Permalänk
Medlem

Köpa RAM- minne

Har en Macbook pro 13 tum mitten 2012
Minne 4 GB

Funderar på om jag ska lägga pengar på minne på 8 GB eller köpan en ny dator? Tycker den har blitt lite slö med åren.

Jag har hittat använda RAM- minnen på 8 GB för 400 kronor, är det dumt att köpa begagnade ramminnen?

Permalänk
Rekordmedlem

Minnena slits inte nått särskilt men är du orolig så kör memtest för att kolla dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Minnena slits inte nått särskilt men är du orolig så kör memtest för att kolla dem.

Räcker 8 GB eller ska man köra på 16 GB?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Whiteeye:

Räcker 8 GB eller ska man köra på 16 GB?

Ingen har någonsin lidit av för mycket ram så desto mer desto bättre för allt utom plånboken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

8 gb får väl anses som minimum idag men om man inte gör mycket mer än surf, film, ordbehandling och dyl. så räcker det.

En minst lika viktig fråga är vad du har för lagring i datorn. Om du inte har en ssd så är det närmast obligatoriskt att skaffa, det kommer kännas som du har en helt ny dator.

Jag har också en mbp från 2012 och jag bort bort cd-läsaren och stoppade in en ssd med hjälp av en adapter som finns/fanns att köpa från t.ex. ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

8 gb får väl anses som minimum idag men om man inte gör mycket mer än surf, film, ordbehandling och dyl. så räcker det.

En minst lika viktig fråga är vad du har för lagring i datorn. Om du inte har en ssd så är det närmast obligatoriskt att skaffa, det kommer kännas som du har en helt ny dator.

Jag har också en mbp från 2012 och jag bort bort cd-läsaren och stoppade in en ssd med hjälp av en adapter som finns/fanns att köpa från t.ex. ebay.

121 gb Flash-utrymme står det, flash borde väl betyda ssd? Jag trodde att det satt en hdd i den datormodellen jag har?

När jag ska uppgradera så kan jag så klart köpa en med 16 gb men dom är så dyra. Jag har sett att det säljs en del saker här på forumet, frågan är dock vilka ramminnen som passar min dator? Tänker på att jag köper begagnade.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om det är en av följande Macbooks så stödjer den ej mer än 8GB RAM
https://support.apple.com/en-us/HT201165

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

121 gb Flash-utrymme står det, flash borde väl betyda ssd? Jag trodde att det satt en hdd i den datormodellen jag har?

När jag ska uppgradera så kan jag så klart köpa en med 16 gb men dom är så dyra. Jag har sett att det säljs en del saker här på forumet, frågan är dock vilka ramminnen som passar min dator? Tänker på att jag köper begagnade.

Jag satt framför en annan dator. Den datorn jag vill byta komponenter på har en hdd på 500 gb varar nästan 465 gb ledigt utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Om det är en av följande Macbooks så stödjer den ej mer än 8GB RAM
https://support.apple.com/en-us/HT201165

Tack för denna hjälp. Som max kan jag bara ha 8 gb.

Permalänk
Medlem

Det var inte det men sen behöver jag också speciella verktyg för det också antar jag? Skruvmejseln jag har hemma lär inte passa datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Om det är en av följande Macbooks så stödjer den ej mer än 8GB RAM
https://support.apple.com/en-us/HT201165

Jodå, inofficiellt stödjer mbp mid 2012 ram upp till 16 gb, lite oklart varför Apple påstår något annat. Jag läste ett foruminlägg någonstans att det vid försäljningsstarten inte fanns rammoduler på 8 gb vilket då gjorde det omöjligt att ha 16 gb. När det väl började producerar moduler på 8 gb ska Apple låtit bli att uppdatera infon. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt.

Skrivet av Whiteeye:

Det var inte det men sen behöver jag också speciella verktyg för det också antar jag? Skruvmejseln jag har hemma lär inte passa datorn?

Du kan ju alltid kolla på ifixit.com. Tror du inte behöver något annat än vad som krävs för att skruva upp skruvarna som sitter på undersidan, behöver alltså inte kosta mer än en tia eller tre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fast det han behöver är en PH00. Fungerar kanske med en ph0 om man är försiktig men om man ändå ska köpa nytt så kan man lika gärna köpa rätt.

Permalänk
Medlem

Sorry missade en nolla.

Finns på jula

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jodå, inofficiellt stödjer mbp mid 2012 ram upp till 16 gb, lite oklart varför Apple påstår något annat. Jag läste ett foruminlägg någonstans att det vid försäljningsstarten inte fanns rammoduler på 8 gb vilket då gjorde det omöjligt att ha 16 gb. När det väl började producerar moduler på 8 gb ska Apple låtit bli att uppdatera infon. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt.

Du kan ju alltid kolla på ifixit.com. Tror du inte behöver något annat än vad som krävs för att skruva upp skruvarna som sitter på undersidan, behöver alltså inte kosta mer än en tia eller tre.

Oj vad längesen jag var här. Jag har varit upptagen med andra saker i livet men hur är det, kan datorn ha 16 gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Sorry missade en nolla.

Finns på jula

Ser ut som en stjärnmejsel. Har några stjärnmejslar hemma men inte brukar det stå nummer på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

8 gb får väl anses som minimum idag men om man inte gör mycket mer än surf, film, ordbehandling och dyl. så räcker det.

En minst lika viktig fråga är vad du har för lagring i datorn. Om du inte har en ssd så är det närmast obligatoriskt att skaffa, det kommer kännas som du har en helt ny dator.

Jag har också en mbp från 2012 och jag bort bort cd-läsaren och stoppade in en ssd med hjälp av en adapter som finns/fanns att köpa från t.ex. ebay.

Jag vill helst ha kvar CD-läsaren. Men kan jag behålla CD-läsaren och ändå lägga in en SSD? Vilken SSD är det man ska ha, tänker på om det är något specifikt nummer eller beteckning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Oj vad längesen jag var här. Jag har varit upptagen med andra saker i livet men hur är det, kan datorn ha 16 gb?

Du får googla din exakta modell så får du säkert svar. Min mbp från 2012 kan enligt ”alla” ha 16gb även fast apple säger max åtta. Jag har mycket svårt att tro att något annat gäller din modell men du bör dubbelkolla bara för att vara säker. Kanske spelar det roll vilket märke/modell man har. Ibland är datorer lite känsliga med sånt.

Skrivet av Whiteeye:

Jag vill helst ha kvar CD-läsaren. Men kan jag behålla CD-läsaren och ändå lägga in en SSD? Vilken SSD är det man ska ha, tänker på om det är något specifikt nummer eller beteckning?

Du kan byta ut den hårddisken du har nu till en ssd, men du kan inte ha båda två. Såvitt jag vet fungerar alla ssd som är 2.5” stora och med sataanslutning.
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+Mid+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Du får googla din exakta modell så får du säkert svar. Min mbp från 2012 kan enligt ”alla” ha 16gb även fast apple säger max åtta. Jag har mycket svårt att tro att något annat gäller din modell men du bör dubbelkolla bara för att vara säker. Kanske spelar det roll vilket märke/modell man har. Ibland är datorer lite känsliga med sånt.

Apple säger att 8 gb är max.

Du kan byta ut den hårddisken du har nu till en ssd, men du kan inte ha båda två. Såvitt jag vet fungerar alla ssd som är 2.5” stora och med sataanslutning.
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+Mid+...

Ska man köpa en kabel också eller bara själva sdd? Läst att någon adapter också behöver man?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Ska man köpa en kabel också eller bara själva sdd? Läst att någon adapter också behöver man?

Adapter behövs bara om du ska byta ut cd-läsaren till en ssd/hdd. Ska du bara byta ut den befintliga hårddisken behöver du så vitt jag vet ingenting annat än en ssd, skruvmejsel och eventuellt någon plastgrej att böja bort saker med. Men du får dubbelkolla själv, ifixit.com som länkats till tidigare har all information.

Det ska den göra. Jag har ingen koll på om det är en bra disk eller inte, men passar gör den

Permalänk
Medlem

Forut kunde man få många svar på Sweclockers. Vet inte om många har lämnar Sweclockers för andra forum men samma bra svar får man inte längre.

är jag byter hårdisken, vad händer med mina program, mina filer och data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Forut kunde man få många svar på Sweclockers. Vet inte om många har lämnar Sweclockers för andra forum men samma bra svar får man inte längre.

är jag byter hårdisken, vad händer med mina program, mina filer och data?

Inte alla som har lust att ta sig tiden att svara på frågor som man kan få svar på efter en minuts googlande.

Eftersom alla dina program, filer och data finns på hårddisken så kommer de förstås finnas kvar på den när du byter. När du stoppat i den nya disken så måste du först installera ett operativsystem och därefter kan du föra över filerna. Antingen genom att göra det för hand eller genom att t.ex. göra en säkerhetskopia med apples Time Machine på en extern hårddisk, det går hyfsat snabbt och är väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Inte alla som har lust att ta sig tiden att svara på frågor som man kan få svar på efter en minuts googlande.

Eftersom alla dina program, filer och data finns på hårddisken så kommer de förstås finnas kvar på den när du byter. När du stoppat i den nya disken så måste du först installera ett operativsystem och därefter kan du föra över filerna. Antingen genom att göra det för hand eller genom att t.ex. göra en säkerhetskopia med apples Time Machine på en extern hårddisk, det går hyfsat snabbt och är väldigt enkelt.

Det har du helt rätt i. En dum trådstart. Varför slösa tid på ett forum om alla möjliga frågor när lite Googlande ger svar på allt man undrar över. Ska tänka på det i framtiden och inte slösa bort en sekund mer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Det har du helt rätt i. En dum trådstart. Varför slösa tid på ett forum om alla möjliga frågor när lite Googlande ger svar på allt man undrar över. Ska tänka på det i framtiden och inte slösa bort en sekund mer här.

Trådstarten var det väl inget fel på. Visst hade du kunnat få svaret med en googlesökning men samtidigt är det en sådan fråga man kanske själv vill bolla med andra personer.

Men att däremot ställa frågor som bokstavligt talat går att få absoluta svar på efter en minuts googlande är en annan sak (t.ex. vad en philips 00 är för något, eller vilken typ av ssd som ska sitta i datorn). Lägg därtill att du ställt frågor som redan finns beskrivet i länkarna som getts. Länken till guiden på ifixit.com hade besvarat majoriteten av dina frågor ifall du tittat på den.

Permalänk
Medlem

Kan man bara köpa T6 torx på biltema?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Sorry missade en nolla.

Finns på jula

Till att byta hårddisken behöver man torx T6 som inte finns i det settet. Nu har jag iaf köpt det settet men behöver ytterligare ett annat verktyg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteeye:

Kan man bara köpa T6 torx på biltema?

Finns nog att köpa i de flesta liknande butiker (clas ohlson, jula m.fl.), har du någon butik i närheten så kan du ju testa att använda deras sökfunktion.

Problemet är att när det kommer till sådana här specialmejslar så säljs de i regel i kit om du inte råkar bo i närheten av någon bra affär.

De finns däremot nästintill garanterat att köpa styckvis från t.ex. amazon, ebay och liknande. Problemet är att då får du vänta ett par dagar, minst. Samt att du troligtvis åker på en fraktkostnad om du inte passar på och köpa annat som ger gratis frakt, t.ex. från tyska amazon.

Skrivet av Whiteeye:

Till att byta hårddisken behöver man torx T6 som inte finns i det settet. Nu har jag iaf köpt det settet men behöver ytterligare ett annat verktyg!

Tittade du på länken jag både skrev och sen påminde om? Där står det jättetydligt vilka verktyg som behövs. Hade sparat dig både tid och troligtvis ett par tior.