Söker egonomisk mus som går att spela med

Permalänk
Medlem

Söker egonomisk mus som går att spela med

Jag har idag en microsoft sulpt som jag älskar men den missar klick lite titt som tätt i spel vilket är jobbigt.
Förmodligen något problem med en drivrutin eller något men jag lyckas inte lösa det.
Så nu söker jag en liknande mus fast med sladd istället dvs en ergonomiskt utformad hus med mera "stående" hand.
Jag har även en Evoluent Vertical Mouse 4 men den är jäkligt svår att spela med tyvärr.
Kom gärna med tips på riktiga ergonomiska möss och inte vanliga möss som heter fusion turbo ergo super head shot som är lika ergonomiska som en träbit som tex Razer Mamba elite som kallas ergonomisk men ser ut att vara precis tvärt om.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Det är dåligt på den fronten.

Jag har ännu inte hittat någon halv/vertikal mus som känns bättre i handen än min jättegamla Wowpen Joy. Varianten med sladd är lätt och den är inte så lång i handen, så den går att flytta runt med fingrarna med handloven i bordet (vilket kanske inte är så ergonomiskt egentligen, men bekvämt).
Väldigt simpel annars. Ingen "gaming grade" sensor eller något. Relativt låg DPI. Två knappar+scrollhjul, och sen två fw/back-knappar som är svåra och obekväma. Den finns från fler andra lågprismärken än WowPen.

Contour Unimouse har en bra sensor. Men varianten med sladd tillverkas inte längre och den trådlösa är lite tung, som MS Sculpt.
Den är också lång i handen, som Evoluent. Den stora poängen med musen är annars att den har justerbar vinkel: från halvvertikal som MS Sculpt upp till vertikal som Evoluent. Tre riktiga knappar på ovansidan som går att programmera om.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kollat lite på Contour Unimouse innan men jag har fått för mig att den går via ir, skulle gärna ta sladd varianten men den kanske är svår att hitta tyvärr.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kollat lite på Contour Unimouse innan men jag har fått för mig att den går via ir, skulle gärna ta sladd varianten men den kanske är svår att hitta tyvärr.

Var försiktig om du köper begagnat så att du inte gör som jag och får en trådlös, men för vilken säljaren hade tappat bort dongeln. "Den funkar över USB med laddkabeln ju...".
Jag kontaktade Contour's support och bad om att köpa en dongel men de skickade mig en gratis vilket var väldigt trevligt. Den kör på något slags 2.4 GHz-protokoll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Unimouse

Hej,
Jobbar på Contour och sladd varianten finns kvar.
Vi kör med samma typ av Wireless protokoll som alla andra med trådlösa möss så inget konstigt där. Det som jag gillar med vår är att när du kopplar in sladden för att ladda kan du ta ur donglen ur datorn och använda den som wired. Tror inte att många andra wireless möss funkar som wired också.
Anledningen till att vi valde detta är att man då inte behöver extern Power för att ladda eller använda två usb portar som med till exempel logitech.

//Nick

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick_hbg:

Hej,
Jobbar på Contour och sladd varianten finns kvar.
Vi kör med samma typ av Wireless protokoll som alla andra med trådlösa möss så inget konstigt där. Det som jag gillar med vår är att när du kopplar in sladden för att ladda kan du ta ur donglen ur datorn och använda den som wired. Tror inte att många andra wireless möss funkar som wired också.
Anledningen till att vi valde detta är att man då inte behöver extern Power för att ladda eller använda två usb portar som med till exempel logitech.

//Nick

Skickades från m.sweclockers.com

Va?

Jag kan köra min G703 med sladd utan dongeln i datorn? (Om inte jag minns helt fel)
Detta gäller väl typ alla trådlösa möss som har ett USB uttag?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick_hbg:

Hej,
Jobbar på Contour och sladd varianten finns kvar.
Vi kör med samma typ av Wireless protokoll som alla andra med trådlösa möss så inget konstigt där. Det som jag gillar med vår är att när du kopplar in sladden för att ladda kan du ta ur donglen ur datorn och använda den som wired. Tror inte att många andra wireless möss funkar som wired också.
Anledningen till att vi valde detta är att man då inte behöver extern Power för att ladda eller använda två usb portar som med till exempel logitech.

//Nick

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag fattat det rätt så är den enda skillnaden på sladd varianten och sladdlösa att den sladdlösa är lite tyngre stämmer det?
Isåfall kan jag lika gärna köpa den sladdlösa och köra med sladd när jag spelar som du säger och utan vid slösurf.

Måste fråga varför det står infraröd på tex dustin men det kanske inte är överföringen utan sensorn som mäter mus rörelse.
Tidiga trådlösa möss var ju infraröda i överföringen mellan dator och mus och dom var ju totalt värdelösa för var du inte precis framför mottagaren så tappade den signalen.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick_hbg:

Jobbar på Contour och sladd varianten finns kvar.

I stand corrected ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

logitech g703 hero kanske?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiox:

logitech g703 hero kanske?:)

Jag har faktiskt en G403 hero till min cnc fräs som jag köpte när jag glömt musen hemma och jag en kompis skulle dricka öl och spela lite spel men den funkar ok.
Jag tycker ändå att jag blir trött i musklerna efter ett tag eftersom jag ändå får vrida ner handflatan mot musmatta vilket stramar i underarmen.
Jag behöver en mera upprätt ställning på handen för att kunna slappna av i musklerna i underarm, egentligen kanske stretcha vore den bästa lösningen eftersom jag klättrar rätt mycket och har ganska grova underarmar men det går ju snabbare att köpa sig bort från problemet än att stretcha.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Kan ge en kort update, köpte en Contour som jag har använt några dagar nu.
Det positiva:
Gillar att det går att justera tummen samt vinkeln på musen
Den känns ganska lätt även om den är lite tyngre
Det negativa
Musen är på tok för "platt" i sitt utförande, jag får verkligen kämpa för att hålla ut fingrarna.
Visst kanske jag har lite "trigger finger" men det är aldrig en naturlig position att sträcka ut fingrarna helt raka konstant, den skulle behöva vara mera välvd i formen. Lite konstigt för jag gillar verkligen Evoluent Vertical 4 men den kanske är mer välvd än den ser ut.

Kommer testa ett par dagar till men det lutar nästan åt att min G403 funkar bättre tyvärr även om jag verkligen vill gilla denna Contour mus :/

Visa signatur

Blank