Asus ROG Strix XG43UQ får 4K-upplösning i 144 Hz genom DSC-komprimering

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Strix XG43UQ får 4K-upplösning i 144 Hz genom DSC-komprimering

Under spelmässan Gamescom avtäcks både spel och relaterad hårdvara, och Asus spelskärm ROG Strix XG43UQ blir först till marknaden för komprimeringstekniken DSC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En väldigt framtidssäker skärm om man kan leva med en så pass stor sådan.

Permalänk
Medlem

Blir responstiden lidande med dsc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Blir responstiden lidande med dsc?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ska tro på deras FAQ
https://www.displayport.org/faq/#tab-display-stream-compressi...

"adds no more than one raster scan line (less than 8 usec in a 4K @ 60Hz system) to the display’s throughput latency, an unnoticeable delay for interactive applications."

Det är också noterat i bilden i artikeln som "only ~0,1ms latency"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

En väldigt framtidssäker skärm om man kan leva med en så pass stor sådan.

Jag gissar på att den inte är så framtidssäker för plånboken

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Om man ska tro på deras FAQ
https://www.displayport.org/faq/#tab-display-stream-compressi...

"adds no more than one raster scan line (less than 8 usec in a 4K @ 60Hz system) to the display’s throughput latency, an unnoticeable delay for interactive applications."

Det är också noterat i bilden i artikeln "only ~0,1ms latency"

Verkar bra!
Någon som vet varför det bara är en tillfällig lösning? Så länge det är oförstörande verkar det konstigt att kablar ska vara det enda stället i världen där data inte komprimeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

En fråga till alla er Sverigeklockare! Jag försöker hänga med i svängarna även om jag inte spelat spel på ett tag (ca 5 år). Vad kostar det att bygga ihop en dator idag som skulle kunna hålla 144Hz i 4K? AAA-titlar då alltså.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fatmajk:

En fråga till alla er Sverigeklockare! Jag försöker hänga med i svängarna även om jag inte spelat spel på ett tag (ca 5 år). Vad kostar det att bygga ihop en dator idag som skulle kunna hålla 144Hz i 4K? AAA-titlar då alltså.

2080ti i vissa spel, sedan dubbla 2080ti / 2080 såfall.

Så runt 45-55k ich

Eller 3-4x 1080ti beroende på spel där det funkar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Accipiter46: anledningen till att det ses som en tillfällig lösning är att det är nödvändigt för att kunna ge höga upplösningar i 144 Hz frekvens. Med Displayport 2.0 behöver informationen inte komprimeras eftersom standarden har tillräcklig bandbredd för hög uppdateringstakt och upplösningar. DSC stöds även i Displayport 2.0, så det är inget som försvinner när skärmarna får stöd för den nya standarden.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Någon som vet varför det bara är en tillfällig lösning? Så länge det är oförstörande verkar det konstigt att kablar ska vara det enda stället i världen där data inte komprimeras.

DSC är förstörande komprimering. Om du kollar på DisplayPorts egen sida så skriver de "visually lossless", och att en "typisk observerare" inte ska märka någon skillnad i "typiska visningsförhållanden".

Eftersom detta blir den första skärmen som faktiskt har stöd för DSC så vet vi ännu inte hur stor påverkan DSC egentligen kommer ha på bildkvalitén, så vi kan nog vara rätt säkra på att många recensenter kommer testa just DSC lite extra när skärmen väl dyker upp.

Anledningen till att kompression inte används så mycket för bildöverföring är för att sån kompression måste vara förstörande. Det går nämligen inte att komprimera slumpdata icke-förstörande, och bildsignalen är i princip slumpmässig (man kan ju t.ex. visa en bild på slumpdata på skärmen). Det skulle förstås gå att komprimera bildsignalen ibland, men det är det värsta fallet som bestämmer hur mycket bandbredd som överföringen måste klara av. Och då kan man lika gärna köra utan komprimering hela tiden om man inte accepterar kvalitetsförlust.

Permalänk
Bildexpert 📺

Teoretisk skulle det nog gå att få in en icke-förstörande komprimering genom att buffra bilden en bildruta eller ännu bättre, flera bildrutor för att upptäcka temporal redundans, alltså att flera bildrutor i följd har har samma information på samma plats.

Men jag tror ingen skulle uppskatta latensens detta innebär. Liksom komplexiteten (och rimligtvis latensen) i en algoritm som säger "Hoppsan! vi kan inte komprimera bilden icke-förstörande. Då aktiverar vi förstöringen ändå. Vänta lite till bara"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

DSC är förstörande komprimering. Om du kollar på DisplayPorts egen sida så skriver de "visually lossless", och att en "typisk observerare" inte ska märka någon skillnad i "typiska visningsförhållanden".

Eftersom detta blir den första skärmen som faktiskt har stöd för DSC så vet vi ännu inte hur stor påverkan DSC egentligen kommer ha på bildkvalitén, så vi kan nog vara rätt säkra på att många recensenter kommer testa just DSC lite extra när skärmen väl dyker upp.

Anledningen till att kompression inte används så mycket för bildöverföring är för att sån kompression måste vara förstörande. Det går nämligen inte att komprimera slumpdata icke-förstörande, och bildsignalen är i princip slumpmässig (man kan ju t.ex. visa en bild på slumpdata på skärmen). Det skulle förstås gå att komprimera bildsignalen ibland, men det är det värsta fallet som bestämmer hur mycket bandbredd som överföringen måste klara av. Och då kan man lika gärna köra utan komprimering hela tiden om man inte accepterar kvalitetsförlust.

Japp, reagerade också på det.
För många gånger i teknikbranchen har komprimering visat sig väldigt störande.
Bättre att vänta på en snabbare standard i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Anledningen till att kompression inte används så mycket för bildöverföring är för att sån kompression måste vara förstörande. Det går nämligen inte att komprimera slumpdata icke-förstörande, och bildsignalen är i princip slumpmässig (man kan ju t.ex. visa en bild på slumpdata på skärmen). Det skulle förstås gå att komprimera bildsignalen ibland, men det är det värsta fallet som bestämmer hur mycket bandbredd som överföringen måste klara av. Och då kan man lika gärna köra utan komprimering hela tiden om man inte accepterar kvalitetsförlust.

Ja och nej. Slumpmässigt data går nästan alltid att komprimera, den enda förutsättningen är att du har någon form av identifierbar upprepning. Se algoritmer som gzip, bzip och lzma.

Det som inte går att göra är att garantera oförstörande komprimering med en viss komprimeringsgrad, eftersom du i värsta fallet har noll komprimering med tillägg för blockavskiljare och annat jox tillhörande komprimeringsformatet (har ingen koll på detaljerna i just DSC men jag antar att mängden annat jox är högst minimal).

Du måste alltså välja mellan oförstörande komprimering eller förutsägbar komprimeringsgrad, men båda går att applicera på slumpat data så länge kompromisserna är acceptabla. I fallet med DisplayPort är det naturligtvis ett hårt krav på komprimeringsgraden eftersom det måste gå i realtid och rymmas i bandbredden. Det är förklaringen på varför oförstörande komprimering inte går att använda (permanent) i DisplayPort.

Nu börjar jag spåna lite här men i teorin skulle det gå att implementera oförstörande komprimering tillsammans med variabel bildfrekvens. Då är det ju bara att vänta med nästa bildruta tills hela komprimerade bildrutan är överförd. Å andra sidan skulle nog entusiaster bli lite skeva när de får ut 142 Hz och microstutter enbart på grund av anslutningen till skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Ja och nej. Slumpmässigt data går nästan alltid att komprimera, den enda förutsättningen är att du har någon form av identifierbar upprepning.

Med slumpmässiga data gissar jag att #perost menar vitt brus, som har maximal entropi och minimal förutsägbarhet, vilket är något av ett värsta fall för typiska komprimeringsalgoritmer. Men det är ju sällan det är så viktigt att komprimera sådana signaler helt oförstört

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Med slumpmässiga data gissar jag att #perost menar vitt brus, som har maximal entropi och minimal förutsägbarhet, vilket är något av ett värsta fall för typiska komprimeringsalgoritmer. Men det är ju sällan det är så viktigt att komprimera sådana signaler helt oförstört

Tekniskt sett går ju vitt brus att komprimera förlustfritt också, det behövs bara löjligt mycket data innan du får identifierbara upprepande mönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Köpte precis "föregångaren" som kommit in på komplett. Undrar hur långt bort denna modellen är, då XG438Q precis börjar dyka upp i butiker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

När kommer DP 2.0? Det tog ganska lång tid mellan lasering av 1.3/1.4 innan de kom produkter med det implement.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eXeem:

När kommer DP 2.0? Det tog ganska lång tid mellan lasering av 1.3/1.4 innan de kom produkter med det implement.

I slutet av 2020 kommer de första produkterna enligt prognos:
https://www.sweclockers.com/nyhet/27798-vesa-lanserar-display...

Jag tror det dröjer längre än så innan det är praktisk tillgängligt i båda ändarna.

HBR3-hastigheten som ger 32 Gbps kom i DP 1.3-specifikation september 2014. Men de första konsumentskärmarna (bl.a Asus PG27UQ) som använde HBR3 började säljas sommaren 2018. Nu i år börjar det bli vanligt. HBR3 dök dock upp tidigt i grafikkorten, oklart var gränsen går dock. Maxwell för Nvidia?

DSC kom med 1.4-specen mars 2016 och XG43UQ verkar vara en av de första konsumentskärmarna som använder tekniken. Finns i grafikkorten men det är först nu tillverkarna talar om det. AMD körde en del DSC-snack med RX5700-lanseringen.

Historiskt 3-4 år från spec till första specialprodukterna dyker upp. Ytterligare ett eller ett par år innan det blir mainstream.

Finns i en viss lustighet med att för Displayport kommer funktionerna till grafikkorten tämligen direkt och först långt senare till skärmarna. Tvärtom med HDMI där funktionerna ofta kommer till TV:n tidigt men först senare till källorna. VRR och ALLM tryckte Samsung in på 2018-TV-modeller och 2019 har de flesta TV-tillverkare anammat ALLM. Än så länge LG och Samsung som kör 48 Gbps FRL på ett gäng 2019-modeller.