Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa nytt?

Tjena!

Jag känner att min dator som för många år sedan klarade av de flesta spelen nu börjar ge upp totalt.
Setup:
CPU: Intel Core i5 4460 3,2GHz
RAM: Corsair (GB (2x4GB) CL9
GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC (Som jag ändå måste dra ner på all prestanda i OC-programmet...)
Nätagg: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5.
Chassi: Antec GX500.

Grafikkortet ärvde jag från en snäll kompis. Tänkte inte på att datorn skulle överhettas var 5e sekund med standard inställningar..
Haft burken sedan slutet av 2014..
Just nu är datorn under all kritik när det kommer till prestanda. Spelen jag lirar är CS:GO, PUBG..

Bör jag uppgradera eller spara och köpa nytt?

Det jag hade tänkt är att köpa ny processor: https://www.inet.se/produkt/5301516/intel-core-i5-9400f-2-9-g...
(Kanske 9600k??)
Moderkort har jag ingen aning på vad jag bör kolla på...

Permalänk
Medlem

@ediyy:

Hur ser den ut invändigt? Länge sedan du gjorde rent? Något som throttlar pga värme?

Städa, gör rent från damm och byt ev kylpasta. Den där datorn ska klara cs och pubg utan problem i 1080p.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Jag väldigt snarlik setup och jag maxxar alltid mina spel. I CS pungar får jag ca +110 fps på en 240hz 1080p. Får 40-130 FPS i guild wars och mycket beror nog på GPUn men det första jag skulle göra är att köpa lite mer ram. Du kommer nog att märka en lite större skillnad

Har
GTX970, I5 4690K, 16GB 2400mhz, Z97-A, Corsair CX750M.

Om den överhettas så testa att rengöra CPUfläkten och bara rensa allt damm i datorn. Jag får runt 30 i idle och 60-70 vid spel. Lägger då voten på att spara och uppgradera

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@RR_larsson: Jag tänkte till helgen rengöra ordentligt och byta kylpasta.

Hur kan jag testa datorn och se vad för prestanda jag kan köra på grafikkortet?
Jag är inte så kunnig inom detta, tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediyy:

@RR_larsson: Jag tänkte till helgen rengöra ordentligt och byta kylpasta.

Hur kan jag testa datorn och se vad för prestanda jag kan köra på grafikkortet?
Jag är inte så kunnig inom detta, tyvärr...

Ja testa rengöring först Förmodligen går något varmt. Alla fläktar fungerar på kylare och chassi? Du kan kolla temperaturer och frekvenser på processor och grafikkort med hjälp av att ladda ner t ex hwinfo eller hwmonitor.

Ladda ner msi afterburner om du vill klocka grafikkortet själv. De funkar dock bra direkt ur kartong så det är inget du behöver göra om du inte vill.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

@RR_larsson: Med tanke på att datorn överhettades och fläktarna i max i varv så installerade jag msi afterburner bara för att dra ner prestandan. Då kunde jag iallafall spela med skit dålig prestanda.

Ska testa det du säger och återkommer. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediyy:

@RR_larsson: Med tanke på att datorn överhettades och fläktarna i max i varv så installerade jag msi afterburner bara för att dra ner prestandan. Då kunde jag iallafall spela med skit dålig prestanda.

Ska testa det du säger och återkommer. Tack så mycket för hjälpen!

Någonting låter lite konstigt. Testa som du sa att rengöra i helgen och byta kylpasta innan du gör något drastiskt som att köpa nytt även fast det är hur nice som helst

Du kan ladda ner CPUZ för att övervaka din hårdvara samt får en sammanställning

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediyy:

@RR_larsson: Med tanke på att datorn överhettades och fläktarna i max i varv så installerade jag msi afterburner bara för att dra ner prestandan. Då kunde jag iallafall spela med skit dålig prestanda.

Ska testa det du säger och återkommer. Tack så mycket för hjälpen!

Din processor behöver jobba mycket hårdare nu när du har stoppat i ett 1060, antar att du hade ett slöare kort innan Så stirra dig inte blind på bara grafikkortet. En 4460 får jobba arslet av sig ihop med ett 1060 och det kan vara det som gör att du nu får problem med värmen. När du sänker prestandan på grafikkortet så sänks även lasten på processorn och den går svalare. Kolla kylaren till processorn extra noga!
Om du har Intels originalkylare så är det en bra investering att köpa en annan vettig kylare för några hundralappar.

Glöm inte berätta hur det går även om du löser det

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

@RR_larsson:

Hmm.. Kanske är värt att köpa en kylare till processorn istället för att köra med kylpasta på intels orginalkylare? Med tanke på att det inte handlar om så mycket pengar.
Kommer självklart uppdatera vad jag gjorde och hur det gick! Tack så mycket för hjälpen.

EDIT: Ska man göra det riktigt kan jag iofs applicera kylpasta på denna: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
Kan hjälpa till med graderna antar jag??

Permalänk
Medlem

Kolla tempen på din CPU. När jag köpte ett 1080ti så började min 4690k throttla för att den blev för varm (100 grader ca) och körde på bara typ 80-90%. Jag köpte en ny kylare för några hundra kr och det sänkte tempen med ca 20 grader (hade stockkylaren innan) så den låg på max ca 80 grader. Nu kan den köra 100% utan att throttla och det löste mina problem med diverse spel, tex stutter i BFV. Med lägre temp kan du klocka den lite också.

Permalänk
Medlem

Ang kylaren du länkade så var det precis en sån jag köpte (fast det står 150W TDP på min låda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediyy:

Ska man göra det riktigt kan jag iofs applicera kylpasta på denna: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
Kan hjälpa till med graderna antar jag??

Pure Rock är en Sweclockers-favorit, mycket kylare för pengarna. Kylpasta är redan förapplicerad på den, så den är bara att trycka dit (efter att du tagit bort den gamla kylpastan från processorn förstås).

Det kan dock vara bra att försöka klura ut vad som överhettas och varför. En 4460 överhettar inte bara hur som helst, det krävs nästan att det är något fel någonstans för att det ska ske. Kontrollera att datorn inte är helt igendammad och att kylaren sitter fast ordentligt (benen på Intels egen kylare kan ibland lossna så att kylaren får dålig kontakt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediyy:

@RR_larsson:

Hmm.. Kanske är värt att köpa en kylare till processorn istället för att köra med kylpasta på intels orginalkylare? Med tanke på att det inte handlar om så mycket pengar.
Kommer självklart uppdatera vad jag gjorde och hur det gick! Tack så mycket för hjälpen.

EDIT: Ska man göra det riktigt kan jag iofs applicera kylpasta på denna: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
Kan hjälpa till med graderna antar jag??

Den där kylaren räcker alldeles utmärkt och är ljusår bättre än intels stock. Den ser ut att ha kylpasta redan applicerat från fabrik så då är det bara att montera. Du får en behagligare ljudnivå också på köpet

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Köpte processorkylare och monterade ihop. Enklare än vad jag trodde, läste några recensioner där folk klagade på att de var tvugna att sätta fläkten på något annat sätt. Helt smärtfritt. (Enda erfarenheten jag har av montering är grafikkort och processorkylningen).

Tog också och dammade ur datorn helt. Tryckluft etc.
Passade även på att formatera datorn bara för att få helt fräsch start.
Slogs direkt över hur tyst datorn blev, wow!

Tog dessvärre bara 10 minuter i en team deathmatch i CS:GO så blev skärmen svart, fläktarna går i högvarv och datorn måste startas om.
Då känns det direkt att nästa plan är att köpa en begagnad processor, hittat på blocket några människor som säljer i5/i7 till sockel 1150 till ett hyggligt pris.

Era åsikter kring detta?
Jag tror jag kommer testa att köpa en begagnad CPU och börja därifrån. Funkar det bra så kommer jag uppgradera RAM-minnena och sen låta det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediyy:

Tog dessvärre bara 10 minuter i en team deathmatch i CS:GO så blev skärmen svart, fläktarna går i högvarv och datorn måste startas om.
Då känns det direkt att nästa plan är att köpa en begagnad processor, hittat på blocket några människor som säljer i5/i7 till sockel 1150 till ett hyggligt pris.

Era åsikter kring detta?

Rent statistiskt är det ganska osannolikt att det är processorn det är fel på. Det är möjligt, men det är väldigt sällan som processorer går sönder om man inte missbrukar dem.

Att datorn bara lägger av brukar oftast bero på antingen moderkortet eller nätagget, eller möjligtvis överhettning. Har du kollat temperaturerna efter att du bytt kylare? Du kan använda t.ex. HWMonitor för det.

Permalänk
Medlem

@perost:

Jag installerade HWmonitor och kollade temperaturerna, låga temperaturer även när jag spelade. Såg inget avvika.

Jag ska göra ett sista test och avaktivera CPU Temperature Shutdown i BIOs och se vad som händer. Börjar bli lite frustrerande men detta är ju en möjlighet att kunna lära sig felsöka en dator..

Något mer jag kollade upp var "händelserapport" där det stod Kernel Power id 41 task 63.
Då kollade jag runt och läste att det kan vara allt från drivrutiner till nytt ljudkort (har installerat ett ASUS Xonar DXG) till BIOs inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediyy:

@perost:

Jag installerade HWmonitor och kollade temperaturerna, låga temperaturer även när jag spelade. Såg inget avvika.

Jag ska göra ett sista test och avaktivera CPU Temperature Shutdown i BIOs och se vad som händer. Börjar bli lite frustrerande men detta är ju en möjlighet att kunna lära sig felsöka en dator..

Något mer jag kollade upp var "händelserapport" där det stod Kernel Power id 41 task 63.
Då kollade jag runt och läste att det kan vara allt från drivrutiner till nytt ljudkort (har installerat ett ASUS Xonar DXG) till BIOs inställningar.

Jaha intressant? Återkom ifall det är det som är boven till problematiken!

Då jag inte har något ljudkort så kan det vara det men skulle vara så komiskt dock

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag köpte nytt nätaggregat: https://www.inet.se/produkt/6902761/corsair-vs550-550w-v2
Hyffsat felfri montering, orkade inte dra alla kablar runt och fint. Svårt när det är icke-modulärt också visserligen.

Kunde spela CS:GO i lite mer än 30minuter utan att datorn stängdes av eller att något blev för varmt. Kanske var så att nätaggregatet var defekt? Ändå fått jobba hårt i 5 år.

Nästa steg blir att köpa begagnad processor, blir en intel i7 4790.
Verkar ha kommit hyffsat billigt undan iallafall.

Tackar så hemskt mycket för hjälpen jag har fått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediyy:

Uppdatering:
Jag köpte nytt nätaggregat: https://www.inet.se/produkt/6902761/corsair-vs550-550w-v2
Hyffsat felfri montering, orkade inte dra alla kablar runt och fint. Svårt när det är icke-modulärt också visserligen.

Kunde spela CS:GO i lite mer än 30minuter utan att datorn stängdes av eller att något blev för varmt. Kanske var så att nätaggregatet var defekt? Ändå fått jobba hårt i 5 år.

Nästa steg blir att köpa begagnad processor, blir en intel i7 4790.
Verkar ha kommit hyffsat billigt undan iallafall.

Tackar så hemskt mycket för hjälpen jag har fått!

Skönt att det verkar ha löst sig! Kan mycket väl vara nätagget som inte orkar med längre med tanke på att den bara slocknar. Temperaturer har du ju uteslutit.

En 4790 eller 4790k blir en rejäl uppgradering från 4460 om du känner att du ändå vill byta processor.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediyy:

Uppdatering:
Jag köpte nytt nätaggregat: https://www.inet.se/produkt/6902761/corsair-vs550-550w-v2
Hyffsat felfri montering, orkade inte dra alla kablar runt och fint. Svårt när det är icke-modulärt också visserligen.

Kunde spela CS:GO i lite mer än 30minuter utan att datorn stängdes av eller att något blev för varmt. Kanske var så att nätaggregatet var defekt? Ändå fått jobba hårt i 5 år.

Nästa steg blir att köpa begagnad processor, blir en intel i7 4790.
Verkar ha kommit hyffsat billigt undan iallafall.

Tackar så hemskt mycket för hjälpen jag har fått!

Åh fan! Helt otippat!

Grymt!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE