Bästa 450/470 moderkortet (Ryzen 3000 ready) för 3600?

Permalänk
Medlem

Bästa 450/470 moderkortet (Ryzen 3000 ready) för 3600?

Har varit inställd på att köpa ett MSI Tomahawk MAX moderkort, men då leveransdatum hela tiden flyttas fram i svenska butiker (och även proshop) så börjar jag undra, vad finns det för alternativ? Finns det något som kanske till och med är bättre?

Mitt enda krav är att moderkortet är "Ryzen 3000 ready", alltså att det fungerar direkt ur kartong. Alternativt om butiken har möjlighet att uppdatera BIOS innan det skickas.

Hur står sig annars de allra billigaste x570 moderkorten mot ett MSI Tomahawk MAX?
T.ex ASRock X570 Phantom Gaming 4 (det billigaste jag kunde hitta, men egentligen 500kr över min ursprungliga budget för moderkort)

Min setup är:
Ryzen 3600
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz (Som jag eventuellt ska försöka överklocka till 3600MHz)
GTX 970 (Kommer någon gång under året bytas mot 1660 ti/2060 eller liknande)

EDIT: hittade denna listan hos proshop över vilka moderkort (åtminstone i deras lager) som är "Ryzen 3000 ready":
https://www.proshop.se/MSI-B450-MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Har varit inställd på att köpa ett MSI Tomahawk MAX moderkort, men då leveransdatum hela tiden flyttas fram i svenska butiker (och även proshop) så börjar jag undra, vad finns det för alternativ? Finns det något som kanske till och med är bättre?

Mitt enda krav är att moderkortet är "Ryzen 3000 ready", alltså att det fungerar direkt ur kartong. Alternativt om butiken har möjlighet att uppdatera BIOS innan det skickas.

Hur står sig annars de allra billigaste x570 moderkorten mot ett MSI Tomahawk MAX?
T.ex ASRock X570 Phantom Gaming 4 (det billigaste jag kunde hitta, men egentligen 500kr över min ursprungliga budget för moderkort)

Min setup är:
Ryzen 3600
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz (Som jag eventuellt ska försöka överklocka till 3600MHz)
GTX 970 (Kommer någon gång under året bytas mot 1660 ti/2060 eller liknande)

EDIT: hittade denna listan hos proshop över vilka moderkort (åtminstone i deras lager) som är "Ryzen 3000 ready":
https://www.proshop.se/MSI-B450-MAX

Du har flera moderkort i den listan som är bättre val än Phantom Gaming 4, varit en del videos om att Asrock har snålat lite väl mycket på VRM på sina lägre X570-kort med höga temperaturer som följd. Jag kör 3700X på ett Prime Pro och det fungerar jättebra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ett vanligt B450 Tomahawk?

Det har en BIOS flashback knapp så du behöver ingen processor i för att uppdatera bios, "bara" en annan dator att ladda ner ett uppdaterat bios till ett usb-minne

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Har varit inställd på att köpa ett MSI Tomahawk MAX moderkort, men då leveransdatum hela tiden flyttas fram i svenska butiker (och även proshop) så börjar jag undra, vad finns det för alternativ? Finns det något som kanske till och med är bättre?

Mitt enda krav är att moderkortet är "Ryzen 3000 ready", alltså att det fungerar direkt ur kartong. Alternativt om butiken har möjlighet att uppdatera BIOS innan det skickas.

Hur står sig annars de allra billigaste x570 moderkorten mot ett MSI Tomahawk MAX?
T.ex ASRock X570 Phantom Gaming 4 (det billigaste jag kunde hitta, men egentligen 500kr över min ursprungliga budget för moderkort)

Min setup är:
Ryzen 3600
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz (Som jag eventuellt ska försöka överklocka till 3600MHz)
GTX 970 (Kommer någon gång under året bytas mot 1660 ti/2060 eller liknande)

EDIT: hittade denna listan hos proshop över vilka moderkort (åtminstone i deras lager) som är "Ryzen 3000 ready":
https://www.proshop.se/MSI-B450-MAX

Finns på lager, ingen större skillnad på kvalitet och funktioner. Om du nu vill slippa uppdatera BIOS.
https://www.computersalg.se/i/5724299/msi-b450-gaming-plus-ma...

Permalänk

Asrocks B450 funkar med 3000 rakt ur kartong.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem

Försökte hålla ut denna veckan med då inet listade att de skulle få in MSI Tomahawk MAX i lager i tisdags. Men nu verkar det som MSI Tomahawk MAX inte kommer till någon svensk butik förens mot slutet av september.

Jag gav upp och såg att MSI Mortar MAX fanns i lager. Har precis lagt en beställning (lite halvt panik då jag verkligen måste få ihop datorn till helgen/början av nästa vecka)

Vad jag kan läsa så är MSI Mortar MAX i det närmaste identiskt med Tomahawk, det enda som som skiljer är mATX/ATX.
Mortar har även 2st M.2 vilket jag ser som en stor fördel. Tomahawk har bara 1st M.2 (känns lite bakvänt att det mindre moderkortet har fler M.2 platser)

Mitt chassi är Fractal design define c.
Går det bra att montera ett mATX moderkort i detta? Står att det ska fungera med alla moderkortsvarianter. Tänkte om det är något speciellt att tänka på när man monterar mATX i ett ATX-chassi? Aldrig ägt ett mATX innan, verkar ju egentligen bara vara smidigare då jag inte kommer behöva de extra PCI portarna etc i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Försökte hålla ut denna veckan med då inet listade att de skulle få in MSI Tomahawk MAX i lager i tisdags. Men nu verkar det som MSI Tomahawk MAX inte kommer till någon svensk butik förens mot slutet av september.

Jag gav upp och såg att MSI Mortar MAX fanns i lager. Har precis lagt en beställning (lite halvt panik då jag verkligen måste få ihop datorn till helgen/början av nästa vecka)

Vad jag kan läsa så är MSI Mortar MAX i det närmaste identiskt med Tomahawk, det enda som som skiljer är mATX/ATX.
Mortar har även 2st M.2 vilket jag ser som en stor fördel. Tomahawk har bara 1st M.2 (känns lite bakvänt att det mindre moderkortet har fler M.2 platser)

Mitt chassi är Fractal design define c.
Går det bra att montera ett mATX moderkort i detta? Står att det ska fungera med alla moderkortsvarianter. Tänkte om det är något speciellt att tänka på när man monterar mATX i ett ATX-chassi? Aldrig ägt ett mATX innan, verkar ju egentligen bara vara smidigare då jag inte kommer behöva de extra PCI portarna etc i vilket fall.

Du har helt rätt med allt och det är inga problem med att montera. 9/10 användare skulle klara sig gott med ett mATX-kort men man köper ofta ett ATX bara "ifall att" och för att fylla ut chassit lite mer. Vissa tycker det ser "lite tomt ut" med ett mATX mobo i ett ATX-chassi men det är ju också helt irrelevant om du inte har fönster.

Mortar är ett mycket bra mobo för priset.

Notera bara att du kommer använda färre skruvar vid monteringen, det är alltid markerat på alla skruvhålen vilket du ska använda för de specifika storlekarna(ATX, mATX, mITX)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Du har helt rätt med allt och det är inga problem med att montera. 9/10 användare skulle klara sig gott med ett mATX-kort men man köper ofta ett ATX bara "ifall att" och för att fylla ut chassit lite mer. Vissa tycker det ser "lite tomt ut" med ett mATX mobo i ett ATX-chassi men det är ju också helt irrelevant om du inte har fönster.

Mortar är ett mycket bra mobo för priset.

Notera bara att du kommer använda färre skruvar vid monteringen, det är alltid markerat på alla skruvhålen vilket du ska använda för de specifika storlekarna(ATX, mATX, mITX)

Tack för svar, ska tänka på det med skruvarna.

Nej mitt chassi har inget fönster så hur det ser ut inuti är helt irrelevant

Dessa MSI MAX moderkort verkar gå åt som smör. Det var 8st kvar i lager hos Webhallen när jag gjorde min beställning vid ca 12 idag. När jag kollade om min beställning hade skickats runt 16 (vilket den hade) så fanns det inga kvar i lager längre.

Permalänk

Det är folk före som ligger i kö och får före dig.
Vet inte varför de beställer in så få, kanske inte går att få mer av msi.

Jag har stående beställningar på massa butiker och kommer få ett tomahawk av inet den 12:e. Lol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Det är folk före som ligger i kö och får före dig.
Vet inte varför de beställer in så få, kanske inte går att få mer av msi.

Jag har stående beställningar på massa butiker och kommer få ett tomahawk av inet den 12:e. Lol

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstått det så har inte ett enda MSI Tomahawk MAX sålts i Sverige ännu.
Det var proshop som hade monopol på dessa i någon vecka inom dom blev slutsålda.

Det har flyttats fram lagerstatus gång på gång hos samtliga stora butiker som komplett, inet, webhallen. Just nu ser det ut som det kommer in i slutet av september hos alla (gissar på att det är samma leverantör/grossist som förser alla butiker med moderkorten)
Säkert högt tryck hos MSI som gjort att man inte hunnit få klar nästa batch av moderkort i tid, därav alla butiker flyttar fram inkommande lagerstatus hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag väntade också länge på Tomahawk Max. Men när det imorse stod försenad leverans gav jag upp och beställde ett Gaming Plus Max istället. Identiskt som Tomahawk Max förutolm avsaknad av USB C vilket jag överlever.

Fanns 10st hos Inet innan lunch och nu noll.

Men mltt är halvvägs på väg till mitt utlämningsställe...

Permalänk
Medlem

DataPryl har 10st Gaming Plus Max i lager om någon är sugen

Permalänk

Komplett har rea på denna Ryzen 3000 ready just nu. Gillar Asus och har läst att deras B450 ska funka bra med Ryzen 3600.

Permalänk
Avstängd

Webhallen har rea på både B450 och X470 Strix. Hämtade upp en X470 igår med en röd banner med "ryzen 3000 ready".

Permalänk
Avstängd

Köpte ett Tomahawk Max just när det kom och kan säga att jag aldrig mer kommer köpa MSI igen, sämsta kundsupporten/community interaction ever!

Dom har övergett sin egen reddit och andra sidor med och är knäpptysta även fast massor av folk har haft problem med deras BIOS bara det första som funkar (eller andra kan funka för en del men mest buggar för dom flesta så dom som köper och bara kör på det är det klart att kritiken inte blivit mycket värre än den kunde ha varit) men med prestanda förlusten på första man får ta då.

Den senaste ABBA betan som kom för typ 3 veckor sen funkar dock bra men det ända stället man kan få den är genom en dropbox länk som en från msi posta på community forumet i en kommentar, inte lätt att hitta för gemene man om man inte har koll.

Den tyska supporten är dom ända som varit hjälpsamma mot folk och hade till och med en FTP server där man kunde hämta hem nya BIOS flera dagar/veckor innan MSI kan bemöda sig med att lägga upp det på sina supportsidor för moderkorten. Men den FTP verkar nere nu, kanske fick order från högre upp om att inte vara så schyssta haha

Det senaste "stable" bioset till Tommahawk Max dom släppt är v33 och den spotta dom ur ganska fort efter folk fått testa betan och sa till dom att det var massa problem som dom ändå inte rätta till. Men betan av v34 håller dom som sagt inne på även fast den löst dom flesta buggar folk hade. Fattar inte deras logik.

Permalänk
Medlem

Är Strix B450 något att ha? Har också kollat på MSI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keydie:

Är Strix B450 något att ha? Har också kollat på MSI.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett ROG STRIX B450-I GAMING sedan två veckor. Har funkat riktigt bra, Inet uppdaterade BIOS till det senaste åt mig vid köpet. Det var bara att sätta i CPU och RAM, bootade på första försöket. Ställde in rätt hastighet och spänning på minnena, har funkat utan några som helst problem.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag tycker att folk är fel ute som fokuserar på "bästa" vad gäller B450. "Det går bara att polarra en bajskorv så mycket", om du förstår vad jag menar? Tanken med B450 är att det är att det ska vara prispressat samtidigt som det levererar. Förr kunde tillverkarna motivera priser över 1000:- på moderkort som stödde crossfire/sli eller erbjöd betydligt högre överklockning än andra modeller. Idag är sli/crossfire en ickefråga och överklockning hos Ryzen, oavsett modell, nära på obefintlig.

Tänk därför istället "billigaste som inte är skit". För det finns egentligen inga större skillnader på de som är billigast och inte skit, jämfört med de kort som anses vara dom "bästa" och som kostar runt 1500:- Du får ofta exakt samma funktionalitet med ett moderkort som inte är skit och kostar 700:- inte minst om du bara ska driva en Ryzen 5 3600. Dessutom sitter minneskontrollern i själva cpun så moderkortet har liten eller ingen inverkan på hur bra dina minnen kommer överklocka.

Strix brukar betyda "samma skit som allt annat fast mycket dyrare." Vet inte varför svenskar är så kåta på asus? Kanske för att namnet klingar väl i våra öron när vi uttalar namnet på ett försvenskat och felaktigt sätt? X)

Här är ett kort som var bäst i klassen av vad som ansågsvara budgetorienterat. Bättre och svalare VRM än motsvarande strix-modell har jag för mig. Däremot har priset ökat sen Ryzen 3000-serien släppts och hardware unbox recenserade det. Har för mig det gick att köpa för omkring 600-700 kr.
https://www.amazon.de/ASRock-m-ATX-D-Sub-HDMI-Retail/dp/B07FV...

Själv hade jag köpt det här och beställt en första gen ryzen från närmsta nätbutik, flashat själv och sen lämnat tillbaka cpun i den fysiska butiken.
https://www.amazon.de/Gigabyte-Ga-B450M-DS3H-Motherboard-1-Po...

Sluta slösa pengar på sånt som är oväsentligt. Typ som vad moderkortet heter.

Ett varningens finger vill jag däremot ge till alla modeller som har "HDV" i namnet. Vad jag förstår hade dessa undermålig spänningsreglering även för processorer ur mellansegmentet. Nu har modeller som har "HVD" i namnet dykt upp. Vet inte vad dessa bokstäver står för men jag hade inte chansat på att köpa någon av dessa.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Här finns en lista när det gäller VRM:er för 450/470 >> https://i.redd.it/7n48gewun0p21.png

Sen drar ju inte en 3600 alls lika mycket som en 2700X (som de refererar till i listan), men det kan vara intressant som datapunkt. Köp inte något med skit-vrm:er.

MSI Mortar B450 Max ska vara helt okej / bra har jag hört.

Själv tittade jag på MSI B450I Gaming Plus AC, det är skitbra. Men nu är det m-itx.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kör själv på ett MSI 450 B Tomahawk MAX med en 3700x. Fungerar klockrent