Hur ändra uppdateringsfrekvens på MacBook Air?

Permalänk
99:e percentilen

Hur ändra uppdateringsfrekvens på MacBook Air?

Bakgrund

För ett tag sedan, när jag såg på Chernobyl i HBO:s erbarmligt värdelösa webbspelare på en stationär dator med Windows, hackade det något fruktansvärt tills jag insåg att serien kunde vara producerad och/eller strömmad i 25 fps. Med TV:n följaktligen ställd till 50 istället för 60 Hz flöt det på som det skulle.

Problem

Nu observerar jag samma tydliga hackande i The Handmaid's Tale (också HBO) på den inbyggda skärmen på en MacBook Air (2019). ”Aha”, tänker jag då, ”det här vet jag hur man fixar! Det är bara att ändra uppdateringsfrekvensen till 50 Hz.”

Men jag kan inte hitta något reglage för det. Har provat att söka i Systeminställningar, och sökfunktionen indikerar att jag ska gå in under Bildskärmar, men sedan då? Hittar ingenting om uppdateringsfrekvens där.

Hur ändrar jag uppdateringsfrekvensen till 50 Hz på en MacBook Air?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det skulle lösa dina problem för i så fall skulle det ju hacka för nästintill alla som kollade genom webbläsaren. Finns väl knappt någon skärm som kör i 50Hz.

Har du testat med en annan webläsare?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Trunk:

Tvivlar på att det skulle lösa dina problem för i så fall skulle det ju hacka för nästintill alla som kollade genom webbläsaren.

Det kanske det gör också. Om folk accepterar deras katastrof till videospelare kanske de inte heller bryr sig om att bilden hackar.

Har inte HBO själv, och den enda av deras serier jag kollat på är Chernobyl. Då gjorde det underverk att ändra TV:ns uppdateringsfrekvens från 60 till 50 Hz.

Citat:

Finns väl knappt någon skärm som kör i 50Hz.

Många, om inte de flesta, skärmar stöder 50 Hz.

Citat:

Har du testat med en annan webläsare?

Nej, det har jag faktiskt inte gjort. Kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Permalänk
99:e percentilen

Inget dåligt förslag! Tyvärr lyckas jag inte få fram reglage för vare sig upplösning eller uppdateringsfrekvens (eller för den delen rotation). Det enda som händer när jag håller nere Alt är att en knapp Sök bildskärmar visas.

Det ser ut som att de använder en extern skärm i guiden – i mitt fall är det datorns inbyggda skärm det gäller.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inget dåligt förslag! Tyvärr lyckas jag inte få fram reglage för vare sig upplösning eller uppdateringsfrekvens (eller för den delen rotation). Det enda som händer när jag håller nere Alt är att en knapp Sök bildskärmar visas.

Det ser ut som att de använder en extern skärm i guiden – i mitt fall är det datorns inbyggda skärm det gäller.

Option, inte alt...

Permalänk
Medlem

Ok, sorry, verkar vara stört omöjligt, så till den grad att det gjorts programvara för detta;
https://apple.stackexchange.com/questions/361233/macbook-air-...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mordekai:

Ok, sorry, verkar vara stört omöjligt, så till den grad att det gjorts programvara för detta;
https://apple.stackexchange.com/questions/361233/macbook-air-...

Det var det värsta. Är – om inte annat av principskäl – inte särskilt sugen på att lägga 150 spänn (SwitchResX) för att kunna göra något så grundläggande som att ändra uppdateringsfrekvens. scrutil verkar däremot hyfsat lovande; ska prova det vid tillfälle.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu gissar jag friskt, men är det inte så att HBO är lite "from the past" och kör Adobe Flash?
If so, uppdatera det eller kör Chrome som har det inbyggt.

Som sagt, är inte säker men google vet säkert.

Permalänk
Medlem

Är det lika illa i fönster som i fullskärm? Om inte, så kanske ett mörkt tema och 16:10-skärmen gör att du kan ha kvar lite menyrad och köra "fullskärm".

Låter totalt vansinnigt (och typiskt storföretag) att inte hantera 60Hz korrekt, när det är vad majoriteten av användare kör.

Några bättre svar har jag tyvärr inte. Hållt på och pillat mycket med mac i över 15 år, men aldrig sett någon tvinga laptop-skärmen i lägre frekvens tidigare. SwitchResX skulle vara min bästa chansning här, men det har du redan hittat.

Jag provkörde scrutil på min Macbook Pro Retina 2014, då lyckas jag ställa upplösning (vilket bråkar friskt med retina), men jag lyckas inte ändra refresh rate. Programmet sväljer växeln, men det verkar ändå vara 60Hz som används.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av reverend benny:

Nu gissar jag friskt, men är det inte så att HBO är lite "from the past" och kör Adobe Flash?
If so, uppdatera det eller kör Chrome som har det inbyggt.

Som sagt, är inte säker men google vet säkert.

Jag tror inte att Flash var inblandat. Provar däremot gärna med Chrome om jag får möjlighet.

Skrivet av sniglom:

Är det lika illa i fönster som i fullskärm? Om inte, så kanske ett mörkt tema och 16:10-skärmen gör att du kan ha kvar lite menyrad och köra "fullskärm".

