Behöver nytt grafikkort, vilket passar till mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Behöver nytt grafikkort, vilket passar till mitt moderkort?

Hej,

Köpt nya skärmar och det ser ut som skräp. Jag visste inte att det satt maxupplösning på grafikkorten, suck...

Nåväl, jag är inte så hemma i hårdvarubranchen annat än att jag kan sätta ihop saker som passar.

Kan någon vänlig skäl hjälpa mig med vad som passar i mitt moderkort: https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-P55A-UD4-rev-10#ov

Jag spelar typ ingenting, bara programmerar och kör 2 stora skärmar så hög upplösning (2560x1440) är det som är aktuellt om någon vill tipsa om ett specifikt kort. Skärmarna har både display-port-standard och HDMI-standard

Tack!

Upplösning och skärmingångar
Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem

@ePoint: Valfritt PCIe-grafikkort passar, d.v.s. vilket modernt grafikkort som helst.

Om du ska kunna få någon vettig rekommendation så måste du tala om vilken upplösning och vilka ingångar som skärmarna har.

Permalänk
Medlem

Håller med @perost men det som du också kan ta med e vilken CPU du har samt i vilken upplösning samt frame rate du vill spela i, detta i sin tur begränsas av din skärm.
Lite onödigt att skaffa ett RTX 2080 TI till en 1080p 60Hz skärm.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@ePoint: Valfritt PCIe-grafikkort passar, d.v.s. vilket modernt grafikkort som helst.

Om du ska kunna få någon vettig rekommendation så måste du tala om vilken upplösning och vilka ingångar som skärmarna har.

Tack! Uppdaterade originalposten

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem

Alla kort som stödjer BIOS fungerar. Det är alltså i princip alla kort, förutom sapphires kort som är polaris eller senare. Osäker om turing men jag tror det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ePoint: De billigaste korten som garanterat klarar uppgiften verkar ligga runt tusenlappen, t.ex. detta GT 1030. Vill du komma billigare undan så kan du förstås även leta efter något begagnat kort.

DisplayPort är det säkra valet i så fall, vad jag känner till så finns det inga grafikkort med DisplayPort-utgångar som inte klarar minst 2560x1440@60Hz. HDMI är betydligt lurigare och har oftare dolda begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@ePoint: De billigaste korten som garanterat klarar uppgiften verkar ligga runt tusenlappen, t.ex. detta GT 1030. Vill du komma billigare undan så kan du förstås även leta efter något begagnat kort.

DisplayPort är det säkra valet i så fall, vad jag känner till så finns det inga grafikkort med DisplayPort-utgångar som inte klarar minst 2560x1440@60Hz. HDMI är betydligt lurigare och har oftare dolda begränsningar.

Jaha kan jag komma undan så billigt. Låter nästan för bra för att vara sant, vad gör det så billigt? Är det dåligt till några ändamål.
Jag kan säga OM jag spelar något, och det är verkligen sällan så blir det CS GO. Klarar kortet även det tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ePoint:

Jaha kan jag komma undan så billigt. Låter nästan för bra för att vara sant, vad gör det så billigt? Är det dåligt till några ändamål.

Det är ju inte något prestandamonster direkt, men duger fint för lite enklare spel. Den största nackdelen är väl annars att det är lite snålt med anslutningar, endast en HDMI och en DP. Det räcker precis för att driva dina två skärmar, men inte mer.

Skrivet av ePoint:

Jag kan säga OM jag spelar något, och det är verkligen sällan så blir det CS GO. Klarar kortet även det tror du?

Absolut, kolla in t.ex. denna recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ju inte något prestandamonster direkt, men duger fint för lite enklare spel. Den största nackdelen är väl annars att det är lite snålt med anslutningar, endast en HDMI och en DP. Det räcker precis för att driva dina två skärmar, men inte mer.
Absolut, kolla in t.ex. denna recension.

Stort tack Perost!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan