Finns det något fiffigt sätt att reparera "piggarna" på patchkablar?

Permalänk
Medlem

Finns det något fiffigt sätt att reparera "piggarna" på patchkablar?

Känns ju vanvettigt att kasta 50 meter (eller ens 25 cm) duglig kabel bara för att man klantat sig och trampat på piggen.
Känns även rätt surt att köpa nya don och tång bara för piggen.

Fram med era tips på att få en "pigglös" kabel att sitta kvar i switchen!
Jag försökte limma med superlim, det gick inte alls bra.

Permalänk
Medlem

@antdah: Gissar på att det är kontakten på en internet kabel (TP-kabel) du pratar om?

Då blir det bästa att klippa av kontakten och sätta på en ny kontakt, antigen så köper du ett pressverktyg och lösa kontakter. Alternativt så köper du en kontakt där du inte behöver verktyg alls, finns en på ex Kjell & Company

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av antdah:

Känns ju vanvettigt att kasta 50 meter (eller ens 25 cm) duglig kabel bara för att man klantat sig och trampat på piggen.
Känns även rätt surt att köpa nya don och tång bara för piggen.

Fram med era tips på att få en "pigglös" kabel att sitta kvar i switchen!
Jag försökte limma med superlim, det gick inte alls bra.

Tror inte att det går, men i ärlighetens namn så är det inte så vansinnigt svårt att terminera en nätverkskabel. Se bara till att du inte gör mitt misstag och försöker sätta en JR45 för Cat5 på en Cat6 kabel.

Du behöver en påse RJ45 kontaktdon (Dom första gångerna kommer det sannolikt inte att fungera så det är bra att ha några stycken) och en crimptång. När du googlar upp ordningen ledarna ska sitta, så är det B-standarden som vi vanligen kör

Edit: Hade länken bokmärkt.
https://incentre.net/ethernet-cable-color-coding-diagram/

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Shit, visste inte ens om att dom där fanns. Dom där måste jag komma ihåg.

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att man kan köpa nya don och verktyg. Och sannolikt kommer jag göra det då jag håller på att bygga om nätverket helt här hemma och kommer behöva ett femtiotal patchkablar. Då blir det nog billigast att göra dem själv.

Men jag hittade detta fiffiga knep! Ska testa det på en av mina kablar. Känns ju perfekt om man bara behöver laga en enstaka kabel och inte har verktyg! (Orkar du inte klicka på länken så kan du ju veta att det är en instructables.com med hur man lagar en pigglös patchkabel med två buntband.)

Skrivet av Spiffman:

Sweet! Precis vad jag hoppades skulle finnas.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du gjort fel från början och använt en patch för fast installation, det var nån tråd för nått år sedan om en som hade gjort ungefär samma sak och sedan hade han limmat fast kontakterna i en switch och startade en tråd om hur man skulle få loss kontakterna ur switchen.
Det är alltså inte bra att limma fast kontakterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej @mrqaffe, jag har inte använt patch för installation.

Patchkablarna går mellan patchpanelerna, switcharna, AP-kontrollern, accesspunkterna och de stationära datorerna.
Genom väggarna och mellan husen ligger det rejäl installationskabel dragen av min lokala elektriker.

Och nej, jag limmade inte fast kontaktdonet i switchen, jag försökte limma tillbaka piggen på donet! Det höll inte ens en gång.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat reparera en kabel mha två buntband, och det funkar!
Tveklöst den mest kostnadseffektiva lösningen på marknaden.