Borderlands 3 får systemkrav – kan drivas med Radeon HD 7970 och Geforce GTX 680

Permalänk
Melding Plague

Borderlands 3 får systemkrav – kan drivas med Radeon HD 7970 och Geforce GTX 680

När Gearbox Software släpper systemkraven för Borderlands 3 framgår att en prestandadator med sju år på nacken räcker för att uppfylla minimikraven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Även lagringsutrymmet börjar gå upp ganska rejält.
Jag har köpt till en 4 TB HD, som jag tänker flytta mina steamspel till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ptja, en Xbox One är ju svagare än ett 7970 så det förvånar ju inte direkt att dessa kraven gäller egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Släpper systemkrav ett halvår innan release!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Släpper systemkrav ett halvår innan release!

Skickades från m.sweclockers.com

Visste inte att Augusti fram till September är ett halvår...

Jag hajar vitsen. Den var Epic.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker EGS borde stå med på listan över "systemkrav" alt. "plattform", åtminstone till en början då de köpt sig ensamrätten...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Årets spelsläpp helt klart, bara 15 dagar kvar nu! Verkar bli lättdrivet vilket är en stor fördel när man sitter på en 3440x1440 144Hz skärm. Har fortfarande inte bestämt mig för vilken klass man ska köra.
Det blir det första Borderlands som jag köper på releasen, mycket för att det kommer till den bästa spelplattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tycker EGS borde stå med på listan över "systemkrav" alt. "plattform", åtminstone till en början då de köpt sig ensamrätten...

Är du bitter?

EGS funkar ju på Windows 10 och det är ju nämnt som ett alternativ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Även lagringsutrymmet börjar gå upp ganska rejält.
Jag har köpt till en 4 TB HD, som jag tänker flytta mina steamspel till.

ja det börjar fläskas på inför nästa generations konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Alla borderlands spelen ser ju likvärdiga ut i grafiken, är inte förvånad att även detta är lättdrivet.

Permalänk
Medlem

@EliteSweden: Hoppas dock det är dags för en ordentligt ökning av upplösningen för texturerna den här gången. Och gärna lite fler polygoner här och där. Man kan absolut behålla samma stil eller "Det är ju samma spel igen, med samma grafik" men ändå förbättra på alla sätt för dom som bryr sig att titta närmare. Eller för dom som börjar närma sig ett par tusen timmar i spelen vid det här laget och kan bli lite rastlös ibland.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Även lagringsutrymmet börjar gå upp ganska rejält.
Jag har köpt till en 4 TB HD, som jag tänker flytta mina steamspel till.

Vad har du egentligen för spel installerade och hinner du spela allt detta?
Frågar eftersom jag har Apex Legends, BF5, Borderlands 2, GTA 5 (ospelat/omoddat) och Max Payne 3 installerat för ca 230GB vilket gör att en 500GB SSD räcker lång väg. Och jag är inte ens nära att spela alla dessa spel "samtidigt".

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

Vad har du egentligen för spel installerade och hinner du spela allt detta?
Frågar eftersom jag har Apex Legends, BF5, Borderlands 2, GTA 5 (ospelat/omoddat) och Max Payne 3 installerat för ca 230GB vilket gör att en 500GB SSD räcker lång väg. Och jag är inte ens nära att spela alla dessa spel "samtidigt".

Har inte så mycket med att hinna spela allt som att det har med att kunna spela det du vill när du vill utan att behöva installera det mer än en gång. Tänk dig att du cirkulerar ett par dussin spel över ett år och är annars väldigt upptagen. Då är din fritid givetvis värd guld. Du lär tröttna rätt snabbt på att avinstallera spel när du behöver plats för ett annat för att sedan installera det igen när du blir sugen.

Är då mycket lättare att inskaffa en större disk dedikerad för dina spel och sedan välja en dag och installera hela ditt Steam bibliotek medans du gör annat. De flesta skulle klara sig lätt med en 8TB disk till detta. Dessutom om man gillar att spela in sina sessioner så är det extra utrymmet alltid välkommet.

Mina Steam spel tar upp ca 1TB, och då räknar jag inte med spel från andra klienter. Typ GTA5, WoT, Battlefield 3/4/1 osv. Har långt ifrån alla mina Steam spel installerade också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Har inte så mycket med att hinna spela allt som att det har med att kunna spela det du vill när du vill utan att behöva installera det mer än en gång. Tänk dig att du cirkulerar ett par dussin spel över ett år och är annars väldigt upptagen. Då är din fritid givetvis värd guld. Du lär tröttna rätt snabbt på att avinstallera spel när du behöver plats för ett annat för att sedan installera det igen när du blir sugen.

Är då mycket lättare att inskaffa en större disk dedikerad för dina spel och sedan välja en dag och installera hela ditt Steam bibliotek medans du gör annat. De flesta skulle klara sig lätt med en 8TB disk till detta. Dessutom om man gillar att spela in sina sessioner så är det extra utrymmet alltid välkommet.

Mina Steam spel tar upp ca 1TB, och då räknar jag inte med spel från andra klienter. Typ GTA5, WoT, Battlefield 3/4/1 osv. Har långt ifrån alla mina Steam spel installerade också.

Så klart gäller det vad man själv prioriterar och hur mycket pengar man har att lägga ut men till att börja med skulle jag aldrig igen installera nånting som är det minsta känslig för prestanda på en HDD. Och sen lägger jag heller dom extra pengar på ett bättre grafikkort, CPU eller skärm.

Måste också vara första gången jag hört talas om att bara installera ett spel en gång. Med tanke på att man kan dra hem 250-300GB med en 100Mbit/s-lina bara över natten måste man ha ovanligt svårt att bestämma sig vad man vill spela för att inte ha nått att göra dagen efter.

I slutändan så länge man inte har hur mycket pengar som helst tror jag nog man får ut mer av sitt spelande om man lägger pengarna på att få ut så många och så högkvalitativa bildrutor när man väl spelar istället för att långtislagra spelen.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

"För att uppfylla miniminivån för Borderlands 3 krävs en kraftfull processor från AMD eller Intel från år 2012."

2012.

Så med min gamla X5650 kommer jag inte att kunna få igång spelet öht alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

Så klart gäller det vad man själv prioriterar och hur mycket pengar man har att lägga ut men till att börja med skulle jag aldrig igen installera nånting som är det minsta känslig för prestanda på en HDD. Och sen lägger jag heller dom extra pengar på ett bättre grafikkort, CPU eller skärm.

Måste också vara första gången jag hört talas om att bara installera ett spel en gång. Med tanke på att man kan dra hem 250-300GB med en 100Mbit/s-lina bara över natten måste man ha ovanligt svårt att bestämma sig vad man vill spela för att inte ha nått att göra dagen efter.

I slutändan så länge man inte har hur mycket pengar som helst tror jag nog man får ut mer av sitt spelande om man lägger pengarna på att få ut så många och så högkvalitativa bildrutor när man väl spelar istället för att långtislagra spelen.

Och om man har en bostad utan tillgång till fiber då?
Tar betydligt längre tid när man sitter på 15mbit och ska tanka hem ett spel på +50GB.
Därför avinstallerar jag aldrig mina spel. Klart man kan installera över natten men förmodligen vill jag spela spelet nu och inte imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eriksson:

Vad har du egentligen för spel installerade och hinner du spela allt detta?
Frågar eftersom jag har Apex Legends, BF5, Borderlands 2, GTA 5 (ospelat/omoddat) och Max Payne 3 installerat för ca 230GB vilket gör att en 500GB SSD räcker lång väg. Och jag är inte ens nära att spela alla dessa spel "samtidigt".

Jag har nu en disk på 2 TB som innehåller spel program och lite blandat data, spelen tar väl drygt en TB, disken börjar bli full till 80%, så jag tänkte flytta spelen till en ny disk och eftersom 4TB bara kostar drygt 1000 kr, fick det bli den storleken.

Jag har en massa som ligger i backloggen och som jag antagligen inte kommer att få tid att spela, men jag vill kunna byta mellan olika spel, utan att ladda ned dem igen.
Så jäkla billigt med diskar i dag, så varför inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

@EliteSweden: Hoppas dock det är dags för en ordentligt ökning av upplösningen för texturerna den här gången. Och gärna lite fler polygoner här och där. Man kan absolut behålla samma stil eller "Det är ju samma spel igen, med samma grafik" men ändå förbättra på alla sätt för dom som bryr sig att titta närmare. Eller för dom som börjar närma sig ett par tusen timmar i spelen vid det här laget och kan bli lite rastlös ibland.

Yes, håller fullständigt med. Gillar stilen på grafiken och hade varit ganska nöjd med den likt Borderlands Pre-sequel...men ett rejält lyft i texturer hade jag gärna sett, den är rätt blockig i tidigare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Och om man har en bostad utan tillgång till fiber då?
Tar betydligt längre tid när man sitter på 15mbit och ska tanka hem ett spel på +50GB.
Därför avinstallerar jag aldrig mina spel. Klart man kan installera över natten men förmodligen vill jag spela spelet nu och inte imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Och om man som jag inte har nått internet alls i fritidsbostaden?
Som jag just sa handlar det om personliga prioriteringar och i ett sånt fall har man ett mycket bra argument för att lagra mer än ladda ner eftersom. Dock var mitt svar mer riktat som motargument mot detta:

Skrivet av zin:

Har inte så mycket med att hinna spela allt som att det har med att kunna spela det du vill när du vill utan att behöva installera det mer än en gång. Tänk dig att du cirkulerar ett par dussin spel över ett år och är annars väldigt upptagen. Då är din fritid givetvis värd guld. Du lär tröttna rätt snabbt på att avinstallera spel när du behöver plats för ett annat för att sedan installera det igen när du blir sugen.

Är då mycket lättare att inskaffa en större disk dedikerad för dina spel och sedan välja en dag och installera hela ditt Steam bibliotek medans du gör annat. De flesta skulle klara sig lätt med en 8TB disk till detta. Dessutom om man gillar att spela in sina sessioner så är det extra utrymmet alltid välkommet.

Mina Steam spel tar upp ca 1TB, och då räknar jag inte med spel från andra klienter. Typ GTA5, WoT, Battlefield 3/4/1 osv. Har långt ifrån alla mina Steam spel installerade också.

Välja "en dag" och sen dra hem hela sitt Steam-bibliotek är ändå inte nått man gör på 15Mbit.
Även mitt exempel på att man med enkelhet få ner vilket eller vilka spel som man än kan tänkas vilja spela imorgon var baserad på en högra nedladdningshastighet.

Skrivet av Ratatosk:

Jag har nu en disk på 2 TB som innehåller spel program och lite blandat data, spelen tar väl drygt en TB, disken börjar bli full till 80%, så jag tänkte flytta spelen till en ny disk och eftersom 4TB bara kostar drygt 1000 kr, fick det bli den storleken.

Jag har en massa som ligger i backloggen och som jag antagligen inte kommer att få tid att spela, men jag vill kunna byta mellan olika spel, utan att ladda ned dem igen.
Så jäkla billigt med diskar i dag, så varför inte.

Återigen handlar det om prioriteringar. Jag har hellre lite mer framförhållning och prioriterar att lägga pengarna på högre presterande komponenter (förutsatt nån form av budgetbegränsning) för spelande än mer utrymme för lagrande.

Återigen är ~350GB på en högpresterande SSD nog för allt mellan tre och (plockar en siffra nääästan helt ur arslet) tretti spel*.
Så kan vara värt att reflektera över hur många spel som bara ligger och tar resurser som kunde ha lagts på andra komponenter.
Kanske kan man lägga en extra krona per GB istället.

* Hotline Miami på ~500MB är ju inte representativt men det är inte spel på 100GB+ heller och utan några bra siffror blir felmarginalerna så klart enorma.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eriksson:

Så klart gäller det vad man själv prioriterar och hur mycket pengar man har att lägga ut men till att börja med skulle jag aldrig igen installera nånting som är det minsta känslig för prestanda på en HDD. Och sen lägger jag heller dom extra pengar på ett bättre grafikkort, CPU eller skärm.

Måste också vara första gången jag hört talas om att bara installera ett spel en gång. Med tanke på att man kan dra hem 250-300GB med en 100Mbit/s-lina bara över natten måste man ha ovanligt svårt att bestämma sig vad man vill spela för att inte ha nått att göra dagen efter.

I slutändan så länge man inte har hur mycket pengar som helst tror jag nog man får ut mer av sitt spelande om man lägger pengarna på att få ut så många och så högkvalitativa bildrutor när man väl spelar istället för att långtislagra spelen.

Skitlätt att flytta steamspel mellan olika diskar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1524953-guide-hur-man-...
Runt 20 gånger snabbare än en lina på 100 Mbit/s, en HDD på 4 TB, kostar som sagt drygt 1000 kr, så farligt mycket pengar är det inte.
Många spel funkar också utmärkt att spela från HDD.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358&sort=property%3A64...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skitlätt att flytta steamspel mellan olika diskar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1524953-guide-hur-man-...
Runt 20 gånger snabbare än en lina på 100 Mbit/s, en HDD på 4 TB, kostar som sagt drygt 1000 kr, så farligt mycket pengar är det inte.
Många spel funkar också utmärkt att spela från HDD.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358&sort=property%3A64...

Inget du säger är fel men dom ~1.500:- lagt på ett bättre grafikkort, CPU, skärm o.s.v. och lite lätt framförhållning med vilka spel man spelar skulle jag säga resulterar i en bättre upplevelse för dom flesta.

Lite kul är det också att det argumenteras för stora HDD:er för lokal medel- till långtidslagring när "allt" man hör i övrigt på SweC är att det här med lagring på snurrande plattor är sååå dött och allt finns ju i "molnet". Och med PCIe Gen 4 och nya M.2 SSD kommer allt att förändras. Kanske så att sanningen är någonstans mitt emellan eller till stor del personlig. Fast det här med nyanser...

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

Nice, då kommer det flyta riktigt nice på bättre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Är du bitter?

EGS funkar ju på Windows 10 och det är ju nämnt som ett alternativ

Beror på hur man ser det, kan förstå din synvinkel, men just i Borderlands 3-fallet är det en aning mer specifikt enl. mitt tycke då det först blev tillgängligt att förbeställa på andra plattformar och sedan, i efterhand, annonserades exklusiva dealen med EGS.

Man drog alltså bort möjligheter för kunden att kunna köpa spelet, snarare än att erbjuda fler möjligheter till att köpa det.
Det är rätt bakåtsträvande i min värld.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av krigelkorren:

Beror på hur man ser det, kan förstå din synvinkel, men just i Borderlands 3-fallet är det en aning mer specifikt enl. mitt tycke då det först blev tillgängligt att förbeställa på andra plattformar och sedan, i efterhand, annonserades exklusiva dealen med EGS.

Man drog alltså bort möjligheter för kunden att kunna köpa spelet, snarare än att erbjuda fler möjligheter till att köpa det.
Det är rätt bakåtsträvande i min värld.

Finns ju många titlar som är exklusiva till Steam, tex Half Life, har du liknande känslor inför även där?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns ju många titlar som är exklusiva till Steam, tex Half Life, har du liknande känslor inför även där?

I just fallet om Half-Life spelen på Steam: Valve har ju själva utvecklat båda och haft ensamrätten på det i typ 16 år så vem kan tvinga dem att släppa det på någon annan plattform? EA är ju rätt usla där också med exklusiva titlar.

Svar nej, exklusivitet på digitala varor är inte heller bra och har aldrig varit bra.
Men att apa-efter konceptet är ju kanske inte det mest beundransvärda heller...

Ett annat exempel:
Microsoft har ju i princip hela desktop- och med det hela PC-spelmarknaden via Windows, hur skulle du reagera om nya spel enbart släpptes till Linux och Mac på begränsad/obegränsad tid?
-Inte p.g.a. att kunderna generellt finns där på Linux eller Mac-plattforarna utan mest bara för att bryta Microsofts dominans genom att tvinga kunderna till andra OS.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av krigelkorren:

I just fallet om Half-Life spelen på Steam: Valve har ju själva utvecklat båda och haft ensamrätten på det i typ 16 år så vem kan tvinga dem att släppa det på någon annan plattform? EA är ju rätt usla där också med exklusiva titlar.

Svar nej, exklusivitet på digitala varor är inte heller bra och har aldrig varit bra.
Men att apa-efter konceptet är ju kanske inte det mest beundransvärda heller...

Ett annat exempel:
Microsoft har ju i princip hela desktop- och med det hela PC-spelmarknaden via Windows, hur skulle du reagera om nya spel enbart släpptes till Linux och Mac på begränsad/obegränsad tid?
-Inte p.g.a. att kunderna generellt finns där på Linux eller Mac-plattforarna utan mest bara för att bryta Microsofts dominans genom att tvinga kunderna till andra OS.

Nej det skulle inte uppskattas.
Ett vanligt exempel är ju intressanta spel som släpps för konsoll men inte PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej det skulle inte uppskattas.
Ett vanligt exempel är ju intressanta spel som släpps för konsoll men inte PC.

Precis!
Sett från min sida (kundperspektivet) EGS som enbart finns för Windows kan inte dem med andra plattformar spela spelet då de inte erbjuder något som helst stöd för det.

Lite frustrerande då det i Borderlands-läget fanns goda förutsättningar i.o.m. Proton-konceptet, hade spelet även släppts på Steam och andra plattformar t.ex. GOG.com kunde även sådana som jag spelat spelet på "releasedag", men nu går det ej.

Då ser man också lättare det negativa med exklusiviteten.

Sedan är jag givetvis för att utvecklarna skall få så stor del av kakan som möjligt då de ofta gör ett bra jobb.
Men jag är också av den uppfattningen att publishers i mångt och mycket själva varit med och bidragit till att skapa den skeva fördelningen/dominansen bland spelplattformar hos PC då de enbart publicerat sina spel hos "den största".

Kortsiktiga men i förlängningen också dumma beslut att sälla sig till enbart en plattform för då minskar givetvis inflytandet och konkurrensen i de bakre leden, publishers har ingen förhandlingsposition för att de själva lagt alla ägg i samma korg.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.