Nvidia visar Call of Duty och Watch Dogs med ray tracing under Gamescom

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindboggle:

Är det bara jag som tycker det är överdrivet mycket ytor i nyare spel som reflekterar och glänser?

Att spela nya spel är som att köra bil när det regnar och konstant bli bländad av ljus från alla möjliga håll.

@Radolov gav ju en länk till den tekniska orsaken, något även SweClockers skrivit om

"Ytor som inte är perfekt blanka ger en diffus reflektion. På algoritmnivå måste man modellera detta med att en inkommande stråle ger upphov till många reflektionsstrålar, vars utfallsvinklar slumpmässigt avviker från vad en blank yta ger. Återigen något som är beräkningsmässigt dyrt då den likt mjuka skuggor leder till en multiplikatoreffekt av antalet strålar som måste hanteras."

D.v.s. perfekt blanka och helt icke-reflekterande ytor är långt billigare på algoritmnivå. Det kommer behövas snabbare HW för att hantera de övriga fallen i någon större skala.

Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att den överdrivna hypen har slagit tillbaka, man kan inte lova guld och erbjuda brons, utan att tappa i trovärdighet.

Fast är det inte primärt total brist på insikt i tekniken och total brist på historiska jämförelser som är det största problemet här?

Att införa ny teknik tar med extremt få undantag betydligt längre tid man både vill och initialt kanske tror. Givet hur RTRT utvecklat sig sedan RTX-serien släpptes för 11 månader sedan ser bland den snabbaste introduktionen av ett tekniksprång av den här kalibern någonsin.

Absolut ingen borde förvänta sig något annat än att första generationen har en lång rad saker som behöver poleras, det på systemnivå (drivers), på applikationsnivå (hur ska tekniken bäst användas givet kapacitet och visuell effekt kontra kostnad) samt HW-nivå.

Utanför spel måste RTX-seriens implementering i relevanta program vara den snabbaste någonsin!

Skrivet av Dizzö:

Raytracing år 2019 är den sämsta köpgrejen någonsin. Säger bara hellre kör jag allt i Ultra än allt i Medium med raytracing i Medium fyfan.

Ställ dig frågan: undantaget högre upplösning på texturer och eventuellt skillnad i mesh-komplexitet, vad lägger "ultra" till över "medium" eller ens "low" som på något sätt är relevant om man har ray tracing?

Även på "ultra" är ljussättningen "fel", skuggor är "fel" (t.ex. krävs ray tracing för att kunna få korrekta halvskuggor).

Upplösning på texturer påverkar inte alls och mesh-komplexitet påverkar kostnaden för ray tracing relativt lite (matematiskt inte alls, men i praktiken finns cache-effekter), så själv tar jag "medium" + ray tracing över "ultra" varje dag i veckan. Problemet är att än så länge är fortfarande den förra dyrare om man kör RT-global illumination vilket måste till här (det Metro Exidus och snart också Minecraft kör).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@Xinpei: Knappast. Har du ens spelat några spel med RT? Eller bara tittat på kasst komprimerade youtube-filmer? Global Illumination med RTX i Metro Exodus t.ex är ju sjukt mycket bättre än vanlig ljussättning till den grad att jag inte kunde spela det utan RTX (då jag fick byta kortet och fick spela på mitt 1080Ti under tiden). Visst, Battlefield 1 med RTX var inte lika påtagligt, men det var ändå fantastiskt i rätt miljö, som t.ex hangaren med en massa vattenpölar överallt, i skogen osv... klar skillnad från att köra utan. Och då ska vi inte snacka offscreen reflections osv som idag ser så oerhört fattigt och antikt ut, och det är väldigt påtagligt när du väl börjar lägga märke till det. När vissa reflektioner börjar försvinna i kanterna av skärmen, eller när du bara kommer en liten bit bort...

Och jo, majoriteten är verkligen inte folk som kräver mer än 60fps, speciellt med tanke på hela konsollvärlden där allt är max 60fps, och oftast lägre då konsollerna inte orkar med moderna spel. Alla spelar inte DOTA och CS vet du, och tror de flesta vill bara ha ett bra spel, och gärna snyggt samtidigt. RTX är krävande ja, men inte _så_ krävande att spelet blir ospelbart. Jag körde igenom både BF1 och Metro: Exodus i 3440x1440 med maxad RTX och det funkade alldeles perfekt för min del. Visst, jag hade kunnat stänga av det och sänka en massa inställningar så att jag fick 144fps och mjukare, men fps för mig är inte allt, utan även upplevelsen av spelet. Att kunna leva mig in i ett spel som inte ser ut som ett Playstation 2-spel...

BF V och Metro Exodus. Och även om jag håller med dig om att det är ganska fint att se RT i pölar så är det ändå inte värt den kraftiga prestandaförlusten. Däremot hade inte BF1 Ray tracingstöd. Och i BF V tvivlar jag starkt på att du kört igenom med hög FPS i 4K eftersom knappt ens RTX 2080Ti klarar av att leverera bra FPS i 4K med RT. I Exodus var det fortfarande inte värt prestandaförlusten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

BF V och Metro Exodus. Och även om jag håller med dig om att det är ganska fint att se RT i pölar så är det ändå inte värt den kraftiga prestandaförlusten.

Nu kör du förvisso på ett 2070 så där är det ju säkert inte så muntert med RT/DXR, men om man kollar på denna video så klarar ett 2080 att dra runt BF V (1080p Ultra, DXR Low) i 97/65 FPS (genomsnitt/97:e percentilen) samt Metro Exodus i 108/70 FPS, så det är ju inte direkt frågan om någon känsla av blädderblock på skärmen av att köra med RT i de exempel du nämner.