Långsam boot, ibland ingen bild alls = starta om via Powerknappen tills det funkar, osv.

Permalänk

Långsam boot, ibland ingen bild alls = starta om via Powerknappen tills det funkar, osv.

Sorry för dålig rubrik - problemet är dock inte helt enkelt att beskriva kortfattat. Dock skall jag ge det ett försök här nedan.

OS: Win 10 Home
Nuvarande hårdvara: X570-F Gaming, 3900X, 32 gb Flare X 3200 cl14, Rog Strix 2080 Gaming OC, 960 Evo (systemdisk), Bitfenix M Whisper 750W.
Tidigare hårdvara: X470-F Gaming, 2700X, 32 gb Flare X 3200 cl14, 1080 Gaming X, systemdisk och nätaggregat är detsamma.

Samtliga komponenter är mindre än 1 år och 10 månader gamla, förutom 1080 Gaming X som är ca 2 år och 3 månader.

Problembeskrivning:
Problem att starta/starta om datorn ibland. Ibland går fläktar, leds, osv igång men man kommer aldrig till "Tryck Del/F2 för bios"-skärmen utan måste starta om via Power/Reset-knappen tills det funkar - ibland krävs ett försök, ibland flera. När datorn väl startar går booten långsamt skärmen blir svart flera gånger samt att det står och "tuggar" innan man äntligen är framme vid låsskärmen. Tuggar flera sekunder även när Pin är inslagen och man väntar på att bli insläppt.

Tiden för hur länge boot/reboot tar kan variera alltifrån 15 till 55 sekunder. Som jämförelse bootar min 4790K med Win 10 på 5,9 sekunder - helt utan "tuggande" eller väntetider. Detta med en Samsung 840 Evo som systemdisk.

Fram tills i vintras när jag köpte mitt 2080 för att uppgradera såväl main-pc som htpc fungerade allt smärtfritt och boot/reboot kändes snabb och smidig. Skillnaden nu är att jag med nya processor och moderkort inte fastnar vid en svart skärm med ett blinkande understreck i övre vänstra hörnet - det förekommer inte numera jämfört med hur det såg ut medan jag hade x470 och 2700x.

Grundproblemen tycks dock fortsätta oberoende av processor, moderkort, grafikkort och systemdisk - lika sega boots/reboots, skärm som blinkar svart/inte får signal, osv. oavsett.

Har googlat och testat allt möjligt vad gäller reparera korrupta filer, osv.

Fysiska åtgärder/felsökningsförsök:
Problemet visar sig oavsett om x470 och 2700x alternativt x570 och 3900x används.
Problemet visar sig oavsett vilket grafikkort jag testat med av de två tidigare nämnda (efter ren ominstallation av Win mellan de respektive grafikkortstest).
Problemet visar sig oavsett om jag kopplar bort min 960 systemdisk och installerar Win på en vanlig ssd.
Har testat köra alla mina fyra 8 gb ram-stickor en i taget i alla fyra minnesslots. Enda märkbar skillnad boot/reboot tar ca 15 sekunder istället för 19 - skillnaden mellan de 4 stickorna inom felmarginalen. Tidtagning med stoppur visar att under uppstart lyser ram-leden på moderkortet mellan 6 och 9 sekunder - vet inte vad som är "normalt", men sett till att min 4790K är helt uppstartad på knappt den tiden så känns det ju oerhört slött. Inga fel i övrigt visar sig utan lampan släcks och övriga leds gås igenom och släcks sedan - utan märkbara problem (vad jag vet iaf).

Vet inte riktigt vad mer man kan testa att göra. Känns inte kul att ens hålla på att försöka tweaka min nya processor, osv när detta bara segar ned den hela tiden plus att man ju gärna slipper femtioelva ominstallationer av OS om man själv får bestämma..

Några idéer?
Tack!