X570 Aorus Ultra - EXTREMT buggigt BIOS

Permalänk

X570 Aorus Ultra - EXTREMT buggigt BIOS

Fick min 3900X och Aorus Ultra några dagar sen och verkar ha en ganska jobbig bugg.

Såfort jag har nån lagringsenhet installerad (hårddisk via sata eller usb-minne) så börjar mus/tangentbordet balla ur helt. Musen funkar tills man rört den några centimeter, sen dör den. Går man in i menyer så verkar det som den "fastnar" på enter-knappen och menyn stängs och öppnas i en loop tills man drar ur tangentbordet. Samma med andra tangenter också. Precis innan man kommer in i bios syns även lite grafik-artefakter längst upp på skärmen.

Detta gör bioset helt oanvändbart. Har uppdaterat till senaste versionen och problemen kvarstår. Nån som har några ideér på lösningar?

Edit: Sätter jag Legacy USB support till Disabled så fungerar mus+tangentbord som vanligt. Kopplar jag in en SATA-enhet så är både mus och tangentbord helt döda.

Edit2: Känner mig lite dum. Dessa problem händer ENDAST om du inte har nåt att boota från, och låter systemet gå in i bios utan att trycka på delete.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder