Asus: "AMD stryper turbofrekvenser i Ryzen 3000-serien"

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Glöm inte att spara din profil i bios till din USB-sticka så du snabbt kan applicera den sen!

Smart! Tänkte inte ens på den funktionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du anser att det här inte skulle uppmärksammats, förstår jag dig rätt då? Det är väl skitsamma om det är på grund av stabilitet eller whatever. Problemet är att dom lanserats med boostfrekvenser som vissa inte ens uppnått och dessutom sänker dom det nu medvetet. Stabilitet 24/7 ser man till att lösa innan släppet och inte börjar sänka och ha sig EFTER.

Som sagt, de återstår å se om det är AMD eller 3´e part som sätter käppar i hjulet för 24/7.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Smart! Tänkte inte ens på den funktionen.

Den behövs, jag lovar, när man testar massor av bios och olika varianter av OC. USB-stickorna till båda mina moderkort är proppfulla med olika bios-profiler med diverse fantasifulla namn

(helt galet jobbigt att _knappa_ in alla inställningar, särskilt för minnena)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Den behövs, jag lovar, när man testar massor av bios och olika varianter av OC. USB-stickorna till båda mina moderkort är proppfulla med olika bios-profiler med diverse fantasifulla namn

(helt galet jobbigt att _knappa_ in alla inställningar, särskilt för minnena)

Då var man med igen! Gick ju underbart smidigt. Det enda är att "bootup logo" som jag satt till disabled var enabled även efter inläsning av profilen, men det är ju en småsak. Skall dock kamma igenom och kolla så allt är med, men det verkar bra såhär långt.

När jag flashat klart så tvärdog den första gången Windows skulle laddas men jag har ju rätt trimmade timings och sådant så det kan ju ha med memory training att göra. När jag väl var inne i Windows så verkade den "hitta" en massa enheter på nytt, inklusive grafikkortet. Men så blev det också när jag körde in 2501 för första gången så det är väl förväntat.

Har nu 4625Mhz på bästa klustret så 100Mhz upp från 2703. WOHO! Tack igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då var man med igen! Gick ju underbart smidigt. Det enda är att "bootup logo" som jag satt till disabled var enabled även efter inläsning av profilen, men det är ju en småsak. Skall dock kamma igenom och kolla så allt är med, men det verkar bra såhär långt.

När jag flashat klart så tvärdog den första gången Windows skulle laddas men jag har ju rätt trimmade timings och sådant så det kan ju ha med memory training att göra. När jag väl var inne i Windows så verkade den "hitta" en massa enheter på nytt, inklusive grafikkortet. Men så blev det också när jag körde in 2501 för första gången så det är väl förväntat.

Har nu 4625Mhz på bästa klustret så 100Mhz upp från 2703. WOHO! Tack igen.

Det där att den "inte kommer in i Windows" första gången är normalt efter en ny flash, den skall göra så, kommer inte att hända igen så länge du inte flashar nytt bios.

Samma sak att datorn "hittar" alla drivrutiner igen är också fullt normalt och som det skall vara! Kommer inte att hända igen så länge du inte flashar nytt.

Ja, håll till godo, smider bra här än så länge!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad för typ av belastning rör det sig om? Att frekvenserna skiljer sig mellan exemplar är ju bara en effekt av kisellotteriet. Vilka frekvenser ser du som max i t. ex HWINFO64 på respektive modell?

Ja, än har det i alla fall inte kommit in några rapporter om VRM som gett upp. Har för mig att någon youtuber testade 3900X på ett snorbilligt B350-kort och det enda som hände när VRM nådde 120c var att processorn klockade ner sig. Så någon "skada" blir det ju inte på det viset. TjMax för VRM brukar ligga på 140c, så det är nog lugnt. Men det är klart att om VRM blir varm och throttlar så ser man ju inte max-boost på sin CPU så ofta. Dock är det väl rätt självklart om man köpt "billigast möjliga knäckebrödsbräda" att prestanda blir lidande.

Det är när jag har testat med Cinebench och CPU-Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Det är när jag har testat med Cinebench och CPU-Z

I CB så pendlar min 3900X mellan 4450 och 4550, men dock med det moddade UEFI't.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad för typ av belastning rör det sig om? Att frekvenserna skiljer sig mellan exemplar är ju bara en effekt av kisellotteriet. Vilka frekvenser ser du som max i t. ex HWINFO64 på respektive modell?

