Vad kör ni för Dist och DE/WM och varför?

Permalänk
Medlem

Kör arch linux och gnome på nästan alla mina datorer. Undantaget är en äldre laptop som agerar kökstv och kör mint/mate.

Val av distribution ligger mest i att det är svårt att klaga på arch. Man ligger väldigt nära upstream och skräddarsyr varje installation.

Gnome kör jag för att jag verkligen gillar hur det ser ut och fungerar out of the box. Det finns problem men användarupplevelsen är väldigt nära vad jag vill att en modern skrivbordsmiljö ska vara.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Datavetare

Dist
Ubuntu LTS (så just nu Ubuntu 18.04)

DE/WM
@LemonIllusion skrev tmux, möjligen lite skämtsamt. Men det är väldigt mycket precis vad jag använder till allt utom min laptop.

En av de första saker som åker in i .bashrc är alias emacs="emacs -nw" så man får samma fina upplevelse vare sig man kör lokalt eller via SSH utan X11 forward.

På laptop:en kör jag rimligen Gnome 3, det är väl default i Ubuntu 18.04? (År 99 % säker på det, men skiter egentligen i det bara webbläsaren fungerar som den ska, 2019 är enda "rätta" sättet att designa UI via HTML5 i.m.h.o)

Börjat kika allt mer på att använda Visual Studio Code (vars UI är webbaserad som sig bör, vilket visar att man absolut kan göra "vanliga" applikationer så), en viktig orsak är att man nu kan köra själva UI lokalt medan kod, kompilering och exekvering sker på en annan, i mitt fall typiskt långt kraftigare, maskin över nätverket.

Varför
Dels är Ubuntu en av rätt få (snart antagligen den enda) Linux-distribution som IT-avdelningen på jobbet anser är OK att köra där. Men primärt är det för att LTS versionerna har fungerat lysande för mig, både som desktop och server/arbetstation-via-ssh.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Dist; Fedora / Ubuntu

KDE Plasma eller XFCE.
Varför undrar ni?
Därför menar jag.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag vet inte vad korrekt svensk term är, men på engelska heter det "source based", vilket skiljer sig en del från de flesta andra system som använder sig av generiska binärfiler.

Med vad jag kallar för såsbaserad Linuxdistribution kompillerar man själv källkoden mot den processorarkitektur som just du har i din dator och inte mot något så generiskt som x86_64.

OK, då förstår jag vad du menar, Clear Linux är uppenbart kompilerad för att fungera optimalt på senaste Xeon. Tydligen ger det stora prestanda fördelar även med Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Är du säker på det tar ett par timmar för dig att kompilera gcc för dig? Jag kollade nu när jag är hemma och och jag snittar på 37 minuter för gcc och 2t 55m för qtwebengine. Det var lite mer på det qtwebengine än vad jag mindes. Snabbaste var dock 1t och 43 minuter en gång.

Nu kikade jag

~ $ sudo genlop -t libreoffice * app-office/libreoffice Wed Jun 5 23:25:40 2019 >>> app-office/libreoffice-6.1.5.2 merge time: 42 minutes and 7 seconds. Mon Jun 10 20:12:38 2019 >>> app-office/libreoffice-6.2.4.2 merge time: 43 minutes and 51 seconds. Mon Jul 29 22:41:17 2019 >>> app-office/libreoffice-6.2.5.2 merge time: 43 minutes and 46 seconds. ~ $ sudo genlop -t clang * sys-devel/clang Fri Jun 7 20:12:54 2019 >>> sys-devel/clang-7.1.0 merge time: 18 minutes and 17 seconds. ~ $ sudo genlop -t llvm * sys-devel/llvm Tue Jun 4 00:32:31 2019 >>> sys-devel/llvm-7.1.0 merge time: 9 minutes and 16 seconds. Fri Sep 13 19:43:28 2019 >>> sys-devel/llvm-8.0.1 merge time: 9 minutes and 55 seconds. ~ $ sudo genlop -t gcc * sys-devel/gcc Thu Jun 6 10:47:29 2019 >>> sys-devel/gcc-8.3.0-r1 merge time: 26 minutes and 51 seconds.

