Vilka fläktar till radiator på vattenkylare?

Permalänk
Medlem

Vilka fläktar till radiator på vattenkylare?

Har kollat på Noctua NF-F12 120mm PWM, skulle de bli bra på 240mm vattenradiator?

Eller är Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM ett bättre val? inte så jättekinkig angående ljudnivå då man är halvdöv :-

Tar gärna andra tips i ungefär samma prisklass.

Fungerar de även som chassiefläkt på baksidan för att dra ut varm luft?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har kollat på Noctua NF-F12 120mm PWM, skulle de bli bra på 240mm vattenradiator?

Eller är Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM ett bättre val? inte så jättekinkig angående ljudnivå då man är halvdöv :-

Tar gärna andra tips i ungefär samma prisklass.

Fungerar de även som chassiefläkt på baksidan för att dra ut varm luft?

Enligt Noctuas beskrivning verkar NF-F12 vara designad för att fungera bra när du behöver högt statiskt tryck - vilket är precis det du vill ha på en radiator. En vanlig chassifläkt bör istället vara designad för högt luftflöde om du vill finlira och välja det allra bästa, vilket den här fläkten inte ser ut att vara.

Nu tror jag visserligen att fläkten ändå funkar fint som chassifläkt också, enligt specifikationstabellen så jämför den sig bra med andra fläktar i sortimentet när det kommer till luftflöde, så det är som sagt en fråga om avancerat finlir.

När det gäller iPPC-serien så ser de fläktarna ut att ha markant bättre prestanda (statiskt tryck på 7,63 mm vatten för NF-F12 iPPC-3000 jämfört med 2,61 mm för ordinarie NF-F12), och är bättre säkrade för damm och andra angrepp. Men det kommer med mer oväsen och något högre pris som trade-off.

Om du (som du säger) inte bryr dig om ljudnivå så hade jag rekommenderat industrimodellen. Annars tror jag den vanliga räcker gott.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Tackar för svar, jag tror jag har bestämt mig för ippc fläkten för radiatorn, medans för chassifläkten så får jag nog titta på något annat mer optimalt då!. Vill hellre ha en kall dator än tyst.

+ att ippc-modellen är ju mörk / svart i färgen vilket är snyggare, inte för jag egentligen bryr mig men ändå

Ljud gör inte så mycket, jag är ju uppväxt med en Amiga 2000, och allt i jämförelse med fläkten i den är nästan helt ljudlöst

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd

@Aje: Hade tänkt köra Corsair ML120 som är bra vid relativt låga varvtal, med bra menar jag tysta och hyfsat bra prestanda, men efter att ha läst en test av just fläktar för radiatorer med i princip alla intressanta varianter jämförda så stod det klart att söker man att flytta så mycket luft man kan genom en radiator till så låg ljudvolym som möjligt, så är nya Noctua 12x25 outstanding.

Bryr man sig inte om ljudnivån kan man hitta fler alternativ, ex. Vardar eller tidigare Noctua som nämns i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

@Aje: Hade tänkt köra Corsair ML120 som är bra vid relativt låga varvtal, med bra menar jag tysta och hyfsat bra prestanda, men efter att ha läst en test av just fläktar för radiatorer med i princip alla intressanta varianter jämförda så stod det klart att söker man att flytta så mycket luft man kan genom en radiator till så låg ljudvolym som möjligt, så är nya Noctua 12x25 outstanding.

Bryr man sig inte om ljudnivån kan man hitta fler alternativ, ex. Vardar eller tidigare Noctua som nämns i tråden.

Jag kör själv 7x Noctua NF-A12x25 PWM i min dator och är toknöjd. Kan inget annat än att rekommendera dom.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014