Bra fråga. Får prova vid tillfälle.

Citat:

Låter totalt vansinnigt (och typiskt storföretag) att inte hantera 60Hz korrekt, när det är vad majoriteten av användare kör.

Vad menar du med "inte hantera 60 Hz korrekt"? Vad ska de göra om innehållet är i 25 fps, som i fallet med Chernobyl?

Nu är The Handmaid's Tale en amerikansk serie, så den borde ju vara producerad i 30 eller 24 fps. Men i så fall borde det inte hacka alls (30) eller bara hacka "lite" (24), så jag skulle gärna vilja prova med 50 Hz eftersom det löste biffen med Chernobyl. Det kan ju vara så att HBO sänder allt i 25 fps i Europa, precis som att filmer som sänds på TV i Sverige först snabbas upp från 24 till 25 fps.

Citat:

Några bättre svar har jag tyvärr inte. Hållt på och pillat mycket med mac i över 15 år, men aldrig sett någon tvinga laptop-skärmen i lägre frekvens tidigare. SwitchResX skulle vara min bästa chansning här, men det har du redan hittat.

Jag provkörde scrutil på min Macbook Pro Retina 2014, då lyckas jag ställa upplösning (vilket bråkar friskt med retina), men jag lyckas inte ändra refresh rate. Programmet sväljer växeln, men det verkar ändå vara 60Hz som används.

Aj då. Men det är värt ett försök iallafall. Kanske funkar på Air.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad menar du med "inte hantera 60 Hz korrekt"? Vad ska de göra om innehållet är i 25 fps, som i fallet med Chernobyl?

Problemet är inte nytt, precis samma sak var det när analoga TV-utsändningar i X fps ska spelas upp i Y Hz.

Givetvis blir en sån konvertering aldrig 100% perfekt, men det ska inte hacka och rycka massor. Förr var det vanligaste 3:2 pulldown, rimligen borde det motsvarande teknik ha använts här.

Är man kvalitetstokig vill man så klart ha en rå signal i 24fps, men för majoriteten av HBO-tittare hade det nog varit bättre att få något färdigkonverterat som lirar väl med 60Hz. Ett annat alternativ till pulldown skulle vara att rörelseinterpolera upp till 30fps, då hade man också undvikt denna problematik.

Vad jag aldrig skulle göra på en produkt, som är avsedd för den breda massan, är att bygga videoströmmar/(videospelare) som kommer fungera dåligt med standardinställningar.

Skrivet av Alling:

Aj då. Men det är värt ett försök iallafall. Kanske funkar på Air.

Kör hårt, min maskin brann inte upp av den suspekta binärblob

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag hade inte exakt samma problem som du, men rent generellt har jag mycket bättre uppspelning i Microsoft Edge än i någon annan webbläsare, Safari inkluderat. Vet inte riktgt varför, det bara flyter bättre och jag har inte samma "hack" som jag har i chrome. Kanske värt ett försök då det inte kostar något att ladda ner och kolla direkt i edge?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag hade inte exakt samma problem som du, men rent generellt har jag mycket bättre uppspelning i Microsoft Edge än i någon annan webbläsare, Safari inkluderat. Vet inte riktgt varför, det bara flyter bättre och jag har inte samma "hack" som jag har i chrome. Kanske värt ett försök då det inte kostar något att ladda ner och kolla direkt i edge?

Blir svårt med Edge på en Macbook Air som kör MacOS.
Se inlägg nedan:

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Nope. Bara att tuta och köra:

https://www.microsoftedgeinsider.com/en-us/download

Visserligen beta men har fungerat fint för mig. Flyter rent generellt på bra.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Visserligen beta men har fungerat fint för mig. Flyter rent generellt på bra.

Får be om ursäkt, hade helt missat att edge körde på MacOS nu för tiden.
Uppdaterade mitt inlägg.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Det är ju fortfarande beta så inte helt konstigt.

Jag tycker att Webbläsare rent generellt har blivit så himla mycket slöare nu för tiden, och det finns ingen "clear-cut" som jag vill ha. Tycker Chrome suger minne utan dess like, Firefox blir seg efter ett tag, Safari har konstiga buggar med text i Netflix så att hela skärmen "lyses" upp.

Hemma på stationära kör jag Chrome för att jag har mycket minne att arbeta med och på laptopen kör jag Safari för den är så fruktansvärt mycket bättre på batteritid.

Nu blir detta jätte off-topic, sorry!

Hoppas att du får ordning på uppspelningen @Alling. Som du märkt finns det inget smidigt sätt att fixa det i operativsystemet.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@Alling hittade du någon lösning på problemet?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sniglom:

@Alling hittade du någon lösning på problemet?

Inte än åtminstone. Jag provade scrutil, och skärmen synkade uppenbart om (eller försökte åtminstone göra det) – den blev svart och kom sedan tillbaka med helt annan storlek på alla GUI-element – men det ändrades omedelbart tillbaka till 60 Hz innan jag ens hann göra något.

Men det kan ju inte rimligen, år 2019, säljas laptops vars skärm inte kan köras i 50 Hz. Antar att SwitchResX är nästa steg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers