Microsoft: "Strömmande spel slår inte igenom än på många år"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Strömmande spel slår inte igenom än på många år"

Att strömma spel är i ropet och flera stora teknikjättar satsar på konceptet. Nu gör Xbox-chefen Phil Spencer gällande att det blir en oundviklig del av spelbranschen, men att genomslaget dröjer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ljusets hastighet och medföljande latenser kommer inte heller att ändra sig på många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Ljusets hastighet och medföljande latenser kommer inte heller att ändra sig på många år.

Nä men det finns andra parametrar att skruva på.

Alla servrar behöver inte stå i USA och tugga. Kanske inte heller ser vi en server i varje bostadshus. Men det finns många alternativ där emellan.

Säg att det finns ”en” server inom 50 km räckvidd för ”alla” användare. Då kanske latensen inte är så märkbar.

Sedan kan man också anpassa olika typer av spel. Lite långsammare spel kanske gör sig lika bra strömmat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Exige: Önskar jag kunde ge det där inlägget plus tusen. Jag tror inte att strömmat spelande kommer att bli något förrän alla har praktiskt-taget-live-utan-latenser-internet överallt hela tiden utan ens kabelavstånd att ta hänsyn till. Och jag vet inte om det är möjligt ens. Jag menar, GTA V är komplett ospelbart (streamat mellan min starka speldator och TV:n inkopplad HTPC) i mitt hemmanätverk. Sen kommer det här säkert vara ett sånt där "den globala marknaden är fem datorer"-citat om femtio år, men det bjuder jag så gärna på.

Permalänk
Inaktiv

Hehe, känns lite som att Microsoft gör mot Google vad Sony gjorde med Microsoft i och med lanseringen av nuvarande konsolgenerationen. Google verkar ha blivit stressade att visa upp Stadia tidigare och sen hålla uppe tempot medans Microsoft presenterade xCloud och sedan fortsatt med PC och Xbox då det är det fokuset verkar ligga på närmaste tiden. För att inte tala om all kritik Google fått pga hur dåliga de varit på att förklara hur tjänsten fungerar, det faktum att man fortfarande måste betala för spelen och folk oroar sig pga Googles track record att döda nya (och gamla) tjänster i tid och otid.

Bra med fler möjligheter att spela, jag hoppas själv på att Google faktiskt gör ett seriöst försök med Stadia då vissa aspekter redan i ett tidigt skeende ser lovande ut. Kan locka in många nya spelare även om många som redan pysslat med spel under längre tid inte lär byta. Men jag hoppas fler än mig kommer ge dessa tjänster en chans, speciellt om aktörerna erbjuder gratis speltid för att testa tjänsten, eller bakar in speltid i deras respektive befintliga tjänster. Vore inte orimligt att man får ett par timmar xCloud via exempelvis Xbox betaltjänst. Och likaså med Googles betaltjänster förstås.

Permalänk
Medlem

Well, vore väl inte så smart att säga att strömmande gaming är det bästa sen skivat bröd när man har nästa generation Xbox på ingång?

Permalänk
Medlem

Latenser ser jag som största boven. Fast det lanske går att fixa till genom att allt inte strömas helt live?
Jag fortsätter strömma från min ssd sålänge, nära till cpu och gpu och ger bra latenser.
Tror detta kommer passa många "casual" gamers. Lätt och enkelt och det kanske till och med kan spelas med fjärr kontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Exige: Önskar jag kunde ge det där inlägget plus tusen. Jag tror inte att strömmat spelande kommer att bli något förrän alla har praktiskt-taget-live-utan-latenser-internet överallt hela tiden utan ens kabelavstånd att ta hänsyn till. Och jag vet inte om det är möjligt ens. Jag menar, GTA V är komplett ospelbart (streamat mellan min starka speldator och TV:n inkopplad HTPC) i mitt hemmanätverk. Sen kommer det här säkert vara ett sånt där "den globala marknaden är fem datorer"-citat om femtio år, men det bjuder jag så gärna på.

Tror nog att om GTA V är komplett ospelbart för dig strömmat i ditt hemmanät så handlar det nog mer om hur du har satt upp saker och ting än den latens som uppkommer i ett hemmanät.

Permalänk
Medlem

Tror precis som Phil, kommer vara rätt stor skillnad mellan att spela strömmande och lokalt. Vissa spel kommer helt enkelt inte funka något vidare att strömma för många människor.
Kommer ju bara bli bättre och bättre med tiden men tror det dröjer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Tror precis som Phil, kommer vara rätt stor skillnad mellan att spela strömmande och lokalt. Vissa spel kommer helt enkelt inte funka något vidare att strömma för många människor.
Kommer ju bara bli bättre och bättre med tiden men tror det dröjer!

Det får gärna dröja mer än 10 år till helst 50 år till.
Vilken deprimerande framtid av spel och film, slutar väl med att alla sitter i var sina stolar och pratar med Cortana eller liknande och får allt serverat som Wall-E😂😂

Permalänk
Medlem

En stor nackdel med det är när spel kommer lanseras primärt via streaming så finns det ingen chans att modda spel. Hur många typer av spel och game modes har inte fötts ur moddande?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Jag tror på Google Stadia som kommer i slutet på året, med det sagt tror jag inte att det kommer att slå igenom på bred front ännu. Mest för att de flesta, särskilt på SweClockers, gillar att spela spel på sin egen hårdvara. Sen tar det oftast tid att slå igenom med en ny teknik.

Dessutom tror jag att Microsoft och Sony satsar halvhjärtat på streaming, då de gärna fortsätter att släppa nya konsoler som miljontals människor köper. Om tex Google Stadia slår igenom blir Xbox och PS lite överflödiga, varför behöver du det om du kan streama spel direkt till din TV, telefon, laptop, brödrost etc?

Sen ang latens så jag har förstått det som att Google har servrar inne hos nätleverantörerna redan idag, vilket ger låg latens till populärt innehåll. Det är där som de kommer att placera servrarna för Google Stadia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förresten, nyss presenterat: Cyberpunk kommer till Google Stadia, nuff said!

Länk till Googles livestream: https://youtu.be/uVYW5KWLk0w

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Dagen då jag måste prenumera och streama för att spela så slutar jag spela spel

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mainman:

Tror precis som Phil, kommer vara rätt stor skillnad mellan att spela strömmande och lokalt. Vissa spel kommer helt enkelt inte funka något vidare att strömma för många människor.
Kommer ju bara bli bättre och bättre med tiden men tror det dröjer!

Håller med han gör en vettig analys.
Det finns helt enkelt nackdelar och fördelar.
Vi kommer att se mer strömmade spel men det dröjer några år innan det slagit stort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Dagen då jag måste prenumera och streama för att spela så slutar jag spela spel

Slaget är redan förlorat, folk har redan accepterat att köpa digital kopior som man inte kan lagra på sina datorer (dvs installationsfiler) och att prenumerera på digitial media istället för att köpa (Spotify, diverse tjänster för konsoller, osv). Prenumerationstjänster för PC-spel är nästa steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Slaget är redan förlorat, folk har redan accepterat att köpa digital kopior som man inte kan lagra på sina datorer (dvs installationsfiler) och att prenumerera på digitial media istället för att köpa (Spotify, diverse tjänster för konsoller, osv). Prenumerationstjänster för PC-spel är nästa steg.

Fast är det riktigt samma sak? Musik lyssnar man ju om och om igen, ett spel spelar man ju bara igenom en gång föratt sedan vänta ett bra tag innan man spelar igen, det gör ju de hela mindre värt. Det är där som streamingtjänster skiner som mest, betala en liten summa varje månad föratt kunna lyssna hur mycket man vill när man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Dagen då jag måste prenumera och streama för att spela så slutar jag spela spel

Håller med, den dagen speldatorer inte behövs så kan jag lika gärna väl sluta spela eller så slutar jag spela tidigare och byter helt och hållet till Mac.
Steam,Origin,Uplay/psn/xbox store etc var helt ok även om jag alltid gillat mina skivor så gillar jag inte att ha spelen streamade från företagen.
Må vara smidigt och bra att bara trycka play för att sen få spela men det förstör hela grejen med Gaming och att ha en riktigt speldator med alla tillbehör enligt mig. Måste vara kul för folk med deras "coola" gaming rum med alla RGB lampor och skärmar,konsoler och grejer att bli ersatta av streaming tjänster
Edit: Sen blir det lite adjö med PC byggandet om jag lika gärna väl kan streama allt till tv,telefon eller en budget laptop/pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nä men det finns andra parametrar att skruva på.

Alla servrar behöver inte stå i USA och tugga. Kanske inte heller ser vi en server i varje bostadshus. Men det finns många alternativ där emellan.

Säg att det finns ”en” server inom 50 km räckvidd för ”alla” användare. Då kanske latensen inte är så märkbar.

Sedan kan man också anpassa olika typer av spel. Lite långsammare spel kanske gör sig lika bra strömmat.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast även om man tänker sig servrar närmare kunden så får du problem i marknadsföring och täckning. Svårare att bygga serverhallar än mobilmaster (för en jämförelse).

Antagligen kommer även vissa speltitlar kännas lite mer svampiga än vad man kanske vill förvänta sig, vilket resulterar i ett sämre utbud av titlar eller i alla fall sämre upplevelse än om de renderades lokalt på konsolen.

Med det sagt tror jag ändå det finns en marknad, men det ligger nog en bit bort i tiden innan det slår igenom. Känns som en del pusselbitar som måste falla på plats.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Känns som fördelen med bekvämlighet ligger lite långt ifrån nyttan med det hela. Jag menar när man jämför serier och filmer med spel. Filmer och serier är rätt stora på hårddisken och det finns hur mycket som helst av, man ser det en gång i 30 minuter om det är en serie exempelvis och sen kanske aldrig mer (om man inte är jag). Spel däremot så kanske man lägger ner timtal på ett och samma spel. Då är det väl ändå rätt mycket smidigare att ha det på hårddisken eller fysiskt kan jag tycka.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

8K 120HZ mmmm vi får väll se

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att vi går mer och mer åt att inte äga det vi betalar för. Mindre och mindre rättigheter för konsumenter för varje år som går.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Så mycket människan påstår kommer att hända och sen i praktiken är det inte ens nära som det förutspåddes.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Säger inte att de som bara vill kunna trycka på play inte ska kunna få göra det. Men detta är verkligen inget för mig. Jag gillar att pilla och vill kunna modda spelen jag äger. Att kunna installera och spela utan uppkoppling är ett krav. Kan man där emot förbättra och förhöja spelupplevelsen med onlinefunktioner så ser jag inget problem med det, men det ska inte få komma i vägen för spelandet. *HOST*AssCreed2*HOST*

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

@filbunke: Jag köper jätte gärna digitala spel, det är inte det som är problemet. Men jag ogillar sådant som Origins månadsprenumeration och liknande och kommer aldrig betala för sånt. Ännu värre blir det när vi börjar prata om tjänster som Google Stadia eller vad det nu heter, den dagen som det blir mainstream kommer bli en dyster dag imo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

@filbunke: Jag köper jätte gärna digitala spel, det är inte det som är problemet. Men jag ogillar sådant som Origins månadsprenumeration och liknande och kommer aldrig betala för sånt. Ännu värre blir det när vi börjar prata om tjänster som Google Stadia eller vad det nu heter, den dagen som det blir mainstream kommer bli en dyster dag imo.

Är nog just GOG som är motpunkten till främst Stadia i dagsläget. Alla spel finns inte där men börjar fler köpa sina spel där och således visar vad konsumenterna vill ha så kan säkert utvecklingen bromsas litegranna iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@filbunke: Jag köper jätte gärna digitala spel, det är inte det som är problemet. Men jag ogillar sådant som Origins månadsprenumeration och liknande och kommer aldrig betala för sånt. Ännu värre blir det när vi börjar prata om tjänster som Google Stadia eller vad det nu heter, den dagen som det blir mainstream kommer bli en dyster dag imo.

Digitala spel är redan i sig ett problem.

Digitala spel innebär att du inte längre har möjligheten att sälja ett spel vidare när du inte längre vill spela det. Och om Steam/Origin/Epic Game Store skulle läggas ner/gå i konkurs, vad händer då med spelsamlingen? Vad händer med molnsparade sparningar, spelstatistik, vänlistor, osv?

Nästa steg är att man inte äger spelet i någon form, så prenumeration eller spelströmmingstjänster och de kommer att komma, speciellt om de stora spelförtagen kommer fram till att de kommer att tjäna mer pengar på dem. Piratkopiering av spel kommer att vara minne blott, för medans det fortfarande går att piratkopiera strömmad film och tv, så går det ju inte precis med strömmade spel, kommer ju krävas att någon tar sig i serverhallarna, kopiererar koden, och modifierar den så att den skall gå att spela på lokala datorer...

Så antingen acceptans, lägga ner spelandet, eller så spelar man bara indiespel och äldre spel...

Permalänk
Medlem

Så, om man läser mellan raderna så menar de att konsolspelande är en bättre upplevelse överlag än vad strömmande spel kommer vara. För oss med bra datorer som redan ser konsolspelande som ett prioriteringsval val där man offrar bra spelande för bekvämlighet så handlar alltså strömmande spel om ytterliggare ett steg ner på kvalitetsstegen samt att det blir delays och lagg...

Nej tack, så bekväm är jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Slaget är redan förlorat, folk har redan accepterat att köpa digital kopior som man inte kan lagra på sina datorer (dvs installationsfiler) och att prenumerera på digitial media istället för att köpa (Spotify, diverse tjänster för konsoller, osv). Prenumerationstjänster för PC-spel är nästa steg.

När det kommer till spel där man kan lagra installationsfiler på datorn så finns det ett ställe: GOG

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Dagen då jag måste prenumera och streama för att spela så slutar jag spela spel

Jag är lite skeptisk med, men där finns fördelar om man bara får det att funka så det inte känns som att man streamar.

Tänker främst på att alla enheter kommer palla, att det blir energieffektivare på laptops och att dessa blir svalare under spelpass. Men främst så slipper man nedladdningstider, stora hårddiskar och man har alla spel var som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli