Dagens billiga Ssd diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låt bli att ha win 10 på en så liten enhet för det lär bli problem om datorn använd normalt och speciellt när win update ska köras så kommer man troligen att behöva rensa manuellt för att det ska funka, dubbla storleken så kommer det att funka utan större problem med platsbrist, eller kör linux.

Tack för tipset. Men jag har aldrig hört eller varit med om att det varit något problem faktiskt.
Kan du ge något exempel?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för tipset. Men jag har aldrig hört eller varit med om att det varit något problem faktiskt.
Kan du ge något exempel?

Det är helt enkelt för lite plats för att win ska flyta på utan handpåläggning, det brukar krävas 25-30 GBte ledigt för att win update ska funka och det brukar man inte ha med en så liten ssd som systemenhet om man inte manuellt gör nått.
När man använt datorn ett tag och har återställningspunkter, cachefiler och installerat några enklare program typ webbläsare och office så är det nog inte mer plats ledigt, möjligen om man har extremt lite ram typ 4 GByte att det underlättar lite för då kommer det att minska diskåtgången också men det blir ju inte en trevlig dator att använda då heller, man behöver inte göra nått särskilt med en dator med win 10 för att 120Gbyte ska bli trångt, det är snarare så att man måste anstränga sig för att den ska gå att använda men det slipper man med 240 Gbyte klassen och dubblar man det så börjar det bli användbart på riktigt även när man installerar lite program och sparar saker temporärt.
Jag kan inte för mitt liv förstå de som säger att de tycker att 120 GByte räcker för de måste i så fall tycka det är roligt att installera om datorn ofta typ vid varje versionsbyte av win och kör man datorn bara 6 månader per installation så kanske det räcker med en så liten systemenhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag använder 84.5GB med win och program på c:\ Så jag skulle klara mig med en 120GB.
Resten har jag på andra hårddiskar. Försöker lära dom i min omgivning att göra det samma.
Återställningspunkter har en inte på c:\ det vore inte så smart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

@mrqaffe: Jag använder 84.5GB med win och program på c:\ Så jag skulle klara mig med en 120GB.
Resten har jag på andra hårddiskar. Försöker lära dom i min omgivning att göra det samma.
Återställningspunkter har en inte på c:\ det vore inte så smart.

Jag antar att de flesta som skaffar en liten billig ssd är de som bara har en lagringsenhet i datorn tex i en laptop så de har ofta inga val om var de ska lagra saker och som du själv skriver så ligger du ändå nära den nivå på tomt utrymme som behövs för att win update ska funka bekvämt som är 25-30 GByte under själva uppdateringen.
Det är inte direkt stora marginaler du har och jag är ganska säker på att du skulle behöva gå in och rensa manuellt ibland med så små marginaler om du använder datorn normalt så den drar på sig en del cachelagrade filer och tempfiler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.