Permalänk
Medlem

skicka grafikkort

Hej!

Kommit åt ett 1070, det ska skickas. Han har originalkartong. Funderar på att ta rekommenderat brev/paket.

Vad brukar ni skicka med?

Tycker jag inte hittar någon prisuppgift på rekommenderat paket.

Kan man skicka det som Brev?

Permalänk
Medlem

Postnord "Brev Skicka Lätt" eller Schenker brukar jag använda för försändelser i den storleken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Wizook:

rekommenderat brev/paket ska man alltid ta. alltid spårbart...

Permalänk

Spårbart skall du ta, båda som rekommenderas ovan är det, men Schenker brukar, men inte alltid, vara snäppet billigare, om det spelar roll

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Tveklöst spårbart, det är #1.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@Wizook: Jag har skickat ett 10-tal grafikkort de senaste två åren, alltid spårbart med postmord eller schenker. Ca 150kr var gång. Funkat fint. Aldrig några problem.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Skicka lätt via postnord är spårbart, dock tror jag det inte är försäkrat?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Åtminstone när man bokar Schenker via Tradera så täcker dom upp till 5000kr (auktionens slutpris) annars är ersättningen typ 85kr/kg för spårbart.

Vet dock inte hur skicka lätt/vanliga Postnords tjänster är när man köper det som privatperson. Så spårbart är inte alltid lika med hela varuvärdet tillbaka, det minimerar dock risken att det försvinner.

Permalänk
Medlem

Hittar inte schenkers pris på rekommenderat. Rekommenderat och spårbart är samma tjänst?
Postnord verkar ha
Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde
om 10 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas
marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses
kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

Men hittar inte så mycket inom schenker.

Sedan tycker jag inte ja hittar någon information riktigt vad det kostar att skicka. men cirka 150kr verkar de va cirka pris om man tar egen kartong?

Kan man annars bara sätta på papper runt grafikkortets originalkartong?

Permalänk

Om du känner dig bekväm med att kasta kartongen genom rummet borde det va lugnt att skicka med bara den.
Papper funkar säkert bra har själv skickat flera saker inklädda i svarta sopsäckar och det har inte varit några problem. Tänk bara på att det behöver sitta fast bra eftersom fraktsedeln sitter där.

Visa signatur

Main rig: AMD ryzen 7 1700@3.8GHz, Gigabyte aorus gaming 5, Sapphire Radeon R9 280x vapor-x, 1x16GB corsair vengeance LPX 2400MHz, Noctua NH-D15, Samsung 840 evo 240GB, Evga supernova g2 750W,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Rekommenderat och spårbart är samma tjänst?

Nej, rekommenderat brukar innebära spårbart, men tvärtom gäller inte alltid. Det viktiga är att det är försäkrat, annars kan paketet försvinna utan att avsändaren får tillbaka ett öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, rekommenderat brukar innebära spårbart, men tvärtom gäller inte alltid. Det viktiga är att det är försäkrat, annars kan paketet försvinna utan att avsändaren får tillbaka ett öre.

Okej! är en vän som hämtar kortet sedan skickar ner det till mig. Verkar bli posten och Rek paket så det är försäkrat. Så får han ta en kartong och fixa så det inte åker någonstans.

Permalänk
Medlem

Testar att bumpa den här tråden istället för att skapa en ny:

Jag vill sälja mitt grafikkort men har inte kvar en grafikkortskartong. Hur paketerar jag ett grafikkort säkert utan kartong och ESD-påse?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.