Skrivet av krigelkorren:
Tycker sånt här bara är löjligt.
Spelbutiker säljer stulna nycklar till lägre priser och distributörer och utvecklare känner sig blåsta. Samma soppa jämt, intet nytt under solen.
Enligt mitt tycke gör ingen av dem rätt.
Löjligt? Är det löjligt att utvecklare/distributörer inte bara förlorar pengarna de blivit betalda för spelet någon köpt med ett stulet kreditkort, men också får betala charge-back kostnaden på $20? De har alltså förlorat pengar på att någon köpte deras spel, inte bara "en nyckel som dom kan generera en ny super lätt". Detta då om dom själva säljer spelet. Är det sålt via exempelvis Steam så vet jag ärligt talat inte hur det går till. Kanske är det Steam som får betala charge-back kostnaden, kanske delas det mellan utvecklaren och Steam på något vis. Oavsett så är det inte bara förlorade intäkter när detta sker, utan även en direkt kostnad varje enskild gång detta händer.
Inte så löjligt i mitt tycke. Vet inte vad du tycker att utvecklarna/distributörerna gör som är "fel" där..
Skrivet av krigelkorren:
Men det faktum att folk ändå betalar något för att få en "legitim" nyckel talar ju för att folk ändå vill göra rätt för sig i det långa loppet, dock inte till de priser som spelbutikerna kräver, detta borde spelindustrin istället ta måtta på!
För annars -om kunderna/spelarna inte ville betalta något- kunde de istället ha seglat ut på piratbukten...-Men det har de bevisligen INTE gjort nu.
Finns många olika anledningar. Tror det mesta handlar om att folk inte tycker sig ha råd att betala fullt pris, vissa tror nog att sidor som G2A helt enkelt säljer spel lite billigare än andra ställen, men att utvecklarna ändå får sin del av kakan. Detta är absolut inte alltid fallet.
Har spelet köpts med ett stulet kort, så kan det som sagt vara en direkt kostnad för utvecklaren. De enda som tjänar pengar alls, är G2A, PayPal eller liknande, kanske nån bank och personen som köpt spelet med ett stulet kort från början. Även spel som kostar $5-$10 på Steam säljs ju på sidor som G2A och andra sidor, så det handlar absolut inte bara om att folk är snåla.
Skrivet av krigelkorren:
Varför "måste" en digital produkt kosta 699:-? -För att den alltid har kostat det såklart!
Men om spelet säljer dåligt medför det inte bara dålig kritik, spelet glöms bort, ingen bryr sig längre. (Då måste man skylla på piratindustrin för någon annan anledning är otänkbar såklart... Nu är det G2A's tur istället.)
Ja, det finns ju lite olika anledningar. En är ju självklart att ägaren/ägarna faktiskt vill gå med vinst. En annan är det kostar rätt mycket att utveckla ett spel. Det krävs oftast rätt många anställda, de har oftast en hyfsat bra lön, sen tar det ju ofta flera år att göra ett spel.
Detta betyder ju självklart att man måste ta betalt där efter också. Nu är det ju nästan bara AAA-titlar som tar ut priser i den nivå som du nämner, och dessa kostar oftast tiotals eller hundratals miljoner kronor att utveckla. GTA V kostade ca 2.5 miljarder kronor.
Sen nämner du själv en grej där. "För att den alltid har kostat det såklart!".
Kostnaden för spel har knappt förändrats sedan jag var liten (ca 20-25 år sedan), hade spel ökat i pris i takt med allt annat, så hade priserna varit långt högre idag. Det betyder i praktiken att kostnaden för spel har gått ner. 500kr idag är mycket mindre än vad det var för 20+ år sedan. För att vara mer exakt, så var 500kr 1990 värt lika mycket som 804kr idag, 699kr då motsvarar nu 1,125kr.
Priset har alltså gått ner med ca 61% jämnfört med 1990. Source
Skrivet av krigelkorren:
Lek med tanken vad som kunde ha inträffat om man istället tagit 30:- per spel och fått sålt extremt mycket fler spel. Fler personer hade haft chansen att komma i kontakt med spelet och det hade fått mer publicitet på köpet.
Det är förenklat så piratindustrin haft sin effekt; låtit folk komma i kontakt med spel de inte hade råd eller möjlighet att komma över annars. Nu är det G2A istället som erbjuder en mellanväg i en gråzon.
Låt oss ta GTA V som exempel. Hade man sålt det för 30:- direkt från start, så hade man behövt sälja över 85 miljoner exemplar för att få tillbaks utvecklingskostnaden. Då är inte skatten dom är tvungen att betala inräknad på det. Och absolut ingen vinst.
