En hyggligt kompetent SS7-dator!

Permalänk
Hedersmedlem

En hyggligt kompetent SS7-dator!

Gamla datorer går det antagligen inte att ha för många så varför inte försöka bygga en så snabb Super Socket 7-dator som möjligt av allt som fanns att hitta i gömmorna hemma. Dessutom blir detta en chans att få visa att AMD kunde göra bra processorer redan innan K7/Athlon. AMD K6-2 drogs som bekant med ryktet att vara ganska trött och en inte allt för konkurrenskraftig CPU.

Tack vare @Trigger har jag numera en K6-3+ vilket är sista versionen av K6-serien.

Skillnaden mellan en K6-2 och en K6-3 är att den senare har fått level 2-cache på 256KB integrerat i processorn vilket ger dem tre nivåer av cacheminne.
L1 64KB
L2 256KB
L3 0-2048KB beroende på moderkort. Denna är också begränsad till att gå i samma hastighet FSB, dvs bussen mellan CPU och nordbryggan/minneskontrollern.

Det är just det extra cacheminnet som verkligen gör skillnad i prestanda mellan en vanlig K6-2 och en K6-3 i samma klockfrekvens. De snabba tester som jag gjorde förra veckan visar på ungefär 25% i Quake II vilket gör att den kommer ganska nära Pentium II.

Planer framåt för denna dator är att gå igenom "arkivet" av datordelar för att få ihop en så snabb SS7-dator som möjligt och sen se hur den presterar i lite tidstypiska benchmarks, inte helt olikt Juldatorn 1998. Motståndare får troligen bli Pentium II 400, K6-2 400 och en Pentium III 500. Förhoppningsvis så får vi se en ganska intressant match mellan Pentium III och K6-3
Benchmarks blir till stor del de gamla vanliga, 3dmark99, Quake II, Winrar, SuperPi, Speedsys och vad mer som råkar vara intressant. Förslag och önskningar är såklart välkommet.

Hårdvara i dagsläget
CPU: AMD K6-3+ 450, överklockad till 550mhz
Moderkort: Asus P5A rev 1.04, SuperSocket 7, 512k cache
Minne: 128mb PC133 sdram, cas 2-2-2 i 100mhz
Grafikkort: Creative GF2 MX 400, ska troligen ersättas av något roligare eller överklockas rejält.
Ljudkort: SoundBlaster 32 AWE
Nätverk: 3Com 905B-TX
CD: Asus 40X
Hårddisk: Quantum Fireball SE 3,2gb
Operativssystem: Win98SE

Och så den obligatoriska skärmdumpen från Speedsys

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Entusiast

Fina grejer.
Har själv en rigg med följande komponenter
Asus p5a rev 1.04
K6-3+ 400@ 616mhz
256mb cas 2 pc 133mhz sdram
2st 12mb 3dfx voodoo2 i SLI
Matrox Millenium II grafikkort
Creative Awe 64
Intel PRO/1000 GT nätverkskort

Den är så maxad som den kan bli.
Det satt ett Geforce 256 i den innan. Men det kortet passerade till de sälla
Jaktmarkerna för ett tag sedan. Må det vila i frid.

Hur som helst så lyckades jag pressa ut hela 86.4 fps i timedemo 1. Demo four i quake3.
Har gjort alla tweaks som går att göra för att nå det scoret. Får 75fps med mina voodoo2 kort

Permalänk
Medlem

Fick tag i ett kass P5A-B rev 1.04 häromveckan som jag lyckades få igång, och har ett AT-chassi jag inte orkat ta hem än stående på jobbet. Tänkte också bygga nåt liknande när jag hittar en K6-2+ eller K6-III+ till rimligt pris. Har länge varit en stor vän av Via C3 Ezra när det kommer till flexibla builds som kan kontrolleras via mjukvara, men har aldrig haft nån SS7-build att jämföra med.

Den planerade builden ser ut som följande i nuläget:

- Gräddvitt Baby AT-chassi.
- P5A-B rev 1.04.
- K6-2+ eller K6-III+, helst den senare, då den större cachen ger en hel del prestanda.
- Lämplig mängd PC133-minne, får fundera mer på exakt hur mycket.
- S3 Virge/GX2. Nästan så bra det blir med DOS-kompatibilitet. Skaplig bildkvalitet. AGP-kort, blockerar ej PCI-plats.
- Voodoo 2, SLI-konfiguration om jag får tag på ett till likadant.
- Creative AWE32, alternativt ESS Audiodrive ES1869 + Dreamblaster S1. Audiodrive är en mycket trevlig SB-klon, som på många sätt är bättre än originalen. Har Waveblaster-header också.
- Lagring på CF-kort.
- Gotek med FlashFloppy.

Längesen man byggde nåt nytt nu, ska bli så jäkla kul

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

Hade varit kul om ni kunde klå detta

https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=63&t=65080&p=731630#p7...

En tråd som jag startade i ett annat forum.

Jaga fps i q2 å q3 på k6 proppar

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får ge mig på att se vad jag kan få ut ur min men det är många datorer som ska ha kärlek just nu.

