Fildelningstjänst med centraliserad lagring?

Permalänk
Medlem

Fildelningstjänst med centraliserad lagring?

Jag undrar om någon har bra tips på fildelningstjänster där lagringen är centraliserad och en användare tar hand om lagringen medan andra kan ladda upp och ladda ner.

Har nämligen varit ute på äventyr och nu försöker vi dela fotomaterial, tyvärr är ju dropbox jättedum med att alla måste ha ett abonnemang om man skall dela material som är större än 2 Gb.

Jag skulle behöva en tjänst som är enkel att använda, men där det är en central lagringspunkt och där alla användarna inte behöver köpa abonnemang. Räcker med att en köper platsen.

FTP går bort eftersom användarna har begränsad teknisk kunskap.
I princip söker jag möjlighet för användare att logga in med länk och kanske förgenererade anv och lösenord. Ladda upp det som behövs, samt ladda ner det som övriga laddat upp. Via webbläsaren och eventuellt mobil.
Det behöver inte vara kostnadsfri tjänst. Bara användarna slipper mecka med kreditkort osv. En person skall kunna fixa allt.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara sätta upp en egen Owncloudserver?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

@Ghosty: Testa google drive https://www.cloudwards.net/review/google-drive/

Du kan skapa mappar/sätta rättigheter etc baserat på användare via google inloggning eller en utdelad länk. Alla som har tillgång till länken kommer då in inget lösenord alls. Delar du ut till ett ikke google konto får dom ett mail med länk eller hur dom skapar ett konto.

Det är gratis upp till 15gb , simpelt fungerar direkt i browsern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Varför inte bara sätta upp en egen Owncloudserver?

Det har jag funderat på, dock har tidsbrist hindrat mig från att faktiskt göra detta, måste installera linux på en dator. Söker därför främst lösningar för windows.
Hur lätt är det för användarna att ladda upp? Är det användarnamn och lösenord och sedan direkt uppladdning i webbläsaren?

Skrivet av lappen81:

@Ghosty: Testa google drive https://www.cloudwards.net/review/google-drive/

Du kan skapa mappar/sätta rättigheter etc baserat på användare via google inloggning eller en utdelad länk. Alla som har tillgång till länken kommer då in inget lösenord alls. Delar du ut till ett ikke google konto får dom ett mail med länk eller hur dom skapar ett konto.

Det är gratis upp till 15gb , simpelt fungerar direkt i browsern

https://i.ibb.co/vqFf3Bx/Capture.jpg

Det jag glömde skriva inser jag är att det rör sig om datamängder över 200 Gb. 4K video, bilder, och ljudupptagning.
Jag köpte 1 TB lagring i Dropbox i tron om att det skulle gå att fixa lätt men så fort man delar mappen med folk så blir deras överfull då de flesta kör gratisvarianten. Tråkigt.

Permalänk
Medlem

@Ghosty: Okej, google tar 290:-/år för 200gb sen tar dom ett kliv upp till 2TB 1000:-/år

Såvidare det inte blir en egen server, kika https://www.cloudwards.net/comparison/ knappa in hur mycket utrymme du vill ha och vilka featurues, kanske finns något som ligger mitt närmare i ett vettigare pris/storlekspann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghosty:

Det har jag funderat på, dock har tidsbrist hindrat mig från att faktiskt göra detta, måste installera linux på en dator. Söker därför främst lösningar för windows.
Hur lätt är det för användarna att ladda upp? Är det användarnamn och lösenord och sedan direkt uppladdning i webbläsaren?

Det jag glömde skriva inser jag är att det rör sig om datamängder över 200 Gb. 4K video, bilder, och ljudupptagning.
Jag köpte 1 TB lagring i Dropbox i tron om att det skulle gå att fixa lätt men så fort man delar mappen med folk så blir deras överfull då de flesta kör gratisvarianten. Tråkigt.

Det är väldigt lätt, det finns en demo på deras sida som du kan kolla runt lite i. https://owncloud.com/demo/

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa dropbox för företag om kostnaden inte är problemet. Då betalar du för abonnemanget och kan lösa det tekniska med mappar och sedan bjuder du in dem. Som du säger med privatkonto så drar den på allas gigabyte när mappen är delad, vilket den inte gör i företaget när man kör företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Ghosty: Okej, google tar 290:-/år för 200gb sen tar dom ett kliv upp till 2TB 1000:-/år

Såvidare det inte blir en egen server, kika https://www.cloudwards.net/comparison/ knappa in hur mycket utrymme du vill ha och vilka featurues, kanske finns något som ligger mitt närmare i ett vettigare pris/storlekspann.

Hur är det med andra användares mappar? Om man delar en, fyller man upp allas?
Jag är egentligen intresserad av en månad eller två, eftersom det är den tiden det tar för alla att utbyta allt när man kommer hem från resan. Sen behöver jag inte utrymmet, och ingen annan för den delen.

Skrivet av Langelus:

Det är väldigt lätt, det finns en demo på deras sida som du kan kolla runt lite i. https://owncloud.com/demo/

Detta kommer jag kolla på inför nästa år. Jag var på väg att skaffa owncloud men det var flera år sen, de verkar ha kommit längre med mjukvaran.

Skrivet av jocke92:

Du kan köpa dropbox för företag om kostnaden inte är problemet. Då betalar du för abonnemanget och kan lösa det tekniska med mappar och sedan bjuder du in dem. Som du säger med privatkonto så drar den på allas gigabyte när mappen är delad, vilket den inte gör i företaget när man kör företag.

Detta är lösningen! Måste prova detta så klart.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghosty:

Hur är det med andra användares mappar? Om man delar en, fyller man upp allas?
Jag är egentligen intresserad av en månad eller två, eftersom det är den tiden det tar för alla att utbyta allt när man kommer hem från resan. Sen behöver jag inte utrymmet, och ingen annan för den delen.

Du fyller inte upp allas, google är otydliga vad som gäller men ska man tro detta https://www.guidingtech.com/google-drive-storage-guide-what-c... så är det ägarens drivespace som används, kan ju vara fördelaktigt om alla har max 15gb vardera men i ditt fall kanske inte, det går att flytta över ägarskapet av filerna till dig men vet inte hur pilligt det är.

Items Shared by You
Google Drive allows you to easily share files and even entire folders with others. But contrary to popular belief, if you are the owner of the shared items, then they fully count toward your quota and doesn’t ‘split up’ among others.
Of course, you can choose to transfer ownership of a shared item to someone else with storage to spare, and eliminate it from counting toward your quota.

Files Shared with You
Files shared by you count against your quota. But what about files that someone shared with you? They don’t. So don't be concerned the next time someone shares a boatload of files with you.

Permalänk
Medlem

Det verkar som Dropbox har ändrat i sina villkor:

"Kan jag dela filer eller mappar med Basic/Plus-användare om jag har ett Business-konto?
Absolut! Om teamadministratören tillåter extern delning går det att dela med alla Dropbox-användare, även om de inte är medlemmar i ditt team i Dropbox Business. Medlemmar i delade mappar som inte är med i ditt Business-team begränsas dock av sina egna lagringskvoter. Medan dina teammedlemmar har mer utrymme för att lägga till och redigera filer i en delad mapp, begränsas användare med Dropbox Basic eller Plus av sina personliga kvoter."

Så det verkar inte funka, om jag inte missförstått något.

Permalänk
Medlem

Finns ju t.ex Syncthing och liknande men det är mera sync mellan olika datorer än annat.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Vad är det för total datamängd det handlar om? Och hur ser filstorlekarna ut (snitt/max) för de individuella filerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Finns ju t.ex Syncthing och liknande men det är mera sync mellan olika datorer än annat.

Skrivet av cyklonen:

Vad är det för total datamängd det handlar om? Och hur ser filstorlekarna ut (snitt/max) för de individuella filerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Över 200 Gb, säkert mer, vet inte hur mycket material alla har.
Men jag hittade en funktion som heter "Filinlämmning" på dropbox. Har man företagsabonnemanget så kan personer som inte har dropbox ladda upp direkt via webbläsaren. De behöver inte ens ha klienten.
Den lösningen kör jag på, får se om det blir lyckosamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghosty:

Över 200 Gb, säkert mer, vet inte hur mycket material alla har.
Men jag hittade en funktion som heter "Filinlämmning" på dropbox. Har man företagsabonnemanget så kan personer som inte har dropbox ladda upp direkt via webbläsaren. De behöver inte ens ha klienten.
Den lösningen kör jag på, får se om det blir lyckosamt.

Ok, det var ju en del.

Helt ärligt, om de som ska ha filerna inte är så geografiskt avlägsna kanske det enklaste är att köra runt till alla med en extern hårddisk eller liknande, och bara göra raka överföringar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghosty:

Det verkar som Dropbox har ändrat i sina villkor:

"Kan jag dela filer eller mappar med Basic/Plus-användare om jag har ett Business-konto?
Absolut! Om teamadministratören tillåter extern delning går det att dela med alla Dropbox-användare, även om de inte är medlemmar i ditt team i Dropbox Business. Medlemmar i delade mappar som inte är med i ditt Business-team begränsas dock av sina egna lagringskvoter. Medan dina teammedlemmar har mer utrymme för att lägga till och redigera filer i en delad mapp, begränsas användare med Dropbox Basic eller Plus av sina personliga kvoter."

Så det verkar inte funka, om jag inte missförstått något.

Jodå du måste lägga till dem som användare i ditt företag. inte bjuda in dem som privatpersoner eller som personer som jobbar på ett annat företag. När du köper dropbox företag betalar du för 3 eller om det var 5st användare som minimum (om de inte ändrat). Det är de licenserna du delar ut till dina vänner.