Android byter namnschema – döps inte efter godis och fikabröd

Permalänk
Melding Plague

Android byter namnschema – döps inte efter godis och fikabröd

I och med Android version 10 byter operativsystemet namnschema. Orsakerna är flera, bland annat svårigheterna med att hitta efterrätter på X och Q, samt anpassning efter en global publik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Va inte direkt en lockande paj. Ser ut som kattmat.

Permalänk
Medlem

@Kossamu: Jag tycker det ser ut som körsbär

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Kossamu:

Va inte direkt en lockande paj. Ser ut som kattmat.

Skrivet av Niclas:

@Kossamu: Jag tycker det ser ut som körsbär

Pfft... Ni har båda fel.

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Ja, nu är det dags att vara korrekta ur allas ögon!
PLEASE EVERYONE!

Permalänk
Skrivet av Kossamu:

Va inte direkt en lockande paj. Ser ut som kattmat.

Tycker det ser ut som njurar. Njurpaj?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Fanns viss lekfullhet i att döpa releaserna efter bakverk. Men med tanke på att det inte finns någon lekfullhet kvar i Google är det väl inte mer än rätt att dom slutar med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra! Jag har alltid avskytt kodnamn på produkter. Siffror är det enda rätta för att skilja modeller/generationer åt. Namnen är nästan alltid töntiga, fula, ologiska och opraktiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kan uppriktigt säga att jag inte hade en aning om att Google hittills har döpt sina Android-versioner i bokstavsordning

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Men är det nån som verkligen använder kaknamnen, jag vet då bara vilka versionssiffror mina enheter har, däremot har jag mazariner i kylen men de ska nog flyttas till magen vid ett helgfika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Snusfri

Räcker med nummer imho, dock kan diverse namn vara bra under utvecklingen för teamet/teamen som är involverade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Geeks Gaming

NOOO I wanted Android wienerbrööööd

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

NOOO I wanted Android wienerbrööööd

med chokolade i mitten?

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Rasmus117:

med chokolade i mitten?

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Det här är extremt dålig PR. Nu måste man ju köra Apple (äpple på Engelska) om man vill ha något sött till kaffet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

De kanske borde ha insett att alfabetet tar slut när de började med tramset som i mina ögon är oroligt barnsligt, för att inte tala om den där löjliga gröna gubben då.

Men det är ju bra att de gör något som Microsoft gjort i snart 40 år. Siffror är bäst på operativ, punkt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

De kanske borde ha insett att alfabetet tar slut när de började med tramset som i mina ögon är oroligt barnsligt, för att inte tala om den där löjliga gröna gubben då.

Men det är ju bra att de gör något som Microsoft gjort i snart 40 år. Siffror är bäst på operativ, punkt.

En grön gubbe, ett fönster, ett tuggat äpple. Vet inte om de andra är mindre "löjliga"

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

De kanske borde ha insett att alfabetet tar slut när de började med tramset som i mina ögon är oroligt barnsligt, för att inte tala om den där löjliga gröna gubben då.

Men det är ju bra att de gör något som Microsoft gjort i snart 40 år. Siffror är bäst på operativ, punkt.

Vista, XP, ME?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

De kanske borde ha insett att alfabetet tar slut när de började med tramset som i mina ögon är oroligt barnsligt, för att inte tala om den där löjliga gröna gubben då.

Men det är ju bra att de gör något som Microsoft gjort i snart 40 år. Siffror är bäst på operativ, punkt.

Microsoft är bäst!

Windows 10
Windows 8.1
Windows 8
Windows 7
Windows Vista
Windows XP Professional x64 Edition
Windows XP
Windows Me
Windows 2000
Windows 98
Windows NT 4.0
Windows 95
Windows NT 3.51
Windows NT 3.5
Windows 3.2
Windows for Workgroups 3.11
Windows NT 3.1
Windows 3.1
Windows 3.0
Windows 2.11
Windows 2.10
Windows 2.03
Windows 1.04
Windows 1.03
Windows 1.02
Windows 1.0

#Sarkasm

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk

@Jinxswe: Finns inte längre, finns bara mandelkubb numera!

https://www.youtube.com/watch?v=A3wsuoatINA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonymous FTW:

De kanske borde ha insett att alfabetet tar slut när de började med tramset som i mina ögon är oroligt barnsligt, för att inte tala om den där löjliga gröna gubben då.

Men det är ju bra att de gör något som Microsoft gjort i snart 40 år. Siffror är bäst på operativ, punkt.

Men MS har ju sagt att de inte ska döpa om sina os längre, win 10 är ju det sista så de kunde ju skippa numret nu. Eller så ska man ange hela namnet så det blir ännu tramsigare.
Microsoft Windows Version 10.0.18362.295

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW: Ironi när Microsoft inte är bättre. Sedan är ju "Pie, Oreo" etc. ungefär som Kepler, Pascal eller Navi. Helt enkelt namn som används under utvecklingen som sedan används (för någon anledning) av gemene man. Det officiella namnet på systemet är ju Android X.X.X precis som t.ex. Microsoft 10.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Nivity:

En grön gubbe, ett fönster, ett tuggat äpple. Vet inte om de andra är mindre "löjliga"

Ja fast bara en av dem hade jag velat haft som leksak när jag var liten och jag tror mig ha varit lite mer barnslig när jag var barn än vad jag är idag, fönster och äpplen använder jag fortfarande, leka med gröna gubbar var nog senast i militärtjänstgöringen.

Skrivet av Monkeyapa:

Vista, XP, ME?

Ja otäcka avstamp.

Skrivet av mrqaffe:

Men MS har ju sagt att de inte ska döpa om sina os längre, win 10 är ju det sista så de kunde ju skippa numret nu. Eller så ska man ange hela namnet så det blir ännu tramsigare.
Microsoft Windows Version 10.0.18362.295

Ja även om det är långt så är det bättre än kakor och godis.

Skrivet av Xinpei:

@Anonymous FTW: Ironi när Microsoft inte är bättre. Sedan är ju "Pie, Oreo" etc. ungefär som Kepler, Pascal eller Navi. Helt enkelt namn som används under utvecklingen som sedan används (för någon anledning) av gemene man. Det officiella namnet på systemet är ju Android X.X.X precis som t.ex. Microsoft 10.

De där kakorna och godiset har ju varit betydligt mera framhävda än vad MS har haft sina

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men MS har ju sagt att de inte ska döpa om sina os längre, win 10 är ju det sista så de kunde ju skippa numret nu. Eller så ska man ange hela namnet så det blir ännu tramsigare.
Microsoft Windows Version 10.0.18362.295

Så länge det finns andra/tidigare versioner så kan man ju inte ta bort "10".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Microsoft är bäst!

Windows 10
Windows 8.1
Windows 8
Windows 7
Windows Vista
Windows XP Professional x64 Edition
Windows XP
Windows Me
Windows 2000
Windows 98
Windows NT 4.0
Windows 95
Windows NT 3.51
Windows NT 3.5
Windows 3.2
Windows for Workgroups 3.11
Windows NT 3.1
Windows 3.1
Windows 3.0
Windows 2.11
Windows 2.10
Windows 2.03
Windows 1.04
Windows 1.03
Windows 1.02
Windows 1.0

Bäst???? Måste vara dagens skämt

MS har blivit sämre än den förra ledare på att vara sämst när det gäller version och namngivning av produkter, nämligen Apple.

Försök säga till en vanlig dödlig att "du, din Windows 10 version får inga säkerhetsuppdateringar längre, vänligen uppdatera till en nyare Windows 10 version, alternativt ligg kvar på Windows 7 eller 8.1"
Om dom bara kunde varit lite nyktra och lagt till ett .x efter 10 så hade dom gjort livet lättare för många.

Permalänk
Skrivet av Nithlon:

Microsoft är bäst!

Windows 10
Windows 8.1
Windows 8
Windows 7
Windows Vista
Windows XP Professional x64 Edition
Windows XP

Så Android 10 kommer att finnas i 5+ år också???

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Så länge det finns andra/tidigare versioner så kan man ju inte ta bort "10".

Skickades från m.sweclockers.com

Men de har väl inte gjort nått som bara heter Windows ännu ?

Tänk om jag hade gått i skolan idag och dragit fram denna

Hade jag blivit mobbad eller hade jag blivit kung för att jag haft vintageprylar ?
Nåja, Pepparkakor får duga till kaffet.

Det kanske är nån som har nått ännu äldre som går att starta upp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är folk upprörda över huruvida Android-versioner är döpta efter sötsaker så har vi nog nått peak i-landsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Vet några som gör men det blir bara förvirrande då för nån som inte är så erfaren inom detta område och då blir ju dessa bakverk helt intet sägande om vilken version som är vilken och vilken som är bättre än den andra, lite som när Wi-Fi Alliance bytte till att använda siffror istället för "b/g/n/ac/" just för att göra det lättare m.m. Nu tycker jag dock att det var lättare med bokstäverna då men. :')

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

@Jinxswe: Finns inte längre, finns bara mandelkubb numera!

https://www.youtube.com/watch?v=A3wsuoatINA

Du menar väl määändel-kubbe?