Rekommendation på servermoderkort

Permalänk
Medlem

Rekommendation på servermoderkort

Hej!

Letar nu efter nya modermodem till mina filservrar. Idag så har jag två rackmonterade 20-disk filservrar, en med ett standard gamingmoderkort och 8GB DDR3 (icke-ECC), och en med ett halvskumt Asus-servermoderkort med 16GB DDR3 ECC-minne. Båda systemen kör FreeNAS som matar diskarna över iSCSI (över 10G-lina) till min huvudserver som är en betydligt vassare Supermicrolåda med DDR4 ECC osv...

Det jag vill göra nu är att jag vill fixa riktiga moderkort till filservrarna, nåt som är pålitligt och funkar fullt ut med FreeNAS. Servrarna skall ha en eller två HBA:n med SAS-expanders och dubbla 10G-portar, och allt ska hanteras av en Xeon-processor med ECC-minne. Jag har tittat på Supermicro-moderkort, men de verkar ju ha hundratals olika modeller så man snurrar bort sig helt och hållet...

Anledningen till denna tråd: Har ni rekommendationer på moderkort? Behöver inte vara just Supermicro, men måste vara servermoderkort med ECC-stöd, och DD3 då DDR4 blir alldeles för dyrt i både processorväg och minne.

Så mina önskemål är:

- Xeon-stöd, 1 socket eller 2 spelar ingen roll (krav, inga Opterons etc).
- ECC-minnesstöd (krav)
- Minst tre expansionsplatser, PCIe8x minst om möjligt
- *ATX-formfaktor (kan vara E-ATX, EB-ATX osv.
- Minst 4 minnesplatser per socket.

Jag kan tänkas gå mot DDR4 också om någon har nåt att sälja som paketpris. Behöver då minst 32GB RAM för FreeNAS.

Behöver lite tips på system som är stabila och funkar bra med FreeNAS så att jag kan gräva på Ebay osv...

För de som undrar, huvudservern idag kör på ett Supermicro X10SRH-CLN4F-moderkort med en Xeon E5-1650 v4 @3.6GHz, men processorn tänker jag ev byta mot en som drar lite mindre kräm i framtiden (140W TDP...). Och jag kör iSCSI för att jag vill inte köra en DAS-lösning ifall huvudservern dyker, och iSCSI för att jag behöver ha fullt dedup-stöd i Windows Server som körs på huvudservern. ZFS dedup kräver så ohyggligt mycket RAM så detta är inte ett alternativ. Har kört med denna lösningen i flera år nu utan problem.

Tackar för tips ;).

Permalänk
Medlem

Du har PM

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080