Permalänk
Medlem

Aorus Master - Error code A6

Jag har precis byggt en dator innehållandes Aorus Master mobo, 9900K, Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB och Samsung 970 EVO 500GB NVMe M.2. Jag har en Samsung SSD som jag ska sätta in efter jag installerat win 10 så inte fel uppstår med partitionen.

Till problemet: På moderkortet får jag fram en error code med nummer A6. Vad jag kan finna på nätet så ska detta vara relaterat till SCSI device vilket har, så som jag förstått det, att göra med anslutningar av hårddiskar. I bios syns min Samsung 970 under boot sequence. Den syns också tydligt när jag kollar vilka NVMe hårddiskar som är synliga.

Jag har testa att installera om Samsung 970 men till ingen skillnad.
Om någon har en lösning eller vet vad det handlar så skulle jag uppskatta det oerhört.

Vänliga hälsningar Fiklm

Permalänk
Medlem

Har du satt disken på IDE istället för AHCI?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort något sådant. Ska testa, måste bara fråga varför i sådana fall? Är IDE bättre på en NVMe än AHCI?

Permalänk
Medlem

@Fiklm: Nä, du ska köra AHCI men du kanske har ställt in IDE i BIOS?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Var redan inställt på AHCI. Det var i alla fall värt ett försök

Permalänk
Medlem

Får du samma kod när du tar bort hårddisken och bootar utan nånting alls?

Ta bort M.2 och eventuellt andra diskar, clear cmos och starta utan nånting alls.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Har inte inte tagit ur hårddisken men ska prova när jag får tid. Har kollat upp koden noggrannare och och det verkar som att koden inte är A6 utan Ab. Men innan jag kommer in i bios ser man ett antal koder löpa förbi på displayen på moderkortet innan den stannar på Ab. Ingen aning vad detta kan betyda

Permalänk
Medlem

Disken är väl ändå en NVME disk, dvs varken AHCI eller IDE. Låter inte som det är säkert att det är något fel förutom möjligen bootmedia du använder för Windows-installationen. Testa att ändra inställningen i secure boot och disablea CSM support.

Permalänk
Medlem

Du kan ju också testa att stänga av SATA helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Enligt manualen så betyder koden AB "Wait user command in BIOS setup", vad detta betyder har jag inte ett blekaste aning om.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Har inte haft några sata enheter överhuvudtaget inkopplade, samma kod. Vad jag lyckats fånga upp så är det inte helt säkert att Ab betyder att något är fel och koden slår över till A0 i windows när jag provade att koppla in en gammal disk med win 7 installation. Jag ska testa när jag kommer hem igen att installera windows och prova att installera drivrutiner för diverse delar för att se om det är något uppenbart fel. Som Krokarn också säger så verkar Ab vara något helt annat från A6. Ska självklart även testa att ta ur NVMe enheten men då jag för tillfället använder noctua D15 är det lite krångligt. Tack för alla råd, uppskattas jättemycket.

Ps. Orsaken till att jag trodde det var A6 var att jag misstog b för en sexa. Men en sexa i digital skrift ska ha en streck över sig vilket b på displayen inte har. Den kod som Krokarn refererar till har AB med stora bokstäver men jag antar att den refererar till Ab.

Permalänk
Medlem

Ja det är inte en felkod, det är en statuskod. Bry dig inte om att testa att koppla ur NVME-disken. Bara att installera windows.

Permalänk
Medlem

Som du säger Mordekai så är det med stor säkerhet grönt. Ska testa att installera win 10 och drivrutiner när möjlighet ges och återkommer självfallet om det är något problem eller något jag undrar över rent generellt. Tack så mycket allihop för visat intresse.