8st 4k skärmar till en dator

Permalänk

8st 4k skärmar till en dator

Vi ska på jobbet ha 8st 4k skärmar till en dator, dom ska mest visa presentationer, nån film, inget som kräver nån "kraft" men, jag TROR jag måste ha 2 kort då det nog blir svårt att hitta ett med 8 portar.

* Är det krav på min minne?
* Vilka har bäst drivrutiner för detta, grupera skärmar och spanna över flera? AMD eller Nvidia?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken över vad ni har hittat för material som ni ska köra i 15360*4320. Eller tänkte ni bara köra två separata 8K-filmer samtidigt?

För att bidra med något svar på frågan så gissar jag att det blir höga krav på i princip allt, men det hade du nog redan räknat ut själv.

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips video kanske hjälper dig vidare:
https://www.youtube.com/watch?v=OcUv-TzVWUc

Lättare i detta fall blir att hitta 8k network adapter eller annan switch till skärmarna om det bara gäller bildspel - krävs mer om det ska vara VIDEOS som rullar igång.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Vi ska på jobbet ha 8st 4k skärmar till en dator, dom ska mest visa presentationer, nån film, inget som kräver nån "kraft" men, jag TROR jag måste ha 2 kort då det nog blir svårt att hitta ett med 8 portar.

* Är det krav på min minne?
* Vilka har bäst drivrutiner för detta, grupera skärmar och spanna över flera? AMD eller Nvidia?

Ska samma material visas över flera skärmar? Eller ska ni ha olika fönster/vyer på de olika skärmarna?

Nvidia quadro mosaic stödjer detta om du t ex vill visa något över flera skärmar som matas med olika grafikkort (för du kommer nog behöva två)

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5011086080/amd-radeon-pro-wx-41... kan driva fyra 4K-skärmar med acceptabel uppdateringsfrekvens. Två sådana bör nog klara det du efterfrågar.

(Jag förutsätter att de åtta skärmarna skall visa olika saker? Skall de visa samma behövs nog bara en enkel splitter.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Ska samma material visas över flera skärmar? Eller ska ni ha olika fönster/vyer på de olika skärmarna?

Nvidia quadro mosaic stödjer detta om du t ex vill visa något över flera skärmar som matas med olika grafikkort (för du kommer nog behöva två)

Man ska kunna visa både över flera skärmar, eller individuellt, det kommer variera.

Har du nått förslag på lämpliga kort? Har du kört med de drivrutinerna och så, och tycker det fungerar bra?

Skrivet av PeCe:

https://www.dustin.se/product/5011086080/amd-radeon-pro-wx-41... kan driva fyra 4K-skärmar med acceptabel uppdateringsfrekvens. Två sådana bör nog klara det du efterfrågar.

(Jag förutsätter att de åtta skärmarna skall visa olika saker? Skall de visa samma behövs nog bara en enkel splitter.)

Både olika och expanderat.

Har du kört med dessa själv och testat drivrutinerna så dom fungerar fint?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Nvidia NVS 810 kan driva 8st skärmar med Displayport (4096x2160 på varje skärm). Dock i 30Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Man ska kunna visa både över flera skärmar, eller individuellt, det kommer variera.

Har du nått förslag på lämpliga kort? Har du kört med de drivrutinerna och så, och tycker det fungerar bra?

Både olika och expanderat.

Har du kört med dessa själv och testat drivrutinerna så dom fungerar fint?

Har inte kört exakt det kortet, men har kört "proffs"-kort (FirePro) från AMD utan problem (dock inte två kort samtidigt, utan bara ett kort med två skärmar). Kortet jag länkade till hör till de billigare "proffs"-korten med stöd för fyra 4K-skärmar, men det bör funka fint för ditt ändamål.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD