Sony öppnar upp för breddad spelarbas – kan lansera Playstation-spel till PC

Permalänk
Melding Plague

Sony öppnar upp för breddad spelarbas – kan lansera Playstation-spel till PC

Shawn Layden som är chef över Sonys speldivision avslöjar i en intervju att Playstation-spel kan komma att släppas på andra plattformar. Detta i ett försök att bredda spelarbasen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja tack, skulle vara kul o få spela det senaste spiderman spelet. Klarar inte av att spela på konsoll, prestandan brukar kännas så konstig.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha nya Spiderman spelet på PC!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Wow! dom börjar fatta att alla kanske inte vill spela i 30 fps...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91:
Precis, bara 100 miljoner sålda enheter... -sigh-
Det är tur att det fortfarande finns "pc-masterrace" folk, som trots att de hatar konsol alltid har en tendens att dyka upp på konsolrelaterad forumsdel och ha invändningar på hur dåligt det är. Tack så mycket lilla oliver! Din input är värd så mycket för oss.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Snusfri

The Last of Us i 4k med HDR och Ray tracing i 60fps+ skulle vara riktigt trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@Oliver91:
Precis, bara 100 miljoner sålda enheter... -sigh-
Det är tur att det fortfarande finns "pc-masterrace" folk, som trots att de hatar konsol alltid har en tendens att dyka upp på konsolrelaterad informationsforum och ha invändningar på hur dåligt det är. Tack så mycket lilla oliver! Din input är värd så mycket för oss.

Idag lärde jag mig att Sweclockers är ett "informationsforum" för konsol.

Permalänk

Horizon Zero Dawn och Uncharted spelen i 4K med 2080 Ti 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att detta kommer gälla stortitlar som t ex Spiderman, God Of War, Last of Us osv, de kommer garanterat vara konsolexklusiva även i framtiden för att kränga fler enheter. Däremot är mindre hypade spel antagligen de som kommer att komma på multiplattform.

Vid det här laget borde folk ha insett att japaner tar decennier på sig att utvecklas och har extremt svårt att släppa sargen, så vad en amerikan säger, även om han jobbar för sony tar jag med en stor nypa salt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Vill gärna ha nya Spiderman spelet på PC!

Oroa dig inte du går inte miste om något. Jag har det och det är ett av dem lamaste och mest överskattade spelen jag någonsin har spelat.

Super generic openworld.
Super generic combat som är en kopia av arkham-serien men ändå mycket sämre.
Super cinematic 30fps.

Jag pallade inte spela färdigt spelet trots att jag köpte det för typ 400kr och spelade till ca 50-60% av storyn. Jag märkte ganska snabbt att det var kasst men ville se vad allt hype handlade om.

Insomniac behöver göra en grym openworld action rpg med Ratchet & Clank istället, det hade varit nått! Jag älskade deras Ratcher Remake på PS4 som är mina roligaste timmar på PS4

Permalänk
Medlem

@Flygplanet: Jag tror du fattade precis vad jag menade.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

mmm hoppas Bloodborne

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@Oliver91:
Precis, bara 100 miljoner sålda enheter... -sigh-
Det är tur att det fortfarande finns "pc-masterrace" folk, som trots att de hatar konsol alltid har en tendens att dyka upp på konsolrelaterad informationsforum och ha invändningar på hur dåligt det är. Tack så mycket lilla oliver! Din input är värd så mycket för oss.

Visst är det orimligt atnagade, men vi kan väl försöka oss att hålla någon form av nivå? Du sänker ju nivån rejält med ett inlägg som detta, vi som gillar hårdvara kan väl istället vara eniga om att det är trevligt med modern teknik, sen om man har svårt att spela i 30fps finns möjligheten till PC och högre bildfrekvens.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Fyy, det skulle vara något! Däremot konsolportningar brukar inte vara superroliga med sina 30 FPS 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefan94:

Fyy, det skulle vara något! Däremot konsolportningar brukar inte vara superroliga med sina 30 FPS 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Som hickar ner till 14fps titt som tätt...usch.

Hoppas bara på bra kodningar till PC så de inte dödar spelen med dessa DMR's eller vad de kallas..de som Ubisoft kör med och dränerar processorkraft onormalt mycket för att hålla pirater borta..totalt meningslöst oc gynnar bara pirater mer än vi som köper spelen lagligt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Oj, nu kanske Epic har tagit fram stora plånboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Oj, nu kanske Epic har tagit fram stora plånboken

Hahahaha, tack! Tryckte lite extra luft genom näsan när jag läste ditt inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Som hickar ner till 14fps titt som tätt...usch.

Hoppas bara på bra kodningar till PC så de inte dödar spelen med dessa DMR's eller vad de kallas..de som Ubisoft kör med och dränerar processorkraft onormalt mycket för att hålla pirater borta..totalt meningslöst oc gynnar bara pirater mer än vi som köper spelen lagligt.

Det är ju trots allt en konsol vi pratar om, 14 FPS är vardagsmat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Inaktiv

Jag är positivt inställd till detta om det visar sig stämma. Bara spelen kommer till PC ser jag det som en klar förbättring.

Jag har inga planer på att köpa PS5, min PS4 Pro har samlat damm hela året förutom någon vecka vid lanseringen av underbara och underskattade Days Gone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vore trevlans faktiskt. Jag är helt ointresserad av konsolerna så om de inte släpper spelen till PC får de liksom inte några stålar från mig. Antar att det är potentiella kunder som mig de gärna tar del av.

Risken för dem är väl att värdet i PS sjunker ju kontra PC när det gäller spel om man börjar erbjuda dem till PC och PS. Börjar man göra spelen till PC och PS och sen slutar pga det skadar PS blir det ju dessutom ett jävla liv liksom.

Men samtidigt tycker jag nog att allt fler som lirar på konsol respektive PC gör det för de föredrar just det formatet, spelen är sekundära när det gäller slaget mellan PC och konsol tror jag helt enkel och denna inställning från Sony kan ju tyda på att de iaf börjar tänka i de banorna också.

Får se vad som händer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@Oliver91:
Precis, bara 100 miljoner sålda enheter... -sigh-
Det är tur att det fortfarande finns "pc-masterrace" folk, som trots att de hatar konsol alltid har en tendens att dyka upp på konsolrelaterad forumsdel och ha invändningar på hur dåligt det är. Tack så mycket lilla oliver! Din input är värd så mycket för oss.

Arg? haft absolut alla konsoler de senaste 15 åren men hamnar alltid vid datorn ändå, varit en del nintendo spel och racingspel som fått mig att lira konsol där 30 fps fungerar "ok" men sen man tog steget och köpte 144hz skärm till PC'n med så blir det ännu värre att sätta sig och spela konsol.

pc-masterrace? säger bara att det är jobbigt att spela i 15-30 fps tidsmässigt spelar jag mer mobilspel än vad jag lägger ner framför datorn mest för det är ett smidigt format.

Köpte liksom Xbox One X förra hösten för 5000 för att enbart lira Red Dead Redemption 2 sen blev det att lägga ner det efter 10 timmars speltid, mycket bra spel dock jävligt tråkigt när det var dags att göra något intensivt som t.ex. rida fort eller ha lite pang pang eftersom en klumpig kontroll i kombination med låg fps inte riktigt var min grej.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91:
Presis, så förbannat less att vara tvungen att vara låst till en konsol, om man nu bara måste spela de exklusiva. Allt sånt skit borde inte existera. Avskyr 30 fps som pesten. Allt borde vara till pc, så man själv kan välja - det är det enda rätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@Oliver91:
Precis, bara 100 miljoner sålda enheter... -sigh-
Det är tur att det fortfarande finns "pc-masterrace" folk, som trots att de hatar konsol alltid har en tendens att dyka upp på konsolrelaterad forumsdel och ha invändningar på hur dåligt det är. Tack så mycket lilla oliver! Din input är värd så mycket för oss.

Jag här ingen konsol hatare i sig men avskyr dessa förbannade begränsningar. Folk borde fan få välja själv eller hur. Väljer du själv 30 fps och sämre grafik framför något bättre. Behövs det sägas på annat sett. Val är dagens melodi och något annat är otänkbart!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Vore trevlans faktiskt. Jag är helt ointresserad av konsolerna så om de inte släpper spelen till PC får de liksom inte några stålar från mig. Antar att det är potentiella kunder som mig de gärna tar del av.

Risken för dem är väl att värdet i PS sjunker ju kontra PC när det gäller spel om man börjar erbjuda dem till PC och PS. Börjar man göra spelen till PC och PS och sen slutar pga det skadar PS blir det ju dessutom ett jävla liv liksom.

Men samtidigt tycker jag nog att allt fler som lirar på konsol respektive PC gör det för de föredrar just det formatet, spelen är sekundära när det gäller slaget mellan PC och konsol tror jag helt enkel och denna inställning från Sony kan ju tyda på att de iaf börjar tänka i de banorna också.

Får se vad som händer

Skickades från m.sweclockers.com

När man summerar PS4 så känns det som att det är en av de svagaste Playstationkonsollerna hitills sett till exklusiva titlar, speciellt när man även noterar att många har tappat exklusiviteten med tiden. Så frågan är om inte Playstation som varumärke redan försvagats, speciellt efter kontroversen kring Sony och hur de roffar åt sig exklusivitet. Tänker framförallt på kontohanteringen med exempelvis Fortnite.

Då vi ser ut att närma oss den strömmade eran även för spel så kan Sony mycket väl känna sig tvugna att expandera på andra plattformar, vilket förstås är bra för oss konsumenter. Nu har Sony haft Gaikai/PS Now länge men det har aldrig varit en plattform som slagit. Stadia ser ut att bli den första plattformen som har en chans att faktiskt bli något. De kunder som vill ha en smidig tjänst/plattform där de bara behöver betala och kunna spela lär, om Stadia och även xCloud lyckas, säkert välja dessa tjänster istället för att köpa en Playstation-konsol.

Intressant att se vad som stämmer och hur marknaden utvecklas. Nu, 2019, måste vara ett av de mest intressanta åren på evigheter.

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:
Vänta lite nu... Jag tror inte jag sett ett enda Forumtråd som handlar om konsoler, där det inte kommit in en hel drös med folk som ska kommentera gällande att Konsolerna kör låst till 30 eller 60 fps.
Ja, men det har varit så ALLTID, och ALLA vet det. Varför är det detta man ska behöva läsa om varje gång då.

Och tyvärr så kan jag inte komma på att jag någonsin sett dig, lägga samma kommentar till alla dessa personer som ständigt ska kommentera om detta i varje tråd, Att dessa också ska hålla "högre" nivå.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@trickeh2k:
Vänta lite nu... Jag tror inte jag sett ett enda Forumtråd som handlar om konsoler, där det inte kommit in en hel drös med folk som ska kommentera gällande att Konsolerna kör låst till 30 eller 60 fps.
Ja, men det har varit så ALLTID, och ALLA vet det. Varför är det detta man ska behöva läsa om varje gång då.

Och tyvärr så kan jag inte komma på att jag någonsin sett dig, lägga samma kommentar till alla dessa personer som ständigt ska kommentera om detta i varje tråd, Att dessa också ska hålla "högre" nivå.

Okey, så bara för att en person till skriver en kommentar kring 30fps så innebär det automatiskt att du kan gå till oprovocerad attack?

Jag är ingen moderator och har inget överdrivet intresse när det kommer till konsoler så är nog inte speciellt aktiv där heller. Han skrev "äntligen kanske de inser att 30fps inte räcker", vilket du bemöter med nedvärderande kommentarer. Om du nu är trött på att vissa ska skriva negativt om konsoler kanske du inte själv ska göra saken värre med en onödig kommentar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Orginal artikeln låter det mer som om de funderar på att släppa deras Online spel till PC för att hålla spelarbasen uppe, inte så mycket snack om deras Single player spel som Spider man.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det blir streaming eller spel baserat på PC hårdvara. Blir det streaming och Sony är lata så kanske dom låser fps:en till en nivå som ligger nära ps4's nivå för att få en "likvärdig upplevelse" som företag brukar säga när dom låser fps på PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Oroa dig inte du går inte miste om något. Jag har det och det är ett av dem lamaste och mest överskattade spelen jag någonsin har spelat.

Super generic openworld.
Super generic combat som är en kopia av arkham-serien men ändå mycket sämre.
Super cinematic 30fps.

Jag pallade inte spela färdigt spelet trots att jag köpte det för typ 400kr och spelade till ca 50-60% av storyn. Jag märkte ganska snabbt att det var kasst men ville se vad allt hype handlade om.

Insomniac behöver göra en grym openworld action rpg med Ratchet & Clank istället, det hade varit nått! Jag älskade deras Ratcher Remake på PS4 som är mina roligaste timmar på PS4

Håller helt med. Var ett av de mest enformiga spel jag spelat på länge och även om jag spelade klart storyn så är det ett av de få open-world spel där jag helt gav upp på att göra side-content så att jag så snabbt som möjligt kunde bli klar.

Folk pratar om det här spelet som om det vore den heliga gralen av spel och jag förstår fan inte.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

De behöver inte släppa sina nya spel till PC om de vill skydda sin konsol. Däremot de äldre spelen kunde de göra om till PC och få bonuspengar utan att det skadar deras konsolmarknad. Tänk bara Uncharted spelen, Last of US, Bloodborn. Skulle vara bonuspengar för de.

De kanske börjar fatta nu när Microsoft har börjat luta mer åt PC marknaden. Det finns mycket pengar att hämta och jag hoppas verkligen de inser det. Själv har jag inga problem att vänta 3 år eller mer efter att spelen har haft premiär på Playstation.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED