ASUS 2070 Super Strix Advanced eller ASUS 2080 Strix OC?

Permalänk
Medlem

ASUS 2070 Super Strix Advanced eller ASUS 2080 Strix OC?

Hej!

Jag står i valet och kvalet så att säga. Vilket kort skulle ni rekommendera? 2070 Super Strix Advanced eller 2080 Strix OC?

Jag spelar/använder just nu en 1440p monitor, men planerar att skaffa 4K monitor senare under hösten. Så att kunna spela lite single player 4K vore trevligt

Det viktigaste för mig är dock att kortet är så tyst som möjligt utan att tappa för mycket i "kraft" så att säga.
Antar att korten har samma/liknande funktioner med quiet bios m.m. , men undrar om kylning och liknande skiljer sig mycket.
Finns inga recensioner av 2070 Super Advanced vad jag kan se i alla fall, så svårt att ta reda på.

2070 Super Advanced går att köpa för ca 7500 kr och 2080 Strix OC går på ca 9000 kr. Vilket skulle ni rekommendera?
Är det värt 1500 mer för 2080?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Hej!
Enda jag kan bidra med är att jag igår, beställde ett ROG Strix 2080 Super OC. Testat flertalet MSI och Gigabyte men blivet sjukt besviken. Klockar uruselt samt högt och eller missljud från fläktarna. Nu får det vara nog så jag kör på det bästa, hur mycket mer det än kostar

Vet iaf att ROG Strix OC hyllas av alla recensenter. Finns inget på 2080 Super dock, men den lär ju knappast vara sämre än 2080 som total hyllas

Btw, ska du köra 4K, lär du nog absolut titta på det bästa som finns och ingen 2070. Helst såklart 2080Ti. Men den kostar ju skjortan så kör då på 2080!

Själv ska mitt kort driva en PG279Q - 1440P!

Jag gav 10k för denna alltså:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5158215

Roliga är att igår hade komplett över 20 st av dessa, nu är de nere på 9st. Tydligen går de hem i stugorna. Det kostar med kvalite, men i slutändan är det ju så värt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Hej!
Enda jag kan bidra med är att jag igår, beställde ett ROG Strix 2080 Super OC. Testat flertalet MSI och Gigabyte men blivet sjukt besviken. Klockar uruselt samt högt och eller missljud från fläktarna. Nu får det vara nog så jag kör på det bästa, hur mycket mer det än kostar

Vet iaf att ROG Strix OC hyllas av alla recensenter. Finns inget på 2080 Super dock, men den lär ju knappast vara sämre än 2080 som total hyllas

Btw, ska du köra 4K, lär du nog absolut titta på det bästa som finns och ingen 2070. Helst såklart 2080Ti. Men den kostar ju skjortan så kör då på 2080!

Själv ska mitt kort driva en PG279Q - 1440P!

Jag gav 10k för denna alltså:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5158215

Roliga är att igår hade komplett över 20 st av dessa, nu är de nere på 9st. Tydligen går de hem i stugorna. Det kostar med kvalite, men i slutändan är det ju så värt det!

@Northlight Jag tänkte, ett tag såhär efter du köpt ditt 2080 super, är du fortfarande lika nöjd?
Jag köpte ett precis likadant som dig för ett par veckor sen och kör 1440p, och jag är galet nöjd just nu, tänkte om du håller kvar vid din åsikt, eller om den ändrats med tiden?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Hej, jag slog till på 2080 versionen och hade tidigare ett 1080ti, jösses det levererar faktiskt mycket mer än jag kunnat tro.

Kör nästan uteslutande med VR och det blev ett helt annat flyt.. kan bara rekommenderas.

/ Andreas

Permalänk
Medlem

Föresten, någon som vet om det är värt att försöka överklocka 2080 kortet eller ligger det reda nsåpass bra i prestandan att det är lite dumdristigt ? Mitt kort går änsålänge väldigt tyst vilket är tacksamt, men det vore ju najs att nå max prestanda

Permalänk

Kör mitt Asus 2080 OC. BIOS begränsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av andpal:

Hej, jag slog till på 2080 versionen och hade tidigare ett 1080ti, jösses det levererar faktiskt mycket mer än jag kunnat tro.

Kör nästan uteslutande med VR och det blev ett helt annat flyt.. kan bara rekommenderas.

/ Andreas

Ja, jag gick från ett 1070 gtx dual oc till ett 2080 super rog strix oc, går inte ens jämföre prestandan, jag ökade prestandan 40-60 fps beroende på spel i 1440p Sjukt nöjd!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

@Northlight Jag tänkte, ett tag såhär efter du köpt ditt 2080 super, är du fortfarande lika nöjd?
Jag köpte ett precis likadant som dig för ett par veckor sen och kör 1440p, och jag är galet nöjd just nu, tänkte om du håller kvar vid din åsikt, eller om den ändrats med tiden?

Hallo!
Det roliga är att jag faktiskt sålde den här på SweC. Fick för mig att nedgradera och köpte ett Gigabyte 2060S OC ist, till slut!
Kan tyckas galet men det blev inget spelande så jag tyckte det kändes fel att sitta på ett sånt dyrt kort, som inte användes

Blir inget spelandes nu heller, så det känns ännu bättre jag sålde iväg det och fick betalt så jag blev nöjd

Kul att du är nöjd med ditt kort. Det är grymma kort nVidia gör, alltid stabila och inget krångel med drivare osv. Plus all denna underbara teknik de erbjuder. Well nu längtar jag såklart efter Ampere, om inte annat för att det alltid är så spännande med ny förbättrad teknik. Och det lär säkert behövas för nextgen spelen. Men du står dig säkert ganska bra på ditt 2080, så game on man och njut