Söker tips om elektrisk lödpistol på över 250W...

Permalänk
Avstängd

Söker tips om elektrisk lödpistol på över 250W...

Som rubriken lyder så söker jag alltså en vettig och välfungerande riktig, transformatorbaserad lödpistol om minst 250-300W eller mer.
Inte en aning om varför men jag hittar bara upp till runt 60-80W i Sverige (varför??) vilket är alldeles för klent för det jag använder den till, Som är lindad för 230V (inte 110) (Jag har redan en bra gasfackla så det behöver vi inte diskutera här)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är svårt att hitta sådana lödpistoler som är riktade till vanliga konsumenter. Men om du vänder dig till en yrkesbutik som t.ex. Ahlsell, så kan de säkert få fram en sådan lödpistol. Just Ahlsell är t.ex. återförsäljare i Sverige för Rigid som har lödpistoler med hög effekt avsedda för VVS-lödning. De har nog inte dem på hylla, men de borde kunna ta in en åt dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Jag tror att det är svårt att hitta sådana lödpistoler som är riktade till vanliga konsumenter. Men om du vänder dig till en yrkesbutik som t.ex. Ahlsell, så kan de säkert få fram en sådan lödpistol. Just Ahlsell är t.ex. återförsäljare i Sverige för Rigid som har lödpistoler med hög effekt avsedda för VVS-lödning. De har nog inte dem på hylla, men de borde kunna ta in en åt dig.

Tackar, såg inte att du svarat, jag har en på 80W men den är precis för klen att löda tunn plåt med.
(typ RF boxar och annat i hörn)

Tycker det är svårt att ha full koll på var värmen tar vägen när man är inuti chassin och liknande om man använder gas.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number