Extern hdd till TV kan ej öppnas

Permalänk

Extern hdd till TV kan ej öppnas

Efter ominstallering av min Philips TV, kan ej en några år gammal hårddisk som är fullpackad med från TV:n inspelade filmer, m m, öppnas. Har en nyare USB-hårddisk, ansluten till TV:n och använd till hälften, som inte påverkades av omstallationen, utan fungerar OK.
Hur in i alla glödheta skall jag kunna läsa filerna i min gamla hdd? Anluten till TV:n: "Okänd fil". Anslten till PC:
"0 byte. Behöver formateras".
Mycket tacksam för alla tips, många värdefulla filmer och konserter är inspelade på den äldre disken!
Tore N.

Permalänk
Rekordmedlem

Tvar brukar ofta kryptera anslutna lagringsenheter om du har spelat in på dem från tvn så antagligen har du väl bytt kryptonyckel när du installerade om tvn och innehållet från den gamla setupen blir värdelöst pga det.
Du kan troligen tömma disken och återanvända den men inte komma åt det innehåll som ligger på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tack för ditt (nedslående) svar!
Men, hur kan det komma sig att min nyare disk inte påverkades av ominstallationen? (Båda var urkopplade vid tillfället). Någon kryptering förekom överhuvudtaget inte från min sida, vare sig nu eller tidigare!

Att tvingas formatera en 1TB hårddisk full med värdefulla mediefiler som fungerat helt OK fram till ominstallationen, kommer jag inte att göra förrän jag undersökt alla möjligheter att öppna disken.

Detta ställer även en annan viktig fråga av allmänt intresse: Om/när någon köper en ny TV, blir då alla ev. inspelningar från befintlig TV oöppningsbara, dvs förstörda för alltid??

Tore N

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av torestaff:

@mrqaffe: Tack för ditt (nedslående) svar!
Men, hur kan det komma sig att min nyare disk inte påverkades av ominstallationen? (Båda var urkopplade vid tillfället). Någon kryptering förekom överhuvudtaget inte från min sida, vare sig nu eller tidigare!

Att tvingas formatera en 1TB hårddisk full med värdefulla mediefiler som fungerat helt OK fram till ominstallationen, kommer jag inte att göra förrän jag undersökt alla möjligheter att öppna disken.

Detta ställer även en annan viktig fråga av allmänt intresse: Om/när någon köper en ny TV, blir då alla ev. inspelningar från befintlig TV oöppningsbara, dvs förstörda för alltid??

Tore N

Jag antar att det går att välja hur diskarna hanteras när man ansluter dem första gången men det kan ju även ha att göra med vad man ska spela in på dem, kanalerna kan nog själva styra det till viss del men jag har inte provat alla kombinationer men vet att Panasonic inte spelar in "fritt" på usbenheter om de inte får låsa enheten mot tvn.
Antagligen är det tvärstopp för viss typ av inspelning utan kryptering medans annan kanske kan funka, det kan ju även vara så att disken är trasig.

Inspelning direkt från tvn brukar vara ungefär som att spela in i en "tv-box" diskens innehåll är tillgängligt så länge du har den i orignalboxen och har ett giltigt abonnemang på de kanaler du spelat in, flyttar man disken eller avslutar abonemenget så kan man oftast inte låsa upp filerna längre, att kunna spela in utan kryptering kräver oftast att man blir tv pirat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna vara så att disken använder något filsystem Windows inte känner till? Du skulle kunna testa att koppla in disken i en dator som kör Linux och se om den kan läsa den. Funkar förstås bara om den inte är krypterad.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jpau94:

Skulle det kunna vara så att disken använder något filsystem Windows inte känner till? Du skulle kunna testa att koppla in disken i en dator som kör Linux och se om den kan läsa den. Funkar förstås bara om den inte är krypterad.

Många använder ZFS om de själva formaterar disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Jpau94: Tack för svar! Disken är inte krypterad av mig!
Kan ev testa på Linux-dator, men idén om att kunna titta på det som är inspelat i min TV bortfaller ju då.

Tack ändå!

Permalänk
Medlem

@torestaff: Du behöver inte välja att kryptera hårddisken när den ansluts till en tv, det gör tv'n själv vid första anslutningen, det är en slags kopieringsskydd, det är inte valbart eller valfritt, det är obligatoriskt om du ska kunna spela in från tv'n. Enda sättet att spela in fritt från kopieringsskydd är väl att använda HDMIinspelning via rätt sorts splitter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag roade mig med att kolla i manualen till en (slumpvald) Philips tv och gissa vad jag hittade där

Installation
Before you can pause or record a broadcast, youmust connect and format a USB Hard Drive.Formatting removes all files from the USB Hard Drive

WarningThe USB Hard Drive is formatted exclusively for thisTV, you cannot use the stored recordings on anotherTV or PC. Do not copy or change recording files onthe USB Hard Drive with any PC application. This willcorrupt your recordings. When you format anotherUSB Hard Drive, the content on the former will be lost.A USB Hard Drive installed on your TV will needreformatting for use with a computer.
When the USB Hard Drive is formatted, leave itconnected permanently.
https://www.download.p4c.philips.com/files/6/65pus8503_12/65p...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@torestaff

Krypteringen görs av programvaran i din TV/box - vare sig du vill eller inte och beroende på programkällan.

Det är lite som att försöka spela cache-filerna du har i spotify - de går inte att spela annan väg än just genom spotify och har valid konto fast du vet att dessa filer är för de vanligaste låtarna du bruka spela.

Det är detta som går under benämningen 'DRM' just för att du inte skall kunna kopiera eller använda filerna någon annan stans än i din spelare och om du prenumererar sagda kanaler eller inte.

Förmodligen har det vid ominstallation tappat sin gamla nyckel eller att vid uppgradering blivit stängd och ersatt med ny och då passar det inte längre för de gamla inspelningarna utan måste laddas hem på nytt igen...

Det är allmän tendens både i OS, nätverksprotokoll och dess kryptering att man byter till starkare hashar och längre kryptotonyckel och stänger av användningen av de äldre versionerna som md5 och SHA1 etc. helt ock hållet - och då fryses de gamla nycklarna också inne och inte kan användas längre även om de skulle vara kvar på diskarna...

Det kan vara en förklaring varför nyare hämtningar fungera medans de äldre på äldre media inte fungerar längre...

Permalänk
Medlem

Upptäckte detsamma när hårddisken (320GB) i min humax hdpvr-1000c tv-box krashade. Testade då först med en på 500GB som fungerade att spela in på. Böt då till en 1TB för att se om boxen accepterade den storleken, vilket den gjorde. När jag testade igen med 500GB disken vägrade boxen läsa de inspelade filmerna.Satte tillbaka 1TB disken och samma sak hände igen. Boxen kunde inte läsa filerna, så enda valet var att formatera disken igen. Jag gjorde inte ens någon uppgradering när det här hände.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

@mrqaffe: Klart besked, men häpnadsväckande fräckt mot konsumenten, som tydligen aldrig kan öppna det som spelats in vid köp av ny TV, eller efter ominstallation!!

Tack för upplysningarna!

Permalänk

@MatteN: Kan du utveckla detta närmare, tack!

Permalänk
Medlem

@torestaff: Man använder bla typ en https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/gaming/strea... och en viss typ av HDMI-splitter, du för söka lite själv då det troligen faller under piratkopieringsreglerna här på forumet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@torestaff: Om du skulle få igång det hela med hdmi-splitter osv så gör det inte att du kommer kunna komma åt innehållet på din gamla hd ändå. Den är helt körda. Bara formatera om den och använda till något annat. Innehållet på den är borta för alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torestaff:

@mrqaffe: Klart besked, men häpnadsväckande fräckt mot konsumenten, som tydligen aldrig kan öppna det som spelats in vid köp av ny TV, eller efter ominstallation!!

Tack för upplysningarna!

Hmm. du måste ha varit ganska omedveten om hela upphovsrättscirkusen under alla åren för att bli förvånad över detta, men det kan också vara så att det inte känns förrän man själv blivit drabbad...

Tekniskt sett så äger du inte den content som lagras på disken i TV/Boxen utan du hyr en tittningsrätt som dessutom kan vara begränsad i tiden - streamingtjänster och TV-kanalbolagen tar ju bort filmer hela tiden för att deras licenser har gått ut och inte förnyats - och tekniskt sett så är det som lagrats lokalt i boxarna hos användarna också föremål att tas bort så fort tjänsten inte längre har licensen, även om jag tror att det inte alltid görs.

Skall du äga content så måste du köpa den så som DVD/BR eller kopplat till någon konto som just köpt exemplar och då har rätt att göra det som behövs för att kunna spela upp på din för tillfället använda mediavisare (tex. hacka mediat/formatet för att kunna spela upp i Linux eftersom det inte finns kommersiella uppspelningsprogram i den miljön)

Permalänk

@MatteN: Tack för upplysningarna!

Permalänk

@ToddTheOdd: Kanske, men tipset och kontakten med harddisklagning.se gör att jag kommer att testa via Linux!

Permalänk

Kan tipsa om Ibas: https://www.ibas.com/sv/, kanske de kan hjälpa dig få fram informationen. Kostar en slant men kanske värt om det är såpass viktigt.

Permalänk
Medlem

Då informationen är krypterad så är det sannolikt att inget dataräddningsföretag kan hjälpa till då du ändå behöver en nyckel för att "öppna" filen.
Inspelningar gjorda på detta sätt är inte meningen att man skall spara för alltid, bättre att ta lärdom av händelsen och lägga energi på en ny bättre lösning.

Permalänk
Medlem

@torestaff: Som sagt var. Eftersom det är krypteringen som gör att du inte kommer kunna komma åt informationen så är det nog bättre du kontaktar NSA i så fall.

Permalänk
Hjälpsam

Att lagra TV program från TV till disk, handlar inte om att få behålla programen för tid och evighet, det handlar om att kunna pausa eller se programmet vid ett senare tillfälle.
Vill du ha en film, kan du köpa den via Bluraye, DVD eller strömningstjänst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

HD till TV:n

Du nämner att du har två diskar. Den du vill kunna läsa med äldre material ska du ansluta i det USB-uttag som är märkt 2,0. Låt bara den disken sitta i. Inga andra!

Slå av strömmen, vänta ett tag, och slå på igen. Nu ska disken hittas med sitt namn, om det är samma TV-förstås. Gör TV:n inte det så har nog ngt gått snett på disken. Tyvärr. Men vänta en stund. Det kan ta ett tag för TV:n att hitta och läsa in data från den.

Att plocka ur en disk från TV:n och kolla i datorn sabbar inte disken. Förutsatt att man inte bökar med TV-filerna där. Jag har haft en disk som inspelningsbar i TV:n plockat ut och spelat in saker från datorn. Och sedan tillbaka igen. De kataloger som hör till TV-n ska man inte röra.

Jag har aldrig varit med om att material på en TV-disk skulle bli för gammalt av några rättighetsskäl. Jag har mycket inspelat från kanaler jag inte längre har tillgång till. Fungerar bra ändå.

Däremot minns jag från satellittiden att en del "boxar" med PVR körde signalen genom "programkortet" vid uppspelning. Lite lagom kul då man ofta, under pirattiden, fick programmera om sitt kort då och då. Och så hupp! Funkade inte på det inspelade. Detta gällde inte om man hade originalkort. På dessa fanns tillräckligt med kodnycklar.

Om någon har en PHilips Android-TV och gillar att titta på eget material från en USB-disk ska ni verkligen passa er för att ha automatiskt programuppdatering. Det hade jag och 1 december kom en uppdatering av operativsystemet som innebar att alla videofiler med Codec, Divx, DX50 och Xvid blev spärrade. Nämnda codec är iofs fria men de innehåller en liten pyttedel som inte är det. På äldre Philipsapparater går det bra att spela upp.

Kommit så här långt beslöt jag mig för att kolla. Jodå. Det går bra att spela upp i både en äldre Philips och en LG. MEN, nu kommer något som kan ge glädje åt en del av er att höra. De f d .Avifilerna jag omvandlat till codec h26x och som fungerar i den nya Philipsen fungerar inte alls i vare sig den gamla eller i en LG.

När jag ändå är igång och skriver så kan nämna att jag har har film och TV-serier lagrade på USB-diskar. TV:n har en inbyggd mediaspelare som kan spela upp dessa. Max diskstorlek är 2 Terrabyte.
Jag vill ha flera diskar anslutna för ett större utbud. Jag har provat många olika hubbar utan att bli nöjd. Antingen hittas inte disken eller så räcker strömmen inte riktigt till. Nyare hubbar med egen strömförsörjning har en ofta USB-C kontakt på utgångssidan, vilket inte TV:n har. Eller så ger de för dåligt med ström för att klara 4-6 diskar. Hubbar är i regel tänkta att kopplas till en dator.
En mycket bra hubb är denna: Artikelnr. 5010756784 Tillverkare Deltaco Tillv. art. nr. UH-723 köpt hos Dustin.

Jag kan verkligen rekommendera den till alla som har ett behov att koppla flera diskar till sin TV.

Ni borde göra reklam för den då jag tror att det finns många med samma behov som jag har.