Ja, än har det i alla fall inte kommit in några rapporter om VRM som gett upp. Har för mig att någon youtuber testade 3900X på ett snorbilligt B350-kort och det enda som hände när VRM nådde 120c var att processorn klockade ner sig. Så någon "skada" blir det ju inte på det viset. TjMax för VRM brukar ligga på 140c, så det är nog lugnt. Men det är klart att om VRM blir varm och throttlar så ser man ju inte max-boost på sin CPU så ofta. Dock är det väl rätt självklart om man köpt "billigast möjliga knäckebrödsbräda" att prestanda blir lidande.

Rysk kaviar på svensk Husman-knäcke;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det Shamina också sagt är ju att en AGESA med mer inställningsmöjligheter är på gång, så det är väl inget att hetsa upp sig för. Om han däremot sagt att han har källor som menar att boosten kommer vara som den är nu ad infinitum, ja då hade jag blivit sur. Jag tror inte det är mycket man kan göra på nuvarande AGESA men det blir ju bättre såsmåningom.

Jo, vi får avvakta och se hur det hela spelar ut sig.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Tänker som så, att detta ingår i "balanseringen" av denna nya CPU. R Hallock skrev detta https://community.amd.com/community/gaming/blog/2019/07/30/co... tidigare, men specifikt har inget ännu kungjorts om just strypning av turbofrekvensen. Har en r5 3600 i en av burkarna, moderkortet är ett ASUS ROG STRIX X470-F GAMING med senaste UEFI/BIOS, och vid kontrollmätning idag så överträffades angiven boostfrekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Då var man med igen! Gick ju underbart smidigt. Det enda är att "bootup logo" som jag satt till disabled var enabled även efter inläsning av profilen, men det är ju en småsak. Skall dock kamma igenom och kolla så allt är med, men det verkar bra såhär långt.

När jag flashat klart så tvärdog den första gången Windows skulle laddas men jag har ju rätt trimmade timings och sådant så det kan ju ha med memory training att göra. När jag väl var inne i Windows så verkade den "hitta" en massa enheter på nytt, inklusive grafikkortet. Men så blev det också när jag körde in 2501 för första gången så det är väl förväntat.

Har nu 4625Mhz på bästa klustret så 100Mhz upp från 2703. WOHO! Tack igen.

Bootloggan blir alltid enable per default när man laddat in profil efter flashningen så allt är i sin ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vet inte om det har gått dig förbi? Men Ryzen 3000 serien är i stort sätt maxklockad från fabrik. Detta har vi aldrig tidigare sett.
Vilket i praktiken betyder att dom kanske går för hårt och inte alls överlever dessa 10 år som på den gamla goda tiden.

Men min 3570k var klockad så högt temperaturen klarade (runt 95c i benchmarks å 85 i spel) i typ 7 år. Känner massa som haft processorer överklockade mycket hårt i flera flera år med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Bootloggan blir alltid enable per default när man laddat in profil efter flashningen så allt är i sin ordning.

Bra att veta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Men min 3570k var klockad så högt temperaturen klarade (runt 95c i benchmarks å 85 i spel) i typ 7 år. Känner massa som haft processorer överklockade mycket hårt i flera flera år med.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur det är med hållbarhet kontra tillverkningsprocess, kanske 7mm är känsligare än 22mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Hehe, nästan rätt Dels är det Prime X470-Pro, X370 fick inte PCIE 4.0, och dels har jag inte ens testat 3900X på det bordet. Jag kör 3700X på den brädan, men ja den gör verkligen bra ifrån sig

Sorry, jag var helt ute och cyklade, jag är med nu.

Den här jämförelsen är mycket intressant men då kör han inte 3900X på X370 bordet.
https://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/amd_x370_vs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Vet inte hur det är med hållbarhet kontra tillverkningsprocess, kanske 7mm är känsligare än 22mm.

22nm var hållbart, körde min 4790K dygnet runt med 4.8GHz all core boost i min Linux server sen Devils Canyon släpptes(fattig mans Xeon). Böt ut för bara ett par veckor sen till 3700X i "samma burk". Hade inte tappat en enda procent i prestanda, däremot hade jag kört slut på nätagget som jag fick byta ut efter någon dag med 3700X.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Åh nästa nyhet blir. Användare i USA väcker grupptalan mot AMD.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Vet inte hur det är med hållbarhet kontra tillverkningsprocess, kanske 7mm är känsligare än 22mm.

Kan va ja, får la se hur min 8600k mår efter ett på årpå 5.1ghz och runt 86c i spel 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Det finns många felmekanismer pga höga strömmar, spänningar och temperatur,här är en
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electromigration
Och det är knappast någon nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com