Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Rubiks fans, fler än jag?

Hej alla,
Jag har en hemlig fetisch som jag undrar om någon annan här också håller på med. Vore kul med lite reflektioner här i forumet på det

Rubiks kub (är det nördforum så är det)

OM, så gärna varför ni började och lite tider tack!

Börjar med mig själv då..

Började skruva plastbit runt 2012 och hunnit med något tusental timmar i träning (grov uppskattning, kan vara mer..) Kommer aldrig bli världsmästare men tycker det berikar livet, ungefär som o spela på gitarren..

Sitter gärna i solen med en bärs eller kaffe och utför dessa övningar. Jag menar kan nån gå på yoga så kan väl man få skruva plastbit eller?

Gillar mest 5x5 och övar 3x3 ibland. Hatar 4x4 pga paritetsfel som kan uppstå då och då.. (svårt med en konsekvent tid att lösa)

Under 30s på 3x3 (inte försökt bli snabbast heller) Samt 2m 43s på 5x5.

Berättar gärna mer om vilka kuber jag tycker är bäst mm om någon är intresserad

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tydligen bara jag

Jaja, sånt är livet

Tänkte nog att det fanns fler stollar som inte kunde låta bli denna viktiga syssla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grabben hemma har en förkärlek för dessa, han har nog i skrivande stund ca 10-15st i sitt rum.
Han löser dom dock aldrig, men han använder dessa för att slappna av när det blir stressig (Han har ADHD och Autism) Så dessa fungerar bra då. han har vanliga samt några speedcubes. Dock så lär nog jag försöka sätta mig in i hur man löser dessa så att inte alla står olösta. han har från 3-3 upp till jag vet inte ens, har några pyramider osv (Dessa kommer jag aldrig att lösa) men dom vanliga kanske man skulle prova på.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Trigger:

Kul hobby, men jag hör tyvärr till skaran som brukade plocka bort klisterlapparna och sätta tillbaka dem så att det löstes XD men det var kul att leka med alla färger och vridmoment när man var liten, som en avancerad stressboll

Jag körde hellre de små flyttpusslen med 15 bitar och ett hål, som blev en bild på fram och baksidan, kommer jag ihåg, också rätt avslappnande att bara sitta och greja med när man hade tråkigt och det inte fanns mobiltelefoner att pillra på.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Har ett par jag med.. Allt från 2x2 till 5x5. 3x3 kan jag, men kör den "enkla metoden" så har bara fått ner tiden till ca 1.30 som bäst, men Har inte tagit tid på 4x4 och 5x5, men det kan vara skönt och avslappnande att ha något att fingra på för de tillfällen man sitter själv i soffan.😁

Permalänk
Medlem

Jag och kollegan köpte varsin 3x3 (MoYu Weilong GTS2 resp. GTS3M) i julas, för att lära oss under fikarasterna. Vi behärskar bara nybörjarmetoden, men hans tider ligger stadigt på omkring 50-60 sekunder och mitt snitt över de 100 senaste lösningarna är 43 sekunder. Mitt PB är 28,948 sekunder.

Nu vill jag lära mig CFOP, men jag har inte kommit längre än att jag börjar kunna Fridrich F2L med hyfsat tempo. Hittills har jag bara sneglat lite på de 78 algoritmerna för OLL och PLL och jag ser inte fram emot att ta mig an dessa.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Nisseman85:

Har ett par jag med.. Allt från 2x2 till 5x5. 3x3 kan jag, men kör den "enkla metoden" så har bara fått ner tiden till ca 1.30 som bäst, men Har inte tagit tid på 4x4 och 5x5, men det kan vara skönt och avslappnande att ha något att fingra på för de tillfällen man sitter själv i soffan.😁

Skrivet av p.lindblom:

Jag och kollegan köpte varsin 3x3 (MoYu Weilong GTS2 resp. GTS3M) i julas, för att lära oss under fikarasterna. Vi behärskar bara nybörjarmetoden, men hans tider ligger stadigt på omkring 50-60 sekunder och mitt snitt över de 100 senaste lösningarna är 43 sekunder. Mitt PB är 28,948 sekunder.

Nu vill jag lära mig CFOP, men jag har inte kommit längre än att jag börjar kunna Fridrich F2L med hyfsat tempo. Hittills har jag bara sneglat lite på de 78 algoritmerna för OLL och PLL och jag ser inte fram emot att ta mig an dessa.

Trevligt!

Jag kör inte heller full CFOP.. eller jo kanske men sista lagret kör jag 4LLL. Det tar er ner till runt 20s någonstans. Lägre än så finns inga genvägar än att lära alla OLL,PLL. Har inte orkat.. men borde gå på någon månad eller så..
För F2L så rekommenderar jag att öva in intuitivt, där finns massor med tid att tjäna
Kolla gärna kubskolan.se där finns massor med tips för den som vill

Jag har provat de flesta märkena på kuber men på senare tid fastnat hårt för de som Mats Valk satt sitt namn på. Finns inget liknande på marknaden just nu

Min hörna med gött

Kungen av kubers är väl Feliks Zemdegs
https://youtu.be/HAXAXJGiEy8

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

För F2L så rekommenderar jag att öva in intuitivt, där finns massor med tid att tjäna
Kolla gärna kubskolan.se där finns massor med tips för den som vill

Jag har bara kört Fridrich F2L intuitivt och jag har fortfarande inte lärt mig tänka tillräckligt snabbt för att tjäna in tid i förhållande till de många fler dragen som behövs för nybörjarmetodens F2L. Jag ska ta en titt på kubskolan och se om det är något jag kan göra annorlunda.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av p.lindblom:

Jag har bara kört Fridrich F2L intuitivt och jag har fortfarande inte lärt mig tänka tillräckligt snabbt för att tjäna in tid i förhållande till de många fler dragen som behövs för nybörjarmetodens F2L. Jag ska ta en titt på kubskolan och se om det är något jag kan göra annorlunda.

Är helt med på vad du menar. Men kolla och lär så många F2L drag som möjligt. Tänk också på att paren kan skruvas ner baktill på kuben samt det går att para ihop flera samtidigt. Det TAR tid att lära... skulle tro runt 1000h (säkert olika) för att bemästra ordentligt. Jag är långt ifrån det men F2L kan man tjäna ordentligt med tid om man kan ordentligt.

Brukar köra sakta med en metronom.... klick, klick, klick.. när det sitter så är det bara köra på lite snabbare
Allt handlar om ”se framåt” det är det svåraste och det första man tappar utan regelbunden övning

Edit
Sjukt snabb tid för nybörjarlösningen. Allt under 50s med den metoden, då går det fort

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av blackeagle:

@Trigger:

Kul hobby, men jag hör tyvärr till skaran som brukade plocka bort klisterlapparna och sätta tillbaka dem så att det löstes XD men det var kul att leka med alla färger och vridmoment när man var liten, som en avancerad stressboll

Jag körde hellre de små flyttpusslen med 15 bitar och ett hål, som blev en bild på fram och baksidan, kommer jag ihåg, också rätt avslappnande att bara sitta och greja med när man hade tråkigt och det inte fanns mobiltelefoner att pillra på.

Har du nåt med IOS på så testa PuzzleTiles 15. Kanske finns på Android också..
Extremt underhållande

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av blackeagle:

@Trigger:

Kul hobby, men jag hör tyvärr till skaran som brukade plocka bort klisterlapparna och sätta tillbaka dem så att det löstes XD men det var kul att leka med alla färger och vridmoment när man var liten, som en avancerad stressboll

Jag körde hellre de små flyttpusslen med 15 bitar och ett hål, som blev en bild på fram och baksidan, kommer jag ihåg, också rätt avslappnande att bara sitta och greja med när man hade tråkigt och det inte fanns mobiltelefoner att pillra på.

”Avancerad srtressboll” tar jag med mig. Tack för ordet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft väldigt kul med att lösa ett flertal olika typer av kuber. Tyvärr förlorar de all värde för mig efter att jag löst dem. Dvs jag har inget intresse av att nöta algoritmer och bli snabb.

4x4 och 5x5 var kul, men utav de mer udda kuberna gillade jag verkligen denna: https://ruwix.com/twisty-puzzles/curvy-copter/

Dessa är nog de mest frustrerande kuberna jag löst, eller så började jag kanske bara tappa motivationen
https://ruwix.com/twisty-puzzles/gear-cube-extreme-ultimate-h...
https://ruwix.com/twisty-puzzles/square-1-back-to-square-one/

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Strax före jul bestämde jag mig för att helt gå över till CFOP och har nu äntligen lämnat nybörjarmetoden bakom mig. De flesta av 2 look OLL respektive PLL-algoritmerna sitter och jag jobbar mig ner mot mitt gamla PB.

Min hittills bästa tid med CFOP är 35,73 sekunder, med en Giiker Super Cube i3SE

Permalänk
Medlem

Måste vara många år sen jag höll på sist, men jag minns att jag började med Rubik’s när jag lånade en 3x3 kub av syrran. Har mest hållit på för skoj och min bästa tid jag hade då kanske var kring 20 sekunder. Aldrig provat nåt annat än bottom-up lösning och höll mig gärna till att lösa översta lagret utifrån från vad iaf jag kallade fisken.

Blev lite roligt igen då jag nån gång fick en reklamkub med tryck på sidorna och upptäckte då det här med att mittenbitarna kan rotera och på så sätt krävs fler steg att lösa kuber med krav på orientering av mittenbitarna. Hittade egna fullösningar till algoritmer som löste det efter viss tids provande.

Har aldrig ägt någon egen (proper) kub dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Jag har varit intresserad av kuber ungefär de sista 10 åren, och under ett tag blev det nästan ett beroende, tror att jag lyckats samla ihop ca. 100 olika 3x3 då det alltid finns nya modeller att prova, kör just nu med en weilong gts3 m, som min main, förutom att den är stickerless (föredrar stickers) är den riktigt trevlig att snurra på. Har på senaste åren inte suttit lika mycket som jag gjorde tidigare, så har blivit långsammare men kan utan problem göra ett 10/12 under 20 sekunder.
Favoriten är dock antingen en megaminx som jag inte vet märket på (köptes i Grekland utan förpackning eller dylikt) eller en 5x5 från Qiyi.

Permalänk
Medlem

Jag ägnade en semesters dagar och nätter på kuben. Tills jag äntligen löste den. Men jag har minnesproblem i huvudet som gör det extra svårt och jag ville inte fuska. Jag beundrar uppfinnaren och tycker att kuben är väldigt kul och intressant. Den vanliga kuben är tillräckligt svår för mig...