Är det värt att spendera flera år och 2.5 miljarder kronor på att utveckla ett spel som man måste sälja en bra bit över 100 miljoner exemplar av för att ens gå med någon vinst i överhuvudtaget?
Jag tror inte du förstår vilka summor det handlar om när man utvecklar ett spel och hur många kopior man är tvungen att sälja för att ens gå plus minus noll efter flera års jobb.
Sedan har vi ju hela psykologin bakom hur vi värderar saker baserat på deras kostnad.
Hade GTA V sålts för 30kr, så hade folk mest troligt tyckt att det var ett sämre spel, även om det vore exakt samma spel som det är nu.
Oftast ser vi högre pris som ett tecken på bättre kvalité. Skulle spel plötsligt vara väldigt mycket billigare, så skulle vi inte tycka om dom lika mycket. En Ferrari är inte lika cool om den kostar 50,000kr ny. Här en snabb länk som jag googlade fram som handlar mest om mat, men det är samma princip.
Skrivet av krigelkorren:
Kontentan är fortfarande densamma: Industrin har inte lärt sig ett skit de senaste 30 åren.
Åter igen, tror inte du vet riktigt vad du pratar om. För 30 år sedan kostade de flesta nya NES spel motsvarande ~900kr eller mer i dagens valuta. Priserna har gått ner. Om något så var dom för dyra då, men jämför hur mycket "nöje" du kan få ut av ett AAA-spel som går på ca 600kr mot exempelvis att gå och se en film på bio. En film på bio kostar runt 130kr idag, för ca 2 timmars nöje. Ett spel som kostar 600kr motsvarar då ca 4.6 filmer på bio som är 2 timmar styck, eller lite över 9 timmar "nöje" totalt.
Får du inte oftast ut mer än 9 timmars speltid på de flesta AAA titlar?
Visst, det finns spel som kostar mycket men som är väldigt korta, men det är väldigt ovanligt att dom tar under 9 timmar för en genomsnittlig person att spela igenom första gången. Räknar vi timkostnaden du har betalat för de flesta spel (som du spelat, har du köpt 500 humblebundles och sitter på 20k spel som du aldrig startat så får du skylla dig själv), så är spel generellt en väldigt billig form av underhållning. De enda som kan vara billigare är väl musik, då du idag kan lyssna helt gratis via Spotify eller Youtube.
Skrivet av krigelkorren:
Simplaste strategin: Sänk priserna så lågt att det inte lönar sig att varken handla på siter som G2A eller strulet med piratkopior och sluta gråt över spilld mjölk! -Det är digitala varor de handlar med och det är ju inte så värst svårt att framställa fler digitala kopior till försäljning...
Det går inte. Det är endast om du ger bort spelet, helt gratis, som det "inte lönar sig" att hålla på med piratkopior eller G2A.
Om du sänker kostnaden för ditt spel, så sänker säljarna på G2A sina priser så att dom är lägre. Om du sänker kostnaden för ditt spel till 10kr på Steam, så kommer folk sälja spelet för 5kr på G2A.
Åter igen, så är det alltid någon som får betala för charge-back kostnaderna om någon köpt spel med stulna kreditkort.
Det handlar inte om att "bara göra en ny digital kopia". Om GTA V hade sålt 10 miljoner kopior, och varenda en var köpt med ett stulet kreditkort, så skulle dom inte bara förlora pengarna dom sålde spelet för, dom skulle förlora ytterligare $200,000,000. Det handlar inte om att dom klagar bara över förlorade intäkter. Då hade inte flera utvecklare sagt "it's better if you pirate our game instead of buying it on G2A". Det handlar om att dom förlorar stora summor pengar på det. PayPal tjänar pengar, G2A tjänar pengar, nån bank tjänar säkert en slant, och den som säljer spelet som dom köpt med ett stulet kreditkort tjänar pengar. Utvecklaren/distributören förlorar pengar.
Skrivet av krigelkorren:
Frågan de behöver ta ställning till är om det är spelmakarna , G2A eller piraterna som skall vinna slaget om kundernas besparingar gunst?
Vill du köpa spel billigare? Vänta tills spelet kommer på rea eller har några år på nacken, då är det billigare.
Vill du ha det gratis? Ladda ner det olagligt.
Vill du ha spelet nu, men betala extremt lite, men ändå något så att du kan känna att det är okej ändån, köp på G2A och stoppa huvudet i sanden om det faktum att ditt köp mest troligt kostade företaget eller plattformen där spelet köpts från början pengar i form av charge-backs och inte bara att "dom tjänar lite mindre, men dom får ju ändå något, och det är vad jag tycker att dom är värd att få för spelet".