Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

billigt med tanke på att Mandalorian kostar enbart den en miljard att göra för 10 avsnitt.
svensk TV hänger inte med i att göra serier i den kvaliteten

On August 5, it was reported that the series had been budgeted around $100 million for 10 episodes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

ALLA?

Nej.

Eller det kanske skall vara NEJ?

Lycka till med att hitta Song of the South (Sången om Södern på svenska) på Disney+.

Finns saker Disney gjort som de inte är särskilt stolta över.

Den där filmen har jag inte hört talas om samt skrev att delen angående svenska är en gråzon för tillfället. Fick det iaf förklarat för mig utav en Disney anställd som är involverad i projektet att allt som Disney har producerat och kommer producera kommer finnas på Disney+. Sen kan de göra en fuling att sopa vissa saker undan mattan och låssas att allt är frid och fröjd. Men förhoppningsvis går de inte i censur spåren.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

On August 5, it was reported that the series had been budgeted around $100 million for 10 episodes.

Skickades från m.sweclockers.com

Han skrev bara 1 Miljard men inte i vad och 100miljoner $ är nästan 1miljard kronor

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast man kan ju jämföra med hur det är idag.

Hur många filmer köper Sven Svensson idag, en per månad? Om ens det. Hur många tjänster prenumererar de på? 1-2 skulle jag gissa. Min poäng är att det inte är många hundralappar som gemene man är villig att betala för att se film och serier. Om man däremot erbjuds en tjänst där nästan allt finns tillgängligt så tror jag att de flesta skulle kunna tänka sig att betala mer än vad de gör idag, jag hoppas i alla fall det. Men vem vet, jag kanske är helt ute och cyklar.

Problemet med den tanken är hur man konsumerar film och serier och hur man konsumerar musik.

En film eller ett serieavsnitt ser de flesta en gång, en sång eller ett album lyssnar man oftast på flera gånger. Att se på film och serier är något man primärt gör, att lyssna på musik är oftast något man gör sekundärt, medans man gör något annat.

Citat:

Filmens motsvarighet till konserter måste väl vara biografer och även om antalet besökare minskat(?) jämfört med förr så tjänar de stora filmerna fortfarande löjligt mycket från biobesökare.

Då tillhör du iallafall inte de med åsikten att filmer skall vara tillgänglig direkt på dessa tjänster.

Citat:

Tja... det är förstås svårt att avgöra. Men en tumregel vore väl att allt som finns digitaliserat idag ska finnas tillgängligt samt förstås allting nyproducerat. Sen håller jag med dig om att det inte är rimligt att göra undertexter till t.ex. ett B-drama från Mozambique (vilket man i och för sig man inte behöver text till, de är komiska som de är). En rimlig betalningsmetod är att producenterna får x % av inkomsten beroende på hur många som tittat på deras filmer/media, då är det upp till dom att välja om de vill försöka nå en internationell publik eller inte.

x% skulle innebära att storfilmer och storserier skulle tappa ordentligt, då folk inte precis kommer att titta om då utbudet blir gigantiskt och ens tid är finit.

Games of Thrones drog in en massa pengar till HBO genom att få dem att prenumera på deras tjänst, Game of Thrones som en del av "allting finns"-tjänst skulle inte dra in lika mycket pengar till HBO, och därmed så skulle budget för storserier minska ordentligt.

Citat:

Det bästa vore förstås om det fanns möjlighet att låta normalt folk ladda upp undertexter till de filmer som inte har en professionell (ha...) översättning. Det medför dock andra problem.

Mängder med problem.

Jag tror en av de största anledningarna till det är att gemene man inte är medveten om att det finns grymma filmer och serier från andra länder. En av anledningarna är att de streamingtjänster som finns idag aktivt väljer att inte ta in så mycket annat än från de länder du nämner. Och även om de har utländska guldkorn så är de sällan de snappas upp av tjänsten rekommendationsalgoritmer, eller vad de nu kallas.

Citat:

Nä, jag är väl medveten om att det är fel såväl rättsligt och till viss del även moraliskt. Men samtidigt har jag inte på något sätt dåligt samvete. Om vi hade den här diskussionen för 10-20 år sedan så hade jag inte kunnat ladda ner filmer med gott samvete eftersom det då inte fanns så många realistiska alternativ till mina önskemål. Numera är det dock bara gammalmodigt tänkande och rädsla som står i vägen för en bra tjänst.

Handlar inte om gammelmodigt tänkande eller rädsla, det är inte ekonomiskt försvarbart, vilket är varför då Disney hellre startar en egen tjänst. Alla pengar går till dem, de behöver inte dela eller betala en tredjepart för distribution etc.

Citat:

Netflix är ett ganska bra exempel. De försökte samla det mesta från alla studios i en tjänst vilket de inte går med på. Istället sätter sig flera studios på tvären och gör material tillgängligt på endast deras egna streamingtjänster. Så nu måste man bli halvt ruinerad om man vill ha tillgång till alla tjänster, och då finns det fortfarande problem med kvalité m.m.

Angånde att vara ruinerad, Netflix har _jättelika_ skulder, helt möjligt att de kommer att klara av det och gå vinnande ur det hela, men jag är tveksam. Disney, å andra sidan, sitter på ett berg med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Den där filmen har jag inte hört talas om samt skrev att delen angående svenska är en gråzon för tillfället. Fick det iaf förklarat för mig utav en Disney anställd som är involverad i projektet att allt som Disney har producerat och kommer producera kommer finnas på Disney+. Sen kan de göra en fuling att sopa vissa saker undan mattan och låssas att allt är frid och fröjd. Men förhoppningsvis går de inte i censur spåren.

Det är inte censur.

Amerikanska staten har inte på något vis förbjudit Disney att ge ut den. Disney ger inte ut den för att den inte precis bra för deras varumärke.

Svenska staten skulle inte heller stoppa Disney från att ha med den i den svenska versionen av Disney+.

Permalänk
Avstängd

En äldre svart man som berättar sagor för barn?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Han skrev bara 1 Miljard men inte i vad och 100miljoner $ är nästan 1miljard kronor

Tror inte att någon svensk har tillräckligt med information om det hela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En äldre svart man som berättar sagor för barn?

Ja du, det är lite mer än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Mangee75: jag har i detta nu Netflix, HBO Nordic och Amazon Prime Video. Någon av dessa måste ryka, men jag är kluven på vilken HBO kan ryka på att de har de sämsta klienter som mänskligheten har uppbringat, men de har också ett gäng riktigt bra serier.

Amazon har jag mest haft för att de har många sköna b-filmsklassiker, men på senare tid har de också uppbringat serier som The Man in the High Castle och The Boys, så vill inte offra den heller egentligen. Och Netflix är Netflix, kvaliteten på deras egna material har helt klart sjunkit i kvalitet men det finns fortfarande massvis med intressant innehåll där. Blir nog HBO som får rött kort helt enkelt på grund av klienterna

Pausa och rotera mellan tjänsterna? Disney+ i sig kommer ha relativt lite material, tänker man på t.ex. animerade biofilmer har Disney, Pixar och Blue Sky Studios/Fox bara gjort drygt 70 stycken och de kanske gör ~2-5 nya animerade biofilmer årligen. Kommer inte finnas någon anledning att betala för Disneys tjänst 12 månader om året. Lanseras Hulu och de bundlar så kanske det förtjänar att prenumereras på lite fler månader. Många av filmerna på tjänsterna kommer du ju hunnit sett på bio innan de kommer till tjänsterna också

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är inte censur.

Amerikanska staten har inte på något vis förbjudit Disney att ge ut den. Disney ger inte ut den för att den inte precis bra för deras varumärke.

Svenska staten skulle inte heller stoppa Disney från att ha med den i den svenska versionen av Disney+.

Det där är ett diskussionsämne, när jag sökte på filmen kom man till massa videos på youtube och forum där många efterfrågade filmen men som jag kan läsa mig till så har man inte gett någon nyutgåva på dvd för Disney har fått massiv kritik att den är rasistisk men Disney själva har inte gett någon officiell förklaring varför den till hör den enda som inte har återlanserat på dvd.

Så man kan spekulera hejvilt på den delen ena är att de anser att de inte skulle sälja bra alt få dålig kritik p.g.a dagens PK-läge. Så det finns två sidor utav varför de väljer att inte ny-lansera den filmen. Ena är ur en ren ekonomisk perspektiv andra är en kombination ur ekonomisk perspektiv och inte vilja skada varumärket så man *censurerar* sig själva med att inte lansera filmen.

Men förhoppningsvis kommer den med disney+ för det kostar Disney betydligt mindre att ha den på en streaming-tjänst än att trycka upp den på x-antal dvd-skivor som inte blir sålda.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det där är ett diskussionsämne, när jag sökte på filmen kom man till massa videos på youtube och forum där många efterfrågade filmen men som jag kan läsa mig till så har man inte gett någon nyutgåva på dvd för Disney har fått massiv kritik att den är rasistisk men Disney själva har inte gett någon officiell förklaring varför den till hör den enda som inte har återlanserat på dvd.

Så man kan spekulera hejvillt på den delen ena är att de anser att de inte skulle sälja bra alt få dålig kritik p.g.a dagens PK-läge. Så det finns två sidor utav varför de väljer att inte ny-lansera den filmen. Ena är ur en ren ekonomisk perspektiv andra är en kombination ur ekonomisk perspektiv och inte vilja skada varumärket så man *censurerar* sig själva med att inte lansera filmen.

Men förhoppningsvis kommer den med disney+ för det kostar Disney betydligt mindre att ha den på en streaming-tjänst än att trycka upp den på x-antal dvd-skivor som inte blir sålda.

Dagens PK-läge? Song of the South har inte givits ut på _väldigt_ länge.

Och bestäm dig, är det flera som vill ha den eller skulle de bli en massa osålda dvd-skivor om Disney gav ut den?

Edit: Det här är ett sidospår som riskerar att spåra ut ordentligt om det inte redan gjort det. Min poäng är att allt inte kommer att vara med och Song of the South är ett av de mest uppenbara exemplen på det. Tror också att det finns en hel del WW2-propaganda som inte heller kommer att vara med. Så jag lämnar det här spåret här.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Du kanske blev äldre?

Mja, man skulle kunna tro att det var så, men även om jag tittar på de gammla på engelska så känns de keff, det nya på svenska vet jag dock att de tappar alldeles för många skämt som passar vuxna tex.

Men titta på djungelboken eller Robin hood, det är ju lätt en översättning som utklassar orginalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Ja du, det är lite mer än det.

Ok, jag har inte sett hela originalet, antar det var en tillrättalagd version för barn när jag var liten...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Petterk: jo det var exakt så jag tänkte med Prime Video, att jag bara skulle ha den för The Man in the High Castle och sedan rotera över till HBO Nordic. Men så fanns det massa b-rullar jag ville titta på, och så kom det en ny serie jag ville titta på, och så vidare. Samma sak med HBO. Disney har ju en enorm katalog av gamla filmer som jag inte har på DVD/Blu-ray, så jag lär ha en hel del att göra där även med deras nya serier borträknade. Känns mer sannolikt att jag pausar HBO Nordic i väntan på att det dyker upp en serie jag bara måste titta på.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mja, man skulle kunna tro att det var så, men även om jag tittar på de gammla på engelska så känns de keff, det nya på svenska vet jag dock att de tappar alldeles för många skämt som passar vuxna tex.

Men titta på djungelboken eller Robin hood, det är ju lätt en översättning som utklassar orginalen.

Skickades från m.sweclockers.com

För att det är de som man såg som barn. Sen blev man äldre och Disney började, mycket senare, även att visa sina filmer odubbade på bio i Sverige, nu är det ju inga problem att se dem odubbade eller köpa dem odubbade.

Djungelboken hade premiär 1967, den kom ut på video först 1993, vilket var den dubbade versionen. Kom på DVD 2000, och jag är inte helt säker på att den hade dubbla ljudspår. Mer troligt att den från 2007 hade det och den från 2017 har det.

Fråga tyskar eller fransmän om vad de helst väljer, dubbade filmer eller odubbade, för där dubbar det i stort sett allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Dagens PK-läge? Song of the South har inte givits ut på _väldigt_ länge.

Och bestäm dig, är det flera som vill ha den eller skulle de bli en massa osålda dvd-skivor om Disney gav ut den?

Vadå bestäm mig? som jag hittar så är det många som efterfrågar filmen på nytt som släpptes på VHS mellan 89-00 i olika länder förutom USA det enda land som den inte lanserades i samt hittade att Disney har gått ut med att den inte kommer med Disney+ No, Disney's Controversial Song Of The South Won't Be Available On Disney+

Förklaring va som jag misstänkte: Bob Iger indicated that bringing the movie back wouldn’t be in the best interests of the company’s shareholders.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Han skrev bara 1 Miljard men inte i vad och 100miljoner $ är nästan 1miljard kronor

Trailern ser onekligen rätt välgjord ut. Med bra story, trovärdiga karaktärer och fri från politiska floskler kan det bli riktigt bra serie men... det är Disney så återstår att se hur det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Trailern ser onekligen rätt välgjord ut. Med bra story, trovärdiga karaktärer och fri från politiska floskler kan det bli riktigt bra serie men... det är Disney så återstår att se hur det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp det är det jag är rädd för. Disney tappade vid mellan 90 och 00-talet. Nu brukar jag säga att Disney är 50/50 allt blir det bra eller blir det en kalkon. De har pengarna men ibland skjuter de in pengarna på helt fel saker när de gör filmer. Jag själv avvaktar jag på nya Avatar-filmerna som Disney fick rättigheterna tack vara Fox-köpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Petterk: jo det var exakt så jag tänkte med Prime Video, att jag bara skulle ha den för The Man in the High Castle och sedan rotera över till HBO Nordic. Men så fanns det massa b-rullar jag ville titta på, och så kom det en ny serie jag ville titta på, och så vidare. Samma sak med HBO. Disney har ju en enorm katalog av gamla filmer som jag inte har på DVD/Blu-ray, så jag lär ha en hel del att göra där även med deras nya serier borträknade. Känns mer sannolikt att jag pausar HBO Nordic i väntan på att det dyker upp en serie jag bara måste titta på.

Det är ju inte riktigt samma risk på Disney+ dock, om du inte hittar någon serie du fastnar i. Amazons filmutbud är mycket större än Disneys kommer bli, och antalet animerade filmer de äger är inte särskilt många som sagt och de pratar om 500 filmer totalt i staterna. Det du inte redan äger kan du se över en månad eller två.

Svårt att säga vad de kommer göra med all spelfilm, då Bueno Vista (Walt Disney Studios Motion Pictures) har många internationella distributionsrättigheter för andras filmer, dito att de har distributionsrättigheter i enbart USA för vissa titlar, det som kommer först lär vara sånt de äger rättigheterna för i hela världen och en del saker kanske bara dyker upp på Hulu, det är inte som allt kommer komma till tjänsten hur som helst. Sen måste man tänka på att de inte äger rättigheterna till drygt hälften av Lucasfilm-filmerna, o.s.v.

Permalänk
Inaktiv

Konsumera mera!

Va? Vadå har tillräckligt med abonemang! TYST! Köp tjänsten nu du kan inte missa detta! Tro inte att du har något liv, du ska förkovra varenda minut av din tid att konsumera mer underhållning! Köp köp köp!

Permalänk
Medlem

Största tjänsten ni kan göra era barn är att börja tala engelska med dom tidigt samt att enbart ha filmer på engelska. Tar inte lång tid för barnen att bli tvåspråkiga och dom har ett helt ämne mindre i skolan att tänka på i 10 år.

Permalänk
Medlem

Ny dag ny värdelös streamtjänst. Fortsätter det såhär och med ett minskat utbud på netflix kommer man bli så illa tvungen att bege sig ner till den välbekanta bukten igen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Om de erbjuder alla tecknade serier från 90-talet, som t ex:
Räddningspatrullen
Bumbibjörnarna
Darkwing Duck
DuckTales
Luftens hjältar
Aladdin
Den lilla sjöjungfrun

Samt alla långfilmer som tillhör Disneyklassiker
Då är det intressant. Annars blir det pass.

Jag tänkte först att "nej, inte en chans i helvete. Spotify och Netflix räcker för mig. Jag vill inte betala för fler tjänster bara för att segmenteringen ökar." Men där, DÄR sa du verkligen något. Följer detta med i utbudet så blir det istället en given prenumeration.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Disney ligger bakom de fyra mest inkomstbringande filmerna i USA det här året. Och fem av de sex, den femte är den senaste Spiderman-filmen, som Disney fick en del av, dock bara 5%. Totalt har de fem filmerna dragit in runt $2,1 miljarder i USA (och runt dubbelt så mycket till i resten av världen), och senare i år kommer både Frozen 2 och Star Wars IX...

Disney börjar bli alldeles för stora, en ångvält...

Kan inte se att de kommer försvinna den närmaste tiden, iallafall inte så länge folk fortfarande går och ser på deras animerade filmer och på Marvel- och Star Wars-filmer...

Vill be folk att läsa detta, och sen påminna sig själva att Donald the overcomb Trump, leder det landet.
Det, om något, borde väl få folk att bli rädda för Disney.

Snart stoppar väl sxxx-stöveln filmer från andra länder än USA.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

För att det är de som man såg som barn. Sen blev man äldre och Disney började, mycket senare, även att visa sina filmer odubbade på bio i Sverige, nu är det ju inga problem att se dem odubbade eller köpa dem odubbade.

Djungelboken hade premiär 1967, den kom ut på video först 1993, vilket var den dubbade versionen. Kom på DVD 2000, och jag är inte helt säker på att den hade dubbla ljudspår. Mer troligt att den från 2007 hade det och den från 2017 har det.

Fråga tyskar eller fransmän om vad de helst väljer, dubbade filmer eller odubbade, för där dubbar det i stort sett allt.

Du verkar vara fast vid att åldern är det ända. Själv anser jag att det är kvalitén på dubbingsproduktionen även om åldern kan bidra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

”Meh”

Det var min reaktion när de släppte nyheten om sin tjänst. Jag har nog lagt ut närmare 100k på media under mina år men sedan ett tag tillbaka får de stora bolagen inte många ören från mig.

Jag betalar gärna men bara om de slutar leka sandlåda. Ge mig en centraliserad tjänst där (nästan) allt material finns och som låter mig välja kvalitet samt möjligheten att ladda ner till hårddisken. Det hade jag kunnat betala ett bra pris för...

Det är förstås en utopi men som tur är finns det en gratisvariant som erbjuder just det.

Det är väl bara för dig att skapa en sådan tjänst som kommer erövra världen? Då till ett humant pris för runt hundringen i månaden?
Vad väntar du på?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det här är den dummaste lagen någonsin. Hur fan tänkte de där?

30% kanske lite väl, men 10-15% kanske. Själv har jag tänkt se den Norska serien Beforeigner som nog inte hade blivit till utan lagen.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Angående Disney på svenska eller engelska så anser jag att allt som gjordes efter Lejonkungen ska ses på engelska.
Jag vet inte om det är den svenska dubbingsproduktionen som blev sämre, eller de engelska som blev bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Förhoppningsvis så kan vi själv välja. Ser ju på Amazon Prime att det går på en del innehåll.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Usch, mera alternativ är inte alltid lösningen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Usch, mera alternativ är inte alltid lösningen.

Du anar inte hur rätt du har här!

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K