Permalänk
Medlem

Ny Ryzen-setup, budget 35-40k

Är inne på att klicka hem en ny setup då man har varit utan nu i drygt 6 månader. Har ju kommit en del nya saker på marknaden under den tiden. Kommer mest användas till gaming av alla olika sorts spel (mest fps). När man ändå håller på så tänkte jag testa att gå över tiil 1440p och även ultra-wide. Ett populärt val verkar ju vara Acer X34P då? Som jag då tänkte para ihop med ett Rtx 2080 super och en ryzen 7/9, lite överkill cpu kanske men de är kul å vara värst bland polarna.

Länkar en kundvagn jag plockat ihop på prisjakt.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3894295

Mvh

Permalänk
Medlem

Till gaming är Intel i7-9700K ett mycket bättre val. I prestanda tester på just spel så piskar Intels i7-9700K AMDs 3900X i de flesta spel.

Källa: https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Permalänk
Medlem

jag skulle byta m.2 ssd 970 evo 500gb till en 1tb m.2 intel 660p

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara ett "mycket bättre va"l? Skillnaden är ju jätteliten i de flesta spel enligt din länk och man får ingen kylare med, samt att den är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Till gaming är Intel i7-9700K ett mycket bättre val. I prestanda tester på just spel så piskar Intels i7-9700K AMDs 3900X i de flesta spel.

Källa: https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Du överdriver prestandaskillnaden. I andra tester från samma artikel så "piskar" Ryzen Intels i7 9700K i spel, om man nu skall vara helt rättvis givet dina valda ord - det beror lite på hur man väljer att vinkla perspektivet Du får dock fler kärnor och SMT på dessa med en 3900X. Valet är inte enkelt.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

@CarlosBananos:
I ett spel i 720P ligger 3900X marginellt över 9700K, i samtliga andra tester och upplösningar även i spelet 3900X hamnade marginellt över, släpar Ryzen valen efter igen. Så överdrivet är det inte. Ryzen 3900X och 3700X förlorar både i Pris/prestanda och spelprestanda mot 9700K.

Men TS verkar vilja ha Ryzen, så det är bara att respektera det. Men ljug inte om prestanda, Ryzen presterar inte bättre i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@CarlosBananos:
I ett spel i 720P ligger 3900X marginellt över 9700K, i samtliga andra tester och upplösningar även i spelet 3900X hamnade marginellt över, släpar Ryzen valen efter igen. Så överdrivet är det inte. Ryzen 3900X och 3700X förlorar både i Pris/prestanda och spelprestanda mot 9700K.

Men TS verkar vilja ha Ryzen, så det är bara att respektera det. Men ljug inte om prestanda, Ryzen presterar inte bättre i spel.

Jag ljuger inte, du har missförstått syftet med min kommentar. Skulle du på fullaste allvar säga att Intels motsvarighet är ett mycket bättre val och att den piskar Ryzen i spel? I varje fall så landar vi i en nära nog omärkbar skillnad i praktiken sett till FPS.

Sidenote: du menar att Ryzen förlorar i pris/prestanda och spelprestanda. Den förlorar absolut inte i pris/prestanda om man nu bortser från just spel, visst?

Till trådstartaren: jag skulle skippa 3900X och istället köpa en 3700X. Försök att få till ett RTX 2080 Ti istället för ett 2080 om möjligt. Det kommer att ge bättre resultat om du ska köra i 3440x1440

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

@CarlosBananos:
TS specifikt nämner att Spel kommer vara det huvudsakliga användningsområdet, så ja, nya Ryzen förlorar både i pris/prestanda och överhängande prestanda inom användningsområdet.

När du ljuger om prestanda så där kommer folk få Buyers Remorse i efterhand när dina lögner har setts igenom. Ge korrekt information, Ryzen presterar lägre i spel och det är helt okej.
Det finns viktigare punkter som stabilitet av plattform vs nya features som PCI-E 4.0. Där Ryzen byggen dras med M2 lagringsenhetskorruption, ostabilitet med minnen etc som alla splitternya plattformar rushade till marknaden för att vara "först" lider av. Balansera för och nackdelar att handskas med dem. Och Intel sidan verkar ha felande linjer med Z390 moderkort med många reklamationer/returer. Specifikt Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuXeS_00:

Är inne på att klicka hem en ny setup då man har varit utan nu i drygt 6 månader. Har ju kommit en del nya saker på marknaden under den tiden. Kommer mest användas till gaming av alla olika sorts spel (mest fps). När man ändå håller på så tänkte jag testa att gå över tiil 1440p och även ultra-wide. Ett populärt val verkar ju vara Acer X34P då? Som jag då tänkte para ihop med ett Rtx 2080 super och en ryzen 7/9, lite överkill cpu kanske men de är kul å vara värst bland polarna.

Länkar en kundvagn jag plockat ihop på prisjakt.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3894295

Mvh

min första fråga blir nog om det är akut med att få den nya datorn ? med den budgeten så skulle jag vänta en månad och satsa på AMD Ryzen 9 3950X.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@CarlosBananos:
TS specifikt nämner att Spel kommer vara det huvudsakliga användningsområdet, så ja, nya Ryzen förlorar både i pris/prestanda och överhängande prestanda inom användningsområdet.

När du ljuger om prestanda så där kommer folk få Buyers Remorse i efterhand när dina lögner har setts igenom. Ge korrekt information, Ryzen presterar lägre i spel och det är helt okej.
Det finns viktigare punkter som stabilitet av plattform vs nya features som PCI-E 4.0. Där Ryzen byggen dras med M2 lagringsenhetskorruption, ostabilitet med minnen etc som alla splitternya plattformar rushade till marknaden för att vara "först" lider av. Balansera för och nackdelar att handskas med dem. Och Intel sidan verkar ha felande linjer med Z390 moderkort med många reklamationer/returer. Specifikt Asus.

Återigen: du har missförstått min poäng. Jag förstår vad du säger och du har rätt, men det är en annan femma

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Men TS verkar vilja ha Ryzen, så det är bara att respektera det. Men ljug inte om prestanda, Ryzen presterar inte bättre i spel.

Körde med en i7 6700k i min förra burk som jag sålde. Var bara sugen på å testa ryzen då de verkar prestera ganska lika som intel. Så som jag har förstått det så skiljer det väldigt lite i prestanda inom gaming mellan blå å röd just nu?

Skrivet av CarlosBananos:

Till trådstartaren: jag skulle skippa 3900X och istället köpa en 3700X. Försök att få till ett RTX 2080 Ti istället för ett 2080 om möjligt. Det kommer att ge bättre resultat om du ska köra i 3440x1440

Jo, funderar på att spara lite i cpukraft och lägga dom pengarna på lite mer kraft på gpu. Som du säger, speciellt när jag ska köra 3440x1440p

Skrivet av norrby89:

min första fråga blir nog om det är akut med att få den nya datorn ? med den budgeten så skulle jag vänta en månad och satsa på AMD Ryzen 9 3950X.

Håller på med värnplikten just nu så man är ju bara ledig varannan helg så hela datorköpet hade jag kunnat vänta med till våren egentligen. Men nu är man lite ivrig Funderar däremot på ryzen 7 istället, ev i7. Behöver inte mer kärnor/trådar än så. Lägger dom pengarna på gpu hellre.

Permalänk
Medlem

@norrby89: Måste hålla med här då jag har samma dilemma. Som str8forthakill säger, intel är fortfarande kung på spel. Speciellt 9900k där det kan skilja nästan 30 fps på vissa speltitlar. Och det är mycket om man vill kräma ut det mesta från en 144+hz monitor i 1440p.

Men då har vi 3950x som snart släpps, och enligt tester kommer den knäcka alla cpuer i spel och då får du även 16 kärnor på köpet som enligt recensioner kan klockas till över 5ghz på samtliga kärnor!

Den kommer vara ca 2000 kr dyrare än 3900x som det ser ut nu men har man 2000 över så tycker jag att man ska köra på en sådan. Det skall jag göra iallafall

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

@nino sen kommer ett till dilemma, många spel skalar dåligt med många trådar, finns fler fall där i7 9700K presterar bättre än i9 9900k i spel än tvärtom, i alla andra ligger de jämsides, en 16 kärning cpu kan likaväl få ännu lägre prestanda i spel som threadripper. Det är inte så lätt att välja just nu. Speciellt då de dyraste alternativen inte ger högst prestanda inom alla områden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@nino sen kommer ett till dilemma, många spel skalar dåligt med många trådar, finns fler fall där i7 9700K presterar bättre än i9 9900k i spel än tvärtom, i alla andra ligger de jämsides, en 16 kärning cpu kan likaväl få ännu lägre prestanda i spel som threadripper. Det är inte så lätt att välja just nu. Speciellt då de dyraste alternativen inte ger högst prestanda inom alla områden.

Skickades från m.sweclockers.com

Har det inte med vilka upplösningar man spelar i att göra? Jag kommer köra ett 2080ti i 1440p. Är det inte då bättre med fler kärnor så inte cpun flaskar?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

@norrby89: Måste hålla med här då jag har samma dilemma. Som str8forthakill säger, intel är fortfarande kung på spel. Speciellt 9900k där det kan skilja nästan 30 fps på vissa speltitlar. Och det är mycket om man vill kräma ut det mesta från en 144+hz monitor i 1440p.

Men då har vi 3950x som snart släpps, och enligt tester kommer den knäcka alla cpuer i spel och då får du även 16 kärnor på köpet som enligt recensioner kan klockas till över 5ghz på samtliga kärnor!

Den kommer vara ca 2000 kr dyrare än 3900x som det ser ut nu men har man 2000 över så tycker jag att man ska köra på en sådan. Det skall jag göra iallafall

Fast du kommer kommer aldrig se en skillnad på 30fps mellan en 3900x/3950/9900k. Sure hade du haft en 1080p skärm men med den du har så kommer skillnaden snarare vara 1-10 fps max.

Fast 3950x kommer prestera precis som en 3900x i spel mer eller mindre, 5ghz kommer du aldrig att se utan kväve eller torris! Räkna med 4,2-4,4 ghz precis som alla andra zen2 cpuer. Men det återstår att se då ingen har fått tag på dessa än =p

Ja med den budget du har så kan de va mer värt, om inte annat så får man en mer mångsidig burk som klarar allt! Sen nästa år med ps5/Scarlett så kanske vi även får se konsoler med betyderligt högre antal kärnor vilket skulle kunna göra undervärk för optimering även på PC =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Har det inte med vilka upplösningar man spelar i att göra? Jag kommer köra ett 2080ti i 1440p. Är det inte då bättre med fler kärnor så inte cpun flaskar?

Är du osäker så kolla siffrorna i sweclockers test av 3900x, flera spel i 720p/1080p/1440p/4k

När du kommer upp högre i upplösning så spelar ofta cpu'n mindre och mindre roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@norrby89:
Det är en ren och skär lögn dock, CPU belastningen ökar ju högre upplösning du når, skillnaden är att GPUn flaskar. Stutter, mikrofrysningar, hemsk spelupplevelse. Men visst når du en viss average FPS som är respektabel, men spelupplevelsen blir kass.

Så nja, CPUn måste fortfarande vara bland de högre presterande för höga upplösningar, vissa har fantasier om att en i7 2600K eller Ryzen 1600x skulle duga till 4K spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@norrby89:
Det är en ren och skär lögn dock, CPU belastningen ökar ju högre upplösning du når, skillnaden är att GPUn flaskar. Stutter, mikrofrysningar, hemsk spelupplevelse. Men visst når du en viss average FPS som är respektabel, men spelupplevelsen blir kass.

Så nja, CPUn måste fortfarande vara bland de högre presterande för höga upplösningar, vissa har fantasier om att en i7 2600K eller Ryzen 1600x skulle duga till 4K spel.

Klart att det spelar roll, men har du bf5 maxat i 4k med ett rtx 2080 så tar gpun slut långt innan man märker en skillnad mellan 9900k och 3900x.

Bara att kolla testet här på 3900x och hur stor skillnaden är i spel som körs i 1440p och 4k. Så nån lögn är de då inte

Edit:

Gör det enkelt för dig!

1440p BFV skillnad på 5fps till intels fördel på medelvärde och 3 fps till amd's fördel på lägsta fps
1440p TW:TK skillnad på 2fps till intelsfördel på medelvärde och lägsta
1440p FC:ND skillnad på 14 fps till intels fördel på medelvärde och 10 fps på lägsta
1440p Ac:o skillnad på 6 fps till intels fördel på medelvärde och 1 fps på lägsta
1440p division 2 skillnad på 4 fps till intels fördel på medelvärde och 6 fps på lägsta

sen kan man inte utesluta att vid allt annat än spel så kommer 3900x mer eller mindre utklassa 9900k ganska ordentligt, lägger man även till streaming så kan man även här få ut ganska stor skillnad till fördel för 3900x beroende på hur det görs såklart.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@norrby89:
Det är en ren och skär lögn dock, CPU belastningen ökar ju högre upplösning du når, skillnaden är att GPUn flaskar. Stutter, mikrofrysningar, hemsk spelupplevelse. Men visst når du en viss average FPS som är respektabel, men spelupplevelsen blir kass.

Så nja, CPUn måste fortfarande vara bland de högre presterande för höga upplösningar, vissa har fantasier om att en i7 2600K eller Ryzen 1600x skulle duga till 4K spel.

Gör du det aktivt till en grej att försöka missförstå vad det är som skrivs?
I 4k, enligt i princip alla tester som görs, så spelar CPUn i princip inte någon roll, även om man väljer att titta på 1% low, eller 0.1% low (där Zen 2 ofta drar lika med de intel som sägs "piska" dem).
Det som har försökts förklaras är att Zen2 (3900X eller 3700X) ger tillräcklig spelprestanda, samtidigt som de erbjuder enormt mervärde i form av produktivitet (3900X) eller prisvärdhet (3700X) över intels motsvarigheter.
Tar vi ett worst case (Far Cry: New Dawn) så kommer det i 1440p ultrawide att skilja 14fps average och 10 Fps i 1% low mellan 3900X och 9900k

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro:
Som det skrevs lät det som att en Phenom II X4 duger för att GPUn flaskar ändå, att fördumma något till den graden han hade skapar missförstånd. Speciellt bland folk som genuint frågar efter köpråd. Ja GPUn flaskar, men CPU lasten minskar inte mycket för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@norrby89:
Det är en ren och skär lögn dock, CPU belastningen ökar ju högre upplösning du når, skillnaden är att GPUn flaskar. Stutter, mikrofrysningar, hemsk spelupplevelse. Men visst når du en viss average FPS som är respektabel, men spelupplevelsen blir kass.

Så nja, CPUn måste fortfarande vara bland de högre presterande för höga upplösningar, vissa har fantasier om att en i7 2600K eller Ryzen 1600x skulle duga till 4K spel.

Edit: nwm

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@sweisdapro:
Som det skrevs lät det som att en Phenom II X4 duger för att GPUn flaskar ändå, att fördumma något till den graden han hade skapar missförstånd. Speciellt bland folk som genuint frågar efter köpråd. Ja GPUn flaskar, men CPU lasten minskar inte mycket för det.

fast nu pratar vi om ett system med en budget på över 40 000kr. för ett system med denna budget så är cpu'n helt ovesentlig så länge man håller sig i den prisklassen! det jag ville få fram va att tar han en 9900k, 3900x, 3700x, 9700k eller en äldre 8600k så kommer man inte märka någon större skillnad!

och det är klart som fan man inte tar en i3a med ett rtx titan kort liksom..

Om man bara spela dvs! ska man göra mer produktivt också så spelar cpu'n större roll (till amd's fördel i nästan alla fall)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Okeej, bara för att förtydliga lite så är det bara gaming som gäller. Streaming, tyngre redigering eller andra tunga multitasking saker kommer dator. Inte användas till.

Efter att man nu har läst igenom tråden så börjar det ju luta mot en i7 9700k med z390 istället för 3700x/3900x. Gjorde en Intel kundvagn också som vart ca 2500kr billigare jämfört med amd kundvagnen. Och om det nu knappt är någon märkbar skillnad eller att Intel presterar lite bättre i många titlar så bör ju 9700k vara det bättre alternativet, right?

Skickades från m.sweclockers.com