AMD arbetar på tre styrkretsar för nya Ryzen Threadripper – TRX40, TRX80 och WRX80

Permalänk
Melding Plague

AMD arbetar på tre styrkretsar för nya Ryzen Threadripper – TRX40, TRX80 och WRX80

Framöver lanseras en ny generation Ryzen Threadripper med Zen 2 och fler än 32 kärnor. Nu röjer USB-IF att AMD har inget mindre än tre styrkretsar planerade för processorfamiljen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Dom sätter dom sista spikarna i Intels kista 😅

Skämt åsido, bra att dom kör på!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad systemkostnaden blir för den nya generationen och om den fortfarande är billig nog för inköpsavdelningar som inte riktigt förstår värdet av hög prestanda för en mjukvaruutvecklare...

Jag har en 1950X på jobbet som arbetsdator och den är ett monster på att kompilera kod, både på native Linux och virtualiserat Windows.

Permalänk
Inaktiv

Vad kan det tänkas vara för skillnad på en "professionel" Threadripper och Epyc? Varför behöver de separeras?

Permalänk
Medlem

Jag gillar när det släpps stora komponenter.

Även fast att jag gillar och kolla på budget-PC från YouTubers.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 64 kärnor i min dator hemma!!

Men jag behöver det inte på långa vägar. Fast lite roligt skulle det allt vara 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Vad kan det tänkas vara för skillnad på en "professionel" Threadripper och Epyc? Varför behöver de separeras?

TR är mer för en workstation där du behöver mer kraft än vanliga Ryzen men du sitter och jobbar vid datorn. Epyc har stöd för saker som kan behövas i stora datacenter och används i serverracks. Det är inte för att plugga in skärm och tangentbort och jobba på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

TR är mer för en workstation där du behöver mer kraft än vanliga Ryzen men du sitter och jobbar vid datorn. Epyc har stöd för saker som kan behövas i stora datacenter och används i serverracks. Det är inte för att plugga in skärm och tangentbort och jobba på.

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad betyder det i verkligheten? Man kan använda Intels feta E5 Xeons i workstations som är samma som i servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Vad kan det tänkas vara för skillnad på en "professionel" Threadripper och Epyc? Varför behöver de separeras?

Multi cpu konfigurationer till exempel

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Multi cpu konfigurationer till exempel

Epyc finns i single och dualsocket konfiguration. Något mer exempel?

Permalänk
Medlem

Rätt bra gissning man gjorde typ slutet av 2018 strax efter andra generation threadripper. Jag tänker mest på "Castle Peak" den får 64 kärnor och 128 trådar.
https://www.sweclockers.com/forum/post/17499046

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Dom sätter dom sista spikarna i Intels kista 😅

Skämt åsido, bra att dom kör på!

Ja Intels nästa är ju "Death Lake";)

Ja skämta kan man väl få göra, hoppas BÅDA (Röd/Blå) överlever och kan fortsätta kriga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jag vill ha 64 kärnor i min dator hemma!!

Men jag behöver det inte på långa vägar. Fast lite roligt skulle det allt vara 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver tygla ditt HA-begär;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jag vill ha 64 kärnor i min dator hemma!!

Men jag behöver det inte på långa vägar. Fast lite roligt skulle det allt vara 😉

Skickades från m.sweclockers.com

I ett ITX chassi såklart också.
Kan ju inte vara så svårt att kyla? ...Eller...?

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Schemaläggaren i Windows 10 svettas och slår krokben på sig själv bara av att se förhandsspecifikationerna...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det blir riktigt kul det här!

Tänkte säga fräsigt först men det låter ju lite illa, sedan tänkte jag "Coolt", men det lär ju bli en del värme... He he, svårt det där att hitta rätta orden ibland.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir riktigt kul det här!

Tänkte säga fräsigt först men det låter ju lite illa, sedan tänkte jag "Coolt", men det lär ju bli en del värme... He he, svårt det där att hitta rätta orden ibland.

Det blir ren kärnlek?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Det blir ren kärnlek?

Ja, något kärnornas krig lär det ju inte bli, för jag tror inte Intel har för avsikt att släppa sin 56-kärniga för konsumenter

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Ozzed: Jag vet inte om de kan, inte många som har tre-fas vid skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Du behöver tygla ditt HA-begär;)

Det är under kontroll. Min kraftfullaste CPU hemma är i dagsläget AMD AthlonII x4 620... 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

De använder alltså samma sockel TR4? Kan den hantera 8 minneskanaler och 128 banor PCIe?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

De använder alltså samma sockel TR4? Kan den hantera 8 minneskanaler och 128 banor PCIe?

Det är över 4000 pinnar i den, så ja, det blir runt 1000 över efter RAM och PCI-E.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Det är under kontroll. Min kraftfullaste CPU hemma är i dagsläget AMD AthlonII x4 620... 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Då tycker jag verkligen att du kan unna dig något nytt, men helt beroende på vad du vill att datorn skall klara att hantera - med lite överskott av resurser för framtida bruk (om man nu ens kan det?).