Permalänk
Medlem

Visst har man lite N-skaleprylar. Det är väldigt fina barndomsminnen med modelljärnväg. Men min huvudfråga i detta inlägg, var hittar jag ångmaskinstråden som @Mizzarrogh nämner i första inlägget? Jag håller på med en Stuart S50 rågodssats, det vore ju väldigt roligt om fler i Sverige bygger den

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Visst har man lite N-skaleprylar. Det är väldigt fina barndomsminnen med modelljärnväg. Men min huvudfråga i detta inlägg, var hittar jag ångmaskinstråden som @Mizzarrogh nämner i första inlägget? Jag håller på med en Stuart S50 rågodssats, det vore ju väldigt roligt om fler i Sverige bygger den

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1248565

Har du sett Keith Appletons kanal? Han förklarar en heldel nyttigt om Stuart maskinerna där (framför allt en heldel vanliga misstag och tips kring hur man bygger dem):
https://www.youtube.com/channel/UCgeQiJg-PIH5MZQn0aRd1mg
Även C Schaefer har litetgrand om den stora matarpumpen till hans ångbåt:
https://www.youtube.com/user/The123pcr

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Okej nej det har jag missat helt, jag är förvisso nästan klar med min S50, inte mycket kvar nu. Men tack för länkarna, de ska jag kolla upp!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Okej nej det har jag missat helt, jag är förvisso nästan klar med min S50, inte mycket kvar nu. Men tack för länkarna, de ska jag kolla upp!

Jag har länge varit sugen på en SIRIUS maskin, vore kul att kunna driva en generator och en radio från 40 talet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag bygger nästan bara med sektionsräls (Jag vet att många inte gillar plåträls, men jag har aldrig haft problem med plåträls till de mindre skalorna) , om du har motoriska problem kan du ju göra som så att man lägger två rälsbitar mot golvet, bordsskiva, eller annat plant underlag så styr de ju sedan upp sig själva om man håller ett finger mot en av kontaktskenorna så att de hamnar mot varandra, jag gör alltid så om det inte är fel på rälsen så att man behöver böja till den.

Trädgårdsbana behöver man ju inte göra mer komplicerad eller permanent än man gör den till, en person på forumet sände mig bilder i ett PM där han byggt direkt på bitar av plywood och hopfällbara "tältben" som han kunde ta in inför vintern.

Är själv litet sugen på en temporär trädgårdsbana till ångloket och de större eltågen.

Som du sade så finns det ju en heldel finare Lima modeller på Tyska Ebay, litet dyrare, men ändå helt ok sett till vad nya kostar om man letar litet tycker jag. (Jag samlar personligen inte så mycket på Lima då de inte passar på växelström systemen (som Hornby och Märklin använder), samt ligger närmare Amerikansk nolla än Fransk/Brittisk nolla i skala, men de kan ju i stället tex använda gamla Fleishmann system (Fleishmann gjorde ganska mycket nolla på 50 talet, även om loken är dyra så brukar det vara lättare att hitta räls till dem då Fleishmann rälsen var relativt billig då den kom eftersom den var avsevärt billigare att tillverka jämfört med Märklin systemen och liknande, men Limas originalräls brukar vara billigare, framför allt när det gäller växlar och andra tillbehör.) då det är samma DC system till båda tror jag (Fleishmann systemen till de mindre skalorna ger dock bara 3-14V DC, Märklinsystemen 6-16V AC om jag inte minns fel, äldre nolla vill ju ofta ha upp mot 20V om man vill maxa, men de går bra för Märklinsystemen tycker jag, bara högre risk man spårar ur om man maxar allt även om loken tål det, tröga motorer beror ofta på slitna motorkol eller avlagringar på kollektorn, alternativt dålig kontakt mellan skenorna på rälsen, sällan på för låg spänning. Det första är litet mer trixigt då man behöver ta isär loket ganska mycket för att kunna serva det ordentligt, men skenorna kan man förbinda med en bit kopparkabel man löder fast om en sektion har dålig kontakt, samt dra litet försiktigt med mycket fin smärgel om de oxiderat hårt.).

Original Fleishmann systemen var baserade på riktiga vridtransformatorer, det man kan behöva gör apå dem är att polera anslutningsblecket över kopparspolen, samt se över om Selenlikriktaren är frech om det är mycket gamla grejer, jag droppade på litet 5-56 också för att göra rent innan jag satte tillbaka kåpan, har fungerat sedan dess, så jag antar det var rätt...
(Märklintransformatorerna har jag bara sett över strömkabeln på då den kan ge kortslutning mot höljet på vissa modeller, dock ändra man den konstruktionen ganska omgående och lade till en innerbox av fenolhartspapp så jag tror bara det var den allra första serien av den moderna generationens vridtransformatorer som hade det problemet, de som kom strax därefter i samma serie med samma plåtkåpa hade dubbelisoleringen, men det går inte att se utifrån vilken som är vilket och som regel behöver man byta själva gummikabeln i vilket fall, men det är ganska enkelt gjort, man kan även passa på att montera en jordskruv på stålkåpan när man gör det tror jag. (jag har iaf gjort det man använder den ju ändå bara i torra utrymmen med jordfelsbrytare, känns iaf bättre än att den är helt ojordad om man kör gamla modellen före plastkåpan.)))

(Jag gör inte anspråk på att vara expert, detta är bara min rent praktiska erfarenhet baserad på försök och misstag... )

Jo, jag har försökt göra så också, men ptja, mina nervryckningar gör att c-räls t e x har jag fått gå ifrån nästan helt, jag gick över till K räls på H0 skalan
På N t e x går det bra med minitrix och fleischmans typ även om de är med inbyggd banvall på fleischman piccolo spåren:)

Jag har på dc räls alltid kört med slipvagnar, och sen kör jag såndär liten ställning man lägger loken på och rengör hjulen, det funkar hittills super för mig (läs, "än så länge" haha)

Jo, jag har också alltid gillat deras lösningar på transformatorer, de är myyyycket bättre än märklins motsvarande
Jag har slängt en del gamla märklintransformatorer när jag inte orkat med dom längre, du vet de där blåa gamla monstren
De duger ofta till bara strömförsörjningar för lampor etc, men till sist så ger de också upp och man ska väl inte klaga egentligen med tanke på deras ålder;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Jo, jag har försökt göra så också, men ptja, mina nervryckningar gör att c-räls t e x har jag fått gå ifrån nästan helt, jag gick över till K räls på H0 skalan
På N t e x går det bra med minitrix och fleischmans typ även om de är med inbyggd banvall på fleischman piccolo spåren:)

Jag har på dc räls alltid kört med slipvagnar, och sen kör jag såndär liten ställning man lägger loken på och rengör hjulen, det funkar hittills super för mig (läs, "än så länge" haha)

Jo, jag har också alltid gillat deras lösningar på transformatorer, de är myyyycket bättre än märklins motsvarande
Jag har slängt en del gamla märklintransformatorer när jag inte orkat med dom längre, du vet de där blåa gamla monstren
De duger ofta till bara strömförsörjningar för lampor etc, men till sist så ger de också upp och man ska väl inte klaga egentligen med tanke på deras ålder;)

Jag använder dem till omställarmagneter, lampor, mm
Kostar ju nästan ingenting idag och vridtransformatorer lösa är ju löjligt dyra idag om man vill ha någonting som fortfarande innehåller koppar.

(enda anledningen att köra analogt idag är väl att det är billigt om man köper begagnat och att det finns massor med roliga vintage prylar man kan använda som de är samt att riktigt gamla lok inte alltid går att bygga om (i allafall har jag ännu inte kommit på något bra sätt att montera digitalstyrning för de med motorer konstruerade före 1950 talet)) Men hade jag kört övervägande Amerikansk nolla i stället för Europeisk sådan hade jag nog kört även nollan digitalt, Amerikaloken är mycket lättare att digitalisera.

Enda nackdelen om man kör riktigt, riktigt gamla lok med originalmotorn kvar så fungerar inte mekaniska integrerade motorväxlar med likström, men det går ju att lösa med en diod.

(Just nu kör jag dock övervägande växelström då jag bara har ett fåtal lok med isolerade axlar och saker med helsvarvad axel och inpressade stålhjul fungerar inte på på tvåräls DC system då vagnarna kortsluter transformatorn om man råkar blanda ihop dem... )

En kul grej förresten, jag hittade en riktigt gammal preamp för komunikationsradios på en loppmarknad för någon vecka sedan, den hade en mekanisk vibratorenhet som återskapar AC liknande förhållanden från DC så att transformatorer och annat fungerade i enheten när den gick på batteri... (Har inte kunnat testa den ännu då jag inte tror det går att få tag på vibratoromformare längre, de slutade nog att tillverkas redan på 50 talet och de har en tendens att förslitas hårt då de körs länge så den är troligen slut, men tänkte spara den ändå av historiska skäl, funderar på att göra en liten hylla med gamla radiorör och omformare, mm att ha i bokhyllan som ett litet tidsdokument. ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

En bild på senaste tillskottet:

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag använder dem till omställarmagneter, lampor, mm
Kostar ju nästan ingenting idag och vridtransformatorer lösa är ju löjligt dyra idag om man vill ha någonting som fortfarande innehåller koppar.

(enda anledningen att köra analogt idag är väl att det är billigt om man köper begagnat och att det finns massor med roliga vintage prylar man kan använda som de är samt att riktigt gamla lok inte alltid går att bygga om (i allafall har jag ännu inte kommit på något bra sätt att montera digitalstyrning för de med motorer konstruerade före 1950 talet)) Men hade jag kört övervägande Amerikansk nolla i stället för Europeisk sådan hade jag nog kört även nollan digitalt, Amerikaloken är mycket lättare att digitalisera.

Enda nackdelen om man kör riktigt, riktigt gamla lok med originalmotorn kvar så fungerar inte mekaniska integrerade motorväxlar med likström, men det går ju att lösa med en diod.

(Just nu kör jag dock övervägande växelström då jag bara har ett fåtal lok med isolerade axlar och saker med helsvarvad axel och inpressade stålhjul fungerar inte på på tvåräls DC system då vagnarna kortsluter transformatorn om man råkar blanda ihop dem... )

En kul grej förresten, jag hittade en riktigt gammal preamp för komunikationsradios på en loppmarknad för någon vecka sedan, den hade en mekanisk vibratorenhet som återskapar AC liknande förhållanden från DC så att transformatorer och annat fungerade i enheten när den gick på batteri... (Har inte kunnat testa den ännu då jag inte tror det går att få tag på vibratoromformare längre, de slutade nog att tillverkas redan på 50 talet och de har en tendens att förslitas hårt då de körs länge så den är troligen slut, men tänkte spara den ändå av historiska skäl, funderar på att göra en liten hylla med gamla radiorör och omformare, mm att ha i bokhyllan som ett litet tidsdokument. ).

Det är nog inte enkelt att installera digitalt, och som du säger, så är det enklare:)

Hehe, tror det är många som stått där med näsan i brevlådan och av misstag råkat blanda ihop spänningarna, jag kan sälla mig till en i skaran;)

Jag vet hur du menar, har en kompis som byggde om en gammal radio med rör osv och behöll skalet då innehållet var utom räddning och la in en raspberry pi och gjorde en internetradio av den åt sin mamma, den gick sönder för ett tag sedan och den står ändå i hyllan, som du säger så är det minnen och historia

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Det är nog inte enkelt att installera digitalt, och som du säger, så är det enklare:)

Hehe, tror det är många som stått där med näsan i brevlådan och av misstag råkat blanda ihop spänningarna, jag kan sälla mig till en i skaran;)

Jag vet hur du menar, har en kompis som byggde om en gammal radio med rör osv och behöll skalet då innehållet var utom räddning och la in en raspberry pi och gjorde en internetradio av den åt sin mamma, den gick sönder för ett tag sedan och den står ändå i hyllan, som du säger så är det minnen och historia

Får jag bjuda på ännu en en bild med litet analog nostalgi.
(Beklagar den fula mobilkamera kvaliteten...)

Edit, lägg märke till den lilla glödlampsbarlasten till höger (för er som inte är bekant med den så är den helt enkelt en plåtlåda med en liten glödlampa (Den svarta burken är en reostat från H0 tidens vagga. )).
(Inget större ekonomiskt värde kanske om någon undrar, men jag tycker avgjort att de tillhör en intressant del av vår tekniska historia som är värd att bevara och de gör sig onekligen mycket bra ihop med vintage loken, man behöver inte dölja dem på banan. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Får jag bjuda på ännu en en bild med litet analog nostalgi.
(Beklagar den fula mobilkamera kvaliteten...)

https://i.imgur.com/BM3cEII.jpg

Edit, lägg märke till den lilla glödlampsbarlasten till höger (för er som inte är bekant med den så är den helt enkelt en plåtlåda med en liten glödlampa (Den svarta burken är en reostat från H0 tidens vagga. )).
(Inget större ekonomiskt värde kanske om någon undrar, men jag tycker avgjort att de tillhör en intressant del av vår tekniska historia som är värd att bevara och de gör sig onekligen mycket bra ihop med vintage loken, man behöver inte dölja dem på banan. )

Äsch, din mobilkamera tar ju bra bilder, är ju inte en gammal kamera från en Nokia från 90talet

Fasen, det där är nostalgi iaf på hög nivå, jag tycker att min gamla märklin transformator med silver och svart vred är historia:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Äsch, din mobilkamera tar ju bra bilder, är ju inte en gammal kamera från en Nokia från 90talet

Fasen, det där är nostalgi iaf på hög nivå, jag tycker att min gamla märklin transformator med silver och svart vred är historia:)

Reostaten är Trix, (de gröna är ju Fleischmanns gamla plåtlådor, senare blev de i plast), de på undre raderna går jag dock bet på att identifiera...

Detta (i mitten av bilden, förutom blomvasen...) anlände ju för en tid sedan från en grannstad.
(Håller på att renovera dem, men de är inte riktigt färdiga ännu på bilden (Loket till höger är ett gammalt Royal Scot från Hornby jag håller på att färdigställa från en låda med mosade delar, men letar delar till, det har fått en originalmotorvagga men saknar fram och bak hjulen, håller även på med nya koppelstänger till det då de gamla var borta, om någon undrar... ))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Reostaten är Trix, (de gröna är ju Fleischmanns gamla plåtlådor, senare blev de i plast), de på undre raderna går jag dock bet på att identifiera...

Detta (i mitten av bilden, förutom blomvasen...) anlände ju för en tid sedan från en grannstad.
(Håller på att renovera dem, men de är inte riktigt färdiga ännu på bilden (Loket till höger är ett gammalt Royal Scot från Hornby jag håller på att färdigställa från en låda med mosade delar, men letar delar till, det har fått en originalmotorvagga men saknar fram och bak hjulen, håller även på med nya koppelstänger till det då de gamla var borta, om någon undrar... ))

https://i.imgur.com/AUe4Q7l.jpg

Jag kan ärligt säga att jag bara sett de där på undre raden har jag bara sett säljas men ingen som skrivit vad det är för märke eller modeller

Hornby har så jäkla snygga modeller, framför allt på ånglokssidan även om de är jätteinriktade mest på sina egna lokmodeller

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Jag kan ärligt säga att jag bara sett de där på undre raden har jag bara sett säljas men ingen som skrivit vad det är för märke eller modeller

Hornby har så jäkla snygga modeller, framför allt på ånglokssidan även om de är jätteinriktade mest på sina egna lokmodeller

Möjligen skulle de kunna vara Roco eller Electrotren, men det är bara en gissning för närvarande...

Hornby efter 1965 är Gjorda i Taiwan vad jag vet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

"Nordexpressen" visade sig faktiskt vara ett Svensktillverkat lok!
Möjligen är det Gjort hos Skoglunds i Gnosjö, Fjädern skall vara av Sandvikstål!
(Lägg märke till hålet i rälsbiten som möjliggjorde montage av en elektrifierad mittskena om man ville uppgradera till ett elektriskt lok.

(om någon vet om det fortfarande går att få tag på restlager med sådana lösa mittskenor som passar äldre räls är jag kanske intresserad, skulle behöva rätt mycket i så fall.)

Edit, visst man skulle kunna lacka om dem och så, men jag ville bevara dem i originalskick så långt det är rimligt och bara renovera dem så att de är frecha mekaniskt och fungerar.
(Det är väl inte heller något större ekonomiskt värde i dessa lok men de är i mitt tycke mycket roliga att meka med och köra, Dehär loken vågar man ju faktiskt också köra med tillsammans med barnen eller barnbarnen såsom de ju en gång var tänkta. )

Ps. Nyckeln till dedär mekaniska fåglarna som var populära på 70-80 talet passar även till dessa lok...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:
hehe, du verkar expert på att hitta ovanliga produkter må jag säga, kan ärligt säga jag aldrig sett något sådant här innan du visade:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

@Mizzarrogh:
hehe, du verkar expert på att hitta ovanliga produkter må jag säga, kan ärligt säga jag aldrig sett något sådant här innan du visade:)

Vet en kille som föresatt sig att samla på ett exemplar som skulle representera var tillverkare av modelltåg, man sade mig han var uppe i över 200 modeller nu och samlingen var ännu långt ifrån komplett... och då var det bara tåg, inte kringutrustning...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Vet en kille som föresatt sig att samla på ett exemplar som skulle representera var tillverkare av modelltåg, man sade mig han var uppe i över 200 modeller nu och samlingen var ännu långt ifrån komplett... och då var det bara tåg, inte kringutrustning...

Haha, jag ska försöka fota bara min samling med grejer som jag i framtiden ska bygga av så fort jag får chansen, jag kan säga som såhär att jag lyckades knipa en "krokodil" i N skala som jag letat länge efter, det är ett av mina favoriter , risken att det får bli en liten hemma-ring här i en väska (typ samsonite lr nåt sånt finare) är enormt stor just nu, enormt sugen ^^

Så erhm, jag vet hur det är när samlings-grävlingen biter hårt, den släpper aldrig taget;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Här är en film om olika modelljärnvägar https://www.ardmediathek.de/swr/player/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZX...
Tyska TV-kanalen SWR har visat en enorm mängd filmer om all världens järnvägar. Jag har spelat in hela 676 GiB från främst från tysk TV.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om den nuvarande modeljärnvägsträffen på Uppsala Konsert och Kongress. Det förkortas UKK. MMM har en sektionsträff där med halvnollan.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Kan tipsa om den nuvarande modeljärnvägsträffen på Uppsala Konsert och Kongress. Det förkortas UKK. MMM har en sektionsträff där med halvnollan.

Glömde lägga till denna kanal, för den som är intresserad av den litet högre skolan av mekande.
(Kolla in hans byggen om ni inte redan gjort det!)

https://www.youtube.com/user/trainman4602/videos

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number