Control får bra kritik – övernaturlig action övertygar

Permalänk
Medlem

Men orka.. för varenda spel som diskuteras och råkar ligga på Epic blir tråden söndertjatad med ”hata epic”.

Vill ni inte stödja Epic så är det fine, men snälla håll det för er själva. Ni är som Veganer var för 5år sedan när de var tvugna att proklamera för allt och alla att de var veganer. Vi fattar, ni gillar inte kött (Epic), men snälla.. låt oss andra få diskutera vad tråden handlar om..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Underbart och som jag väntat på detta. Pricken över i - är ju att jag fick det gratis till mitt 2080 Super EVGA FTW3 Ultra. Men ett nytt Alan Wake, är vad jag verkligen vill ha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Nu vet jag inte om de själva stod för kostnaden men Quantum Break var, om än väldigt originellt, ett ganska medelmåttigt spel enligt både mig och många andra. Max Payne 3 likaså. Dessutom hade man någon konstig TV-seriesatsning som hängde ihop med spelet som verkade rätt tamt och som troligtvis ökade kostnaderna rejält. Är det ens någon som har sett serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland var Quantum Break bra, men oftast inte. Tappade ofta intresset då jag inte ville se 30 min TV innan jag fick spela. Aldrig sett serien sen. Känns dock som Microsoft till slut fattade att folk ville spela på sin Xbox, inte se TV eller kinecta Max Payne 3 var väl Rockstar? Alan Wake var riktigt bra! Hoppas att detta ger klirr nog för att göra en uppföljare.

Om inte annat så bjuder Remedy ofta på ögongodis med nya tekniker och effekter.

Permalänk
Medlem

Av allt jag har sett får jag bara känslan att det är ett teknikdemo, sponsrat av Nvidia, som kommer att vara helt hjärndött att spela. Det intrycket verkar ju bekräftas av kritiken om exempelvis enformiga fiender.

Om vi ska vara riktigt ärliga så hade Max Payne-spelen kanske inte den mest välskrivna och intressanta storyn bortom det ostiga romantiska narrativet och de svajande violinerna heller...?

Jag kommer inte stå i kö för att köpa Control.

Permalänk
Medlem

Det lär bli ett köp av Control så småningom. Förhoppningsvis har Remedy nu tvingats lära sig hantera DX12, eftersom de har kryddat med DXR-raytracing.

För just nu är jag mest intresserad av Control som pilotfall för raytracing på en mer avancerad framtida nivå än av spelet i sig. Då speciellt av prestandatester som kan visa hur t ex 2060-serien hanterar raytracing på maxkvalitet, och raytracingens kvalitet i sig (som typ Radolov var inne på), för att se om testerna kan vederlägga Jensens påstående eller ej. Dvs att man är galen om man inte köper ett grafikkort med raytracing idag (och indirekt att dagens alla RTX-kort därmed ska räcka till för raytracing med om 3-4 år).

Gillar annars Remedys spel. Avslutade nyligen Alan Wake's American Nightmare, som var en rolig bagatell som passade in i Alan Wake-narrativet på ett fyndigt sätt. Nyligen inköpta Quantum Break står på tur.

Det blev dock DX11-varianten på Steam. Tyvärr, måste jag lägga till, hade annars gärna lagt pengarna på Microsoft Store för DX12 eftersom jag har ett kort där prestandan är likvärdig för båda versionerna. QB var mer dock mer nedsatt på Steam, så det fick bestämma när allt annat var lika. Så småningom hamnar väl även Control i reabacken där jag brukar handla spel - oavsett klient. Kanske lagom tills att det blir dags att byta till ett grafikkort med raytracing. Får se vad marknaden då har att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Ibland var Quantum Break bra, men oftast inte. Tappade ofta intresset då jag inte ville se 30 min TV innan jag fick spela. Aldrig sett serien sen. Känns dock som Microsoft till slut fattade att folk ville spela på sin Xbox, inte se TV eller kinecta Max Payne 3 var väl Rockstar? Alan Wake var riktigt bra! Hoppas att detta ger klirr nog för att göra en uppföljare.

Om inte annat så bjuder Remedy ofta på ögongodis med nya tekniker och effekter.

Ah just det, det var ju Rockstar som låg bakom trean. Det kanske var därför det inte var någon höjdare. Inget illa om Rockstar, de gör en del fantastiska spel men det brukar sällan sluta väl när alternativa studios tar över utvecklingen av befintliga serier.

Alan Wake har jag bara hört gott om och har ett svagt minne av att jag åtminstone påbörjade det vid release men det sålde väl aldrig särskilt väl? På senare tid har det även varit en del licensstrul med vad jag har för mig är musiken och spelet fick inte längre säljas men det verkar vara löst nu då spelet åter går att köpa.

Skrivet av Sveklockarn:

Av allt jag har sett får jag bara känslan att det är ett teknikdemo, sponsrat av Nvidia, som kommer att vara helt hjärndött att spela. Det intrycket verkar ju bekräftas av kritiken om exempelvis enformiga fiender.

Om vi ska vara riktigt ärliga så hade Max Payne-spelen kanske inte den mest välskrivna och intressanta storyn bortom det ostiga romantiska narrativet och de svajande violinerna heller...?

Jag kommer inte stå i kö för att köpa Control.

Nja, Max Payne var väl alltid tänkt att vara B, klyschigt och spela på alla grepp inom genren och tar man det för vad det är så minns jag det i alla fall som rätt humorfyllt om än en skapligt mörk typ av humor. Bullet time var också som var riktigt häftigt och revolutionerande och det är kul att se hur spel som Superhot bygger vidare på tekniken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig tidigare saknat funktioner i Epic men nu när jag kikade igår så skulle det vara skönt att kunna förladda ett spel. Det gick inte (för mig iaf) med Control. Säger inte att det är tillräckligt för att skita i att köpa spelet men hade varit kul att kunna lira direkt vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Nja, Max Payne var väl alltid tänkt att vara B, klyschigt och spela på alla grepp inom genren och tar man det för vad det är så minns jag det i alla fall som rätt humorfyllt om än en skapligt mörk typ av humor. Bullet time var också som var riktigt häftigt och revolutionerande

Hur länge höll det som spelidé dock?

Jag betvivlar att Control blir någon 'comeback' av samma anledning.

Permalänk
Medlem

Det verkade ganska trevligt i inledningen av trailern, och jag fick lite Resident Evil-vibbar. Men sedan såg jag hur enformigt striderna verkade och då tappade jag lite lust. Finns inget värre än fiender som beter sig likadant genom hela spel.

Max Payne var för övrigt ett sjukt trevligt spel, som påminner om de tidiga tonåren starkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

, som påminner om de tidiga tonåren starkt.

Bra sammanfattning av varför datorspelsnostalgi är lurigt att luta sig emot i efterhand.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett ett längre klipp tycker jag det ser bra ut. Remedy Entertainment har en säregen berättarstil, och kan inte hejda sig när det gäller att ta inspiration från, eller sno grejer av, David Lynch. Det är nästan skrämmande hur mycket David Lynch det är över särskilt Max Payne, men definitivt även här.

Permalänk
Inaktiv

Cloud save verkar finnas iaf Testade bara lite för att se hur datorn orkar med. So far so good. Ska bli kul att spela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det lär bli ett köp av Control så småningom. Förhoppningsvis har Remedy nu tvingats lära sig hantera DX12, eftersom de har kryddat med DXR-raytracing.

För just nu är jag mest intresserad av Control som pilotfall för raytracing på en mer avancerad framtida nivå än av spelet i sig. Då speciellt av prestandatester som kan visa hur t ex 2060-serien hanterar raytracing på maxkvalitet, och raytracingens kvalitet i sig (som typ Radolov var inne på), för att se om testerna kan vederlägga Jensens påstående eller ej. Dvs att man är galen om man inte köper ett grafikkort med raytracing idag (och indirekt att dagens alla RTX-kort därmed ska räcka till för raytracing med om 3-4 år).

Remedy har ju varit drivande inom raytracing - intressant nog med demonstrationer på AMD-hårdvara/Microsofts ramverk.

Menar du raytracing på 2060 så är ju Control inte den bästa nyheten: https://wccftech.com/control-pc-performance-explored-all-in-o...
Då det knappast når upp till 60fps så lär man behöva en bra Freesync-skärm. Och om man inte köper ett 2080 för 1080p så är det samma visa där...

Control är nog det bästa argumentet hittills för nästa års grafikkort och nästa generations konsoller (lyckas ofta nå ner till 10fps på PS4!)
Vill man bara spela ett bra spel så är det nog däremot bara att köra utan RTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Remedy har ju varit drivande inom raytracing - intressant nog med demonstrationer på AMD-hårdvara/Microsofts ramverk.

Menar du raytracing på 2060 så är ju Control inte den bästa nyheten: https://wccftech.com/control-pc-performance-explored-all-in-o...
Då det knappast når upp till 60fps så lär man behöva en bra Freesync-skärm. Och om man inte köper ett 2080 för 1080p så är det samma visa där...

Control är nog det bästa argumentet hittills för nästa års grafikkort och nästa generations konsoller (lyckas ofta nå ner till 10fps på PS4!)
Vill man bara spela ett bra spel så är det nog däremot bara att köra utan RTX.

Tyckte det såg färvånansvärt bra ut även för 2060,
Med dlss och rt på medium låg ju average fps en bit över 70fps, det måste ju vara ett väl godkänt betyg och ett tecken på att tekniken förfinats?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Claews:

Det är onödigt mycket hat mot Epic Launcher. Dock hade jag hellre sett att konkurerat med priser än att köpa exklusivitet. Det borde vara fullt möjligt eftersom de tar betydligt lägre andel från utvecklaren än steam.
Finns de som påstår det inte är möjligt eftersom Steam förbjuder annat pris på samma spel i en annan launcher, dock är det aldrig som kan visa en källa för det.

Fast det är lite svårare än så vill jag påstå.
I dagsläget är det spelutgivarna som sätter priserna som ska gälla mot slutkund, inte butikerna själva.
Så varken epic eller steam har fasta inköpspriser riktigt. Snarare är det väl så att spelutgivarna väljer vad priset ska bli i slutändan mot kund och så får spelutvecklarna en fast procentsats av detta. Man kan tycka vad man vill om upplägget men så verkar det se ut och det spelar in i hur spelplanen ser ut här. Så det fungerar väl lite riktigt som det gör i detaljhandeln där återförsäljaren köper ett lager och själv väljer prislappen mot kund.

Sedan finns det ett bekymmer till. Idén med att ta lägre % av säljpriset i avgift än konkurrenterna är ju till för att få spelutgivarna att använda epics plattform. Mindre till butiken och mer kvar till utvecklaren är dealen.
Problemet är att om man sänker priserna istället för att ge mer till spelutgivarna här så försvinner ju motivet för spelutvecklarna att välja epic launcher som butik. Då kan de ju lika gärna välja steam som butik om de ändå inte får del av de ökade intäkterna utan istället ska spelpriserna sänkas.
För konsumenten hade det varit trevligt, ja! Men det finns fler dimensioner som man helt enkelt måste ta hänsyn till här.

Därför behövs det något mer än lägre priser till slutkund om man vill konkurrera med steam.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Epic konkurrerar med en billigare/sämre plattform och det blir kunden som drar det korta strået. Att gynna Epic blir därför att signalera till speltillverkare att man nöjer sig med mindre service som kund, vilket leder till att skamlösa money grabs kommer att få en dominerande roll på spelmarknaden tills den kraschar igen.

Att Tim Sweeney dessutom är ett kvalificerat rövhål är bara en pikant detalj i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Remedy har ju varit drivande inom raytracing - intressant nog med demonstrationer på AMD-hårdvara/Microsofts ramverk.

Menar du raytracing på 2060 så är ju Control inte den bästa nyheten: https://wccftech.com/control-pc-performance-explored-all-in-o...
Då det knappast når upp till 60fps så lär man behöva en bra Freesync-skärm. Och om man inte köper ett 2080 för 1080p så är det samma visa där...

Control är nog det bästa argumentet hittills för nästa års grafikkort och nästa generations konsoller (lyckas ofta nå ner till 10fps på PS4!)
Vill man bara spela ett bra spel så är det nog däremot bara att köra utan RTX.

Skrivet av Olsson80:

Tyckte det såg färvånansvärt bra ut även för 2060,
Med dlss och rt på medium låg ju average fps en bit över 70fps, det måste ju vara ett väl godkänt betyg och ett tecken på att tekniken förfinats?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra länk till intressant artikel, precis vad jag efterlyste!

Jag tyckte faktiskt också att det såg förvånansvärt bra ut för 2060. Nu är ju inte DLSS något som jag är sådär imponerad av för att kompensera bortfall i prestanda, men det finns ju andra alternativ. Och det är väl kanske också som det står i artikeln att den grafiska stilen i spelet med något grynig bild från början gör att man "kommer undan" med en del kvalitetsförluster som kanske annars hade märkts mer. Men oavsett det, i 1080p verkar Control iaf vara spelbart med raytracing även på ett 2060, även om det är på gränsen och beroende på personliga preferenser såklart. Fast knappt ens ett 2070 lär stå sig 3-4 år framåt, utan det behövs nog som sagt ett generationsskifte för att få en viss säkerhetsmarginal.

Permalänk
Medlem

Jag kör Control med DX12, DLSS med DXR-raytracing uppskalat från 1080p till 4K med mitt 2080-kort och det fungerar bra. Är väldigt nöjd med prestanda och grafik.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
Förlåt men Epic Launcher kan hålla ett lägre pris än steam och fortfarande ge lika mycket till utvecklaren. Men om det är som du säger att utgivarna kan tvinga butiker att ha X i pris så ser jag inga konstigheter alls med att butiker vill köpa exklusivitet. Visst, det skadar mig som konsument till viss del i och men den stora boven är förbjuda friprissättning.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

@Söderbäck:
Förlåt men Epic Launcher kan hålla ett lägre pris än steam och fortfarande ge lika mycket till utvecklaren.

På bekostnad av kunderna.

Permalänk
Inaktiv

OffT: Oväntat att nästan hela kommentarsfältet spårade ur i samma gamla söndertjatade diskussion om Epic Game Store... Blir så trött på skiten.

OnT: Spelet ser rätt stiligt/snyggt ut men vet inte så värst mycket om storyn. Spelade Quantum Break på xbox one men kunde ej spöa bossen så la spelet på hyllan och tog aldrig tag i det igen innan jag så småningom sålden boxen.

Det är inte omöjligt att detta blir ett köp men ska jag vara ärlig med mig själv så är inte sannolikheten superhög iom att min backlog redan är tjock och jag har inte tid att spela 3+ spel så när tiden "väl kommit" så kommer det ha dykt upp en jäkla massa andra spel som lockar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

På bekostnad av kunderna.

Har du möjlighet att utveckla?

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Har du möjlighet att utveckla?

Ja, det kostar utvecklaren mindre att släppa spelen på en sämre och billigare plattform i jämförelse med Steam. Steam förvandlade som bekant modern PC-gaming från att vara ett ganska krångligt till att bli lika enkelt som konsoll-gaming, d.v.s. tryck på en knapp för att spela, istället för att installera, fixa konfiguration manuellt i INI-filer, ladda hem och installera patchar, sitta på forum för att ta reda på varför spelet inte funkar... sånt som många har glömt bort vid det här laget.

Pruta bort det för att utvecklaren ska få några procent till? Nej tack. Historielösheten är ju tyvärr utbredd, så det finns inte mycket annat att göra än att försöka sprida informationen om hur PC-gaming var för lite drygt tio år sedan och försöka förklara att Steam blev dominerande just p.g.a. att de löste detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det kostar utvecklaren mindre att släppa spelen på en sämre och billigare plattform i jämförelse med Steam. Steam förvandlade som bekant modern PC-gaming från att vara ett ganska krångligt till att bli lika enkelt som konsoll-gaming, d.v.s. tryck på en knapp för att spela, istället för att installera, fixa konfiguration manuellt i INI-filer, ladda hem och installera patchar, sitta på forum för att ta reda på varför spelet inte funkar... sånt som många har glömt bort vid det här laget.

Pruta bort det för att utvecklaren ska få några procent till? Nej tack. Historielösheten är ju tyvärr utbredd, så det finns inte mycket annat att göra än att försöka sprida informationen om hur PC-gaming var för lite drygt tio år sedan och försöka förklara att Steam blev dominerande just p.g.a. att de löste detta.

Jag minns inget av pillande i ini-filer, efter år 2000 typ. De flesta spel hade ju konfiguration antingen i launchern, eller inne i spelet.
Det var ju när man behövde fixa med de olika minnestyperna i dosmiljö som man satt och ändrade bat-filer m.m. minns jag.

Annars har jag nog kanske haft en massa tur med mina spel, för jag har varken haft mer eller mindre problem med spel innan eller efter steam kom.

Har en del spel i steam som varit helt ospelbara för mig (Wolfenstein the old blood tex som var en slideshow innan man hittade något inlägg på ett forum där man skulle ändra något i startup-sekvensen för spelet i steam, som tog ett tag att göra)
Även lite äldre spel som The lost planet 2 på steam är helt ospelbart för mig. Har nog ett tiotal spel i mitt library som inte fungerar.

För mig som vanlig spelare ser jag ingen skillnad mellan Epic games eller Steam, jag går dit spelet är billigast.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag minns inget av pillande i ini-filer, efter år 2000 typ. De flesta spel hade ju konfiguration antingen i launchern, eller inne i spelet.
Det var ju när man behövde fixa med de olika minnestyperna i dosmiljö som man satt och ändrade bat-filer m.m. minns jag.

Annars har jag nog kanske haft en massa tur med mina spel, för jag har varken haft mer eller mindre problem med spel innan eller efter steam kom.

Minnet är selektivt. När man frågar folk om Windows är det lite samma sak, i efterhand var en viss version "den perfekta versionen". Nu råkar det vara så att jag hjälpt folk i ett par decennier med deras datorer; bygga, installera, underhålla. Jag kan bara konstatera att mängden Windows-supportinsatser i efterhand minskat till noll (de som är kvar är inte Windows-relaterade) efter introduktionen av Windows 10. Funkade Windows lika bra innan? Nog inte. Precis samma erfarenheter har jag med spel under Steam, framförallt i olika former av nätverksspelande.

Att betala ett proffs för underhållsarbetet är helt enkelt effektivare än att göra det själv, särskilt när man tar med economy of scale.

Skrivet av CubaCola:

Har en del spel i steam som varit helt ospelbara för mig (Wolfenstein the old blood tex som var en slideshow innan man hittade något inlägg på ett forum där man skulle ändra något i startup-sekvensen för spelet i steam, som tog ett tag att göra)
Även lite äldre spel som The lost planet 2 på steam är helt ospelbart för mig. Har nog ett tiotal spel i mitt library som inte fungerar.

Nu sitter ju inte Valve och lagar andras spel, men versionshantering och allt annat som finns under skalet i Steam gör det möjligt att laga och/eller uppdatera folks mjukvara med en automatisk process, till skillnad från manuella hack.

Detta är sannolikt ett av Epic Games strategier med att "prispressa" Steam också, att försöka få dem att ge ut detaljer kring hur Steam fungerar på strukturell nivå så att de kan plagiera.

Skrivet av CubaCola:

För mig som vanlig spelare ser jag ingen skillnad mellan Epic games eller Steam, jag går dit spelet är billigast.

Nej, jag förstår precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Minnet är selektivt. När man frågar folk om Windows är det lite samma sak, i efterhand var en viss version "den perfekta versionen". Nu råkar det vara så att jag hjälpt folk i ett par decennier med deras datorer; bygga, installera, underhålla. Jag kan bara konstatera att mängden Windows-supportinsatser i efterhand minskat till noll (de som är kvar är inte Windows-relaterade) efter introduktionen av Windows 10. Funkade Windows lika bra innan? Nog inte. Precis samma erfarenheter har jag med spel under Steam, framförallt i olika former av nätverksspelande.

Jag har också haft datorer sedan 1982, så jag vet ungefär hur det har varit förr.
Visst kanske det har varit lite selektivt minne, men jag kan inte påstå att steam har gjort att spelen är mindre buggfria.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Utmärkt genomgång som vanligt av DF. Påvisar varför raytracing är framtiden för realtidsgrafik.
https://youtu.be/blbu0g9DAGA

Hårdvaran är inte där än men nvidias RTX-lansering har iaf kickat igång den helt nödvändiga mjukvaruutvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har också haft datorer sedan 1982, så jag vet ungefär hur det har varit förr.
Visst kanske det har varit lite selektivt minne, men jag kan inte påstå att steam har gjort att spelen är mindre buggfria.

Det har jag aldrig påstått, det är upp till utvecklaren att släppa fungerande spel. De har dock ett annat tryck på sig när de ska distribuera via Steam. Den största skillnaden är att du som spelare fick göra allt manuellt innan det fanns en klient med fungerande versionshantering och allt annat som Steam har under skalet. För en entusiast var det såklart inget hinder för att spela förr heller, men det är ett ointressant mått i förhållande till hur enkelt det är att spela på PC utan några som helst djupare kunskaper om felsökning, filhantering osv.

Steam är det enda "hotet" på PC mot spelkonsoller.

Nu har vi hamnat ganska långt OT, men avrundar med att jag aldrig kommer gynna Epic Games ekonomiskt eftersom de bara är ute efter att försämra upplevlsen för PC-spelare samtidigt som de tjänar en slant på det.

Permalänk
Medlem

Tyvärr börjar och slutat mitt intresse i spelet med de visuella och thematiska aspekterna av spelet. Har länge önskat se ett spel ta tag i paranormala theman på samma sätt som SCP universumet, men det låter inte som att detta är en så stor del av spelet som jag hade önskat.
Har inte hört bra saker om karaktärerna eller storyn heller, så jag vet inte om det är värt att lägga pengar på.

Skulle vara intresserad av en uppföljare dock, så man får väl hoppas att andra nappar.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Efter några småsessioner på vardagkvällarna lyckades jag klämma in en långkörare på runt 10 h i lördags. Jag gillar stilen och storyn starkt i Control, och sitter mer än gärna och läser igenom de många anteckningarna man plockar upp genom spelets gång. Det skadar inte att det är jäkligt snyggt också!

Gameplaymässigt är det helt klart underhållande med tajta kontroller och kul psykokinetiska förmågor att utnyttja i strider. Ibland kan det dock bli lite enformigt med de "random encounters" som spelet slänger på en. Detta blir särskilt jobbigt då checkpointsystemet är rätt oförlåtande när man dör och slänger en tillbaka en bra bit från stället man var på (och därför måste man kötta igenom samma gamla gubbar en gång till för att komma till destinationen igen).

Tror jag är i slutet av spelet nu, och än så länge är det 4/5 som gäller betygmässigt. Får se var det landar när eftertexterna rullar.