Native app eller webbläsare?

Permalänk
Medlem

Native app eller webbläsare?

Jag har en tid använt mig av funktionen "Skapa genväg/öppna som fönster" i Chrome/Brave. Använder det för Whatsapp, FB messenger, Messager för Android (SMS) och även för andra funktioner (Hemsidor). Nu sista tiden har jag även gått över till detta för Discord och Spotify.

De flesta sådana program som man laddar ner är byggda på Chromium, Electron, CEF eller liknande och då är det ofta onödigt att ha dessa installerade utan man bara loggar in med Chrome/Brave. läs mer på How-to Geek

Fördelen som jag ser det att köra i webbläsaren är t.ex: Spotify är snyggare, (kan lägga cache på en ramdisk , Edit: Läs här), kan skala ner/upp. För Discord är det att man kan öppna massa chattfönster bredvid varandra, Skala bättre tillsammans med discords egna inställningar. Alltid nyaste versionen utan att ladda ner något.

Fördelen med Native app kan vara t.ex: att Spotify spelar upp i bättre kvalité. Jag hör personligen ingen skillnad.
Discord har jag inte provat ljudet genom webbläsare än, så vet inte om det är bättre då.

Men finns det mer fördelar med Native app?

Vad har ni för tankar om Native app eller webbläsaren?

Guide för Skapa genväg:

1. Logga in på din tjänst
2. Gå till meny->fler verktyg->Skapa genväg. Markera öppna som fönster
3. Ändra storlek/zooma och placering som du vill.
4. Sök i startmenyn efter "appen" och "fäst på start"

Dold text
Rättar mig på cache på ramdisk, läs länk
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact