Starta på ny kula. Köpa delar gradvis eller spara till allt?

Permalänk

Starta på ny kula. Köpa delar gradvis eller spara till allt?

Halloj,

Har levt förhållandevis många år med mitt MB, CPU & RAM. Gradvis överklockat och byt övriga komponenter över åren, men nu är det stopp. (se signatur)

Två frågor: (om man inte är gjord av pengar)
1. Hur skulle du göra; köpa delarna gradvis när pengarna kommer in, eller spara och köpa allt pang bom?
2. Om jag börjar köpa Intel nu, är Z390 rätt väg?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Du har ju en jättebra dator redan, vad är anledningen till att du vill uppgradera? Den där processorn håller sig bra än till spel. Gör du något annat som kräver mer kärnor?

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

2. Om jag börjar köpa Intel nu, är Z390 rätt väg?

Nej, du bör köpa AMD.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

@Niclas:

Tack för frågan. Jag är ganska kräsen på prestanda, både i spel och i arbete. Så nu har jag kommit till ett läge där all överklockning gjort att mina fläktar går på högvarv. (överdriver lätt)

Jag vill bygga en ny rigg där jag kan börja köra utan någon överklockning = tyst och svalt. Men samtidigt vara hyfsat framtidssäker.

PS. Den konf. jag suktar efter nu landar på ca 40.000.. om jag köper delar från olika shoppar. Ska jag köpa allt från samma ställe landar det på ca. 45.000.

tillägg
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Nej, du bör köpa AMD.

Gör inte det du kommer att ångra dig och det vet du.
I spel så är intel fortfarande bättre så kör hårt.
Amd bara problem.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av DaddyCoolSwe:

@NickyNiclas:

Tack för frågan. Jag är ganska kräsen på prestanda, både i spel och i arbete. Så nu har jag kommit till ett läge där all överklockning gjort att mina fläktar går på högvarv. (överdriver lätt)

Jag vill bygga en ny rigg där jag kan börja köra utan någon överklockning = tyst och svalt. Men samtidigt vara hyfsat framtidssäker.

PS. Den konf. jag suktar efter nu landar på ca 40.000.. om jag köper delar från olika shoppar. Ska jag köpa allt från samma ställe landar det på ca. 45.000.

Varför blir det så dyrt?

Vet inte vad du behöver mer än det mer lagring el?
Vatten kylning går att få in istället för 800kr mer.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Så nu har jag kommit till ett läge där all överklockning gjort att mina fläktar går på högvarv. (överdriver lätt)

Jag vill bygga en ny rigg där jag kan börja köra utan någon överklockning = tyst och svalt. Men samtidigt vara hyfsat framtidssäker.

Låter som om du bara behöver vattenkylning och eventuellt något komponentutbyte i din nuvarande burk?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Gör inte det du kommer att ångra dig och det vet du.
I spel så är intel fortfarande bättre så kör hårt.
Amd bara problem.

"AMD bara problem?" Vad är du för en skojare? Sluta upp med sånt trådskräperi.

Du väljer idag med fördel AMD för att lägga mer pengar på annat.

Vill du ha det absolut bästa för spel, och bryr dig inte om du spiller pengar på vägen för att få det där lilla extra, välj Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Gör inte det du kommer att ångra dig och det vet du.
I spel så är intel fortfarande bättre så kör hårt.
Amd bara problem.

FUD. Spel är det enda som Intel fortfarande är bättre på. Jag har inte haft några problem alls med varken 2700X eller 3900X. Jag tror bara att det är Intel fanboys som har problem med AMD. Och de problemen är av den känslomässiga naturen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Gör inte det du kommer att ångra dig och det vet du.
I spel så är intel fortfarande bättre så kör hårt.
Amd bara problem.

Vad är det för problem med AMD? Har bara använt AMD i mina byggen och inga problem alls. Första datorn jag byggde hade jag Ryzen 3 1200 och den fungerade utmärkt. Datorn jag precis har byggt (ungefär 2 veckor sedan) använder jag Ryzen 5 3600 och inga problem här heller?

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Varför blir det så dyrt?
https://komponentkoll.se/bild/cSPae.png
Vet inte vad du behöver mer än det mer lagring el?
Vatten kylning går att få in istället för 800kr mer.

This is why..
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3121562&view=l

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Låter som om du bara behöver vattenkylning och eventuellt något komponentutbyte i din nuvarande burk?

Jag har kört vattenkyllning, och med det "brännde" en CPU pga fallerande Fractal Design 240.
Jag har en FD 360 oöppnad i förrådet..
Men seriöst. Min CPU-luftkylning idag är exceptionell, en Noctua NH-D15S med tre fläktar. (ja, det är trångt)

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Jag har kört vattenkyllning, och med det "brännde" en CPU pga fallerande Fractal Design 240.
Jag har en FD 360 oöppnad i förrådet..
Men seriöst. Min CPU-luftkylning idag är exceptionell, en Noctua NH-D15S med tre fläktar. (ja, det är trångt)

Men du ville ha det tyst och svalt. Därav vattenkylning.

Rent objektivt är det inga större problem med din nuvarande rig, och en uppgradering skulle mestadels vara marginell och inte riktigt värt vad det skulle kosta.

Istället är det bättre att bara uppgradera den eller de komponenter som du vinner mest på att uppgradera.

Visa signatur

Nada.

Permalänk

Till alla som försöker försvara era AMD JO de har problem läs lite bättre de tar ner boosten bios uppdateringar titt som tätt och jodå visst har de problem.
Läs reddit lite och inte sweclockers bara.
Ni kanske inte upplever problem men ni kanske inte märker av det.
Ska han spela så ska han ha Intel punkt slut ska han använda datorn till annat så beror det helt och hållet till vad och då är kanske 3900X ett val.
Han hade en budget för 40K och ni rekommenderar AMD, ni vill alltså att han ska bygga en sämre dator om han ska spela.
Ska han använda en ryzen 3600 då eller? Då kan vi prata om 20K dator inte 30-40K.
Ska han använda 3900X så är den dyrare än 9900K om han tar det senaste moderkortet och inte gammal 450 el 470.
Jobbar hårt den sista tiden och kan inte svara så ofta nu för tiden, den mesta fritiden handlar om att spela och inte bygga byggen längre.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av miizoo:

"AMD bara problem?" Vad är du för en skojare? Sluta upp med sånt trådskräperi.

Du väljer idag med fördel AMD för att lägga mer pengar på annat.

Vill du ha det absolut bästa för spel, och bryr dig inte om du spiller pengar på vägen för att få det där lilla extra, välj Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du sett hans budget bygg du en amd dator med 3900X och 570 mobo så får vi se vilken som blir billigast, för han ska väl inte lägga pengar på ett gammalt mobo eller hur. Lägg till kylare också då det förbättrar boosten, lägg till 3600 ramminnen på det då ryzen älskar högre hastigheter.
Nu kan du räkna på det. Vilket blev billigast?

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Har du sett hans budget bygg du en amd dator med 3900X och 570 mobo så får vi se vilken som blir billigast, för han ska väl inte lägga pengar på ett gammalt mobo eller hur. Lägg till kylare också då det förbättrar boosten, lägg till 3600 ramminnen på det då ryzen älskar högre hastigheter.
Nu kan du räkna på det. Vilket blev billigast?

Dina inlägg ger mig huvudvärk, på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Till alla som försöker försvara era AMD JO de har problem läs lite bättre de tar ner boosten bios uppdateringar titt som tätt och jodå visst har de problem.
Läs reddit lite och inte sweclockers bara.
Ni kanske inte upplever problem men ni kanske inte märker av det.
Ska han spela så ska han ha Intel punkt slut ska han använda datorn till annat så beror det helt och hållet till vad och då är kanske 3900X ett val.
Han hade en budget för 40K och ni rekommenderar AMD, ni vill alltså att han ska bygga en sämre dator om han ska spela.
Ska han använda en ryzen 3600 då eller? Då kan vi prata om 20K dator inte 30-40K.
Ska han använda 3900X så är den dyrare än 9900K om han tar det senaste moderkortet och inte gammal 450 el 470.
Jobbar hårt den sista tiden och kan inte svara så ofta nu för tiden, den mesta fritiden handlar om att spela och inte bygga byggen längre.

De finns de som gör andra saker med sin dator än att bara spela. TS nämnde inte ens att spela (eller något annat för den delen) i första inlägget.

Beroende på det som TS kommer att använda sin datorn till som inte är att spela så kan det vara en tanke att skaffa en 3900X istället för en 9900K, eller tom skaffa en 3950X om man nu tänker bränna 40000 på en dator. TS verkar ju tycka att han behöver 2,5Tb av NVMe SSD:er, men om man skulle ha fokus på att spela så är det att kasta pengar i sjön. Men allt är ju, återigen, beroende på vad han skall använda dessa till, finns ju användningsområden där dessa faktiskt spelar roll, men då kanske man även vill ha lite mer kärnor och trådar än man får med en 9900K.

Permalänk
Skrivet av miizoo:

Dina inlägg ger mig huvudvärk, på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför. Har du så lätt för att få huvudvärk.
TS är lite otydlig vad han ska ha datorn till.
Han ska iallafall spela och för den budgeten rekommenderar man inte amd. Han säger också att han ska använda den för jobb då är ju frågan vilka jobb då amd är bättre men inte på allt utan därför borde han förklara bättre. Sen att du skriver att amd skulle vara billigare är en lögn. Det som är billigare är 3600 3700x men då ska det jämföras med 9600k och 9700k och då blir det lite billigare ja men 3900x är dyrare.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: AMD är att rekommendera oavsett budget, men särskilt när det är begränsat som för TS. Flest FPS fås alltid ut av att lägga en större del summa på grafikkortet än CPU, och den mellanskillnad som existerar mellan 9900K och ex Ryzen 3600 innebär ett RTX 2080 Super istället för ett 2070, i slutändan fler FPS än 5% IPC ger.

Använder själv en Ryzen 3600 med ett X370 moderkort i 4K på Acer Predator X27 med flera 2080 Ti kort bla, fungerar utmärkt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@_F1GHT3R_: AMD är att rekommendera oavsett budget, men särskilt när det är begränsat som för TS. Flest FPS fås alltid ut av att lägga en större del summa på grafikkortet än CPU, och den mellanskillnad som existerar mellan 9900K och ex Ryzen 3600 innebär ett RTX 2080 Super istället för ett 2070, i slutändan fler FPS än 5% IPC ger.

Använder själv en Ryzen 3600 med ett X370 moderkort i 4K på Acer Predator X27 med flera 2080 Ti kort bla, fungerar utmärkt

Mvh

Du kan inte jämföra 3600 med 9900k.då ska du jämföra 9600k med 3600 eller 3700x med 9700k osv osv. 9700k är tom bättre med fps än 9900k i vissa spel tar du 9700k med ett mobo så blir det 5.5k och det slår 3900x lätt i spel jämför du 9700k med 3900x och se vad som är billigast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Självklart kan jag det, själva definitionen av en budget är att den är begränsad och således så är det relevant att få ut maximal prestanda per krona. 3600 ger i sig inte samma FPS som en 9900K alla andra parametrar lika, men eftersom TS har en budget så kan besparingen som kommer i att välja AMD ge utrymme för ett kraftigare grafikkort, vilket ger högre FPS, precis som TS efterfrågade.

Det är du som fantiserar fritt, TS har varit tydlig med vad detta får kosta

Edit: Ex mina komponenter samt skärm kostar tillsammans 48 550 kr och då är det med dagsaktuella priser, och jag har en Ryzen 3600

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@_F1GHT3R_: Självklart kan jag det, själva definitionen av en budget är att den är begränsad och således så är det relevant att få ut maximal prestanda per krona. 3600 ger i sig inte samma FPS som en 9900K alla andra parametrar lika, men eftersom TS har en budget så kan besparingen som kommer i att välja AMD ge utrymme för ett kraftigare grafikkort, vilket ger högre FPS, precis som TS efterfrågade.

Det är du som fantiserar fritt, TS har varit tydlig med vad detta får kosta

Edit: Ex mina komponenter samt skärm kostar tillsammans 48 550 kr och då är det med dagsaktuella priser, och jag har en Ryzen 3600

Mvh

Tycker inte att det står att han har en begränsad budget. Men jag kan ha missat det orkar inte läsa allt nu. Dags att sova
Vänta nu du säger 3600 med 2080ti flaskhals blir det ju då hur klarar sig denna setup intressant inte en balanserad dator tycker jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@_F1GHT3R_: Självklart kan jag det, själva definitionen av en budget är att den är begränsad och således så är det relevant att få ut maximal prestanda per krona. 3600 ger i sig inte samma FPS som en 9900K alla andra parametrar lika, men eftersom TS har en budget så kan besparingen som kommer i att välja AMD ge utrymme för ett kraftigare grafikkort, vilket ger högre FPS, precis som TS efterfrågade.

Det är du som fantiserar fritt, TS har varit tydlig med vad detta får kosta

Edit: Ex mina komponenter samt skärm kostar tillsammans 48 550 kr och då är det med dagsaktuella priser, och jag har en Ryzen 3600

Mvh

Du är också helt fokuserad på spel. Bara att titta på produktivitetstesterna för att se varför TS, beroende på vilken typ av arbete som den skall användas för, inte skall välja en 3600.

---

Som sagt, oklart vad han skall göra med sin dator, men jag kan lova att behöva vänta 50% längre tid med en 9900K (eller 3600) istället för en 3900X när man jobbar med den kommer att märkas mycket mer än att man får en något sämre framerate när man spelar. Och dessa saker kommer gå ännu snabbare med en 3950X.

Har TS andra saker igång när han spelar? Kommer märkas mer med en 9900K (eller 3600) än med en 3900X (eller 3950X).

Permalänk
Medlem

Spara lite mer och köp sen.
Hoppa över 2080-kortet initialt så borde du lätt kunna köpa resterande inom ett par månader, flytta över 1080-kortet, kör med det ett par mån och byt därefter.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb