Permalänk

Stock AMD Wraith prism eller klen AIO?

Tjenare! Var lite osäker på vart jag skulle göra denna tråden så flytta den såklart om detta är fel

Vilket är det bästa alternativet? Att använda stock coolern man fick tillsammans med 3700X eller använda en ganska klen AIO (COOLER MASTER MASTERLIQUID ML240L RGB) som jag fick gratis från en kampanj som msi håller.

Sen undrar jag också vad den optimala fläkt placeringen är. Inklusive fläkterna jag får med AIOn så har jag 5 fläktar att leka med. Mitt case är en Phanteks p400. Min första tanke var att köra på 2 inblås och 3 utblås. Men finns det nått bättre alternativ att köra på?

Tack på förhand!😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Tjenare! Var lite osäker på vart jag skulle göra denna tråden så flytta den såklart om detta är fel

Vilket är det bästa alternativet? Att använda stock coolern man fick tillsammans med 3700X eller använda en ganska klen AIO (COOLER MASTER MASTERLIQUID ML240L RGB) som jag fick gratis från en kampanj som msi håller.

Sen undrar jag också vad den optimala fläkt placeringen är. Inklusive fläkterna jag får med AIOn så har jag 5 fläktar att leka med. Mitt case är en Phanteks p400. Min första tanke var att köra på 2 inblås och 3 utblås. Men finns det nått bättre alternativ att köra på?

Tack på förhand!😄

Först så är frågan, kommer du att överklocka?
Om nej så duger stock kylaren utmärkt.
Men det är också en smaksak om man vill ha risken att det kommer ut vätska på komponenterna, om det blir läckage från AIO kylaren.

Angående fläktarna i chassit, så bör du fundera på om du vill ha övertryck (fler fäktar som suger in än som blåser ut) eller undertryck (fler fläktar som blåser ut än som suger in), båda har sina för & nackdelar.

Undertryck har fördelen att luften i chassit bytts ut snabbt, vilket därmed ger över lag kallare komponenter (som te.x CPU & GPU), men har nackdelen att det sugs in tjuvluft genom alla springor (och därmed damm).

Övertryck har fördelen med det blir i regel mindre damm i chassit, men har nackdelen att luften inte bytts ut i chassit lika snabbt, och ger därmed varmare komponenter över lag.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Angående fläktarna i chassit, så bör du fundera på om du vill ha övertryck (fler fäktar som suger in än som blåser ut) eller undertryck (fler fläktar som blåser ut än som suger in), båda har sina för & nackdelar.

Undertryck har fördelen att luften i chassit bytts ut snabbt, vilket därmed ger överlag lag kallare komponenter (som te.x CPU & GPU), men har nackdelen att det sugs in tjuvluft genom alla springor (och därmed damm).

Övertryck har fördelen med det blir i regel mindre damm i chassit, men har nackdelen att luften inte bytts ut i chassit lika snabbt, och ger därmed varmare komponenter över lag.

Siket trams.. Över eller undertryck har INGET exat INGET att gör med hur bra eller dåligt det kyler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Siket trams.. Över eller undertryck har INGET exat INGET att gör med hur bra eller dåligt det kyler.

Beror helt på vad man har i chassit.
Har man inget särskilt extra som te.x flertal diskar, så gör det säkerligen varken till eller från.

Har man som jag flertal mekaniska diskar, så gör det stor skillnad.
Med övertryck så gick tempraturen på CPU'n i taket och det pep ofta för att varna om överhettning.
Med undertryck så sjönk tempraturen på CPU'n över lag med ~10 grader, eftersom värmen från diskarna blåses ut ur chassit istället för in (intag bak & utblås fram).

Så det är helt beroende på vad man har i chassit, så att säga att det inte gör någon skillnad är helt fel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Beror helt på vad man har i chassit.
Har man inget särskilt extra som te.x flertal diskar, så gör det säkerligen varken till eller från.

Har man som jag flertal mekaniska diskar, så gör det stor skillnad.
Med övertryck så gick tempraturen på CPU'n i taket och det pep ofta för att varna om överhettning.
Med undertryck så sjönk tempraturen på CPU'n över lag med ~10 grader, eftersom värmen från diskarna blåses ut ur chassit istället för in (intag bak & utblås fram).

Så det är helt beroende på vad man har i chassit, så att säga att det över lag inte gör någon skillnad är helt fel.

Jag har inga mekaniska diskar eller nått sådant (använder ssd). Det enda som finns i chassit är de nödvändiga delarna (gpu cpu osv). Jag har liksom inget "extra" förutom de nödvändiga. Så gör de någon större skillnad i temperatur som i ditt fall då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Jag har inga mekaniska diskar eller nått sådant (använder ssd). Det enda som finns i chassit är de nödvändiga delarna (gpu cpu osv). Jag har liksom inget "extra" förutom de nödvändiga. Så gör de någon större skillnad i temperatur som i ditt fall då?

Nej, troligtvis ingen större skillnad, ända jag kan säga är att om du nu väljer att ha en AIO bör du ha fläktarna som kyler radiatorn att blåsa ut, då man inte vill ha in värmen från den i chassit (iaf. jag anser det).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

@Mr_Mattson:
Personligen skulle jag köra amd kylaren, med sänkt hastighet på fläkten ELLER sälja AIO kylaren och köpa en bra tornkylare (för lägre ljud).
Phanteks p400 är en låda med... rätt usel kylning om man inte tänker till.
Sedan hur MÅNG fläktar du ska ha.. ja men vilka? Om du har en fläkt och ska dubbla flödet behöver du TRE fläktar till. Dvs fläkt typ och placering är långt mycket viktigare än antal. EN fläkt med ett bra genomtänkt montage kyler ju bättre än fyra som bar råk på hamna i lådan. Ren flödesmässigt så ger ofta EN BRA fläkt med varv på kanske 1200 -1400 mer kylning än 4 halvdana på 1000.
Så därför. Det HUR du monterar fläktarna och typen som avgör. Phanteks p400 kräver en del funderande hur det ska byggas för att det ska bli bra. Den är lite "svår" då möjligheterna även är fällor. Vad som fungera bra i den är två in (med rätt montage) och högt tryck.
Expelvis
https://www.inet.se/produkt/5320046/be-quiet-silentwings-3-14...
En ut bak typ
https://www.inet.se/produkt/5320688/fractal-design-venturi-hf...

I toppen... inget. Bättre OFTAST att helt enklet lägga en platta över toppen som förhinder luftflöde där för det gör att luften tvingas igenom lådan (från front till bak) vilket ger bättre kylning en att luften pyser ut upptill.. Dvs fläktar i toppen kan mycket väl ge sämre kylning än att helt enklet täppa till öppningarna.
Här har du en låda som har detta, ett lock till toppen, med tre fläktar efter komplettering, som ovan, fungerar den bra och motsvarar din låda flödesmässigt.
https://www.inet.se/produkt/6911430/corsair-carbide-330r?gcli...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Beror helt på vad man har i chassit.
Har man inget särskilt extra som te.x flertal diskar, så gör det säkerligen varken till eller från.

Har man som jag flertal mekaniska diskar, så gör det stor skillnad.
Med övertryck så gick tempraturen på CPU'n i taket och det pep ofta för att varna om överhettning.
Med undertryck så sjönk tempraturen på CPU'n över lag med ~10 grader, eftersom värmen från diskarna blåses ut ur chassit istället för in (intag bak & utblås fram).

Så det är helt beroende på vad man har i chassit, så att säga att det inte gör någon skillnad är helt fel.

Sicket trams.. Över eller under tryck har inget exat inget med kylförmågan att göra, det är ENBART tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Undertryck har fördelen att luften i chassit bytts ut snabbt, vilket därmed ger över lag kallare komponenter (som te.x CPU & GPU), men har nackdelen att det sugs in tjuvluft genom alla springor (och därmed damm).

Källa?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ingen annan än personlig erfarenhet.

Men om man nu ska gå på att det bara är tryck (som FalsktIotakt skriver), så innebär tryck skillnaden i undertryck att luften bytts ut snabbare, vilket gör att den generellt inte hinns värmas upp särsklit mycket innan den bytts ut, och därmed blir kylare mer effektiva då de kan bli av med sin värme mer effektivt.

Men vi talar inte om några extrema tempratur skillnader, utan bara några få grader, som att CPU'n kanske blir ~60 grader istället för ~65 grader vid full belastning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

@Mr_Mattson:
Personligen skulle jag köra amd kylaren, med sänkt hastighet på fläkten ELLER sälja AIO kylaren och köpa en bra tornkylare (för lägre ljud).
Phanteks p400 är en låda med... rätt usel kylning om man inte tänker till.
Sedan hur MÅNG fläktar du ska ha.. ja men vilka? Om du har en fläkt och ska dubbla flödet behöver du TRE fläktar till. Dvs fläkt typ och placering är långt mycket viktigare än antal. EN fläkt med ett bra genomtänkt montage kyler ju bättre än fyra som bar råk på hamna i lådan. Ren flödesmässigt så ger ofta EN BRA fläkt med varv på kanske 1200 -1400 mer kylning än 4 halvdana på 1000.
Så därför. Det HUR du monterar fläktarna och typen som avgör. Phanteks p400 kräver en del funderande hur det ska byggas för att det ska bli bra. Den är lite "svår" då möjligheterna även är fällor. Vad som fungera bra i den är två in (med rätt montage) och högt tryck.
Expelvis
https://www.inet.se/produkt/5320046/be-quiet-silentwings-3-14...
En ut bak typ
https://www.inet.se/produkt/5320688/fractal-design-venturi-hf...

I toppen... inget. Bättre OFTAST att helt enklet lägga en platta över toppen som förhinder luftflöde där för det gör att luften tvingas igenom lådan (från front till bak) vilket ger bättre kylning en att luften pyser ut upptill.. Dvs fläktar i toppen kan mycket väl ge sämre kylning än att helt enklet täppa till öppningarna.
Här har du en låda som har detta, ett lock till toppen, med tre fläktar efter komplettering, som ovan, fungerar den bra och motsvarar din låda flödesmässigt.
https://www.inet.se/produkt/6911430/corsair-carbide-330r?gcli...

Så kortfattat rekommenderar du 2 bra kvalitet fläktar in och en ut? Och blockera de två översta hålen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ingen annan än personlig erfarenhet.

Men om man nu ska gå på att det bara är tryck (som FalsktIotakt skriver), så innebär tryck skillnaden i undertryck att luften bytts ut snabbare, vilket gör att den generellt inte hinns värmas upp särsklit mycket innan den bytts ut, och därmed blir kylare mer effektiva då de kan bli av med sin värme mer effektivt.

Men vi talar inte om några extrema tempratur skillnader, utan bara några få grader, som att CPU'n kanske blir ~60 grader istället för ~65 grader vid full belastning.

5 grader är stor skillnad. Sådana skillnader har inte jag sett när jag googlat runt tidigare iaf.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Men om man nu ska gå på att det bara är tryck (som FalsktIotakt skriver), så innebär tryck skillnaden i undertryck att luften bytts ut snabbare, vilket gör att den generellt inte hinns värmas upp särsklit mycket innan den bytts ut, och därmed blir kylare mer effektiva då de kan bli av med sin värme mer effektivt.

Inte rätt någonstans.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Lite mer om den lådan. (svårt hitta bra bilder) men
http://www.phanteks.com/Eclipse-P400.html
Den har ju plats för flera fläktar fram så vad fungerar? Som på bilden en fläkt är rena skämtet.
När du sätter dit fronten kommer nästan all luft tas inifrån lådan på de tomma fläkplserna. och inte genom damfiltren. Med två 140 blir det bättre men inte bra och med tre 120 bättre men inte bra.
Varför? Med två 140 får du fortfarande en stor luftspalt under eller över fläktarna och då tas luften inifrån lådan i den eller de spalter som blir. Med tre 120 blir det spalter med öppningar vid sidan av fläkten.
Lösning 2 x 140 bra fläktat SAMT att man täcker över de öppningar i fronten som INTE täcks av fläkt. Luften ska bara kunna gå genom fäktarna inte vid sidan av. Då får du den att ta luft genom damfiltren med fronten på. Så med två bra fläktar i fronten, övertäckning av öppningar som inte täcks av fläktar så får du bra flöden även men fronten på tros små damfilter. Sedan ska luften ut och för att styra det flödet dit det gör nytta så en fläkt bak som blåser ut.

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

Sicket trams..

Skrivet av FalsktIotakt:

Sicken hjärnblödning. Inte rätt någonstans.

Jag tycker faktiskt att du beter dig rätt så otrevligt. Visst om du anser att det som någon annan säger är fel så säg såklart det. Men jag tycker inte att du ska uttrycka dig på det sättet. Det är bara otrevligt och onödigt. Som sagt. Säg såklart till om du anser att någon annan har fel. Men gör det på ett bättre sätt och formulera dig lite trevligare istället för att skriva på det sättet

Permalänk
Avstängd

@Mr_Mattson:
För all del... dock är det så att tycket på intet sätt beskriver kylförmågan, över undertryck är enbart frågan om tryck.
Må vara att skribenten iakttagit skillnader, men det är inte trycket i sig som spelat roll. Det är ett fullständigt felaktigt antagande.
Ej heller huruvida det var hd i maskinen eller ej.. I en dator avger en rad komponenter värme, om värme kommer från HD eller ett värmeljus (vad msn skulle ha det i en dator för) spelar ingen roll. Rent fysiskt ska värme med en viss effekt avledas via luften och för det krävs ett flöde. Flödesriktningen är totalt ointressant då det är flödesvolym och temperatur som styr kylförmågan. Ska du få bra kylning bör du alltså ha ett rimligt flöde där datorn mest värmeavgivande komponenter sitter. Det kan du åstadkomma med både över och undertryck men vanligen vill man för att nyttja fläktar ha en relativt god tryck och flödesbalans där det kan vara en fördel att tvinga luften genom filter bara för att slipp en del damm i lådan.