pryl med USB-C t ex.

Jag antar att USB4 kräver en USB-C kontakt och då skulle man ju behöva adapter/docka till alla sina gamla grejer även om standarden i sig är kompatibel. Och onödig kostnad som du är inne på

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

WHAT?!?!?! Varför heter det inte USB 3.3 Gen 3x4? Detta systemet var så lätt att förstå!!!!!1 Fyra PCIe-kanaler står fyra för. Enkelt!!!!!1

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Är de bara jag som tycker att de redan är trångt och snålt med bandbredd på dagens kretsar och så skall man smaska USB 4 som kan sluka upp till 5GB/s per port...

Tänk dock på att vi nu börjar få PCIe 4.0 med dubbel bandbredd per kanal, och det lär ju vara standard på de burkar som även blir utrustade med USB 4 när det nu kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Skönt att Thunderbolt övergår till standard genom USB4, dom gånger jag tittat på bärbara datorer så har jag alltid sorterat efter dom som har Thunderbolt. Tyvärr så innebär det att det blir väldigt snävt sökspektra och även begränsat till endast Intel

Med denna övergång till en standard så kan jag tänka mig att många tillbehörstillverkare kommer snabbt utnyttja den höga bandbredden för att komma på nya fiffiga lösningar också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antingen får vi moderkort med endast en usb 4 som ska ersätta alla ps2, usb 2, usb 3 etc. Eller så får vi moderkort som har så många usb 4 där alla ska ge 40 gb/s så dom får sätta vattenkylning på kortet för att ens kunna kyla skiten. Eller så får vi moderkort som dom har ersatt alla interna sata portar med usb 4, alla ljud portar med usb 4, bild portar med usb 4 och sen så har dom en massa usb 4 för strömmen för alla näraggregat har slutat med sina pin kontakter.

Vilken Utopi för alla som inte vet skillnaden mellan alla usb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att slippa gräva i om en laptops TB har 2 eller 4 lanes när man vill para med eGPU, bör rimligen betyda att man inte behöver gå up i 15-20k för att få en port med 40gb/s och att de finns betydligt fler modeller att välja emellan.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loevet:

@L'ombra: När det gäller de olika USB 3-varianterna, USB Type-C och Thunderbolt 3 har det varit en hel del förvirring och oklarhet runt vad som faktiskt stöds. En dator med en USB Type-C-port kan exempelvis ha stöd för USB-data och bildöverföring via USB-porten, men det behöver inte stöda Thunderbolt 3. En USB Type-C-anslutning kan också stöda snabbladdning via USB-PD, men det är inte säkert att den gör det.

I och med att USB 4 använder Type-C som standard och inkluderar stöd för samtliga USB-versioner samt protokollen i Thunderbolt 3 ska den förvirringen förhoppningsvis försvinna. Om du köper en dator, skärm eller annan typ av konsumentprodukt med USB 4 vet du att den stöder alla de där funktionerna. Det ska bli skönt när det är den rådande standarden, men det kommer ju dröja innan alla prylarna i vår vardag är bestyckade med USB 4.

Usb c är en kontakt och det säger inte mycket om vad kontakten har för funktioner eftersom det är få saker som "måste finnas"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av L'ombra:

Har inte hängt med jättemycket kring USB 3, men varför skulle detta lösa allting? (som det låter på vissa) Det lär väl komma "USB 4.1" så småningom, eller? Nu när man har envisats med att USB ska kunna användas som gränssnitt för bildsignal, ett område som ständigt utvecklas.

Läs gärna min ett par år gamla guide på ämnet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Tävling

Jaha, mina forumfränder … Vad tror ni de döper om den till när den har funnits i ett par år? Utlovar ett styck prima USB 3.2 Gen 2×2-minne till den som träffar rätt. Min kvalificerade gissning är "USB 4 Gen 1".

Tävlingen pågår till och med 2019-12-31.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers