Racingtiteln Assetto Corsa Competizione dumpar Nvidia RTX-stöd

Permalänk
Melding Plague

Racingtiteln Assetto Corsa Competizione dumpar Nvidia RTX-stöd

Trots tidigare stöd för ray tracing via Nvidias RTX-teknik meddelar nu utvecklaren att stödet dumpas både för den kommande racingtiteln men också för en överskådlig framtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det var väl knappast oväntat. Inte ens nvidias PR budget kan ändra verkligheten.

Permalänk
Medlem

Ray tracing är inte redo, de skulle väntat och se om next-gen konsoler får stöd för det först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att det hade kommit ett 1680 Ti Super. Det kanske hade kostat som ett RTX 2080? Då hade jag fan köpt det i stället.

RTX i sin nuvarande styrka är bara en gimmick imo.

Skrivet av Oliver91:

Ray tracing är inte redo, de skulle väntat och se om next-gen konsoler får stöd för det först.

Ja, det passar väl till 30 FPS

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Jag önskar att det hade kommit ett 1680 Ti Super. Det kanske hade kostat som ett RTX 2080? Då hade jag fan köpt det i stället.

RTX i sin nuvarande styrka är bara en gimmick imo.

Ja, det passar väl till 30 FPS

Åtminstone MS siktar på 60 fps (i 4K), som det låter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Ojdå, ett PR-plums modell tyngre för NVIDIA då. De här spelet använde ju NVIDIA i sin livesändning när man lanserade RTX 20 serien. De var många exempel ifrån just de här spelet som visades.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Åtminstone MS siktar på 60 fps (i 4K), som det låter.

Låter inte realistiskt utan en större mängd framedrops. Att öht spela i 60fps i 4K är bara precis möjligt med en highend-dator idag i de mer avancerade speltitlar.
Kanske fungerar bra att erbjuda möjligheten till 60fps i 4k eftersom det också kommer dyka upp mindre avancerade spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Låter inte realistiskt utan en större mängd framedrops. Att öht spela i 60fps i 4K går inte ens på en highend-dator idag i några mer avancerade speltitlar.
Kanske fungerar bra att erbjuda möjligheten till 60fps i 4k eftersom det också kommer dyka upp mindre avancerade spel.

Nej, jag tänker lite likadant. I dagsläget använder väl dock konsollernas "4K" (och även 1080p ibland) dynamisk upplösning? Isåfall låter det ganska sannolikt att det kommer gälla nästa generation också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, jag tänker lite likadant. I dagsläget använder väl dock konsollernas "4K" (och även 1080p ibland) dynamisk upplösning? Isåfall låter det ganska sannolikt att det kommer gälla nästa generation också.

Sant, men det är falsk marknadsföring också. Likt alla dessa "Upp till XX Mbit osv." som marknadsföring av internetabonemang brukar vara.

Permalänk
Medlem

RTX 2000-serien är "beta-versionen" av ray-tracing. Bättre att vänta tills den riktiga versionen som är användbar i spel kommer ut.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ännu ett Early Access-löfte som inte infrias, big surprise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Sant, men det är falsk marknadsföring också. Likt alla dessa "Upp till XX Mbit osv." som marknadsföring av internetabonemang brukar vara.

Förvirrande marknadsföring är det men att den skulle vara direkt falsk håller jag inte med om. Bilden skickas ändå ut som 4K och med smart uppskalning blir den dessutom i många fall snyggare än i den upplösning som den faktiskt är renderad i, så det ger ju faktiskt ett mervärde på en 4K TV (även om det inte är riktigt lika snyggt som native 4K skulle varit).
Sen vet ju alla insatta om detta i alla fall.

Konsolerna kommer köra uppskalning en lång tid framöver, troligtvis blir det vanligare på datorer också, speciellt när 8k kommer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

RTX 2000-serien är "beta-versionen" av ray-tracing. Bättre att vänta tills den riktiga versionen som är användbar i spel kommer ut.

Instämmer och skulle nog vilja dra till med Pre-alpha till och med.
Raytracing hör nog säkert till självklarheterna i framtiden och att Microsoft också supportar DXR innebär att stödet kommer kommer att smyga sig in i fler spel åren som kommer.

Själv är jag sugen på att ersätta mitt 1080 Ti med något snabbare men inväntar snabbare och bättre kort innan dess. Hade 2080Ti kostat som 1080Ti brukade göra (mitt kostade ca 7500kr för två år sedan) så hade det varit lättare att motivera. Eller att 3000-serien kunde presenteras bara.

Finns inget i dagsläget som kan motivera mig att betala överpris för en teknisk lösning som inte håller måttet. Men jag hoppas samtidigt att takten för raytracing kan accelereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag önskar att det hade kommit ett 1680 Ti Super. Det kanske hade kostat som ett RTX 2080? Då hade jag fan köpt det i stället.

RTX i sin nuvarande styrka är bara en gimmick imo.

Ja, det passar väl till 30 FPS

????
Metro Exodus är det mest tungdrivna av RTXtitlarna, och RTX 2080 kan driva det i 1440p i 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Låter inte realistiskt utan en större mängd framedrops. Att öht spela i 60fps i 4K är bara precis möjligt med en highend-dator idag i de mer avancerade speltitlar.
Kanske fungerar bra att erbjuda möjligheten till 60fps i 4k eftersom det också kommer dyka upp mindre avancerade spel.

Man får ju tänka på när man optimerar spelen för konsoler så optimerar man bara för ett grafikkort och en processor för en konsol istället för kanske 100-tals olika för datorer därav bland annat bärbara. Så jag tror 60 fps i 4K är fullt möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

RTX 2000-serien är "beta-versionen" av ray-tracing. Bättre att vänta tills den riktiga versionen som är användbar i spel kommer ut.

Jepp. Jag kan avslöja att jag inte köpte mitt 2080 Ti pga RTX (jag har inte ens testat det).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Man får ju tänka på när man optimerar spelen för konsoler så optimerar man bara för ett grafikkort och en processor för en konsol istället för kanske 100-tals olika för datorer därav bland annat bärbara. Så jag tror 60 fps i 4K är fullt möjligt

Så är det, men fortfarande, konsollerna är lowend-hårdvara... Om de ens klarar 2k i 60fps får man nog vara glad.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18028805" userid="206610" name="Oliver91"]Ray tracing är inte redo, de skulle väntat och se om next-gen konsoler får stöd för det först./quote]

Helt klart, väloptimerade spel för konsoller lär ju visa exakt vad som är möjligt med hårdvaran.
Sen är det ju bara tur om det kommer att funka på en random PC, är RTX-hårdvaran i 2060 ellr 2070 nog eller kommer AMD-implementationen för nästa generations konsoller göra RTX helt meningslöst då AMD lär köra på generiska compute units.

Löste in Wolfenstein youngblood for att iaf testa RTX, men det spelet har inte heller släppts med något stöd än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Låter inte realistiskt utan en större mängd framedrops. Att öht spela i 60fps i 4K är bara precis möjligt med en highend-dator idag i de mer avancerade speltitlar.
Kanske fungerar bra att erbjuda möjligheten till 60fps i 4k eftersom det också kommer dyka upp mindre avancerade spel.

Det beror helt på inställningarna. Konsoler brukar ju inte köra spelen med motsvarande ultra inställningar är bara att skala ner på grafiken på ett smart vis (så det märks så lite som möjligt) till de når hyfsat stabila 60FPS. Och konsolerna är fortfarande något/några år bort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Så är det, men fortfarande, konsollerna är lowend-hårdvara... Om de ens klarar 2k i 60fps får man nog vara glad.

Det finns många spel som klarar 60fps i "2K" (fanns t.o.m några på Ps3, WipEout t ex) och det finns även spel som klarar 60fps i 4K. Forza är i 60fps 4K på Xbox One X t ex.

Jag tror inte heller att alla utvecklare kommer satsa på 60fps 4K i nästa gen. Men det kommer absolut att förekomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp. Jag kan avslöja att jag inte köpte mitt 2080 Ti pga RTX (jag har inte ens testat det).

Haha, samma här

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

RTX är nog lite overkill för denna typ av "snabba" spel, mer relevant i lite "långsammare" spel där man hinner uppfatta effekterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Metro Exodus är det mest tungdrivna av RTXtitlarna, och RTX 2080 kan driva det i 1440p i 60 fps.

Jag tror att det är många som håller med om att 60 fps är något som man inte nöjer sig med längre. Jag kör 1440p och 144Hz, 60 Hz är ren tortyr för mina ögon. Det måste fan vara åtminstone 110-120 fps imo.

Jag köpte inte mitt 2080 för RTX. Hade jag kunnat köpa det utan så hade jag gjort det.

Skrivet av Thomas:

Åtminstone MS siktar på 60 fps (i 4K), som det låter.

Jepp, det gör de fan rätt i. Hade varit härligt om de hade lite högre ambitioner när det gäller fps, men det är svårt i 4k. Det är synd att de flesta tv-apparater har satsat på hjögre upplösning, men inte så mycket högre refresh, men det är väl naturligt när filmer och liknande inte har behövt så mycket högre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tycker jag inte RTX tillför så extremt mycket i spelets hetta. Dagens spel är väldigt bra på att fejka bra reflektioner och ljussättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade önskat Ray Tracing redan i F1 2019, men man inser varför dom skippar RT stöd just nu.
60 fps med dagens RTX kort är bara att glömma, och man kommer knappt se skillnad mellan Ray Tracing eller utan i bilspel. Det är bättre lämpat för spel där man kan stanna till och utforska miljöerna mer i nuläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Helt klart, väloptimerade spel för konsoller lär ju visa exakt vad som är möjligt med hårdvaran.
Sen är det ju bara tur om det kommer att funka på en random PC, är RTX-hårdvaran i 2060 ellr 2070 nog eller kommer AMD-implementationen för nästa generations konsoller göra RTX helt meningslöst då AMD lär köra på generiska compute units.

Löste in Wolfenstein youngblood for att iaf testa RTX, men det spelet har inte heller släppts med något stöd än.

Nej, Microsoft säger att deras konsoler har en hårdvaruimplementation av RT (inte genom generiska compute units), och det är lätt att tänka sig att det kommer att vara tillgängligt genom DXR. Sony har däremot inte specificerat ännu vad de menar (så där kan det möjligtvis vara tillgängligt genom shaders). AMDs egen roadmap visar att AMD kommer att ha hårdvaruimplementation av RT. Implementationer genom DXR kommer att stödjas av både RTX och AMDs kort, men det kan vara så att de datastrukturer som de väljer lämpar sig mer för en av dem.

Det berättar ju förstås ingenting om prestandan på RT hos Scarlett i relation till RTX korten. Samtidigt så behöver det som Microsoft säger i marknadsföringen inte vara en garanti. AMD lovade ju trots allt VR till project Scorpio, förmodligen tänkt att använda Variable Rate Shading hos Polaris. Men det kom aldrig någonting från Microsoft och det skrapades bort från PR materialet. Kanske för att de såg en bättre öppning till nästa generation? Eller för att AMD aldrig lyckades nå målen? Eller för att VR headsetet blev för dyrt? Vi får nog aldrig veta...

En sak som är klar är att AMD och Microsoft borde ha arbetat på det länge och är förmodligen dedikerade och bestämda på att få RT att fungera. Jag skulle vara förvånad om de inte lyckades med något.

Permalänk
Medlem

Förvånas inte om detta blir en trend att dumpa RTX stöd.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tror att det är många som håller med om att 60 fps är något som man inte nöjer sig med längre. Jag kör 1440p och 144Hz, 60 Hz är ren tortyr för mina ögon. Det måste fan vara åtminstone 110-120 fps imo.

Jag köpte inte mitt 2080 för RTX. Hade jag kunnat köpa det utan så hade jag gjort det.

Jepp, det gör de fan rätt i. Hade varit härligt om de hade lite högre ambitioner när det gäller fps, men det är svårt i 4k. Det är synd att de flesta tv-apparater har satsat på hjögre upplösning, men inte så mycket högre refresh, men det är väl naturligt när filmer och liknande inte har behövt så mycket högre.

Ok, men ditt påstående var att det inte ens går att köra i 30 fps. Nu säger du att du inte kör i 4k, så det är definitivt inte tal om några 30 fps.

Permalänk
Medlem

Så småningom kommer det Ray Tracing i allehanda spel. Men för nu och några år framöver vore det smart att satsa på spel där tempot tillåter spelaren att se grafiken ordentligt. Som i Tomb Rider, Fallout eller platforms spel.

Det är helt värdelöst som utvecklare att kämpa med det bara för att.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.