Prisvärt och tyst grafikkort för CAD dator med 2 skärmar?

Permalänk
Medlem

Prisvärt och tyst grafikkort för CAD dator med 2 skärmar?

Jag skulle uppskatta tips på ett grafikkort med dessa egenskaper:

- Datorn används för CAD (Autocad och liknande). Det behövs inte "spelprestanda" men bättre än vad som räcker för enbart kontorsprogram.
- Det ska gå att koppla in 2 bildskärmar med 2560 x 1440 upplösning
- Eftersom det är en kontorsdator är mycket låg ljudnivå viktigt (med det måste inte vara fläktlöst)
- Svårt att svara på prisfrågan. "Prisvärt" är ett kanske ett bra ord?
- PCI-e och HDMI kontakter

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/test/27180-nvidia-geforce-gtx-166...

GTX1660 är väl i mitt tycke prisvärt. Men tänk på att ljudnivå handlar inte bara om grafikkortet, man måste se till att chassit också har ett bra luftflöde.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska göra sånt så är det kanske värt att kolla på ett quadro kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Just nu lutar jag nog ett helt tyst (utan fläkt) GeForce GT 1030
Kostar bara runt 1000 kr.

Vad jag inte vet vad ett så enkelt kort betyder för de CAD program jag vill köra. Är det snabbt nog?

EDIT: Jag hittade just nedanstående om AutoCAD. Hmm... för att kunna jobba med 3D modeller lutar det åt ett Quadro istället... Blir lite dyrare än vad jag hade tänkt mej. Ett Quadro P2000 går loss på 5000+ kr

For AutoCAD, the video card is what handles displaying the 2D and 3D models on the screen. Only 3D models require anything more than a basic GPU, though, so if you will only be working with 2D models then you are better off saving money on the GPU and putting that money towards a faster CPU, SSD, or more RAM.

Either way, we recommend using a workstation NVIDIA Quadro card. Mainstream GeForce cards can technically get you better performance for your dollar, although the downside is that they are not officially certified for use in AutoCAD by Autodesk. Because of this, we highly recommend using a Quadro card in any professional environment to ensure that you will be able to get full support from Autodesk if you every have a software issue.


In most situations, the faster the video card the better performance (in terms of frames per second) you will get when working with a 3D model. However, we have found that, except in extreme situations, there is little to no noticeable benefit to using anything faster than a Quadro P2000. AutoCAD is also very light on VRAM usage, so there is no reason to pay out for a card with lots of VRAM for strictly AutoCAD use.