Permalänk
Avstängd

@Ragnvlad: Ett tips från mig då jag tycker detta saknas i denna tråd. Nu när du ändå kommer gå på ett B450 ifrån msi så är de väldigt enkelt att uppdatera BIOS själv även om man inte har en processor. I stort sett alla moderkort ifrån msi, ink de du funderar på att köpa har en knapp på I/O panelen back samt en dedikerad USB-port för direktuppdatering av BIOS. Man behöver inte ens en processor installerad. De går att uppdatera BIOS med endast moderkort och nätagg inkopplat.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Vilket chipset är det som går att uppdatera då? Är helt lost på AMD... tror ni grabben blur nöjd med en ryzen 5 3600m

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

@Ragnvlad:

Själv kör jag en gen 3 på ett x370 moderkort.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem

2600X är prisvärd..
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4714713
Då slipper du uppdatera bios på B450 moderkort.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Kortfattat svar:

mITX har i princip ALLTID ett prispremium (lagen om utbud och efterfrågan.... LÅNGT färre köper mITX, mATX och ATX är mer "rådande".

Och vidare kring detta:
Varför inte "köra fullt ut" på plattform á la mATX?
ALLA komponenter blir billigare!

Skrivet av Ragnvlad:

Ska som sagt beställa å bygga en ny speldator åt yngsta grabben. Har noll koll på AMD. Alla säger köp Ryzen. Har kollat tester och jämfört priser. Plötsligt känns inte AMD som det solklara valet. Grabben spelar Fortnite samt CS i princip å kollar på youtube, thats it...

Hans krav är att han gärna vill ha en liten burk som jag har, då det är smidigt att ställa den på skrivbordet, mindre utrymmeskrävande. Sålunda kikar jag på mITX och upptäcker att alla moderkort är svindyra till AMD: senaste CPU.er?!

GPU:n är ett RTX2060 förövrigt. Nu har jag börjat läsa tester på Intel i5 9600K som verkar ligga på samma prestanda i spel som tex Ryzen 5 3600?! Skulle jag köpa Intel så blir det billigare tack vare att priserna på intels moderkort är betydligt humanare. Så vad anser ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tro inte på folks utsagor, tro på speltester. Med det sagt, alla Ryzen 3-serien är testade med X570 och mycket snabba minnen. I verkligheten skiljer det inte mycket vare sig i pris eller prestanda. Trådar är inte kärnor, du för väldigt lite extra prestanda för dessa, i vissa fall förlorar man på dessa. Dessutom har det varit en del strul med Ryzen även denna gång gällande minneshastigheter/kompatibilitet. Skaffar du dessutom ett gammalt moderkort för att spara pengar så kan andra problem dyka upp.

Jag har inte sett en budget och jag har svårt att låta bli kvalitetskomponenter men här är mitt förslag;
https://komponentkoll.se/bild/yCbvh.png
En motsvarande AMD-build skulle se ut så här
https://komponentkoll.se/bild/qsahS.png
Dvs billigare och prestandaskillnaden är minimal. Undantaget är Quicksync (Video encode/Decode, fördel Intel) och extremt vältrådade laster (fördel AMD) inget av dessa scenarios förekommer ofta och båda görs ofta bättre av en GPU än en processor. För mig som aldrig använder mer än två trådar samtidigt vinner Intel oftare än AMD, extremt få applikationer har bra lastbalansering över många trådar.

AMD-cpun kommer med en fullgod kylare så 549kr kan man stryka från AMD-riggen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tempel:

AMD-cpun kommer med en fullgod kylare så 549kr kan man stryka från AMD-riggen.

@Tempel
Men det är risk att man inte når så bra boost med den kylaren och tappar prestanda samt ljudnivån är rätt hög.

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed hade något moderkort för AM4 som även tog Intel-kylare, och i deras test så var Wraith Stealth (kylaren som medföljer Ryzen 3600) lika effektiv som Intels boxkylare (som är erkännt dålig).
Men så länge det står AMD på sakerna är det väl automatiskt suveränt?.

https://youtu.be/i-w5VcWe9p4?t=387

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Tempel
Men det är risk att man inte når så bra boost med den kylaren och tappar prestanda samt ljudnivån är rätt hög.

Beror nog mycket på hur bra ventilerad låda man har. Sen är det ju när man kör allcores som man får problem och för gaming så är det ju inte samma problem.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hardware unboxed hade något moderkort för AM4 som även tog Intel-kylare, och i deras test så var Wraith Stealth (kylaren som medföljer Ryzen 3600) lika effektiv som Intels boxkylare (som är erkännt dålig).
Men så länge det står AMD på sakerna är det väl automatiskt suveränt?.

https://youtu.be/i-w5VcWe9p4?t=387

Nej så är det inte , utöver det videon du har länkat säger ju rakt av tvärtom , ... och att det spelar ingen roll då CPU'n är såpass prisvärd, går man upp ett steg så är det 20C till 24C fördel för AMD, han fortsätter med "ingen aning hur intel kommer undan med det" Han avslutar med att han tycker att AMD har en quality boxed cooler med sammanfattningsvis oförtjänt dåligt rykte och en bekvämlighetsfaktor. Alltså intel skeppar en skräp kylare med sina premium produkter. - enligt klippet , hade jag inte tittat på klippet hade jag tagit dig ordagrant.

Sammanfattning av vad han säger/översatt, länkar in 20sek längre fram än dig https://youtu.be/i-w5VcWe9p4?t=415

Skrivet av cuba kolas länkade video:

Intels kylare är inte bra, och ska inte sättas på en 65W, cpu absolut inte en 145W och vissa har mer än detta
Stealth är AMD's budget och är reserverad för low end parts/apu's'etc , spelar inte så stor roll att den ingår med 3600 då det är en prisvärd CPU på 200USD, Spire ingår vid 200-300USD och är 20C svalare jämfört med intels box kylare, Wraith Prism ingår vid +300USD och är 24C svalare jämför med intels box kylare

Han återgår till, jag förstår inte varför intel skeppar den kylaren med core i7 9700 den väger 168g, är känd för att throttla hårt för 9800 och kommer att göra det för 9700, för samma pris får man AMD 3600X med Wraith Prism som väger 552gram (3x så mycket metall), jag har ingen aning hur intel kommer undan med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nej så är det inte , utöver det videon du har länkat säger ju rakt av tvärtom , ... och att det spelar ingen roll då CPU'n är såpass prisvärd, går man upp ett steg så är det 20C till 24C fördel för AMD, han fortsätter med "ingen aning hur intel kommer undan med det" Han avslutar med att han tycker att AMD har en quality boxed cooler med sammanfattningsvis oförtjänt dåligt rykte och en bekvämlighetsfaktor. Alltså intel skeppar en skräp kylare med sina premium produkter. - enligt klippet , hade jag inte tittat på klippet hade jag tagit dig ordagrant.

Sammanfattning av vad han säger/översatt, länkar in 20sek längre fram än dig https://youtu.be/i-w5VcWe9p4?t=415

Jag skrev att AMD:s Stealth-kylare presterar lika bra som Intels box-cooler vilket klippet jag länkade till visar.

Och om du lyssnar hela vägen på vad Steve säger i klippet du har översatt så hör du att Steve säger att AMD processorn är så billig ändå att lägga på 20 dollar till (på en ny kylare) inte är någon big deal.

https://youtu.be/i-w5VcWe9p4?t=470

Kör du 3600 + Stealth själv alltså?

Själv har jag testat 4 olika kylare till min 3600 på 3 olika moderkort med 4 olika bios, och jag vill inte rekommendera skräp till någon, därav säger jag - Strunta i Stealth-kylaren.

edit: tog lite bilder så kan du se hur mycket som skiljer mellan 2 stock-kylare och en kylare för strax över 300kr

Ryzen Stealth till 3600 vs Evo 212

Ryzen Spire RGB till 2700 vs Evo 212

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Beställde ett ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac ( https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4891815 ) från computersalg.se för ca 2 veckor sedan, och det stödde Ryzen 3000 direkt (Står Ryzen 3000 på lådan). Så det verkar som uppdaterade moderkort redan hittat ut i butik

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tro inte på folks utsagor, tro på speltester. Med det sagt, alla Ryzen 3-serien är testade med X570 och mycket snabba minnen. I verkligheten skiljer det inte mycket vare sig i pris eller prestanda. Trådar är inte kärnor, du för väldigt lite extra prestanda för dessa, i vissa fall förlorar man på dessa. Dessutom har det varit en del strul med Ryzen även denna gång gällande minneshastigheter/kompatibilitet. Skaffar du dessutom ett gammalt moderkort för att spara pengar så kan andra problem dyka upp.

Jag har inte sett en budget och jag har svårt att låta bli kvalitetskomponenter men här är mitt förslag;
https://komponentkoll.se/bild/yCbvh.png
En motsvarande AMD-build skulle se ut så här
https://komponentkoll.se/bild/qsahS.png
Dvs billigare och prestandaskillnaden är minimal. Undantaget är Quicksync (Video encode/Decode, fördel Intel) och extremt vältrådade laster (fördel AMD) inget av dessa scenarios förekommer ofta och båda görs ofta bättre av en GPU än en processor. För mig som aldrig använder mer än två trådar samtidigt vinner Intel oftare än AMD, extremt få applikationer har bra lastbalansering över många trådar.

För de 1200 kr som skiljer så kan du köpa ett bättre grafikkort och få ut mer spelprestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag skrev att AMD:s Stealth-kylare presterar lika bra som Intels box-cooler vilket klippet jag länkade till visar.

Och om du lyssnar hela vägen på vad Steve säger i klippet du har översatt så hör du att Steve säger att AMD processorn är så billig ändå att lägga på 20 dollar till (på en ny kylare) inte är någon big deal.

https://youtu.be/i-w5VcWe9p4?t=470

Kör du 3600 + Stealth själv alltså?

Själv har jag testat 4 olika kylare till min 3600 på 3 olika moderkort med 4 olika bios, och jag vill inte rekommendera skräp till någon, därav säger jag - Strunta i Stealth-kylaren.

Detta framgick inte av ditt första inlägg, jag tolkade det som att det levererades skräp med hela serien då det var syrligt förväntade mig också att det omvända gällde för intel's premium segment vilket det nu inte gjorde, du skrev "Men så länge det står AMD på sakerna är det väl automatiskt suveränt?." vilket jag svarade på och skrev nej. Utöver det hade du läst hela mitt inlägg så ser du att du skriver samma saker som finns i dom ociterade delarna. Det framgår att jag har tittat på videon och hade jag inte gjort det så hade jag gjort tolkningen "amd levererar skräp" oavsett vad nu dina intentioner var

Hade du skrivit , att intel levererar sk skräp stocklylare för budget/premum , amd leverear sk skräp stocklylare i low end/budget, ovanför detta får man andra kylare. Du skriver ju nu själv att detta är en ikke fråga då AMD CPU'n är såpass prisvärd, hade underlättat för mig om detta hade framgått.

Jag har kollat på videon då jag planerar en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Spiren är helt OK men inte sådär jättetyst.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad Herregud vad svårt du gör det för dig... Ge grabben ett litet mATX-chassi istället, inte precis svårt att få plats med?

Mitt förslag:

När det gäller Ryzen 3600 så kommer grabben definitivt bli nöjd med prestandan, oroa dig inte för det.

Permalänk
Medlem

@Muumin:

Gav fan i AMD. Gick på Intel och det funkar alldeles utmärkt. Blev ett NZXT H200i chassi. Grabben blev sjukt nöjd.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

@Muumin:

Gav fan i AMD. Gick på Intel och det funkar alldeles utmärkt. Blev ett NZXT H200i chassi. Grabben blev sjukt nöjd.

Kul att höra! Av nyfikenhet, vad blev det för bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Kul att höra! Av nyfikenhet, vad blev det för bygge?

Blev följande:

i5 9600K
MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC, mITX
Corsair 16gb, (2x8) DDR4, 3200mhz, Vengeance LPX
Nätagg: Fractal Design Edison M 750W, 80+Gold, modulärt
CPU-kylning: NZXT Kraken X42, 140mm
Chassi: NZXT H200i i svart

SSD diskar samt ett Sprillans Gigabyte RTX2060, plus 144hz gamingskärm hade grabben innan.

Efter att ha läst in mig så insåg jag att han inte blir ett dugg gladare över ett AMD system. Han spelar primärt CS Go och Fortnite å sen youtube å lite sånt.

Dessutom slipper farsgubben klydda med en massa grejer som han inte har nån erfarenhet av ;-).

Sist jag körde AMD var det Athlon för en herrans massa år sedan. Sedan dess har jag hållt mig till Intel.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE