G2A skjuter ned pengakrav från utvecklare – företaget fanns inte när nycklarna såldes

Permalänk
Melding Plague

G2A skjuter ned pengakrav från utvecklare – företaget fanns inte när nycklarna såldes

Vissa utvecklare kan komma att få pengar tillbaka ifrån G2A om det fastslås att illegala nycklar sålts på plattformen. Unknown Worlds-utvecklaren blir dock utan då nycklarna såldes innan G2A fanns.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför får jag känslan av att de kommer hitta på nya ursäkter för varje firma som tar dem på orden om att få ersättning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

varför skulle g2a betala för stulna nycklar som inte sålts på g2a?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

och hur vet vi att dom inte gjort det och g2a talar bara med kluven tunga?

Tror nog alla vet vart en del av koderna kommer ifrån, så varför skulle dom erkänna något då det kommer kosta dom pengar?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

och hur vet vi att dom inte gjort det och g2a talar bara med kluven tunga?

Tror nog alla vet vart en del av koderna kommer ifrån, så varför skulle dom erkänna något då det kommer kosta dom pengar?

Var kommer koderna ifrån?

Permalänk
Medlem

Stulna kontokort etc. Rätt allmänt känt om man inte har skygglappar på och gillar att stödja pirater och annat drägg.

Sen är nog inte allt piratat etc där men i min mening rätt mycket.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

och hur vet vi att dom inte gjort det och g2a talar bara med kluven tunga?

Tror nog alla vet vart en del av koderna kommer ifrån, så varför skulle dom erkänna något då det kommer kosta dom pengar?

Namnet G2A fanns inte då. Företaget bildades 2010 under namnet Go2Arena och var ursprungligen inte en marknadsplats som idag. Exakt när verksamheten övergick till nuvarande form vet jag inte exakt men det var någon gång före 2015 vad jag kunnat utröna. Jag utesluter inte att Go2Arena på något sätt var inblandat i försäljningen av nycklarna ifråga men det är nog mycket svårt att bevisa idag.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

och hur vet vi att dom inte gjort det och g2a talar bara med kluven tunga?

Tror nog alla vet vart en del av koderna kommer ifrån, så varför skulle dom erkänna något då det kommer kosta dom pengar?

Skrivet av zlatan3ra:

Tror jag inte på

“It does appear that G2A is right,” Cleveland told Kotaku today, citing G2A’s denial that they were the source of $30,000 worth of charges tied to stolen keys for Natural Selection 2 in 2013. “They weren’t the source of these original $30k keys. It doesn’t LOOK like they were selling gray-market keys at the time we had all those chargebacks. But they’ve been doing it ever since.”

https://kotaku.com/developer-fumes-about-keyseller-g2a-but-ad...

Permalänk
Medlem

kommer ihåg när man kunde ansluta till en indisk proxy och köpa dom senaste EA spelen för
600 rupier på Origin. tror det var runt 70kr med valuta kursen 2011.

tror dom ändrade till 1600 rupier för att så många gjorde men priset är fortfarande långt
ifrån det svenska priset på 600kr. skulle inte förvåna mig om många nycklar
är ifrån länder där spelen inte kostar lika mycket.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Stulna kontokort etc. Rätt allmänt känt om man inte har skygglappar på och gillar att stödja pirater och annat drägg.

Sen är nog inte allt piratat etc där men i min mening rätt mycket.

Okej, men om merparten är piratat/stulna nycklar borde det ju vara relativt lätt att bevisa? Och just i det här fallet så var det ju inte det, vem som helst kan ju påstå saker utan att backa upp det och då är det ju bara grundlös ryktesspridning/smutskastning som ingen tar seriöst.

Permalänk

Kan inte påstå att jag skulle få något vidare förtroende för en utvecklare som först ljuger av bara den för att försöka få någon att betala tillbaka pengar som inte är deras vilket jag nog skulle påstå är bedrägeri från deras sida och sen skriver "Även om de specifika nycklarna inte såldes på G2A så har andra illegala nycklar sålts på plattformen" vilket är en dålig ursäkt för att smutskasta någon det är ju bättre om dom håller tyst tills det finns bevis för vem kommer tro dom annars vid ett senare tillfälle?

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför får jag känslan av att de kommer hitta på nya ursäkter för varje firma som tar dem på orden om att få ersättning?

Skickades från m.sweclockers.com

UnknownWorlds har aldrig visat intresse för den ersättning G2A erbjöd, de slängde istället ut sig grundlösa anklagelser på Twitter. Hur är det sedan en "ursäkt" när G2A inte ens fanns för att kunna vara ansvariga för det de anklagats för? Som att de har någon skyldighet att betala för stulna nycklar och chargebacks de inte haft någonting att göra med.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggubben:

Kan inte påstå att jag skulle få något vidare förtroende för en utvecklare som först ljuger av bara den för att försöka få någon att betala tillbaka pengar som inte är deras vilket jag nog skulle påstå är bedrägeri från deras sida och sen skriver "Även om de specifika nycklarna inte såldes på G2A så har andra illegala nycklar sålts på plattformen" vilket är en dålig ursäkt för att smutskasta någon det är ju bättre om dom håller tyst tills det finns bevis för vem kommer tro dom annars vid ett senare tillfälle?

Jag brukar inte vilja ta ställning då media ofta är vinklat, men

Dom har sagt upp en av deras anställda, i det här fallet tycker jag att dom inte borde ha gjort det men då människor gillar att sprida hat oavsett konsekvenser oavsett rätt/fel vad som har hänt, det behöver inte ens ha hänt någonting så länge det inte fyller deras världsbild och inte drabbar dom själva så "Kollar man bara kommentarsfältet i sweclockers ibland så känns det som att många gömmer sig bakom sin anonymitet och tror att dom får bete sig hur dom vill " var unknown worlds antagligen tvungna att säga upp deras utvecklare, däremot sättet han blev uppsagd på var fult man ska stå bakom sina anställda och kan göra det på ett snyggt sätt så att det inte får långtgående konsekvenser för en individ eller familj . https://www.gamerevolution.com/features/367149-not-surprising...

Exakt som du skriver ovanför dom smutskastade G2A gray market keys fick fel gjorde en pudel och erkände att G2A inte låg bakom detta men skriver samtidigt att G2A har sedan dess sålt gray market keys utan att backa upp det. Då borde det ju vara lätt att backa upp det innan dom uttalar sig.
"It does appear that G2A is right," Cleveland said, referring to G2A's defense that its marketplace didn't exist when the chargebacks occurred. "They weren't the source of these original $30k keys. It doesn't LOOK like they were selling gray-market keys at the time we had all those chargebacks. But they've been doing it ever since."

G2A vill ha en petition för att utveckla en tool för att blocka nycklar tillräcklig många underskrifter så gör dom det. Unknown worlds utvecklaren anser att det är ett lätt jobb och att dom ska göra det i alla fall (det finns knappt några underskrifter idag, G2A har valt att förlänga tidsristen. Om nu Unknown worlds anser att det är så lätt kan dom ju utveckla det åt G2A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

UnknownWorlds har aldrig visat intresse för den ersättning G2A erbjöd, de slängde istället ut sig grundlösa anklagelser på Twitter. Hur är det sedan en "ursäkt" när G2A inte ens fanns för att kunna vara ansvariga för det de anklagats för? Som att de har någon skyldighet att betala för stulna nycklar och chargebacks de inte haft någonting att göra med.

Vettig sak att säga när man blir presenterad fakta..

Jag har köpt nycklar på G2A som bevisligen var köpta med stulna kreditkort så därför undviker jag den sidan helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Jag har köpt nycklar på G2A som bevisligen var köpta med stulna kreditkort så därför undviker jag den sidan helt.

Anmäl istället

Permalänk
Medlem

Tycker sånt här bara är löjligt.
Spelbutiker säljer stulna nycklar till lägre priser och distributörer och utvecklare känner sig blåsta. Samma soppa jämt, intet nytt under solen.
Enligt mitt tycke gör ingen av dem rätt.

Men det faktum att folk ändå betalar något för att få en "legitim" nyckel talar ju för att folk ändå vill göra rätt för sig i det långa loppet, dock inte till de priser som spelbutikerna kräver, detta borde spelindustrin istället ta måtta på!
För annars -om kunderna/spelarna inte ville betalta något- kunde de istället ha seglat ut på piratbukten...-Men det har de bevisligen INTE gjort nu.

Varför "måste" en digital produkt kosta 699:-? -För att den alltid har kostat det såklart!
Men om spelet säljer dåligt medför det inte bara dålig kritik, spelet glöms bort, ingen bryr sig längre. (Då måste man skylla på piratindustrin för någon annan anledning är otänkbar såklart... Nu är det G2A's tur istället.)

Lek med tanken vad som kunde ha inträffat om man istället tagit 30:- per spel och fått sålt extremt mycket fler spel. Fler personer hade haft chansen att komma i kontakt med spelet och det hade fått mer publicitet på köpet.
Det är förenklat så piratindustrin haft sin effekt; låtit folk komma i kontakt med spel de inte hade råd eller möjlighet att komma över annars. Nu är det G2A istället som erbjuder en mellanväg i en gråzon.

Kontentan är fortfarande densamma: Industrin har inte lärt sig ett skit de senaste 30 åren.

Simplaste strategin: Sänk priserna så lågt att det inte lönar sig att varken handla på siter som G2A eller strulet med piratkopior och sluta gråt över spilld mjölk! -Det är digitala varor de handlar med och det är ju inte så värst svårt att framställa fler digitala kopior till försäljning...

Frågan de behöver ta ställning till är om det är spelmakarna , G2A eller piraterna som skall vinna slaget om kundernas besparingar gunst?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Anmäl istället

Anmäl vart? G2A bryr sig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Anmäl vart? G2A bryr sig inte.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/
Tänker att du skrev bevisligen med stulna kreditkort, ta med detta i polisanmälan, när det är anmält skicka även polisanmälan till G2A. Även om det med stor sannolikhet blir låg prio hos polisen initialt så kan du skicka vidare polisanmälan till G2A borde vara lättare för dom göra någonting då.

EDIT: Vissa aktörer har det som krav exvis tradera, googlade lite även G2A kräver det ibland/gissningsvis vid bedrägerier https://supporthub.g2a.com/marketplace/en/money-back-guarante...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tycker sånt här bara är löjligt.
Spelbutiker säljer stulna nycklar till lägre priser och distributörer och utvecklare känner sig blåsta. Samma soppa jämt, intet nytt under solen.
Enligt mitt tycke gör ingen av dem rätt.

Löjligt? Är det löjligt att utvecklare/distributörer inte bara förlorar pengarna de blivit betalda för spelet någon köpt med ett stulet kreditkort, men också får betala charge-back kostnaden på $20? De har alltså förlorat pengar på att någon köpte deras spel, inte bara "en nyckel som dom kan generera en ny super lätt". Detta då om dom själva säljer spelet. Är det sålt via exempelvis Steam så vet jag ärligt talat inte hur det går till. Kanske är det Steam som får betala charge-back kostnaden, kanske delas det mellan utvecklaren och Steam på något vis. Oavsett så är det inte bara förlorade intäkter när detta sker, utan även en direkt kostnad varje enskild gång detta händer.
Inte så löjligt i mitt tycke. Vet inte vad du tycker att utvecklarna/distributörerna gör som är "fel" där..

Skrivet av krigelkorren:

Men det faktum att folk ändå betalar något för att få en "legitim" nyckel talar ju för att folk ändå vill göra rätt för sig i det långa loppet, dock inte till de priser som spelbutikerna kräver, detta borde spelindustrin istället ta måtta på!
För annars -om kunderna/spelarna inte ville betalta något- kunde de istället ha seglat ut på piratbukten...-Men det har de bevisligen INTE gjort nu.

Finns många olika anledningar. Tror det mesta handlar om att folk inte tycker sig ha råd att betala fullt pris, vissa tror nog att sidor som G2A helt enkelt säljer spel lite billigare än andra ställen, men att utvecklarna ändå får sin del av kakan. Detta är absolut inte alltid fallet.
Har spelet köpts med ett stulet kort, så kan det som sagt vara en direkt kostnad för utvecklaren. De enda som tjänar pengar alls, är G2A, PayPal eller liknande, kanske nån bank och personen som köpt spelet med ett stulet kort från början. Även spel som kostar $5-$10 på Steam säljs ju på sidor som G2A och andra sidor, så det handlar absolut inte bara om att folk är snåla.

Skrivet av krigelkorren:

Varför "måste" en digital produkt kosta 699:-? -För att den alltid har kostat det såklart!
Men om spelet säljer dåligt medför det inte bara dålig kritik, spelet glöms bort, ingen bryr sig längre. (Då måste man skylla på piratindustrin för någon annan anledning är otänkbar såklart... Nu är det G2A's tur istället.)

Ja, det finns ju lite olika anledningar. En är ju självklart att ägaren/ägarna faktiskt vill gå med vinst. En annan är det kostar rätt mycket att utveckla ett spel. Det krävs oftast rätt många anställda, de har oftast en hyfsat bra lön, sen tar det ju ofta flera år att göra ett spel.
Detta betyder ju självklart att man måste ta betalt där efter också. Nu är det ju nästan bara AAA-titlar som tar ut priser i den nivå som du nämner, och dessa kostar oftast tiotals eller hundratals miljoner kronor att utveckla. GTA V kostade ca 2.5 miljarder kronor.

Sen nämner du själv en grej där. "För att den alltid har kostat det såklart!".
Kostnaden för spel har knappt förändrats sedan jag var liten (ca 20-25 år sedan), hade spel ökat i pris i takt med allt annat, så hade priserna varit långt högre idag. Det betyder i praktiken att kostnaden för spel har gått ner. 500kr idag är mycket mindre än vad det var för 20+ år sedan. För att vara mer exakt, så var 500kr 1990 värt lika mycket som 804kr idag, 699kr då motsvarar nu 1,125kr.
Priset har alltså gått ner med ca 61% jämnfört med 1990. Source

Skrivet av krigelkorren:

Lek med tanken vad som kunde ha inträffat om man istället tagit 30:- per spel och fått sålt extremt mycket fler spel. Fler personer hade haft chansen att komma i kontakt med spelet och det hade fått mer publicitet på köpet.
Det är förenklat så piratindustrin haft sin effekt; låtit folk komma i kontakt med spel de inte hade råd eller möjlighet att komma över annars. Nu är det G2A istället som erbjuder en mellanväg i en gråzon.

Låt oss ta GTA V som exempel. Hade man sålt det för 30:- direkt från start, så hade man behövt sälja över 85 miljoner exemplar för att få tillbaks utvecklingskostnaden. Då är inte skatten dom är tvungen att betala inräknad på det. Och absolut ingen vinst.
Är det värt att spendera flera år och 2.5 miljarder kronor på att utveckla ett spel som man måste sälja en bra bit över 100 miljoner exemplar av för att ens gå med någon vinst i överhuvudtaget?
Jag tror inte du förstår vilka summor det handlar om när man utvecklar ett spel och hur många kopior man är tvungen att sälja för att ens gå plus minus noll efter flera års jobb.

Sedan har vi ju hela psykologin bakom hur vi värderar saker baserat på deras kostnad.
Hade GTA V sålts för 30kr, så hade folk mest troligt tyckt att det var ett sämre spel, även om det vore exakt samma spel som det är nu.
Oftast ser vi högre pris som ett tecken på bättre kvalité. Skulle spel plötsligt vara väldigt mycket billigare, så skulle vi inte tycka om dom lika mycket. En Ferrari är inte lika cool om den kostar 50,000kr ny. Här en snabb länk som jag googlade fram som handlar mest om mat, men det är samma princip.

Skrivet av krigelkorren:

Kontentan är fortfarande densamma: Industrin har inte lärt sig ett skit de senaste 30 åren.

Åter igen, tror inte du vet riktigt vad du pratar om. För 30 år sedan kostade de flesta nya NES spel motsvarande ~900kr eller mer i dagens valuta. Priserna har gått ner. Om något så var dom för dyra då, men jämför hur mycket "nöje" du kan få ut av ett AAA-spel som går på ca 600kr mot exempelvis att gå och se en film på bio. En film på bio kostar runt 130kr idag, för ca 2 timmars nöje. Ett spel som kostar 600kr motsvarar då ca 4.6 filmer på bio som är 2 timmar styck, eller lite över 9 timmar "nöje" totalt.
Får du inte oftast ut mer än 9 timmars speltid på de flesta AAA titlar?
Visst, det finns spel som kostar mycket men som är väldigt korta, men det är väldigt ovanligt att dom tar under 9 timmar för en genomsnittlig person att spela igenom första gången. Räknar vi timkostnaden du har betalat för de flesta spel (som du spelat, har du köpt 500 humblebundles och sitter på 20k spel som du aldrig startat så får du skylla dig själv), så är spel generellt en väldigt billig form av underhållning. De enda som kan vara billigare är väl musik, då du idag kan lyssna helt gratis via Spotify eller Youtube.

Skrivet av krigelkorren:

Simplaste strategin: Sänk priserna så lågt att det inte lönar sig att varken handla på siter som G2A eller strulet med piratkopior och sluta gråt över spilld mjölk! -Det är digitala varor de handlar med och det är ju inte så värst svårt att framställa fler digitala kopior till försäljning...

Det går inte. Det är endast om du ger bort spelet, helt gratis, som det "inte lönar sig" att hålla på med piratkopior eller G2A.
Om du sänker kostnaden för ditt spel, så sänker säljarna på G2A sina priser så att dom är lägre. Om du sänker kostnaden för ditt spel till 10kr på Steam, så kommer folk sälja spelet för 5kr på G2A.
Åter igen, så är det alltid någon som får betala för charge-back kostnaderna om någon köpt spel med stulna kreditkort.
Det handlar inte om att "bara göra en ny digital kopia". Om GTA V hade sålt 10 miljoner kopior, och varenda en var köpt med ett stulet kreditkort, så skulle dom inte bara förlora pengarna dom sålde spelet för, dom skulle förlora ytterligare $200,000,000. Det handlar inte om att dom klagar bara över förlorade intäkter. Då hade inte flera utvecklare sagt "it's better if you pirate our game instead of buying it on G2A". Det handlar om att dom förlorar stora summor pengar på det. PayPal tjänar pengar, G2A tjänar pengar, nån bank tjänar säkert en slant, och den som säljer spelet som dom köpt med ett stulet kreditkort tjänar pengar. Utvecklaren/distributören förlorar pengar.

Skrivet av krigelkorren:

Frågan de behöver ta ställning till är om det är spelmakarna , G2A eller piraterna som skall vinna slaget om kundernas besparingar gunst?

Vill du köpa spel billigare? Vänta tills spelet kommer på rea eller har några år på nacken, då är det billigare.
Vill du ha det gratis? Ladda ner det olagligt.
Vill du ha spelet nu, men betala extremt lite, men ändå något så att du kan känna att det är okej ändån, köp på G2A och stoppa huvudet i sanden om det faktum att ditt köp mest troligt kostade företaget eller plattformen där spelet köpts från början pengar i form av charge-backs och inte bara att "dom tjänar lite mindre, men dom får ju ändå något, och det är vad jag tycker att dom är värd att få för spelet".

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Stulna kontokort etc. Rätt allmänt känt om man inte har skygglappar på och gillar att stödja pirater och annat drägg.

Sen är nog inte allt piratat etc där men i min mening rätt mycket.

Nu tror jag nog att du blandar ihop piratkopior med stöldgods.

Piratkopiorna när det gäller spel rör sig oftast om att kringå kopieringsskyddet i en legitim kopia för att senare sprida vidare den modifierade versionen utan nyckel. Det finns några undantag från forntiden där spelets nyckelvalidering reverserades för att skapa nyckelgeneratorer, men då var piratkopian bara en ren kopia av spelet och den genererade nyckeln var mer eller mindre en variant på att hoppa över frågan.

Stöldgods i sammanhanget är en legitim nyckel som är stulen. Den har sitt ursprung från en legitim källa men har anförskaffats genom stöld.

Dessutom trodde jag att vi var långt förbi att likställa de två; piratkopiering är inte stöld! Utvecklare som säger att de hellre ser piratkopior än stulna nycklar menar det nog verkligen också, piratkopior kan leda till en försäljning medan någon som har köpt en stulen nyckel så gott som aldrig kommer att betala för samma sak två gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Låt oss ta GTA V som exempel. Hade man sålt det för 30:- direkt från start, så hade man behövt sälja över 85 miljoner exemplar för att få tillbaks utvecklingskostnaden. Då är inte skatten dom är tvungen att betala inräknad på det. Och absolut ingen vinst.
Är det värt att spendera flera år och 2.5 miljarder kronor på att utveckla ett spel som man måste sälja en bra bit över 100 miljoner exemplar av för att ens gå med någon vinst i överhuvudtaget?
Jag tror inte du förstår vilka summor det handlar om när man utvecklar ett spel och hur många kopior man är tvungen att sälja för att ens gå plus minus noll efter flera års jobb.

En liten rättning angående skatter och rockstar.

Eftersom dom går så dåligt och bara har dragit in 48 miljarder sek. dom senaste fem åren så betalar dom ingen skatt...
Däremot har dom lyckats fått en skatteåterbäring på skatten dom inte betalt på ca 500 miljoner.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Testpilot

@Zyie: Det var mycket text där som jag ställer mig tvivelaktig till, men tänker fokusera på ditt stycke där du jämför film:
Problemet som många gör är att dom jämför med film eller "standarden" om '$/h'.

Jag skulle kunna se 4.6 filmer för kostnaden av ett AAA spel, d.v.s. 9 timmar underhållning. Problemet med nya stora AAA-spel är att man får inte hela paketet där längre för det priset. Jag förväntas betala 699:- för att få tillgång till spelet, sedan förväntas jag köpa DLC's/Season Pass för 5-20$ minst en gång om året, utöver det så förväntas jag köpa/grinda loot-boxes o.s.v.
Sedan med en film eller serie får man ett komplett paket; En början, en mitt och ett slut - Klart. Så är det inte med spel idag, allt ska vara "live service" och hela tiden försöka pracka på en mersälj upp i halsen, för tydligen räcker det inte med 699:- för en komplett upplevelse.

Är det ett online spel som är F2P, sure. Season Pass eller dylikt kan väl accepteras då jag inte lagt något på bordet initiellt (dock är loot boxes en cancer i spel oavsett betalmodell). Men köper jag ett spel för full-pris, inte fan tänker jag då sitta och betala för mer saker in-game då som inte är en direkt påbyggnad av grundspelet (här har Witcher 3 och Destiny 2 väldigt bra modeller, DLC's/expansion packs som är helt valfria och agerar som moduler oberoende av varandra). Värsta av allt är EA/Activison här i väst på den fronten, där man köper ett spel för 699:- (FIFA, COD, Anthem o.s.v.) och sedan så lär man antingen grinda i oändlighet eller öppna plånboken för att ens låsa upp saker som låg på "disken" från dag 1 av spelets släpp..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig varför inte utvecklarna stoppar försäljningen av lösa nycklar om det nu kostar dem så mycket i form av charge backs.
Vill du ha spelet så får du snällt vända dig till steam eller liknande.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför får jag känslan av att de kommer hitta på nya ursäkter för varje firma som tar dem på orden om att få ersättning?

Varför får jag känslan av du inte riktigt läst artikeln? Ge mig en logisk anledning till varför dom skulle betala ersättning för något som skedde när dom inte ens existerade och därmed helt omöjligt hade något med att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Jag utesluter inte att Go2Arena på något sätt var inblandat i försäljningen av nycklarna ifråga men det är nog mycket svårt att bevisa idag.

Har ingen personlig erfarenhet, men av vad jag kan utläsa i artikeln så står det tydligt att Go2Arena sålde egna nycklar innan dom blev G2A. Och därmed helt omöjligt inblandade i detta. Såvida inte dom själv stal kreditkort och köpte nycklar med, vilket inte är särskilt troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

kommer ihåg när man kunde ansluta till en indisk proxy och köpa dom senaste EA spelen för
600 rupier på Origin. tror det var runt 70kr med valuta kursen 2011.

tror dom ändrade till 1600 rupier för att så många gjorde men priset är fortfarande långt
ifrån det svenska priset på 600kr. skulle inte förvåna mig om många nycklar
är ifrån länder där spelen inte kostar lika mycket.

Tidigare var massor av nycklar sådana - köpta i ett land med lägre pris och sålda vidare med en liten vinst till ett pris som fortfarande är lägre än det i väst. Idag är det inte längre så, eftersom i princip alla butiker (Steam osv) regionlåser nycklarna. En nyckel köpt i Indien fungerar alltså inte för att aktivera spelet i Sverige.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är det någon som skulle kunna länka/hänvisa eller förklara varför detta problem har uppstått?
Jag är väldigt icke-påläst på hur g2a fungerar och i mina (väldigt icke-pålästa) ögon ser det ungefär ut som om folk lägger upp stulna föremål på blocket och någon köper det billigt av de, fast med spelnycklar förstås.
I det ovannämnda fallet med blocket så får ju inte blocket smällen utan snarare säljaren, hur skiljer sig g2a från blocket? Måste säljare gå igenom någon sorts legitimitetscheck för att få sälja och g2a gör det dåligt vilket resulterar i hur det ser ut idag?
Tack på förhand

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

En liten rättning angående skatter och rockstar.

Eftersom dom går så dåligt och bara har dragit in 48 miljarder sek. dom senaste fem åren så betalar dom ingen skatt...
Däremot har dom lyckats fått en skatteåterbäring på skatten dom inte betalt på ca 500 miljoner.

Jag misstänkte att så mycket väl kunde vara fallet och kände inte för att googla fram det just då, därav tog jag inte med skatt som dom borde betala men mest troligt inte gjort. Verkar som att alla större företag betalar antingen väldigt lite eller ingen skatt i USA.

Skrivet av Yatagarasu:

@Zyie: Det var mycket text där som jag ställer mig tvivelaktig till, men tänker fokusera på ditt stycke där du jämför film:
Problemet som många gör är att dom jämför med film eller "standarden" om '$/h'.

Jag skulle kunna se 4.6 filmer för kostnaden av ett AAA spel, d.v.s. 9 timmar underhållning. Problemet med nya stora AAA-spel är att man får inte hela paketet där längre för det priset. Jag förväntas betala 699:- för att få tillgång till spelet, sedan förväntas jag köpa DLC's/Season Pass för 5-20$ minst en gång om året, utöver det så förväntas jag köpa/grinda loot-boxes o.s.v.
Sedan med en film eller serie får man ett komplett paket; En början, en mitt och ett slut - Klart. Så är det inte med spel idag, allt ska vara "live service" och hela tiden försöka pracka på en mersälj upp i halsen, för tydligen räcker det inte med 699:- för en komplett upplevelse.

Är det ett online spel som är F2P, sure. Season Pass eller dylikt kan väl accepteras då jag inte lagt något på bordet initiellt (dock är loot boxes en cancer i spel oavsett betalmodell). Men köper jag ett spel för full-pris, inte fan tänker jag då sitta och betala för mer saker in-game då som inte är en direkt påbyggnad av grundspelet (här har Witcher 3 och Destiny 2 väldigt bra modeller, DLC's/expansion packs som är helt valfria och agerar som moduler oberoende av varandra). Värsta av allt är EA/Activison här i väst på den fronten, där man köper ett spel för 699:- (FIFA, COD, Anthem o.s.v.) och sedan så lär man antingen grinda i oändlighet eller öppna plånboken för att ens låsa upp saker som låg på "disken" från dag 1 av spelets släpp..

Jo, jag tog inte upp hela den biten, men självklart är det en del av det, och som du säger så är EA absolut bland de som är värst, även om dom nu "lovat" att dom ska bli bättre. Ställer mig tveksam till det dock.

Jag är lite på båda sidor när det gäller detta ärligt talat. Å ena sidan så förstår jag att aktieägare vill ha så mycket vinst som det bara går, vilket betyder att så länge som folk betalar för alla DLCs, loot-boxes etc så kommer spelutvecklare vara tvungen att fortsätta även om dom själva mest troligt inte vill stoppa in det. Å andra sidan så är det så klart jäkligt dåligt i många fall där det uppenbart är gjort på ett sådant sätt att man kapat bort delar av grundspelet för att sedan kunna sälja det som DLC. Som du säger så har Witcher 3 gjort det på ett väldigt bra sätt, som jag helt och hållet är okej med. Jag har inte spelat Destiny 2 så kan inte uttala mig där.

Det du inte tar upp som enligt mitt tycke är absolut värst, är ju hur nästan alla mobilspel sköter sin inkomst med microtransactions.
Det finns så sjukt många mobilspel som kräver att du spenderar stora summor pengar för att komma någonstans. Jag minns en tråd här på forumet för ett eller ett par år sedan som handlade om hur mycket pengar folk har spenderat på mobilspel, där en person hade lagt någonstans runt 70-75,000kr på ett mobilspel. Det är helt sjukt.
För att inte tala om alla barn/ungdomar som spenderat tusentals kronor på mobilspel som sedan kommit som en fet räkning till föräldrarna.

Självklart finns det DLCs, microtransactions, expansions etc som adderar kostnad till grundspelet, och i vissa fall är du tvungen mer eller mindre att spendera pengar utöver grundköpet för att kunna uppleva spelet i sin helhet.
Du kan trots detta applicera $/h ändån. Hur mycket har du spenderat på spelet totalt jämfört med hur många timmar du spelat.
I vissa fall kan kostnaden per timme bli väldigt hög, som i vissa mobilspel t.ex. om du spenderar mycket på microtransactions, medans i vissa fall så även om du köper ett spel för 600kr och två expansioner för 350kr styck, så kanske du får ut 60+, 80+, 100+ timmar från spelet vilket fortfarande betyder att du spenderat någonstans runt 13-21kr per timme. Inte så farligt ändån i mitt tycke.
Visst, har du spenderat 75k på ett mobilspel, så även om det skulle vara gjort över säg 5 års tid, så skulle jag personligen ändå tycka att det är sjukt dyrt, även om $/h i slutändan hamnar långt under 1kr/h. Jag hade hellre köpt 125st spel för 600kr styck...

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

Är det någon som skulle kunna länka/hänvisa eller förklara varför detta problem har uppstått?
Jag är väldigt icke-påläst på hur g2a fungerar och i mina (väldigt icke-pålästa) ögon ser det ungefär ut som om folk lägger upp stulna föremål på blocket och någon köper det billigt av de, fast med spelnycklar förstås.
I det ovannämnda fallet med blocket så får ju inte blocket smällen utan snarare säljaren, hur skiljer sig g2a från blocket? Måste säljare gå igenom någon sorts legitimitetscheck för att få sälja och g2a gör det dåligt vilket resulterar i hur det ser ut idag?
Tack på förhand

Om du säljer 1 helt ny bil för en ovanligt låg summa på blocket, så kan så klart blocket inte antas vara skyldig att upptäcka detta och stoppa dig, även om bilen är stulen.
Om du säljer 10,000 helt nya bilar på blocket varje månad, till ett orimligt lågt pris, så kan man tycka att blocket borde vara kapabel att förstå att det är orimligt och att något olagligt föregår. Antingen är dessa bilar stulen eller köpta med någon form av urkundsförfalskning.

G2A gör i princip inget för att stoppa personer som säljer hundratals, tusentals eller tiotusentals nycklar varje månad till spel under den summa du kan köpa spelet för på andra större plattformar så som Steam, GOG, Epic etc.
I flera fall så har spel sålts på G2A i stora volymer för under det lägsta priset som spelet någonsin har sålts för.
G2A är mycket väl medveten om detta, men spelar oskyldiga, och tycker att spelutvecklarna själva ska bevisa att nycklarna har köpts med stulna kreditkort, när spelutvecklarna själva ofta inte har tillgång till den informationen.
Har ett spel sålts på Steam exempelvis, med ett stulet kreditkort, som sedan sålts vidare på G2A för halva priset, så är det endast G2A, Steam, eventuellt PayPal eller liknande och bankerna som är involverade som har tillgång till den informationen. Utvecklaren har ingen laglig rätt att få tillgång till dessa transaktioner, så dom har inte möjlighet att bevisa detta. Det finns så klart vissa utvecklare som säljer sina spel själva på deras egna platform eller hemsida, och i de fallen kan de bevisa att en specifik nyckel har köpts med ett stulet kreditkort. Problemet där är dock att utvecklaren har ingen tillgång till att kunna se om en viss nyckel sålts på G2A, och om dom frågar G2A så är det inget som hindrar G2A att ljuga och säga att nyckeln inte har sålts där.

Så i princip så kan G2A tillåta att spel som är köpta med stulna kreditkort säljs på deras plattform och förneka att så är fallet.
Nu är självklart inte alla spel som säljs på G2A köpta med stulna kreditkort. I vissa fall handlar det om folk som köpt väldigt många humblebundles, massor av kopior under någon rea etc. som dom senare säljer med en liten vinst när bundlen eller rean är över.
I vissa fall så är det Youtubers och streamers som säljer gratiskoder dom fått av utvecklare i hopp om att personen ska spela spelet och därmed få gratis reklam. I vissa fall är det personer som säljer en nyckel dom vunnit, fått med ett grafikkort, som kom med i en bundle eller liknande och som dom själva inte vill ha. I vissa fall är spel sålda i andra regioner där spelet säljs mycket billigare, som sedan säljs för en vinst på G2A.

Problemet är att det finns många säljare som säljer spel i väldigt stora volymer till suspekt låga priser, G2A lossas som att ingenting har hänt och kräver att utvecklarna själva bevisar att nyckeln är köpt med ett stulet kreditkort, något som dom ofta inte har tillgång till att göra, och även när dom gör det så kan G2A hävda att dessa nycklar aldrig har sålts där, även om dom gjort det. G2A tjänar bra pengar på denna olagliga handel och så länge dom inte dras framför en domstol, så har dom inget att förlora på att låta det fortsätta.

Nu är inte G2A den enda plattformen som fungerar på samma sätt. Sidor som Kinguin t.ex. fungerar likadant. G2A har fått fokuset specifikt eftersom att dom verkar vara den största på marknaden just nu.

Förr eller senare så kommer det mest troligt att sluta med en rättegång, men vem vet om det händer om ett år eller tio.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

@Zyie: Jag tänkte inte på den delen gällande att de borde förstå när det är massvis som säljs.
Tack för det detaljerade svaret!

Visa signatur

Molijoxer och mojänger