Permalänk
Medlem

1080 Ti eller RTX 2080

Hej.

Gjorde ett inlägg för ett tag sedan om vilken RTX 2080 kort jag skulle köpa. Nu har jag gjort mer research om att 1080 Ti har liknande prestanda. Dock hävdar många att den nya tekniken kommer vara en stor faktor i prestanda senare i tiden.
Så till er som kan, borde jag gå för 1080 Ti som är mycket billigare eller köpa ett helt nytt?

Mvh

Permalänk
Medlem

Oavsett vem som svarar kommer det vara spekulation men jag skulle nog gå för det billigare, ja rtx är bra men så nytt och liten implementering så just nu är det möjligen om du vill just spela något speciellt singel player med rtx som det är värt premiumen.
Ray tracing kan mycket väl bli en standard som shading etc men det tar tid innan det sker, troligen ett par generationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Alright. Då borde jag inte oroa mig förrän om 3-4 år? 1080 Ti lär hänga med ett tag till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OscarSSS:

@Ferrat: Alright. Då borde jag inte oroa mig förrän om 3-4 år? 1080 Ti lär hänga med ett tag till?

Prestandamässigt är 1080Ti och 2080 ganska identiska bortsett från mängden VRAM men det spelar egentligen ingen roll eftersom kortet kommer att vara utdaterat innan fler än ett par enstaka spel nyttjar 8GB+.

Det enda jag skulle oroa mig för med ett 1080Ti är garantin och om du kan hitta ett begagnat 2080 till liknande pris (vilket du borde kunna göra utan större problem) så hade jag hellre valt det sistnämnda. Av alla komponenter i en dator så är det enligt min erfarenhet grafikkort och lågkvalitativa nätagg som löper störst risk för haveri och då kan det vara skönt med ett par års extra garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OscarSSS:

@Ferrat: Alright. Då borde jag inte oroa mig förrän om 3-4 år? 1080 Ti lär hänga med ett tag till?

Jo det lär det göra, eller iaf typ lika länge som ett 2080

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Datavetare
Skrivet av OscarSSS:

Så till er som kan, borde jag gå för 1080 Ti som är mycket billigare eller köpa ett helt nytt?

Bara du kan svara på hur mycket ett lägre pris är värt.

Personligen har jag ser jag rätt många anledningar att undvika begagnade högpresterande GPU. Datorer är idag generellt sätt väldigt driftsäkra, men är det något som kan strula är det de delar som drar väldigt mycket ström då de utsätts för ovanligt stress och är väldigt beroende av mekaniska delar (fläktarna).

Ovanpå det innehåller Turing ovanligt stora förändringar i mikroarkitektur jämfört med Pascal, det utan att blanda in RT/Tensor-kärnorna!

Redan nu går det att ana en trend där Turings mikroarkitektur inte verkar ge någon större vinst i äldre titlar, men nya titlar med de mesta avancerade ljus/geometri-effekterna ser ett större avstånd mellan de två kretsarna. Det är en helt förväntad utveckling givet vad som är nytt i Turing.

DX12 titlarna (de få som finns) är generellt sett lite nyare och mer avancerade. 1080Ti är där mer i nivå med RTX2070S än ett RTX2080, medan 1080Ti drar rätt jämnt med RTX2080 i äldre titlar.

Men självklart ska man väga in priset och se det hela från sina egna krav!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tack för svar. Utifrån det du beskriver lutar det nästan mer åt 2080 även om 1080 Ti hänger med i generell prestanda. Nya titlar är ju någon som jag personligen kommer att spela mer än äldre titlar.

Priset för mig spelar inte så stor roll. Utan det var mer om jag kunde spara de där tusenlapparna. Men överväger lite till och kikar runt så får jag se vart det slutar.

Tack för respons

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det helt hänger på hur ofta du uppgraderar ditt kort. Vet du med dig att det kommer få hänga med i flera år innan byte så brukar iaf jag ta varianter med den senaste teknologin. Om du däremot har råd att uppgradera igen om ett år eller två så kan det vara lönt att köpa ett 1080 för att invänta nästa generation av kort när fler spel med stöd för raytracing kommit ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //