Grafikkort hittas inte i Windows

Permalänk
Medlem

Grafikkort hittas inte i Windows

Hej,

Har ett 1080Ti som suttit i datorn i två år ganska exakt. Sedan ett halvår tillbaka har kortet slutat att hittas av Windows till och från. Senaste veckan har det knappt fungerat någon gång hur mycket jag än försökt. Får felmeddelandet CODE45 i enhetshanteraren och den har då lagt sig som dold enhet. Har då avinstallerat kortet och dess drivrutiner, startat om datorn och installerat om dem. Kortet har då kommit tillbaka och fungerat ett tag. Nu funkar inte ens det längre.

Jag har uppdaterat BIOS, Windows, chipset-drivrutiner och även testat att ominstallera Windows utan framgång. Eftersom att datorn är vattenkyld kan jag dock inte ta ur kortet särskilt lätt och testa det i en annan dator, men det verkar skumt om det skulle vara fel på kortet eftersom att det fungerar felfritt när det väl fungerar. Vore också konstigt om det är glapp mellan kortet och PCIE-kontakten då jag tagit bort kortet förut när jag blåst ur datorn och bytt vätska. Har en riser-kabel till kortet då det står på högkant som jag också ryckt i och blåst ur utan effekt. Alla portar på grafikkortet är testade med flera skärmar.

Har även testat att byta strömkablar då jag har sleevade förlängningar. Blir tokig på detta fel eftersom att den helt plötsligt kan få för sig att fungera efter ett tiopar omstarter.

Är det någon annan som haft detta bekymmer eller liknande problem? Alla tips är välkomna.

/Joel

Specs:

MSI Z370M Gaming Pro AC
i7 8700K
MSI GTX 1080Ti Aero
Windows 10 Pro
Lian Li 750W PSU

Permalänk
Medlem

@HDWeed: Code 45 är ju att "Hardware is not connected".
Så antingen är det något fel på kortet i sig eller så har du fel på kontakt/kabel som används.
Kan även bero på drivrutinen till kortet, så har du inte uppgraderat den så lägg in senaste från nvidia.

Permalänk
Skrivet av HDWeed:

Hej,

Har ett 1080Ti som suttit i datorn i två år ganska exakt. Sedan ett halvår tillbaka har kortet slutat att hittas av Windows till och från. Senaste veckan har det knappt fungerat någon gång hur mycket jag än försökt. Får felmeddelandet CODE45 i enhetshanteraren och den har då lagt sig som dold enhet. Har då avinstallerat kortet och dess drivrutiner, startat om datorn och installerat om dem. Kortet har då kommit tillbaka och fungerat ett tag. Nu funkar inte ens det längre.

Jag har uppdaterat BIOS, Windows, chipset-drivrutiner och även testat att ominstallera Windows utan framgång. Eftersom att datorn är vattenkyld kan jag dock inte ta ur kortet särskilt lätt och testa det i en annan dator, men det verkar skumt om det skulle vara fel på kortet eftersom att det fungerar felfritt när det väl fungerar. Vore också konstigt om det är glapp mellan kortet och PCIE-kontakten då jag tagit bort kortet förut när jag blåst ur datorn och bytt vätska. Har en riser-kabel till kortet då det står på högkant som jag också ryckt i och blåst ur utan effekt. Alla portar på grafikkortet är testade med flera skärmar.

Har även testat att byta strömkablar då jag har sleevade förlängningar. Blir tokig på detta fel eftersom att den helt plötsligt kan få för sig att fungera efter ett tiopar omstarter.

Är det någon annan som haft detta bekymmer eller liknande problem? Alla tips är välkomna.

/Joel

Specs:

MSI Z370M Gaming Pro AC
i7 8700K
MSI GTX 1080Ti Aero
Windows 10 Pro
Lian Li 750W PSU

Du skriver att du kör med en riser-kabel. Har du testat att koppla kortet direkt i pci-e porten, utan riser-kabeln...om det nu går då vill säga.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Hjälpsam

@HDWeed: Vissa moderkort låter dig sänka PCIe hastigheten till PCIe V2.0.
Om det går, testa detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@HDWeed: Vissa moderkort låter dig sänka PCIe hastigheten till PCIe V2.0.
Om det går, testa detta.

Tack för svar, testade detta men det hjälpte tyvärr inte. Kortet beslöt sig i veckan för att börja fungera igen så tänkte inte mer på felet. Efter någon dags uppehåll med att starta datorn överhuvudtaget kom tyvärr felet tillbaka, märkligt nog.

Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta att hantera detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HDWeed: Provade du?
#18039705

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@HDWeed: Låter ju onekligen som det är något glapp i riserkabeln

Permalänk
Medlem

provat med ett annat PSU? så det inte är t.ex. glapp i störmkablarna till GPU?
som de skrivits ovan, Riser kabeln kan glappa.
Har du provat att uppdatera Firmware i kortet?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

provat med ett annat PSU? så det inte är t.ex. glapp i störmkablarna till GPU?
som de skrivits ovan, Riser kabeln kan glappa.
Har du provat att uppdatera Firmware i kortet?

Testat olika äldre firmwares utan framgång när kortet fungerade, eftersom att det inte går att installera drivrutiner när Windows inte hittar kortet.

Också testat med andra kablar från PSU, vilket heller inte fungerat. Kopplade däremot ur strömkablarna som går in i grafikkortet, väntade en stund och stoppade sedan i dem. Och nu plötsligt fungerar det. Tycker allt ser normalt ut i kablarna, så vad kan vara felet då? Försöker vicka på kablarna nu när Windows hittat kortet men glappar ingenting... Kan det vara problem med PSU? Finns det sätt att felsöka nätaggregat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HDWeed: Kan vara PSU, kan även vara problem med grafikkortet, restprodukter från lödningar som efter ett par värmecyklar gjort att det blir sämre kontakt, lättast är ju att prova med ett annat PSU, typ låna av en polare, annars kan man köpa "PSU testers" men det känns onödigt att lägga ett pat 100-ingar på det.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W