Köpråd på hörlurar + tillbehör

Permalänk
Medlem

Köpråd på hörlurar + tillbehör

Tjenare! Ämnar köpa ett par Sennheiser HD 660 S inom kort ( ska testa så de passar först ) Stora öron + töjningar + glasögon gör det synnerligen svårt att hitta bekvämma over-ear och jag tänker inte köpa ett par in-ear, avskyr det instänga känslan de ger.

så, inför det ev. köpet undrar jag:
Vilka tillbehör behöver/villhöver man?
har inte någon direkt koll på DAC:ar osv. Den djungeln har jag inte gått in i

är det "värt" att köpa en hörlurar förstärkare/DAC på hifi klubben, eller "billigare-men-lika-bra" på något annat ställe?
Kan tänka mig begagnat men helst i sverige.

Har testat t.ex. Sennhesier GSP 500, man tyckte dessa var lite för trånga, behöver lite större lurar endå :/
Alla tips är välkommna, även andra lurar kan tänkas, men då ska de kunna testas inom GBG/Kungsbacka ( nya/begagnade )

Väl mött!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

https://drop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-hd-58x-jubilee-hea... Är samma driver osv som i 660s till ett betydligt bättre pris!
edit: EU

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Har samma problem som du med stora öron och töjningar och kör på ett par Sennheiser 650 och de sitter bra även med töjningarna i. Ska jag använda andra hörlurar så får jag ofta ta ut mina töjningar.

Sen beror det på hur stora töjningar du har, hade stora problem med mina töjningar innan (hade 20 eller 22 mm) så har "krympt" dem så sitter med 12 mm nu och det fungerar bra.

Gällande DAC och hörlursförstärkare så rekommenderar jag Schiit, svårt att hitta i Sverige men går väldigt bra att beställa från Nederländerna eller UK (tror jag butikerna ligger i).

Permalänk
Medlem

@Farthinder: Har själv rätt stora öron, samt töjningar på 20mm+ och tycker att mina Philips X2 sitter bra efter byte till HM5-pads. Innan dessa hade jag Sennheiser-lurar och tycker att dem fungerar utmärkt med större öron + töjningar med tanke på deras något ovala design.

AMP/DAC hade jag satsat på en O2-combo. Riktigt prisvärda och går att handla inom EU.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

https://drop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-hd-58x-jubilee-hea... Är samma driver osv som i 660s till ett betydligt bättre pris!
edit: EU

Lurar köper jag gärna där jag kan testa de, så man inte köper grisen i säcken

@Belsebull: ahh, tack för input, jo jack rockar ett par 26mm töjningar just nu :P, GSP 500 satte helt okej, men är just glasögonen som klämmer åt lite och känns jobbiga, har för mig 660 ska vara större? sitter just nu på ett par RS 165 tror jag, och de är la lite i minsta laget.

DAC kan jag tänka mig köpa lite var som, brukar sällan vara ett problem i kvalitet, men lurar köper jag gärna nära, om något skulle hända xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

https://drop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-hd-58x-jubilee-hea... Är samma driver osv som i 660s till ett betydligt bättre pris!
edit: EU

Har du någon källa på att det är samma driver? eftersom massdrop själva och recensionerna de länkar till säger att det inte är samma.

Getting back to the drivers: Massdrop tells me this is the same "platform" as seen in the HD660S, but not quite identical. It's in the same "family of drivers" but has "different specs".
https://www.head-fi.org/threads/massdrop-x-sennheiser-hd-58x-...

It is not the same driver as used in the HD660S nor that of the HD700 nor that of the HD5** series.

The driver of the HD660S is slightly larger in diameter so the drivers are definitely not the same. Yes, the same magnet and plastic frame is used (as in many Sennheiser models) but has a different voicecoil (different impedance) and membrane/cone.
https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/measurements/...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Jag skulle nog tipsa som ett av råden i denna tråd: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/awyz28/hd58x_vs_...
att kika på HD6xx istället. Att 58x skulle vara samma som 660s verkar inte så troligt, men att det inte är så stor skillnad som priset skulle vilja säga är tämligen uppenbart. 660s är rejält överdrivet pris på.

660S skall väl så vitt jag kommer ihåg dock kännas som 6-serien i komfort i stort sätt, så för komfortens skull torde det funka.

Vad DAC/AMP gäller beror det ju lite på vad du skulle vilja använda dem? Hemma vid datorn? Då kanske du har stort utrymme att skaffa en större AMP och DAc. Annars är ju en snabb go-to lösning som ofta rekomenderas O2 lösningen. Jag har den inte själv. Jag kör med en Pioneer DAC/AMP som jag är mycket nöjd med. Har ägt en uppsjö öve en större tid, men upptäckte att mina öron fick rejält stryk med åldern så numera upplever jag inte så stora skillnader att det är värt att dynga ut för mycket pengar.
Om du vill ha en liten vass rackare är Chord MOJO en DAC/AMP som jag gillar skarpt.

Om du är i Göteborg kan du alltid kolla in: https://www.hembiobutiken.se/
Dom har lite annat utbud och du kan ringa dem och även köpa online, med tryggheten att returnera om du inte blir nöjd. De har bl.a DAC/AMP från iFi som gör roliga saker.

Permalänk

En grej med 660 (150Ω/108dB) vs både 580, 600 & 650 är väl att de är lättare att driva och därmed enklare att få att låta bra ur klenare utrustning. Hur ska du använda lurarna? Vid musikanläggning, dator eller mobil/bärbar spelare? Till musik, film, gaming eller allt?

edit - såg att föreg inlägg sade i princip samma sak..;)

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Angående drivarna i 58x så läste jag på något annat forum att det är drivarna från PC 373D. Oavsett om det stämmer exakt så är det nog mer i nivå med HD5XX serien än HD6XX serien.

Permalänk
Medlem

@Foolwolf: @Lizardman:

Just nu ska de användas till datorn, därav frågan om DAC.
i senare skede så är det tänkt att använda de till att lyssna på LP skivor
( Har en setup som följer: Marantz S7xxx om jag inte mins fel ( ca 12 år gammal ), NAD RIAA förstärkare och en Argon LP Spelare med utbytt Pick-up ) som jag tänkte para ihop den med senare.

Men fokusen är vid datorn, Musik såväl som spel, och jag är medveten att de är lite tyngre att driva.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: Om pengen är rätt skulle jag vilja fortsätta att hävda att CHORD är en utmärkt DAC/AMP - kan vara lite dyr kanske?
Annars så - titta på O2 finns att få med AMP och DAC i ett och väldigt många är nöjda med sina O2's.

Om du vill testa på Hifiklubben så har de ju Projects, vilka är dyra, NAD och Denon att testa. Du kan ju alltid be dom slänga fram lite alternativ för dig att prova med. På NAD sidan är det kanske NAD 3020 enheten som kan vara något de tipsar om.

Permalänk
Medlem

@Foolwolf: ja, det kanske var i det lite dyrare segmentet ^^ men de vill ha faktorn finns ju

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Hej.

Detta är antagligen inget tips utan mest bra att tänka på - Plantronics 8820 har sjukt bra ljud på mikrofontalet samt även Noice evangelisation på talet. Ljudet i hörlurarna är helt ok.

Har Sony x1000 som är grymma i ljudet och noice cancellation. Däremot är mikrofonen värdelös. Modell 3 väldigt sköna.

De modeller du kikar på kan jag inget om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JP Ahlström

Permalänk
Medlem

@jpahlstrom: Tack för tipsen! Sony lurarna har jag redan testat, och de satte inte bra tyvärr, plantronics 8820 hittar jag ingen info om, men de plantronics jag testat tycker jag dock känns plastiga och lite dålig bygg kvalité.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W