Quake II gick ganska bra med nuvarande grafikkort men det är långt kvar till några rekord.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Entusiast

@OSkar000: ser fram emot att se hur din burk presterar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Hade varit kul om ni kunde klå detta

https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=63&t=65080&p=731630#p7...

En tråd som jag startade i ett annat forum.

Jaga fps i q2 å q3 på k6 proppar

Kan testa loss när jag väl får tag på nån lämplig K6-2+ eller K6-III+.

Kikat lite på Ebay, och det finns K6-2+ 550 för typ 200 spänn fraktat. Problemet är förstås att det vore fint att undkomma Postnord-rånet. Principkänslan säger fetnej. Har dock en drop i Tyskland, ska se vad som gäller med avgifter och sånt där

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Satsa på en k6-3+ om möjligt. Det extra 128kb l2 cachet som k6-3+ har ger ca 10% högre ipc än k6-2+ modellen.

Jag har märkt att k6-2/3 älskar hög bus. När jag körde min i 577.5mhz (5.5x110) så var den snabbare än 600mhz (6x100).
Agp bussen blir även överklockad när man höjer busen.

Kör just nu min k6-3+ i 616mhz. 112x5.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

@kaput: Satsa på en k6-3+ om möjligt. Det extra 128kb l2 cachet som k6-3+ har ger ca 10% högre ipc än k6-2+ modellen.

Jag har märkt att k6-2/3 älskar hög bus. När jag körde min i 577.5mhz (5.5x110) så var den snabbare än 600mhz (6x100).
Agp bussen blir även överklockad när man höjer busen.

Kör just nu min k6-3+ i 616mhz. 112x5.5

Jo, cache gör stor skillnad, men blir ju en del mer letande om man ska ha en hyfsat snabb K6-III+

Gamla Geforce-kort fixar generellt överklockad AGP-buss galant. Råkade som exempel köra ett 440BX-kort med AGP-dividern i 1/1 och 100 MHz FSB i flera månader utan några som helst problem, är ett Ti4200 i den burken

Den här gången blir det dock ett Virge/GX2, kan ju bli ytterligare ett test att se hur långt man kan ta ett sånt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: mina k6-3+ är alla 400mhz stock. Den andra går i 630mhz på en gigabytebräda

Coolt att ditt 4200 orkade med 100mhz agp

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hmmm,
Har två planerade retromaskiner planerade till mörka hösten. Athlon slot a och Super socket 7 med diverse konfigurationer

Nästan all hårdvara inkl nätdelar och chassi finns i gömmorna.

Lite funderingar på HD och floppy återstår... finns genvägar med modernare prylar eller är det leta gammalt som gäller?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

@Trigger: Det gör man ju som man vill. Det är ju inte helt fel att ha en nyare snabbare, större hdisk. Då kan man ju fylla den med imagefiler av sina favoritspel. Så slipper man hålla på att byta skivor, samt ha problem att hitta en fullt fungerande cd rom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

@kaput: mina k6-3+ är alla 400mhz stock. Den andra går i 630mhz på en gigabytebräda

Coolt att ditt 4200 orkade med 100mhz agp

Haha, jo, det är ju en rätt avsevärd överklockning, men skulle nog tippa på att de flesta tidiga GF-kort klarar liknande siffror. I vad mån det nu är en bra idé att köra kort som använder AGP-specifika funktioner på ett Aladdin V-kort, med deras rätt rudimentära/buggiga AGP-implementation, så borde de i alla fall klara allt i AGP-frekvensväg de kan råka ut för

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Jo agp:n är ju minst sagt buggig.
Jag har lärt mig att på Ali brädorna så bör man installera om AGP drivrutinen efter varje drivrutinsbyte. Annars så finns det en hög risk att agp funktionerna stängs av och man på PCI hastighet. Rätt val av agp drivrutin är också av stor vikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

@kaput: Jo agp:n är ju minst sagt buggig.
Jag har lärt mig att på Ali brädorna så bör man installera om AGP drivrutinen efter varje drivrutinsbyte. Annars så finns det en hög risk att agp funktionerna stängs av och man på PCI hastighet. Rätt val av agp drivrutin är också av stor vikt

Jag hade nog övervägt att stänga av det AGP-specifika från BIOS ändå, särskilt så om man kör nåt Voodoo-kort eller nåt, som ju likförbannat inte utnyttjar dem. För dem är ju AGP-porten i princip en glorifierad PCI-port

Intressant det om drivern, lägger det på minnet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput:
agp182e.exe och IntegratedDriver2.13.exe

Funkar väldigt bra. Den ena drivrutinerna funkar bättre till vissa kort. Den andra fungerar bättre till andra kort.
Man får prova sig fram

I denna tråden på vogons så tävlar folk om att få bästa 3dmark score med k6-3 proppar. Där diskuteras det väldigt mycket vilka drivers som är bäst till vad

https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=63&t=52486

Permalänk
Entusiast

Värt att nämna är att det är en enkel sak att delida k6-2/3 för högre max OC
Man använder sig av ett rakblad. Heatspreadern sitter fast med 4st limklickar. En i varje hörna
Man filar sig genom limmet och tar av heatspreadern och fäster kylaren direkt på kärnan. Höjde min maxklock från 600 till 616 på min Asus p5a rev 1.04 bräda.