Så det var inte så farligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Räknade ihop vilka wm som är populära. Här är resultat
KDE 7
Gnome 12
Övriga 13

Permalänk
Medlem

@Meto: Det var en bra ide att räkna ihop allt så fick man svart på vitt

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt mycket vad man är van vid. Gillade Xfce förut men har kört KDE några år. Provade Xfce igen och det kändes inte alls bra. Än värre var det när jag testade Gnome och MacOSX. Men man kan nog vänja sig med det mesta. KDE är snyggt, snabbt med massa trevliga funktioner inbyggt. Jag struntar i om det drar 700 MB RAM jämfört med 200 MB med Xfce. Det är ändå värt det

Permalänk
Avstängd

Har kört Slackware sedan 2011. Har provat andra distar sedan dess men alltid återkommit tillbaka till Slackware. Jag kör Slackware för att den är enkel, samt enkel att felsöka vid fel. Alla log-filer är textbaserade vilket gör det enkelt för mig att bara köra ett grep och parsa ut felet.

Utöver disten Slackware kör jag Fluxbox eller Cinnamon som WM respektive DE.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Kör Arch Linux eller Fedora just nu.
Slängde in Fedora senaste gången jag lekte runt på stationära datorn och jag gillar det! Känns rätt skönt att ibland bara veta att saker fungerar direkt utan att behöva sitta och installera massa saker som i Arch linux.

Men finns så extremt mycket najs med Arch Linux så är svårt att byta helt för mig.

DE är alltid Gnome för mig.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Min desktop kör Ubuntu med allting default. Varför? För att det är enkelt och strular mindre så.
På den tiden jag orkade pilla blev det ofta fluxbox, litet och lättviktigt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hej så här ser jag det jag trivs bra i Debian, det är välbeprövade paket & då finns det finns bra förutsättningar för ett bra slutresultat i slutänden Jag kör vanligtvis Xfce4,det är en vettig kompromiss av lättdrivenhet & vettig desktop som funkar bra för våra behov

Permalänk
Medlem

Arch + Xfce

Har kört xfce i någon form sedan jag testade Xubuntu för första gången 2005.
Blev helt förälskad i det simpla, enkla och stabila med xfce.
Arch är tämligen nytt för mig, men det är stabilt, rappt och i mina ögon minimalistiskt. Tillsammans med xfce blir det för mig, den ultimata distron.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man är intresserad av något mer specifik data kan man ju göra en klassisk omröstning i textform, exempelvis:

Skrivbordsmiljöer

  • GNOME = 3

  • KDE = 2

  • Xfce = 5

Fönsterhanterare

  • i3 = 8

  • Openbox = 2

  • IceWM = 1

(Den fetmarkerade texten är det jag röstade på i mitt exempel)

Sedan kopierar man bara texten och gör de relevanta ändringarna i ett nytt svar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

Gentoo Linux pga av överlägset bästa och trevligaste communityt man blir alltid bemött på ett trevligt sätt oavsett vilka kunskaper du besitter på både irc och forum - Du får alltid ett svar som som berör din fråga och inte 'try read manual?' - 'read the manual' - Eller 'RTFM!!!!!'

Plasma Desktop - För att det helt enkelt är överlägset bästa alternativet som finns, slår även win/osx. Jag vill ha en ordentligt setup och det ger plasma/kde mig, enkelt val. Har xfce som backup om det blir något tokigt fel med plasma.

// wuseman

Permalänk

Slackware 14.2 och XFCE.
Började med Slackware 6-7 en vädlig massa år sedan och har hoppat lite fram och tillbaka men kommer alltid tillbaka hit. Så simpelt och rent på något sätt.

Permalänk
Medlem

Arch Linux med gnome Hemma.
Ubuntu på jobbet

Skickades från m.sweclockers.com