PC Gaming Race Glorious Model O – spelmus på endast 67 gram

Permalänk
Inaktiv

@Wassle: Får du träningsvärk av att hålla i mobiltelefoner eller?

Har flera vänner som är toprankade i CS och/eller Dota. Ingen har några speciella krav på pekdon.

Jag är skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Är den värd att köpa. Känns som en direkt kopia av final mouse?

Har båda (Air58) och tyckte spontant att denna kändes lite "billigare" i konstruktionen, dock ska jag säga att jag inte haft tid att testa den så mkt ännu. Men dom är helt klart rätt lika...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

Det finns en återkommande aktivitet framför datorskärmar som eventuellt kan bidra med viss solkighet... Just saying.

Skickades från m.sweclockers.com

Flashback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

@Wassle: Får du träningsvärk av att hålla i mobiltelefoner eller?

Har flera vänner som är toprankade i CS och/eller Dota. Ingen har några speciella krav på pekdon.

Jag är skeptisk.

Har nån av dom 240 hz skärmar? Något som också var helt onödigt enligt många när det lanserades.

Permalänk
Inaktiv

@improwise:

Lite skillnad på en gammal skärm med 60hz vs 240hz och 20g skillnad i en mus.

Kanske hantlar är en bättre investering då 🤷‍♀️

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

@improwise:

Lite skillnad på en gammal skärm med 60hz vs 240hz och 20g skillnad i en mus.

Kanske hantlar är en bättre investering då 🤷‍♀️

Poängen är att det är rätt vanligt att se något som är nytt som onödigt bara för att man inte själv ser behovet, speciellt när man kommer upp i åren och redan vet hur allt borde vara

Sen ska man så klart inte underskatta marknadsföringsaspekterna på detta, dom är högst påtagliga när det gäller produkter inom gaming.

Permalänk
Medlem

Har haft min i 3 månader nu och är jättenöjd.
Det enda jag har att klaga på är scrollhjulet som ger ifrån sig ett "klackande" ljud ibland, oftast när jag scrollar uppåt om jag inte minns fel.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har båda (Air58) och tyckte spontant att denna kändes lite "billigare" i konstruktionen, dock ska jag säga att jag inte haft tid att testa den så mkt ännu. Men dom är helt klart rätt lika...

Tack för svar. Är sugen på att köpa. vad jag kan läsa är det likadan sensor som i final mouse. Dock gillar jag inte den öppna designen. Måste komma in mycket damm och skit?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tack för svar. Är sugen på att köpa. vad jag kan läsa är det likadan sensor som i final mouse. Dock gillar jag inte den öppna designen. Måste komma in mycket damm och skit?

Det är nog högst personligt hur stor den risken är

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Tack för svar. Är sugen på att köpa. vad jag kan läsa är det likadan sensor som i final mouse. Dock gillar jag inte den öppna designen. Måste komma in mycket damm och skit?

Har haft både Air58'an och Model O. Byggkvaliteten är något bättre i Model O och även om de använder samma sensor så har Glorious mycket bättre implementation. Air58'an är begränsad till 500Hz polling rate medans Model O går att köra upp till 1000Hz. Vidare så har man inställningsmöjligheter för liftoff, macros, byta funktion på knapparna vilket Finalmouse saknar.
Båda är dock möss i toppklass men jag kunde aldrig komma överens med formen och greppet på Air58'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

@Wassle: Får du träningsvärk av att hålla i mobiltelefoner eller?

Har flera vänner som är toprankade i CS och/eller Dota. Ingen har några speciella krav på pekdon.

Jag är skeptisk.

Du kunde inte förstå varför man ville ha lätta möss jag gav dig en förklaring.
Får inte träningsverk av tunga möss eller mobiltelefoner. Men komfort och ergonomi är bra i längden..
Sen känns inte som man behöver lira dota med så pass låg dpi för att få så bra precision som möjligt men så spelar jag inte dota.

Och dina vänner kanske skulle tillhöra eliten/proffsen istället om dom prova att ställa lite krav på utrustningen.. alternativt slippa framtida problem pga långvariga sessioner i spel med monotona rörelser.

Skrivet av anon291473:

@improwise:

Lite skillnad på en gammal skärm med 60hz vs 240hz och 20g skillnad i en mus.

Kanske hantlar är en bättre investering då 🤷‍♀️

Handlar inte om att vara svag. Visst styrke träning hjälper till stor del(för övrigt så gymtränar jag och även konditionstränar regelbundet) men vid långvariga monotona rörelser osv så är ergonomi viktigt och problem kan dröja länge innan dom uppstår men när dom väll gör det så kan du ha stora problem med att "bota" dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Har haft både Air58'an och Model O. Byggkvaliteten är något bättre i Model O och även om de använder samma sensor så har Glorious mycket bättre implementation. Air58'an är begränsad till 500Hz polling rate medans Model O går att köra upp till 1000Hz. Vidare så har man inställningsmöjligheter för liftoff, macros, byta funktion på knapparna vilket Finalmouse saknar.
Båda är dock möss i toppklass men jag kunde aldrig komma överens med formen och greppet på Air58'an.

Ah ok. Jag såg att razer kommer med en ny, viper. Står mellan den och glorious nu. Får se vilken det blir.
tack för feedback.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hur väl står sig musen i "chips och spilld cola"-testet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Hur väl står sig musen i "chips och spilld cola"-testet?

Skickades från m.sweclockers.com

behöver nog vägas efteråt också...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Jag får carpal tunnel runt de vikterna faktiskt.
Förra musen vägde ca 80g och problemfritt, över det,gradvis mer och mer ont.

Köpte en sån här glorious model o för någon månad sen pga den är ännu lättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske överväga att skaffa en ergonomisk mus då istället? Mx Vertical eller Mx Ergo-trackball t.ex?

Permalänk
Medlem

Svart

Jag tycker den svarta musen ser bättre ut
http://imgur.com/gallery/cuIHAnP

La till bild
Permalänk

Vit är snygg som satan speciellt om du har icke-svart musmatta.

https://imgur.com/a/Dzr6rIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjänagubben:

Vit är snygg som satan speciellt om du har icke-svart musmatta.

https://imgur.com/a/Dzr6rIP

Absolut
Tur att alla tycker olicka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjänagubben:

Razor Viper. Nya finalmouse. GPW.

Skickades från m.sweclockers.com

Den ser riktigt nice ut.

https://www.youtube.com/watch?v=FCOI9lwymhs

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@JBE: Ok, helt nytt fenomen för mig, aldrig tänkt på ”musvikt”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Oj, Swec måste ha något problem med deras exemplar. Eller har ni missat att sänka debounce time till 4ms? Denna mus är ingenting annat än toppklass nämligen.

https://tpucdn.com/review/glorious-pc-gaming-race-model-o/images/o_clickl.png

...

Jag tyckte också detta verkade konstigt, så har mätt input-lag för mouse clicks för Model O vs Razer Lancehead TE (med KeyResponsePK), med 4ms respektive 16ms debounce time inställt i Glorious Model O Software, båda inställda på 1000hz.

Med 4ms debounce, ca 4-5 ms snabbare än Lancehead TE

Med 16 ms debounce, ca 12-13 ms långsammare än Lancehead TE

Jag tycker att Herr Lindqvist borde testa om med lägst debounce time inställt i 'Glorious Model O Software'. Samt kanske gå igenom funktioner i mjukvaran för att få till en rimlig mouse review.

Permalänk

Med mina darriga händer vette tusan om 67g är ett plus...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Cooler masters nya MM710 är ett schysst alternativ som enligt mig har en mer robust design. Det enda man egentligen går miste om är RGB och sen är formen lite annorlunda men mycket trevlig annars. Skulle nog dock ha köpt en finalmouse om inte företaget hade varit så värdelöst.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av samulen:

Jag tyckte också detta verkade konstigt, så har mätt input-lag för mouse clicks för Model O vs Razer Lancehead TE (med KeyResponsePK), med 4ms respektive 16ms debounce time inställt i Glorious Model O Software, båda inställda på 1000hz.

Inställningen med 4 ms debounce är en uppdatering i drivern från tidigare versioner. Det verkar som om testet av sweclockers gjordes med en äldre mjukvara där debounce var låst till ett högre värde.

Permalänk
Medlem

Öppnade precis boxen till min nya mus. Skön som attans, men vänster musknapp "rattlar". Fan så trist.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz