Ska byta IP kameror, men till vilken?

Permalänk
Medlem

Ska byta IP kameror, men till vilken?

Hej!

Hjälper en bekant med dennes IP kameror.
Han har kört med Foscam och har dessa utomhus.
Det han vill kunna göra är att se realtid i mobilen vad kamerorna ser. Sen vill han få ett mail med bild när kamerorna ser en rörelse.

Foscam tycker jag inte har fungerat så kanonbra eller smidigt. Det är svårt att ställa in känsligheten och ibland tappar man kontakten med dem och man måste starta om dem (1-3 gngr/år).
Han har kört med appen OWLR som är till Foscam. Detta har funkat hyfsat men OWLR får inte riktigt kontakt med kamerorna alltid och kan därför krångla.
Det stora bekymret med Foscam kamerorna ihop med OWLR är att en kamera kan skicka 500 bilder på ett spindelnät som fladdrar i vinden på en dag, trots att man dragit ner känsligheten till minimum. Medans en med högsta känslighet inte skickar en bild trots att en dörr öppnas i bilden.

Så! För att göra mitt och min bekantas liv smidigare så skulle jag vilja ha er expertis med val av IP-kameror.
- All nätverk är redan dragen så där Foscam-kamerorna sitter idag ska de nya kamerorna sitta. Måste kunna drivas med ström via nätverkskabel men även separat strömmatning.
- Kamerorna ska vara för utomhusbruk
- Måste finnas en mycket lättanvänd app där du kan se realtid.
- Mycket enkel installation (mjukvarumässigt)
- Mycket enkelt webgränssnitt där du enkelt kan få till dina inställningar.
- Måste kunna skicka mail med bild på rörelser. Känslighet måste kunna ställas in.
- Kostnad per kamera 0-3000kr/st
- Idag betalar han 11kr/mån till OWLR, så om det blir en månadskostand gör inget.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Ingen som har några erfarenheter av riktigt bra IP-kameror eller riktigt bra mjukvara för IP-kameror? :S

- Strema 24/7
- Ta 1-3 foton vid rörelse, ska kunna dra ner känsligheten för att inte ta kort på spindelnät och grenar som fladdrar i vinden.
- Maila fotona till dedikerad mail och kunna se kamerorna i mobilen vart du än är.

Permalänk
Inaktiv

Kör mer på en n00b-lösning för att jag inte orkar hålla på, men är å andra sidan väldigt nöjd. Kör Arlo deras gratisalternativ. Verkar täcka upp det mesta på din lista förutom att mina drivs via batterier. Men det kanske finns bättre varianter.

https://www.webhallen.com/se/category/5214-Arlo?page=1

Permalänk
Medlem

@patander: hikvision med ansiktsigenkänning bör lösa det problemet, eller budgetlösningen wyze med ansiktsigenkänning, finns hus för att ha dom ute. jag kör båda märkena och är mycket nöjd, (kör hike ute och wyze inne) mina hike har dock ett par år på nacken nu, dom nyare lär vara än bättre särskilt nu när dom ska använda iristys mjukvara.

edit: hört rätt mycket gott om unifis kameror men inte testat dom själv, det finns dock flera på forumet som använder dom, så kanske någon av dessa kan ge dig lite feedback

för mjukvara brukar blue iris vara bra, nu är det ett tag sedan jag använde den mjukvaran men förr så kunde det ta ett tag att hitta rätt inställningar för att inte få falsklarm. förmodar att det är lättare idag.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patander:

Ingen som har några erfarenheter av riktigt bra IP-kameror eller riktigt bra mjukvara för IP-kameror? :S

- Strema 24/7
- Ta 1-3 foton vid rörelse, ska kunna dra ner känsligheten för att inte ta kort på spindelnät och grenar som fladdrar i vinden.
- Maila fotona till dedikerad mail och kunna se kamerorna i mobilen vart du än är.

Problemet med dom enkla kameror (konsument vs professionella) är att dom går på hur måna pixlar som rör sig på bilden och inte på något sätt vad den ser. Jämför med professionella kameror som känner av vilket håll, hur stort objektet är, om det passerat en viss punkt etc.

Det gör att konsumentkameror alltid kommer reagera på "fel" saker som typ spindelnät etc. och skicka massa fellarm.

Jag kör Ubiquiti hemma som fungerar bra men den skickar massor av fellarm som man helt enkelt får acceptera. Jag har slutat skicka notiser etc för att man ledsnar utan jag får, om det hände något som man behöver kamerorna till, använda dom som bevismaterial mer än någonting annat.

Tyvärr så finns det inga billiga kameror som är BRA som man kan lita på utan man får acceptera att i detta fallet så får man det man betalar för. Ska du ha bra kameror så kolla på typ Axis eller Bosch eller liknande. Dom fungerar på det sätt du önskar.

Hoppas det ger dig lite svar iaf.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|